Går det att söka visum medans ansökan om uppehållstillstånd behandlas?

Hej allla.
Detta undrar jag med. Jag hade för mig att detta inte går att göra. Är det någon som vet vad som gäller??

/Micke
Som jag förstår så ska det gå bra att göra det innan den som söker har varit på intervju. Vissa har gjort det även efter då har Mig meddealt innan beslutat tagit att den sökande måste lämna landet

Jag mailade migrationsverket och frågade om det går att göra samt om vårat ärende skulle stanna upp om vi gjorde det.
Fick detta svar från Migrationsverket.

"Huvudregeln är att personen som vill bo med någon i Sverige, ska ansöka om uppehållstillstånd från ditt hemland eller det land där du har tillstånd att bo. Tillståndet ska vara klart innan personen reser in i Sverige. Migrationsverket kan självklart inte förbjuda någon att ansöka om besöksvisum, trots pågående ansökan."

Man blir inte klokare direkt.

Jag mailade migrationsverket och frågade om det går att göra samt om vårat ärende skulle stanna upp om vi gjorde det.
Fick detta svar från Migrationsverket.

"Huvudregeln är att personen som vill bo med någon i Sverige, ska ansöka om uppehållstillstånd från ditt hemland eller det land där du har tillstånd att bo. Tillståndet ska vara klart innan personen reser in i Sverige. Migrationsverket kan självklart inte förbjuda någon att ansöka om besöksvisum, trots pågående ansökan."

Man blir inte klokare direkt.
Nej, det gör ju ingen klokare. Dock känns det väl som det finns risk för avslag på visumansökan om skälet att komma hit inte väger tungt.

Kanske bättre du åker ner några gånger under tiden.

Innan vill jag minnas var det så att det fanns risk att ärendes inte behandlades så länge person besökte Sverige och handläggningstiden tog ännu längre tid!

Själv var jag hos min fru (ja vi var redan gifta när hon ansökte om UT) när hennes ärende prövades. Nu var ju handläggningstiderna kortare då och jag hade möjlighet att vara borta flera månader, det kanske inte alla har!

Nej, det gör ju ingen klokare. Dock känns det väl som det finns risk för avslag på visumansökan om skälet att komma hit inte väger tungt.

Kanske bättre du åker ner några gånger under tiden.

Innan vill jag minnas var det så att det fanns risk att ärendes inte behandlades så länge person besökte Sverige och handläggningstiden tog ännu längre tid!

Själv var jag hos min fru (ja vi var redan gifta när hon ansökte om UT) när hennes ärende prövades. Nu var ju handläggningstiderna kortare då och jag hade möjlighet att vara borta flera månader, det kanske inte alla har!

Hej
Man vågar ju inte ta någon risk att det kommer ta ÄNNU längre än det redan gör nu. Vi är också gifta. Det får bli att jag åker dit istället.

Senast redigerad av en moderator:
Det finns inget som hindrar att man söker visum under pågående handläggning av ett uppehållstillstånd. Det viktigaste är att den som söker uppehållstillståndet har lämnat Sverige när beslutet om uppehållstillstånd tas.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp