Visum 60,90 dagar thailand

Fick reda nu på morgonen att en tjej här i byn som är gift (bara cermoni) med en kines att hans visum gick ut för 1 år, så nu sitter han bara i huset och vågar inte åka någonstans.
Har kineser samma visumkrav som andra nationaliteter?

Så här var det 2015.

1664928475949.jpeg
Kineser får 15 dagar vid ankomst för turism.

Övriga visum får dom söka på thailändsk ambassad utanför Thailand.
Ett år overstay blir dyrt och banning i många år.

Kortare banning att frivilligt göra det på flygplatsen än bli ertappad ute i samhället.

When surrendering at airport immigration when leaving Thailand:

• Overstay less than 90 Days = 500 Thai baht/day overstay fine (maximum 20,000 Thai baht)
  • Overstay more than 90 Days = 1 year ban from Thailand and 20,000 Thai baht overstay fine
  • Overstay more than 1 Year = 3 years ban from Thailand and 20,000 Thai baht overstay fine
  • Overstay more than 3 Years = 5 years ban from Thailand and 20,000 baht overstay fine
  • Overstay more than 5 Years = 10 years ban from Thailand and 20,000 baht overstay fine

When caught while overstaying​

• Overstay of 1 day to 1 Year = 5 years ban from Thailand and 500 to 20,000 Thai baht overstay fine
  • Overstay more than 1 Year = 10 years ban from Thailand and 20,000 Thai baht overstay fine

Jag åkte ju in på re entry nu, skulle jag åkt till immigration direkt och rapporterat eller är det om 90 dagar igen från det jag kom in, finner ingen info om det på nätet?

Jag åkte ju in på re entry nu, skulle jag åkt till immigration direkt och rapporterat eller är det om 90 dagar igen från det jag kom in, finner ingen info om det på nätet?
Jag gör alltid det trots all förvirrad information. På Immigration noterar dom detta och ger mig en "slip" att ha i passet samtidigt gör dom en 90-dagars (på dag 0) och ger mig ytterligare en slip, som då även inkluderar när nästa 90 dagar infaller.
Better safe than sorry tycker jag och tänker inte argumentera på detta område.

90 dagars måste du göra senast 90 dagar efter du anlänt till Thailand (blankett TM47). Ditt uppehållstillstånd giltigt till 20 januari 2023 som du förnyar ett år därefter (TM7 blankett. Sedan Reentry Singel (TM8) som jag brukar göra på "Suvvan" innan jag lämnar Thailand, annars är uppehållstillståndet förbrukat och du måste söka nytt O-visa. Är du resande i business kan du göra multipl reentry som gäller ett år för in- och utresor.

90 dagars måste du göra senast 90 dagar efter du anlänt till Thailand (blankett TM47). Ditt uppehållstillstånd giltigt till 20 januari 2023 som du förnyar ett år därefter (TM7 blankett. Sedan Reentry Singel (TM8) som jag brukar göra på "Suvvan" innan jag lämnar Thailand, annars är uppehållstillståndet förbrukat och du måste söka nytt O-visa. Är du resande i business kan du göra multipl reentry som gäller ett år för in- och utresor.
Multiple Exit-/reentry kan väl alla göra, kostar lite mer men skall du göra minst 3 resor lönar det sig.

Inga stora summor men ett singel entry kostade lite mer på suvvan än på immigrationkontor men det visste jag innan sist jag ordnade ett där.
Var inte det jag var intresserad av utan behövde jag åka till en immigration och göra en 90 dagars rapport efter ankomst eller håller stämpeln man får på flygplatsen i 90 dagar efter ett re-entry.
Gör man hos immigration står när man skall rapportera nästa gång, på flygplatsen får man bara stämpeln när ditt extension går ut.

TM 47 - Den håller i 90 dar. Jag har alltid gjort min 90 dagars aktivitet efter 90 dagar. Aldrig hört talas att man måste dit direkt efter du anlänt. Däremot TM30 hade vi tidigare krav. Anmäla/stämpla få TM 30 kvitto senast inom 24 timmar när du anlänt till din hem adress, från utlandetsresan. Men TM 30 har man skippat under pandemin....

TM 47 - Den håller i 90 dar. Jag har alltid gjort min 90 dagars aktivitet efter 90 dagar. Aldrig hört talas att man måste dit direkt efter du anlänt. Däremot TM30 hade vi tidigare krav. Anmäla/stämpla få TM 30 kvitto senast inom 24 timmar när du anlänt till din hem adress, från utlandetsresan. Men TM 30 har man skippat under pandemin....
Ok så behöver inte åka till immigration vid ankomst.
24h rapporten kanske är borta nu vet inte? Det får stå för dig, men var inget som skippades under mitten av pandemin iallafall, TM30 skulle fortsatt göras.
Själv gjort den under pandemin.....

The English King of Visa frågor "Ubon Joe" svarar så här.
On 9/29/2022 at 8:33 AM, stateofmind said:
I know people debate whether it has to be done or not. Some immigration offices/officers ask for the TM30 when you go there to apply for extensions and so on, others do not. I was actually asked for it when I asked for a residency statement for my driving license renewal about 3 years ago, for example.
Ubon Joe: There is no debate now since immigration issued a new regulation in June of 2020 for TM30 reporting.
A new TM30 is not required when entering the country with a re-entry permit or a multiple entry visa. Only if you enter with a new visa or visa exempt is one needed. The same regulation states that a new one is not required when traveling within the country.

The English King of Visa frågor "Ubon Joe" svarar så här.

Ubon Joe: There is no debate now since immigration issued a new regulation in June of 2020 for TM30 reporting.
A new TM30 is not required when entering the country with a re-entry permit or a multiple entry visa. Only if you enter with a new visa or visa exempt is one needed. The same regulation states that a new one is not required when traveling within the country.
Ok, var när jag sökte om ett nytt så kanske stämmer som sagt inget jag satt mig in i då jag inte brytt mig om TM30 direkt när det var ett krav heller.

Landade i Torsdags, bodde en natt i hotell, frågan är , behöver jag anmäla mig, känns som det inte finns tid riktigt det.

Har du gjort nåt brott så bör du anmäla dig själv.
Nej. Hotellen har system så de anmäler direkt.

Du behöver inte anmäla när du är tillbaka på samma mantalsskrivningsadress, i Thailand, enligt den nya regeln från Covid 19 tiden. Du har typ kommit in på ditt reentry kopplat till din extension (uppehållstillstånd).

Däremot nya utfärdade visum måste anmäla eller om du byter adress..typ.

Nej. Hotellen har system så de anmäler direkt.

Du behöver inte anmäla när du är tillbaka på samma mantalsskrivningsadress, i Thailand, enligt den nya regeln från Covid 19 tiden. Du har typ kommit in på ditt reentry kopplat till din extension (uppehållstillstånd).

Däremot nya utfärdade visum måste anmäla eller om du byter adress..typ.
Det är bra att hotellen anmäler brott direkt.

Liknande trådar

V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L
A
Svar
236
Visningar