Man kan ju kolla stämpeln i passet där det står sita dagen man måste lämna Thailand om man är osäker på hur man ska räkna dagarna.Ja enligt informationen jag hittade så verkar det vara möjligt att få ut ett ”Marriage Certificate” (på engelska vill man naturligtvis ha detta skrivet på) att man är gifta i Sverige när speciella omständigheter råder som då att utländska myndigheter begär att sådant behöver uppvisas. Ni som är intresserade att forska vidare får söka mer information och ursäktar att jag visst råkade på något vis få samma länk till ansökningsblanketten 3 gånger via min Ipad. Kopia på länken låg i minnet och när jag tryckte på skärmen så råkade den bli inklistrad tre gånger utan att jag märkte detta…
En annan sak jag vill nämna är att eftersom jag 17 december har varit i Thailand i 90 dagar så avser jag igen att besöka Immigration troligtvis redan imorgon eller på måndag för att även göra följande:
TM.47 = The 90-Day Reporting
Jag ville inte ta upp detta idag då min målsättning var fokuserad på att enbart få till en 60-Day Extension vilket ju lyckades!
Har nära till Immigration i Udon Thani så ser inget problem med att göra en visit och skulle det till äventyrs inte vara nödvändigt med att också göra även TM.47 så är ju ingen skada skedd!
I och för sig borde ju Immigration kunnat uppmärksamma detta för mig och min fru när jag sökte 60-day Extension och talade om att jag lämnar Thailand den 19.e januari. Men det är inte så det funkar…Man måste själv se till att hålla sig ajour med regelverket i Thailand och följa detta till punkt och pricka.
Stanna olovligen i Thailand kan leda till att man blir portad i hela 5 år även i de fall man har omedvetet har råkat missa någonting. Ni kanske har sett att det finns de som åker dit på flygplatserna i kontroller numera innan de hunnit att komma till den vanliga Immigration kontrollen efter att passerat säkerhetskontrollen på väg att lämna Thailand. 1 dag för mycket räcker för att bli portad i 5 år om man åker dit innan man hunnit till den vanliga kontrollen. En del åker fast dör de bor vid hembesök och andra åker dit vid kontroller som sker av vandrande immigration kontroller på turistplatser. En del råkar bara räkna fel på sina dagar och missar att räkna den dag de anlände till Thailand som 1 dag. Det spelar ingen roll att man passerar Immigration 23:59 för minuten räknas som 1 hel dag…
Fick även bekräftat att min slipp i passet från rapporteringen jag gjorde innan 24 timmar hade gått från att jag anlände till Thailand är TM.27 Address Change Reporting.
Vet fortfarande dock inte varför Immigration i Udon Thani använder TM.27 istället för TM.30 Address Reporting som ju skall vara standarden som är gällande? Lägger dock bara vikt på att jag har har en slipp (som är nedersta biten) att förvara ihop med mitt pass av antingen en TM.27 eller TM.30 form. Jodå Immigration kollade att jag hade denna i mitt pass idag i samband med 60-day Extension…
Jag använder webben för TM30 rapporteringen.