Förnya sitt Svenska körkort som utlandsSvensk

 
Jag tror faktiskt att den där formuleringen blev bättre än vi trodde. :) Vi har nämligen blivit lurade in på immigrantvisumspåret pga en felaktig översättning. I den thailändska lagtexten står det faktiskt inget om visum, utan bara att man får köra med IKK och nationellt körkort om man beviljats att vistas temporärt i landet.

Här är den felaktiga översättningen som vi drog våra slutsatser från:
http://driving-in-thailand.com/motor-vehicle-act/

Här är den thailändska lagtexten och en engelsk översättning från det thailändska "Office of the Council of State":
http://web.krisdika.go.th/data/law/law2/%c301/%c301-20-9999-update.pdf
http://web.krisdika.go.th/data/outsitedata/outsite21/file/Vehicle_Act_BE_2522_(1979).pdf

Utdrag ur den engelska översättningen från det thailändska "Office of the Council of State":


Det är naturligtvis trist för oss att vi har dragit slutsatser på felaktiga grunder, men det här att lägga fokus på om besöket är temporärt eller inte snarare än på vilket visum man har när man reser in tycker jag faktiskt ger en hel del mening. Det betyder ju då t. ex. att en affärsman kan komma in på ett non-immigrant B och köra runt med sin hyrbil och besöka sina affärspartners för en kortare period utan att behöva krångla med att skaffa thailändskt körkort.

Oklarheten i detta ligger förståss nu i var gränsen mellan temporär och permanent vistelse går, och det skulle ju kunna vara så att Motormännen har fått besked från Thailand att den gränsen går vid 3 månader. :)


Du får ju bara köra tre månader på ett Int, KK i Thailand , sen kan du göra en visa run och köra tre månader till ...
 
"Längre vistelser än tre månader eller flytt till Thailand kräver thailändskt körkort redan från första dagen."

(Inte perfekt men mycket bättre)


Jaha, då får man tänka till och fundera vilket som blir bäst för en. Man får tydligen inte sitta med kk i båda länderna. Jag tänkte skaffa Non O spouse till hösten men då får jag tydligen inte köra bil på ikk i Thailand.
Jag som kör mycket här under dessa 6 månaderna vill inte köra olagligt, för om det smäller så lär inte försäkringen gälla. Och utan svenskt kk klarar jag mig inte.
Jag följer med spänning utvecklingen här i tråden, för som det verkar nu blir det bäst för mig att åka in som turist som tidigare och nyttja ikk.

Alternativet är att ha 2 kk så länge det går. När jag ville ta thai kk för ett par år sedan så i Nakhon Sawan krävde dom intyg från vår ambassad att jag var utflyttad, så nog är det skillnad bland provinserna (och ändras med jämna mellanrum)

Hur kommer ni att göra, behålla båda länders kk?
 
Jaha, då får man tänka till och fundera vilket som blir bäst för en. Man får tydligen inte sitta med kk i båda länderna. Jag tänkte skaffa Non O spouse till hösten men då får jag tydligen inte köra bil på ikk i Thailand.
Jag som kör mycket här under dessa 6 månaderna vill inte köra olagligt, för om det smäller så lär inte försäkringen gälla. Och utan svenskt kk klarar jag mig inte.
Jag följer med spänning utvecklingen här i tråden, för som det verkar nu blir det bäst för mig att åka in som turist som tidigare och nyttja ikk.

Alternativet är att ha 2 kk så länge det går. När jag ville ta thai kk för ett par år sedan så i Nakhon Sawan krävde dom intyg från vår ambassad att jag var utflyttad, så nog är det skillnad bland provinserna (och ändras med jämna mellanrum)

Hur kommer ni att göra, behålla båda länders kk?

Dessvärre verkar det ha kommit ner till en tolkningsfråga nu med Suriyas nya översättning där det står "temporärt" istället för att man hänvisar till typ av visa som gjordes i den tidigare översättningen.

Temporärt är enligt Motormännens tolkning av IKK under tre månader och permanent är enligt lagtexten i EU över 185 dagar. Så det blir nog inga klara besked.
 
Det mest intressanta är nog vilken tolkning försäkringsbolagen gör. Att man skulle få 200 B i böter för ogiltigt kk kan man leva med, det är värre vid en olycka och försäkringsbolaget börjar rota.

Är det ngn som har kontakter på ngt FB i Thailand? Skulle onekligen vara spännande att höra deras tolkning.
 
Jaha, då får man tänka till och fundera vilket som blir bäst för en. Man får tydligen inte sitta med kk i båda länderna. Jag tänkte skaffa Non O spouse till hösten men då får jag tydligen inte köra bil på ikk i Thailand.
Jag som kör mycket här under dessa 6 månaderna vill inte köra olagligt, för om det smäller så lär inte försäkringen gälla. Och utan svenskt kk klarar jag mig inte.
Jag följer med spänning utvecklingen här i tråden, för som det verkar nu blir det bäst för mig att åka in som turist som tidigare och nyttja ikk.

Alternativet är att ha 2 kk så länge det går. När jag ville ta thai kk för ett par år sedan så i Nakhon Sawan krävde dom intyg från vår ambassad att jag var utflyttad, så nog är det skillnad bland provinserna (och ändras med jämna mellanrum)

Hur kommer ni att göra, behålla båda länders kk?

Jo du får ha både svenskt och thailändsk körkort, finns inget som säger nåt annat. MEN du får bara köra på thailändskt i Thailand och det svenska i Sverige.

ELLER??
 
Det mest intressanta är nog vilken tolkning försäkringsbolagen gör. Att man skulle få 200 B i böter för ogiltigt kk kan man leva med, det är värre vid en olycka och försäkringsbolaget börjar rota.

Är det ngn som har kontakter på ngt FB i Thailand? Skulle onekligen vara spännande att höra deras tolkning.

Jag talade med mitt Thailändska försäkringsbolag och de hävdar att de inte har några specialregler utan det är lagen som gäller. Får du enligt lag köra på ditt IKK så gäller försäkringen.
 
Dessvärre verkar det ha kommit ner till en tolkningsfråga nu med Suriyas nya översättning där det står "temporärt" istället för att man hänvisar till typ av visa som gjordes i den tidigare översättningen.

Temporärt är enligt Motormännens tolkning av IKK under tre månader och permanent är enligt lagtexten i EU över 185 dagar. Så det blir nog inga klara besked.
Det är väl ingen ny översättning, utan den som du hänvisade till innan var ju ingen officiell, den som @suriya fått fram verkar ju vara den korrekt. Så blir det ju när man inte kan visa länken var man hittade informationen.

Känns ju betydligt tydligare nu! Syftet med resan. Är det turistresa gäller det IKK så länge du vistas legalt i landet och IKK är giltigt.
 
Dessvärre verkar det ha kommit ner till en tolkningsfråga nu med Suriyas nya översättning där det står "temporärt" istället för att man hänvisar till typ av visa som gjordes i den tidigare översättningen.

Poängen tycker jag är att den översättning jag till slut hittade kommer från thailändska staten och det är ju en dommare som företräder den thailändska staten som kommer att bedömma ett eventuellt rättsfall, så det är ju deras tolkning som gäller som jag ser det.

Den andra översättningen som vi hade från början när vi diskuterade har ingen anknytning till den thailändska staten, vad jag har kunnat se.
 
Får du enligt lag köra på ditt IKK så gäller försäkringen.

Och det är just det som är intressant, vilken tolkning gäller, vad är "enligt lag"?
Motormännen hoppar jag över just nu, för deras tolkning är ingenting värd vid en olycka här. Det blir försäkringsbolaget som man får "ta fighten med" och då gäller det att ha kött på benen, eller ännu bättre, ha koll på det innan;)
 
Det är väl ingen ny översättning, utan den som du hänvisade till innan var ju ingen officiell, den som @suriya fått fram verkar ju vara den korrekt. Så blir det ju när man inte kan visa länken var man hittade informationen.

Känns ju betydligt tydligare nu! Syftet med resan. Är det turistresa gäller det IKK så länge du vistas legalt i landet och IKK är giltigt.

Om du är ålagd att lämna landet var tredje månad eller oftare så menar jag att den thailändska lagstiftningen och informationen från Motormännen betyder att du får köra på IKK och nationellt körkort i Thailand. Så turistvisum eller visumfri inresa verkar inte vara ett krav för att få köra på IKK och nationellt körkort i Thailand, vad jag kan se.
 
Senast redigerad av en moderator:
Och det är just det som är intressant, vilken tolkning gäller, vad är "enligt lag"?
Motormännen hoppar jag över just nu, för deras tolkning är ingenting värd vid en olycka här. Det blir försäkringsbolaget som man får "ta fighten med" och då gäller det att ha kött på benen, eller ännu bättre, ha koll på det innan;)

Om du är medlem i Motormännen så får du juridisk hjälp via medlemskapet. :)
 
Jag hade lite frågor till Transportstyrelsen angående detta. Detta var mina frågor:
Hur blir det om man bor i Thailand när körkortet går ut och senare flyttar tillbaka till Sverige? Vad krävs isf för att få tillbaka körkortet, och hur lång tid tar det att få tillbaka körkortet om det nya förslaget går igenom? Kommer man att få köra med sitt thailändska körkort vid tillfälliga besök i Sverige?

Jag undrar också vad man kan göra för att protestera mot förslaget?

Här är deras svar på frågorna:
När ditt körkort har upphört i datum så gäller inte längre ditt svenska körkort som legitimation, men du har kvar din körkortsbehörighet. Det innebär att när du åter flyttar tillbaka till Sverige kan du förnya ditt körkort. Har du haft högre behörigheter, dvs C, CE, D, DE får du ansöka om att få tillbaka dessa, men dom lägre behörigheterna A, B och BE kommer att finnas kvar. Du kan återkomma med ditt personnummer så kan vi se vad som gäller i just ditt fall.
Är du utvandrad i Sverige och är på tillfälligt besök här kan du köra med ditt thailändska körkort så länge det är giltigt.
Vill du protestera mot förslaget så får du vända dig till regeringen som har lagr detta förslag efter kritik från EU-kommissionen.
 
Jag tror det. Ser iaf inga sådana begränsningar i det de skriver. :)
https://www.motormannen.se/radgivning/

Frågan är då vad den juridiska hjälpen är värd?
Jag menar, om skadorna uppgår till en halv mille (eller mer när det blir personskada), så har jag svårt att motormännen står för kostnaderna (förutom de juridiska) om det visat sig att dom gjort en felaktig tolkning.
Nu kanske jag drar det till sin spets, men det är intressant. Att skriva på sin hemsida är en sak, att ta ansvar för dess konsekvenser är en annan.

Dom skickar en advokat som för min talan. Vi förlorar målet. Ja, jag slipper betala advokaten, men vem står för den kostnad som uppstått? Det blir nog vackert ur min egen ficka
 
@suriya Det var guld värt denna info!
Tack för att du tog dig tid att "rota" fram det:)

Mycket intressant att vi har "lägre behörigheter" på i princip livstid. Och att omvänt, kan köra på Thai kk tillfälligt i Sverige.

Tack igen!

Då kunde frugan kört min bil lagligt när vi var i Sverige i Januari. Jag som inte drack på fester för jag trodde hon inte fick köra, nedrans... Nästa år blir det andra bullar;)
 
Tack för info @suriya, när jag kollade mitt körkort så upptäckte jag att det gått ut för ett år sedan, men då skall det ju vara ok att få ett nytt nu när jag är hemma då!

När det gäller vår tidigare diskussion om översättningar så har det väl kokat ner till vad som kan anses vara "temporary stay". Jag har tittat på immigrations definition, samtliga skäl är listade nedan med maxlängden inom parantes.

Så uppfyller man något av kraven nedan skall det vara ok att köra på IKK.
Om inte, om du t ex pensionerar dig eller flyttar till din familj i Thailand kan du inte köra på IKK.
Det finns inget nämnt om generella 90 dagar!

Section 34 :
aliens entering into the kingdom for a temporary stay may enter for the below listed activities ;
1. Diplomatic or Consular Missions. (Nödvändig tid)
2. Performance of official duties. (Nödvändig tid)
3. Touring (6 månader)
4. Sporting (3 månader)
5. Business (Ett år)
6. Investing under the concurrence of the Ministries and Departments concerned. (Ett år)
7. Investing or other activities relating to investing subject to the provisions of the law on investment promotion. (Två år)
8. Transit journey. (3 månader)
9. Being the person in charge of the crew of a conveyance coming to port, station , or area in the Kingdom. (3 månader)
10. Study or observation. (Ett år)
11. Mass media.(Ett år)
12. Missionary work under the concurrence of the Ministries and departments concerned. (Ett år)
13. Scientific research or training or teach in a Research Institute in the Kingdom. (Ett år)
14. The practice of skilled handicraft or as a specialist (Ett år)
15. Other activities as prescribed in the Ministerial Regulations. (Ett år)
 
Senast ändrad:
Å herre jävlar jag tackar min lyckliga stjärna att jag inte är lika intelligent som Er gubbar som kör ett race utan dess nåde med VISA hit och dit.....

Jag är övertygad om att grunden är lika enkel som korvspad, med helt andra ord. Ni svarar inte när jag frågat nu 2 gånger. Men i min värld igen då....

Är du skriven i Thailand så skall du köra på ett thailändskt körkort,
är du här som turist så skall du köra på ett internationellt körkort.
 
Å herre jävlar jag tackar min lyckliga stjärna att jag inte är lika intelligent som Er gubbar som kör ett race utan dess nåde med VISA hit och dit.....

Jag är övertygad om att grunden är lika enkel som korvspad, med helt andra ord. Ni svarar inte när jag frågat nu 2 gånger. Men i min värld igen då....

Är du skriven i Thailand så skall du köra på ett thailändskt körkort,
är du här som turist så skall du köra på ett internationellt körkort.

Jag önskar också att världen var så enkel men den är ju inte det. Hur gör t ex den som bor här men inte skriven här.

Än så länge är det kaos men det sätter sig snart och kokar ner till något enkelt.

Kaos är granne med Gud!
 
 

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar
2 K
palnordell
P
 
Tillbaka
Topp