Vilket visum

Ja enligt informationen jag hittade så verkar det vara möjligt att få ut ett ”Marriage Certificate” (på engelska vill man naturligtvis ha detta skrivet på) att man är gifta i Sverige när speciella omständigheter råder som då att utländska myndigheter begär att sådant behöver uppvisas. Ni som är intresserade att forska vidare får söka mer information och ursäktar att jag visst råkade på något vis få samma länk till ansökningsblanketten 3 gånger via min Ipad. Kopia på länken låg i minnet och när jag tryckte på skärmen så råkade den bli inklistrad tre gånger utan att jag märkte detta…

En annan sak jag vill nämna är att eftersom jag 17 december har varit i Thailand i 90 dagar så avser jag igen att besöka Immigration troligtvis redan imorgon eller på måndag för att även göra följande:

TM.47 = The 90-Day Reporting

Jag ville inte ta upp detta idag då min målsättning var fokuserad på att enbart få till en 60-Day Extension vilket ju lyckades!

Har nära till Immigration i Udon Thani så ser inget problem med att göra en visit och skulle det till äventyrs inte vara nödvändigt med att också göra även TM.47 så är ju ingen skada skedd!

I och för sig borde ju Immigration kunnat uppmärksamma detta för mig och min fru när jag sökte 60-day Extension och talade om att jag lämnar Thailand den 19.e januari. Men det är inte så det funkar…Man måste själv se till att hålla sig ajour med regelverket i Thailand och följa detta till punkt och pricka.

Stanna olovligen i Thailand kan leda till att man blir portad i hela 5 år även i de fall man har omedvetet har råkat missa någonting. Ni kanske har sett att det finns de som åker dit på flygplatserna i kontroller numera innan de hunnit att komma till den vanliga Immigration kontrollen efter att passerat säkerhetskontrollen på väg att lämna Thailand. 1 dag för mycket räcker för att bli portad i 5 år om man åker dit innan man hunnit till den vanliga kontrollen. En del åker fast dör de bor vid hembesök och andra åker dit vid kontroller som sker av vandrande immigration kontroller på turistplatser. En del råkar bara räkna fel på sina dagar och missar att räkna den dag de anlände till Thailand som 1 dag. Det spelar ingen roll att man passerar Immigration 23:59 för minuten räknas som 1 hel dag…

Fick även bekräftat att min slipp i passet från rapporteringen jag gjorde innan 24 timmar hade gått från att jag anlände till Thailand är TM.27 Address Change Reporting.

Vet fortfarande dock inte varför Immigration i Udon Thani använder TM.27 istället för TM.30 Address Reporting som ju skall vara standarden som är gällande? Lägger dock bara vikt på att jag har har en slipp (som är nedersta biten) att förvara ihop med mitt pass av antingen en TM.27 eller TM.30 form. Jodå Immigration kollade att jag hade denna i mitt pass idag i samband med 60-day Extension…
Man kan ju kolla stämpeln i passet där det står sita dagen man måste lämna Thailand om man är osäker på hur man ska räkna dagarna.

Jag använder webben för TM30 rapporteringen.

Jag och frugan tog en tur till Immigration i Udon Thani i morse och idag satt den kvinnliga immigration officer bakom disken som är allra lättast att prata och ställa frågor till och få bra svar av enligt vad jag tycker.

Jag behövde inte göra någon TM.47 90-Day Reporting trots att jag kommer vistas betydligt mer än 90 dagar i sträck. TM.47 är vad sades till mig endast att göra för de som har 1-Year Extension.

Vad det gäller TM.30 Address Reporting respektive TM.27 Address Change Reporting varav det är är den senare jag har en slipp som skall förvaras ihop med passet så förklarades följande. Vi gör båda två varje gång som jag kommer till Thailand inom 24 timmar normalt (undantaget om jag kommer till en lördag eller söndag då immigration håller stängt). Då blir det på måndag istället.

Min fru som ”Landlord” är den som gör TM.30.

TM.27 är rapporteringen är den som jag behöver göra angående att i mitt fall bor i min hustrus hus och den slipp som jag måste förvara tillsammans med passet är den nedersta delen av en TM.27 form. Inte den nedersta delen av en TM.30 form.

Att få till en 60-Day Extension baserat på att jag ör gift med en thailändska och baserat på att jag anlände till Thailand på ett Non Immigrant O Spouse/Family E-Visa och då fick ett Permission of Stay of 90 Days vid passering av Immigration på Suvarnabhumi flygplatsen…Visade sig vara lite svårare att få till jämfört med 30-Day Extensions baserat på att man fått ”Visa Exempt” eller anlänt på ett Tourist Visa till Thailand som jag gjort många gånger tidigare.

Nör det gäller 1-Year Extensions with 90-Day Reporting’s som jag aldrig har gjort personligen. Så verkar flertalet som jag pratat med och som är över 50 år och gifta med en thailändska välja att göra 1-Year Extension based on Retirement då processen att få till detta ör väsentligt enklare. Detta trots ett högre inkomstkrav per månad eller pengar på ett thailändskt bankkonto i eget namn än för 1-Year Extension based on Marriage with a Thai.

Jag och frugan tog en tur till Immigration i Udon Thani i morse och idag satt den kvinnliga immigration officer bakom disken som är allra lättast att prata och ställa frågor till och få bra svar av enligt vad jag tycker.

Jag behövde inte göra någon TM.47 90-Day Reporting trots att jag kommer vistas betydligt mer än 90 dagar i sträck. TM.47 är vad sades till mig endast att göra för de som har 1-Year Extension.

Vad det gäller TM.30 Address Reporting respektive TM.27 Address Change Reporting varav det är är den senare jag har en slipp som skall förvaras ihop med passet så förklarades följande. Vi gör båda två varje gång som jag kommer till Thailand inom 24 timmar normalt (undantaget om jag kommer till en lördag eller söndag då immigration håller stängt). Då blir det på måndag istället.

Min fru som ”Landlord” är den som gör TM.30.

TM.27 är rapporteringen är den som jag behöver göra angående att i mitt fall bor i min hustrus hus och den slipp som jag måste förvara tillsammans med passet är den nedersta delen av en TM.27 form. Inte den nedersta delen av en TM.30 form.

Att få till en 60-Day Extension baserat på att jag ör gift med en thailändska och baserat på att jag anlände till Thailand på ett Non Immigrant O Spouse/Family E-Visa och då fick ett Permission of Stay of 90 Days vid passering av Immigration på Suvarnabhumi flygplatsen…Visade sig vara lite svårare att få till jämfört med 30-Day Extensions baserat på att man fått ”Visa Exempt” eller anlänt på ett Tourist Visa till Thailand som jag gjort många gånger tidigare.

Nör det gäller 1-Year Extensions with 90-Day Reporting’s som jag aldrig har gjort personligen. Så verkar flertalet som jag pratat med och som är över 50 år och gifta med en thailändska välja att göra 1-Year Extension based on Retirement då processen att få till detta ör väsentligt enklare. Detta trots ett högre inkomstkrav per månad eller pengar på ett thailändskt bankkonto i eget namn än för 1-Year Extension based on Marriage with a Thai.
Intressant att ni måste göra både TM-30 och TM-27 rapportering. En görs av din fru och en av dig på samma gång.

Känns som det skulle vara att registrera samma sak två gånger. Din fru säger att du bor där och du säger att du bor där.

Men vad ska man säga det är Thailand.

Intressant att ni måste göra både TM-30 och TM-27 rapportering. En görs av din fru och en av dig på samma gång.

Känns som det skulle vara att registrera samma sak två gånger. Din fru säger att du bor där och du säger att du bor där.

Men vad ska man säga det är Thailand.

TM.30 är Landlords skyldighet att göra på pappret men är i slutändan så vilar ansvaret ändå ansvaret på Farang’en och det blir han/hon som åker på att betala om det blir böter. För en korttidsturist som t.ex. bor på ett hotell på någon turistort så är varken TM.27 eller TM.30 något som behövs att tänka på normalt då hotellet som kopierar passet i samband med incheckningen gör TM.30 mot Immigration på ett databaserat system.

Här lite info

Notera att TM.6 Arrival & Departure har ”temporärt upphört att användas” men gissar på att detta är permanent.

Notera även att TM.28 har blivit ersatt av TM.27 och att detta skedde under år 2020.

TM.30 är Landlords skyldighet att göra på pappret men är i slutändan så vilar ansvaret ändå ansvaret på Farang’en och det blir han/hon som åker på att betala om det blir böter. För en korttidsturist som t.ex. bor på ett hotell på någon turistort så är varken TM.27 eller TM.30 något som behövs att tänka på normalt då hotellet som kopierar passet i samband med incheckningen gör TM.30 mot Immigration på ett databaserat system.

Här lite info

Notera att TM.6 Arrival & Departure har ”temporärt upphört att användas” men gissar på att detta är permanent.

Notera även att TM.28 har blivit ersatt av TM.27 och att detta skedde under år 2020.

Javisst.

Det borde räcka med antingen TM30 som ska göras av "HOUSE-MASTER, OWNER OR THE POSSESSOR OF THE RESIDENCE WHERE ALIEN HAS STAYED" eller en TM27.

Men du verkar behöva registrera dubbla, både och?

Javisst.

Det borde räcka med antingen TM30 som ska göras av "HOUSE-MASTER, OWNER OR THE POSSESSOR OF THE RESIDENCE WHERE ALIEN HAS STAYED" eller en TM27.

Men du verkar behöva registrera dubbla, både och?

Japp varje gång jag kommer till Thailand så åker jag och min Thai fru till Immigration i Udon Thani och hon gör TM.30 och jag gör TM.27.

Det finns dock tydligen möjlighet att göra TM.30 via internet och då ser ju inte Immigration vem som sitter i andra ändan och faktiskt gör TM.30 rapporteringen. I vårt fall har vi dock Immigration kontoret så nära som 3-4 km bort och vi tar oss hellre dit än att försöka göra ärenden via något system via internet.

Japp varje gång jag kommer till Thailand så åker jag och min Thai fru till Immigration i Udon Thani och hon gör TM.30 och jag gör TM.27.

Det finns dock tydligen möjlighet att göra TM.30 via internet och då ser ju inte Immigration vem som sitter i andra ändan och faktiskt gör TM.30 rapporteringen. I vårt fall har vi dock Immigration kontoret så nära som 3-4 km bort och vi tar oss hellre dit än att försöka göra ärenden via något system via internet.
Så gör din Fru en TM30 för sig själv och du en TM27 för dig själv?

Man tycker att immigrationen borde reagera på att ni lämnar in två anmälningar om adress för dig på samma gång.

Jag lämnar bara in en TM30 för mig själv.

Någon som vet någon pålitlig translation service som även kan lämna in översatta dokument till UD i thailand och få dem skickade till mig i en annan del av landet?
Jag hade en agent som hette AMRU har jag för mig men det är många år sen, tror att man måste sköta allt själv nu men är inte säker. Skicka ett mejl till ambassaden och fråga, de brukar vara snabba med svar.

Någon som vet någon pålitlig translation service som även kan lämna in översatta dokument till UD i thailand och få dem skickade till mig i en annan del av landet?
Kontakta Visa4Sweden som ordnar översättningar och sköter allt.

Finns på Facebook med kontaktuppgifter.
Skicka frågan dit och ni får en offert och prisförslag.
Är UD Svenska Ambassaden i Bangkok eller Foreign Affairs?

Jag hade en agent som hette AMRU har jag för mig men det är många år sen, tror att man måste sköta allt själv nu men är inte säker. Skicka ett mejl till ambassaden och fråga, de brukar vara snabba med svar.
Var blev han av , Hade kontakt med han för en 6 , 7 år sen i olika sammanhang . Kommer ihåg att hans dåvarande fru fixade billiga flygbiljetter via thai

Var blev han av , Hade kontakt med han för en 6 , 7 år sen i olika sammanhang . Kommer ihåg att hans dåvarande fru fixade billiga flygbiljetter via thai
Tror jag läst att han lagt av med den verksamheten för många år sedan.
Visst hade han en bakgrund som konsul eller jobbat på ambassaden?

Amru var aktiv på MPR för snart 10 år sedan.

Här är hans dåvarande kontaktuppgifter.

Screenshot_20241217_192940_Chrome.jpg
Screenshot_20241217_193257_Chrome.jpg

Finns även på Facebook om någon vill prova.

Screenshot_20241217_194031_Facebook.jpg

Senast ändrad:
Fast jag träffade han efter det på den översättning och visaassistans byrån som ligger i ambassadhuset, skulle ha nåt översatt till svenska och hans fru jobbade där.
Dom hade fått barn som var lika gammal som våran son har jag för mig. Så måste väl varit i samma veva som hon föddes han slutade assistera här.

Var hos lokala amphur kontoret här i nakhon phanom, tog med mig det av thaiambassaden i sverige stämplade familjebeviset, och personbeviset och frågade om det räckte med att jag tog dessa för översättning till thai och sedan legaliserade av UD i thailand. De sa att jag måste ha ett intyg från svenska ambassaden med. Enligt thai ambassadens i sveriges hemsida ska det ju räcka med dessa och man ska slippa åka till svenska ambassaden för ett intyg, men tydligen inte på vårat kontor. Det pratade om någon rundt sealing märke som man måste få från svenska ambassaden.

Var hos lokala amphur kontoret här i nakhon phanom, tog med mig det av thaiambassaden i sverige stämplade familjebeviset, och personbeviset och frågade om det räckte med att jag tog dessa för översättning till thai och sedan legaliserade av UD i thailand. De sa att jag måste ha ett intyg från svenska ambassaden med. Enligt thai ambassadens i sveriges hemsida ska det ju räcka med dessa och man ska slippa åka till svenska ambassaden för ett intyg, men tydligen inte på vårat kontor. Det pratade om någon rundt sealing märke som man måste få från svenska ambassaden.
Är förmodligen det jag och min hustru fick 2006 av Svenska Ambassaden, vi fick våra Svenska dokument med just en rund stämpel , Fick sedan gå till en translator i samma hus (Ambassaden ) och sedan till Foreign Affairs, Nära Don Mueang , vet inte om det är där idag. Sedan ett intyg varje år från kommunkontoret att vi fortfarande är gifta. Antar att du söker ett Non O baserat på Thai Wife och sedan ett års extension

Liknande trådar

Tillbaka
Topp