A
anonymous
Gäst
Du har nog fel där.Norrmän och svenskar är verkligen lika till 95 %. Plikttrogna och godtrogna. Gör som staten säger. För vi har fått lära oss att det finns inget som är fel i dessa länder. Svensken är född i ett litet supereffektivt industriellt land. Var stolt. Norsken blev rik och staten fonderar olje pengarna. Var stolt. Se upp till staten, regelverken och betala din skatt. Var tyst. Var stolt. Nog skulle vi kunna slå ihop dessa två länder. Grundvärderingarna är lika.
Dansken är mer flexibel och hårdare i besluten. Lever närmare kontinenten. Finnarna är baksluga för de känner sig alltid ensammen.
Men total segrare - högsta poäng och friaste landet, för att komma ifrån regelverken, är Thailand. Flytta nu! Men jag är väl en drömmare...but I am not the only one...
Gick kurs nyligen i Norge som handlade om samarbete ombord ochar även varit på liknande utbildningar på Chalmers.
Norskar och Svenskar skiljer sig rejält åt när det kommer till arbete.
I Norge är det mycket mer uppbyggt på hierarki medans i Sverige är det mer demoktiskt där även dom i lägre ställning säger sin åsikt.
Jag har både bott och jobbat/jobbar i Norge och detsamma i Sverige och som du skriver tror jag inte du har gjort det.
Vi är väldigt lika men totalt olika, en sak som jag säkerligen utan problem skulle kunna ta upp med en Kapten som @Berralund är otänkbart med en Norsk kapten eller en Norrman i chefsposition.
Så det att vi är så lika vill jag först höra dina erfarenheter ifrån Norge/Sverige, kunskap i ämnet annat än suttit med norrmännen och tatt en öl, för där är vi lika tjafsa på varandra.