Alkisar kan naturligtvis vara allt från supersmala till superfeta, precis som de utan alkoholproblematik. Det räcker med att ”studera” klientet på en lokal pizzeria med rättigheter i Sverige, eller i en farangbar i Thailand, för att konstatera detta faktum. Detta beror naturligtvis på att alkisar är människor dom också och deras fettmassa, eller brist på sådan, beror på om de konsumerar fler kalorier än de förbränner, eller inte. Ett gram alkohol innehåller ~7 kilokalorier (kcal). Det kan jämföras med ett gram fett som motsvarar ~9 kcal, medan ett gram protein och ett gram kolhydrater innehåller ~4 kcal vardera.
Just kalorier från alkohol är tomma, dvs de tillför ingen direkt näring till kroppen, men de bidrar ändå till ökad fettinlagring pga kakorierna, Stor konsumtion av alkohol är förödande inte bara för hälsan överlag, utan även för muskelmassan. Hårt drickande fungerar iungefär som motsatsen till anabola steroider. Bland annat för att det sänker testosteronet, men ökar östrogenet, även hos män. Jag drack själv för mycket alkohol under ett tiotal år, och mina resultat på gymmet var knappast imponerande under den tiden, trots att jag tränade på ganska hårt.
Så att banta med alkohol är ren galenskap. Visst kan man förlora fettmassa om man äter lite, men man förlorar garanterat även muskelmassa, vilket kan vara förödande för äldre som faktiskt riskerar benbrott etc om de ramlar. Sedan är det såklart dåligt även för flera av kroppens mest vitala organ, men det vet ju alla redan.