Gå ner i vikt i Thailand utan att svælta .

För 4 år sedan vägde jag 102 kilo nu ligger jag runt 86 kilo. Jag har slutat med snacks godis förutom lakrits. Promenerar nästan varje dag när vädret tillåter ca 10 kilometer.lunch och middag mycket mindre portioner. Men dricker mina öl snusar' älskar' badar bastu. Mår mycket lättare och bättre med små ändringar.

Grymt jobbat!

Ja, lakritsen går ju fasiken inte att sluta med. Jag köper ungefär två påsar via Lazada i månaden. Senast en Salmiakki från Fazer. Tre gånger dyrare än i Sverige ca när man inkluderar portot, men värt det för mig.

Att frukt skulle vara dåligt eller tom skadligt låter som nåt LCHF-mantra från tio-femton år tillbaka. Som redan nämnts innehåller frukt fiber, antioxidanter, vitaminer och mineraler. Fruktfibrern hjälper att binda socker så kroppen tar upp betydligt mindre av det, än om man tex dricker läsk, juice eller äter godis. Sedan är det väl som med annat, all överkonsumtion är kontraproduktiv. Man dör om man dricker för mycket vatten.

Men en eller två, eller rentav tre frukter om dagen vågar jag påstå enbart är till godo, för så gott som alla människor.

Däremot är tex apelsinjuice en sockerfälla. Ett enda glas innehåller 3-4 apelsiner och väldigt lite fiber. Inte så många äter så många apelsiner på en gång. En liter juice motsvarar 2 kilo apelsiner! Vem sätter i sig det? När jag var ung kunde jag dricka två liter juice på en dag. Galenskap, men man var ju smal ändå. Allt mar så mycket enklare då, haha.

7FAAC460-6EE8-4F67-A1EF-853594793F04.webp
Jag skrev inte att frukt är skadligt men däremot näringsmässigt ganska värdelöst och det står jag för. Absolut inga problem för många människor att äta någon frukt då och då men det finns ännu fler som borde se det mer som godis för det är vad det är i mina ögon. Visst är det bättre att äta frukt som lördagsgodis än att gå till godishyllan. Nu är jag inget stort fan av frukt men ibland kan det vara gott med lite grann.

Jag har min uppfattning om frukt och ni andra får ha er uppfattning. Har man diabetes och/eller övervikt så skall man hålla sig ifrån det.

Jag skrev inte att frukt är skadligt men däremot näringsmässigt ganska värdelöst och det står jag för. Absolut inga problem för många människor att äta någon frukt då och då men det finns ännu fler som borde se det mer som godis för det är vad det är i mina ögon. Visst är det bättre att äta frukt som lördagsgodis än att gå till godishyllan. Nu är jag inget stort fan av frukt men ibland kan det vara gott med lite grann.

Jag har min uppfattning om frukt och ni andra får ha er uppfattning. Har man diabetes och/eller övervikt så skall man hålla sig ifrån det.

Jag skulle snarare säga att de flesta med övervikt skulle vinna på att äta mer frukt då nästan alla frukter har väldigt få kalorier per portion.

Men visst. Vi har uppenbart lite olika uppfattningar. Inga problem med det.

Jag skulle snarare säga att de flesta med övervikt skulle vinna på att äta mer frukt då nästan alla frukter har väldigt få kalorier per portion.

Men visst. Vi har uppenbart lite olika uppfattningar. Inga problem med det.
Jo jag har läst om din kalori hypnos men jag är ledsen för den går inte hem hos mig. Våra kroppar är långt mer avancerade än att bara räkna kalorier in och kalorier ut. Huvudsaken att det funkar för dig. Det bästa en överviktig person kan göra är att sluta med allt socker och kolhydrat-intag bums samt sluta räkna kalorier men det är svårt i den moderna världen som jag varit inne på förr.

Jo jag har läst om din kalori hypnos men jag är ledsen för den går inte hem hos mig. Våra kroppar är långt mer avancerade än att bara räkna kalorier in och kalorier ut. Huvudsaken att det funkar för dig. Det bästa en överviktig person kan göra är att sluta med allt socker och kolhydrat-intag bums samt sluta räkna kalorier men det är svårt i den moderna världen som jag varit inne på förr.

Kalori hypnos? :unsure:

Vad gör man med en överviktig hund? Man ger den lite mindre mat per dag, och efter en tid kommer den att bli smalare. Exakt samma är det med människor. Problemet är att vi oftast äter ändå. Äter man mindre än man förbränner kommer man gå ner i vikt. Det har påvisats i många bevakade studier där mängden mat och kalorier inte är självrapporterad, utan noga kontrollerad.

Det är helt enkelt lagen om termodynamik. Sen påverkar andra faktorer såsom åldrande, hormoner (tex insulin och testosteron), men sällan speciellt mycket. Även vissa sjukdomstillstånd kan påverka vikten, upp eller ned.

Kalori hypnos? :unsure:

Vad gör man med en överviktig hund? Man ger den lite mindre mat per dag, och efter en tid kommer den att bli smalare. Exakt samma är det med människor. Problemet är att vi oftast äter ändå. Äter man mindre än man förbränner kommer man gå ner i vikt. Det har påvisats i många bevakade studier där mängden mat och kalorier inte är självrapporterad, utan noga kontrollerad.

Det är helt enkelt lagen om termodynamik. Sen påverkar andra faktorer såsom åldrande, hormoner (tex insulin och testosteron), men sällan speciellt mycket. Även vissa sjukdomstillstånd kan påverka vikten, upp eller ned.
Sista stycket blev ju nästan rätt. Det är lugnt. Du är nöjd och jag är nöjd.

Jag kan ju förtydliga lite beträffande kalorier...

Självfallet är det otroligt mycket sämre att inta 2000 kcal via godis, läsk, kakor, alkohol och snabbmat än 2000 kcal via hälsosam mat såsom fågel, fisk, nötkött, ägg, nötter, baljväxter, potatis, grönsaker, frukt osv osv.

En kalori är en kalori, men får man dessa från dåliga källor påverkar det en massa hälsomarkörer, inflammation, hormonbalanser, muskelmassa, tänderna och en massa annat.

Hur gör en fitnesstävlande eller bodybuilder (även de som inte dopar sig) för att nå 5-6% fettmassa på en tävling. De skär främst ner på fettet, men även kolhydraterna. Proteinet brukar de oftast försöka ligga väldigt högt på, även under en så kallad deff. Och att de lyckas kan ju alla med ögon se.

Jag går alltid upp i vikt när jag är i Thailand.
Kan bero på att nästan allt tillagas i olja och sen allt ris som jag normalt äter mkt lite av.
Har inte haft några problem att få bort dessa extrakilon när jag kommer hem.

Fett (inte sällan palmolja i Thailand) och socker är gott. Därför adderar restauranger det i sin mat. Bättre smak = bättre betyg på Facebook och Tripadvisor etc...

Fett (inte sällan palmolja i Thailand) och socker är gott. Därför adderar restauranger det i sin mat. Bättre smak = bättre betyg på Facebook och Tripadvisor etc...
Jag blev onekligen förvånad vid besök hos en tjejs föräldrar.
Dom släpade hem flera plåtdunkar med olja då och då.
Det bubblade och fräste på spisen nästan hela tiden för dom äter ju mkt ofta.

Jag blev onekligen förvånad vid besök hos en tjejs föräldrar.
Dom släpade hem flera plåtdunkar med olja då och då.
Det bubblade och fräste på spisen nästan hela tiden för dom äter ju mkt ofta.

Den thailändska populationen blir allt rundare. Men det är inte alla.

Jag ser en motreaktion i den yngre förhoppningsvis mer upplysta generationen (jag gissar det är motsvarande i Sverige?). Tonåringstjejen som bor hos oss lyssnar mest på k-pop och börjar se efter sina kostvanor själv. På gott och ont. I Korea är problemet närmast det motsatta. Undernärda unga kvinnor.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp