Hej
Själv skulle jag grundat på mina erfarenheter säga så här om Sinsod.
Att en Sinsod för en tidigare ogift tjej är ganska hög även om hon saknar högre utbildning, detta beroende på en rad omständigheter varierar ändå beloppet med alltifrån ca 300 000 till ca 600 000 baht, har tjejen studerat och har examen ifrån universitet så handlar det om belopp ifrån 1 miljon till flera miljoner, handlar det om rika familjer kan det röra sig om tiotals miljoner och uppåt.
Förr betalade nog inte så många Sinsod för en tidigare gift tjej (oftast med barn), men numera betalar dom flesta Thailändare också en Sindod vid ett sånt här äktenskap, men då rör det sig oftast om mindre summor på allt ifrån 100 000 till 300 00` baht, så jag håller inte med om att detta är något man bara gör för att plocka falanger på pengar, jag har varit på många bröllop mellan helt Thailändska par i åldrarna 30-50 år och en Sinsod har alltid betalats, det är ett sätt för mannen att visa att han älskar kvinnan och det ger även kvinnan en viss status.
Jag tycker att falanger ofta är lite för misstänksamma och negativa till det här med Sinsod, det är trots allt en levande tradition och när t.o.m fattiga daglönare som bara tjänar 300 baht om dagen sparar ihop eller lånar till en Sinsod på 100 000 tals baht så känns det märkligt när falanger med betydligt större plånbok ifrågasätter och ibland inte vill betala, det känns inte som en bra start på ett äktenskap att vägra detta, man bör nog försöka ta seden dit man kommer och försöka göra både den blivande frun, hennes familj och släkt nöjda, det här med Sinsod och en rejäl fest är något som hela byn förväntar sig.
Mvh isan lover