Det där med att det i praktiken inte längre finns någon traditionellt lugnande instutition är jag med på, men det vet'e tusan om jag tycker det är någon större skillnad i hur oroande situationen är mot hur det har varit de senaste åren. Det var ju inte precis frid och fröjd när de tog över för ett par år sedan heller.Då var jag iaf mer oroad än jag är nu.
Tror att det mer har att göra med det gamla vanliga att det är mer safe att förvänta sig dommedagen.![]()
Som jag skrev så har jag själv aldrig tidigare brytt mig nämnvärt om de politiska oroligheterna i Thailand. Jag har under många år hört om denna osäkerhet från väldigt välinsatta thailändare men det är lite annorlunda och värre nu. Det är absolut inte så att jag har en väska packad och biljett bokad; jag tror att oroligheterna ligger ett par år bort och dessutom är det inte alls säkert att det blir så farligt, jag hade ju trots allt denna osäkerhet som ett mindre problem är luftkvaliteten

Nu blir det lite thailändsk politik vilket de flesta kanske upplever som ointressant och kanske är emot forumreglerna så hoppa gärna över eller plocka bort.
Det välinsatta thailändare pekar på som hotet är att juntan denna gång agerar helt annorlunda och betydligt mer metodiskt än förra gången och i realiteten försäkrar sig om att aldrig kunna förlora den reella makten på något lagligt sätt inom överskådlig framtid. Förra gången förbjöd de partier och stängde av politiker i förhoppningen om att folket nästa gång skulle rösta rätt men denna gång verkar de inte ens ha några illusioner om att de ska rösta "rätt", istället ser de till att det inte spelar någon roll hur de röstar. Om det inte går att ändra det politiska systemet på något lagligt sätt så återstår det givetvis bara olagliga sätt och en kombination av miljoner fattiga och tusentals rika inträngda i ett hörn kan ju lätt sluta illa.
De som tidigare läst mina åsikter på MPR vet att jag alltid kritiserat Thaksin men det som håller på att hända nu är nog, om möjligt, ännu värre. Hur illa det blir och hur mycket det påverkar oss utlänningar kan man bara spekulera i men som en riskfaktor kan den absolut inte ignoreras.