VISUM

Ricky

Nykomling
Har ansökt om uppehållstillstånd och arbetstillstånd för min fru (vi är legalt gifta i Sverige). Men det tar sån tid tid att få ett besked från svenska myndigheter. Vilken form av Visum är lämpligt att ansöka om nu eftersom både jag och min fru vill komma till Sverige och börja jobba innan papperna från migrationsverket är klara

Det går att söka för 6 månaders Schengenvisum och det verkar som att det är lättare och går snabbare att få igenom.
Min frus syster tillsammans med hennes pojkvän gjorde det sent i höstas 2019 och hon kommer till Sverige nu januari men
arbetstillstånd ingår inte i det.
Ansökan om uppehållstillstånd i 2 år ingår arbetstillstånd och det är kanske det ni sökt om och då måste ni vänta.
Om ni vill träffas och dela dagarna tillsammans så är det som @Samet skriver.
Har läst att under tiden utredning sker om UT så kan tillfälligt besök ges men jag har ingen erfarenhet av detta.

Det går att söka för 6 månaders Schengenvisum och det verkar som att det är lättare och går snabbare att få igenom.
Min frus syster tillsammans med hennes pojkvän gjorde det sent i höstas 2019 och hon kommer till Sverige nu januari men
arbetstillstånd ingår inte i det.
Ansökan om uppehållstillstånd i 2 år ingår arbetstillstånd och det är kanske det ni sökt om och då måste ni vänta.
Om ni vill träffas och dela dagarna tillsammans så är det som @Samet skriver.
Har läst att under tiden utredning sker om UT så kan tillfälligt besök ges men jag har ingen erfarenhet av detta.

Kan du länka till hur man söker 6 månader Schengen.... det var något nytt som man aldrig hört om förut

/Enis

Kan du länka till hur man söker 6 månader Schengen.... det var något nytt som man aldrig hört om förut

/Enis

Man söker uppehållstillstånd för besök inte visum!
Har en släkting som nyligen gjort detta och fått det godkänt. Personen i fråga har varit på besök 2 ggr tidigare, 90 dagar respektive 30.
Migrationsverket verkar se det som att varför inte söka för 180 dagar på en gång istället för att förlänga ett 90 dagars med ytterligare 90 dagar.

Man söker uppehållstillstånd för besök inte visum!
Har en släkting som nyligen gjort detta och fått det godkänt. Personen i fråga har varit på besök 2 ggr tidigare, 90 dagar respektive 30.
Migrationsverket verkar se det som att varför inte söka för 180 dagar på en gång istället för att förlänga ett 90 dagars med ytterligare 90 dagar.

Har ingenting med Schengen att göra. Kommer säkert Enis svara.

Det visum du länkar till kan Trådskaparen (TS) inte söka, då de har ett pågående ärende om UT.

De enda visum som TS kan söka är Schengenvisum, dessa är max 90 dagar.

Har ingenting med Schengen att göra. Kommer säkert Enis svara.

Det visum du länkar till kan Trådskaparen (TS) inte söka, då de har ett pågående ärende om UT.

De enda visum som TS kan söka är Schengenvisum, dessa är max 90 dagar.

Det stämmer @Samet.
Jag ger mig själv ett "gult kort" och har helt enkelt blandat ihop nuvarande TS med en annan på ett annat forum. :rolleyes:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp