A
Anonym
Gäst
Jag tror faktiskt att den där formuleringen blev bättre än vi trodde.Vi har nämligen blivit lurade in på immigrantvisumspåret pga en felaktig översättning. I den thailändska lagtexten står det faktiskt inget om visum, utan bara att man får köra med IKK och nationellt körkort om man beviljats att vistas temporärt i landet.
Här är den felaktiga översättningen som vi drog våra slutsatser från:
http://driving-in-thailand.com/motor-vehicle-act/
Här är den thailändska lagtexten och en engelsk översättning från det thailändska "Office of the Council of State":
http://web.krisdika.go.th/data/law/law2/%c301/%c301-20-9999-update.pdf
http://web.krisdika.go.th/data/outsitedata/outsite21/file/Vehicle_Act_BE_2522_(1979).pdf
Utdrag ur den engelska översättningen från det thailändska "Office of the Council of State":
Det är naturligtvis trist för oss att vi har dragit slutsatser på felaktiga grunder, men det här att lägga fokus på om besöket är temporärt eller inte snarare än på vilket visum man har när man reser in tycker jag faktiskt ger en hel del mening. Det betyder ju då t. ex. att en affärsman kan komma in på ett non-immigrant B och köra runt med sin hyrbil och besöka sina affärspartners för en kortare period utan att behöva krångla med att skaffa thailändskt körkort.
Oklarheten i detta ligger förståss nu i var gränsen mellan temporär och permanent vistelse går, och det skulle ju kunna vara så att Motormännen har fått besked från Thailand att den gränsen går vid 3 månader.![]()
Du får ju bara köra tre månader på ett Int, KK i Thailand , sen kan du göra en visa run och köra tre månader till ...