Rätt och fel Gifta sig i Thailand

Jag betalade sinsod trots att jag egentligen inte skulle göra det. Men pengarna gick direkt till att betala för festen med över 100 gäster, 50.000 Baht år 2009. Det hela var en fantastisk upplevelse och något som jag hoppas många får uppleva.
Ja och det är en helt annan sak. Det är ju inte heller direkt ovanligt även i Sverige att brudparet betalar kalaset för sitt eget bröllop.

Sinoden är ett eget kapitel och jag uttalar enbart min åsikt skapad ur den diskussion jag än så länge har haft med thai.

Sinoden gäller enbart när du äktar en ung kvinna direkt från sitt föräldrahem, aldrig gift och rimligen inga barn. Är hon aldrig gift men ändå har ett barn är sinoden obefintlig.
Har kvinnan återvänt hem efter misslyckat förhållande, dödsfall etc så är sinoden inte heller längre aktuell.
Det är så jag fått erfara traditionen.
Men, pga faranger som ansetts rika har en subkultur skapats där farangen alltid får betala Sinod oavsett hur det sett ut och oavsett hur många gånger kvinnan varit gift.
Kulturellt bedrägeri kan man kalla det.
Det är självklart upp till var och en hur man vill tolka ceder och bruk för sig själv personligen och vilka minnen man vill ha.
Jag har självklart inte betalt sinod. Min fru hade varit gift tidigare, och föräldrarna hade redan hemgiften från föregående man, fler sinoder erläggs inte.

Hej

Själv skulle jag grundat på mina erfarenheter säga så här om Sinsod.

Att en Sinsod för en tidigare ogift tjej är ganska hög även om hon saknar högre utbildning, detta beroende på en rad omständigheter varierar ändå beloppet med alltifrån ca 300 000 till ca 600 000 baht, har tjejen studerat och har examen ifrån universitet så handlar det om belopp ifrån 1 miljon till flera miljoner, handlar det om rika familjer kan det röra sig om tiotals miljoner och uppåt.

Förr betalade nog inte så många Sinsod för en tidigare gift tjej (oftast med barn), men numera betalar dom flesta Thailändare också en Sindod vid ett sånt här äktenskap, men då rör det sig oftast om mindre summor på allt ifrån 100 000 till 300 00` baht, så jag håller inte med om att detta är något man bara gör för att plocka falanger på pengar, jag har varit på många bröllop mellan helt Thailändska par i åldrarna 30-50 år och en Sinsod har alltid betalats, det är ett sätt för mannen att visa att han älskar kvinnan och det ger även kvinnan en viss status.

Jag tycker att falanger ofta är lite för misstänksamma och negativa till det här med Sinsod, det är trots allt en levande tradition och när t.o.m fattiga daglönare som bara tjänar 300 baht om dagen sparar ihop eller lånar till en Sinsod på 100 000 tals baht så känns det märkligt när falanger med betydligt större plånbok ifrågasätter och ibland inte vill betala, det känns inte som en bra start på ett äktenskap att vägra detta, man bör nog försöka ta seden dit man kommer och försöka göra både den blivande frun, hennes familj och släkt nöjda, det här med Sinsod och en rejäl fest är något som hela byn förväntar sig.

Mvh isan lover

Hej

Att en Sinsod för en tidigare ogift tjej är ganska hög även om hon saknar högre utbildning, detta beroende på en rad omständigheter varierar ändå beloppet med alltifrån ca 300 000 till ca 600 000 baht, har tjejen studerat och har examen ifrån universitet så handlar det om belopp ifrån 1 miljon till flera miljoner, handlar det om rika familjer kan det röra sig om tiotals miljoner och uppåt.

Förr betalade nog inte så många Sinsod för en tidigare gift tjej (oftast med barn), men numera betalar dom flesta Thailändare också en Sindod vid ett sånt här äktenskap, men då rör det sig oftast om mindre summor på allt ifrån 100 000 till 300 00` baht, så jag håller inte med om att detta är något man bara gör för att plocka falanger på pengar, jag har varit på många bröllop mellan helt Thailändska par i åldrarna 30-50 år och en Sinsod har alltid betalats, det är ett sätt för mannen att visa att han älskar kvinnan och det ger även kvinnan en viss status.

Jag tycker att falanger ofta är lite för misstänksamma och negativa till det här med Sinsod, det är trots allt en levande tradition och när t.o.m fattiga daglönare som bara tjänar 300 baht om dagen sparar ihop eller lånar till en Sinsod på 100 000 tals baht så känns det märkligt när falanger med betydligt större plånbok ifrågasätter och ibland inte vill betala, det känns inte som en bra start på ett äktenskap att vägra detta, man bör nog försöka ta seden dit man kommer och försöka göra både den blivande frun, hennes familj och släkt nöjda, det här med Sinsod och en rejäl fest är något som hela byn förväntar sig.

Mvh isan lover
Här i byn säger de rakt ut att det enbart är för att lura pengar av faranger.
Att en thai skulle betala så mycket som en bath på en kvinna som är förbrukad enligt kulturen är en ohörd sak här.
Sinsod utgår enbart på ogift, barnlös ungmö direkt från föräldrahemmet.
Att beloppet varierar beroende på vilken status med utbildningen hon har, är naturligt.
Men återigen, det här r upp till var och en. Vill man se det så som du gör och accepterar det, så är de säkerligen nöjda.

Min fru var ogift utan barn. Sinsord 20 tusen plus att jag betalade lika mycket till för festen för flera hundra gäster.

Sen har jag hjälpt till ekonomiskt senare.

Sinsord är viktig i hennes by och även mellan thai.

Att en thai skulle betala så mycket som en bath på en kvinna som är förbrukad enligt kulturen är en ohörd sak här.
Att beloppet varierar beroende på vilken status med utbildningen hon har, är naturligt.
Men återigen, det här r upp till var och en. Vill man se det så som du gör och accepterar det, så är de säkerligen nöjda.

Hej

Var håller du till i Thailand?

Frågar med tanke på att traditionerna tydligen skiljer sig åt på våra respektive platser, vi håller ju till i Nong Khai provins ca en halvtimma ifrån gränsen till Laos och här är Sinsod vid äktenskap nummer två högst vanligt, men beloppen är som sagt betydligt lägre.

Mvh isan lover

Hej

Frågar med tanke på att traditionerna tydligen skiljer sig åt på våra respektive platser, vi håller ju till i Nong Khai provins ca en halvtimma ifrån gränsen till Laos och här är Sinsod vid äktenskap nummer två högst vanligt, men beloppen är som sagt betydligt lägre.

Mvh isan lover
l industribältet, Prachin Buri. Nordöst om Bangkok nära gränsen till Kambodja.

Hej

Mvh isan lover
Jag roade mig helt kort åt att googla.
De flesta berättelser om traditionen verkar ligga närmare det jag säger än det du säger.
Dock att det finns variationer.
Etiskt och enligt traditionen är det försvarbart med sinsod vid första vigseln. Det representerar en form av ersättning för uppväxten att de tog hand om henne fram till vuxen.
Men att begära det fler gånger, för mig känns det etiskt fel för då sätter du helt plötsligt en prislapp på en kvinna. Du köper henne. Den delen har jag svårt svälja.
Har hon gift sig och sinsod är lagd, har föräldrarna redan fått ersättning.
All vidare sinsod ser jag som ren kommers med kvinnor och det är svårförenligt med min syn etik.
Alla får göra sin egen bedömning med vad de ser som normalt och passande.

Hej

Mvh isan lover

Frågade precis frugan om detta. Hon kommer ju från Chaiyaphum och där är det inget konstigt med sinsod även om kvinnan varit gift tidigare och har barn. Enligt henne inga klara regler utan inblandade familjer bestämmer hur det blir med sinsod och storleken. I övrigt i hennes by med omnejd väldigt viktigt med sinsod och övriga traditioner kring ett bröllop. Vårt bröllop höll på i 3 dagar. På tredje dagen var det stor baluns med inhyrd underhållning och full catering. Ca 400 gäster kom.
På den tiden kunde jag inte många ord thai men en trevlig upplevelse blev det som jag inte ångrar.

Sinsod är mellan Thai och Thai.

Jag har varit här tillräckligt länge för att inse att det är otroligt mycket svårare för en Thaitjej att hitta en Bra falang än tvärtom och dom tjejer som vill ha en falang vill absolut inte ha en Thai man.

Vill dom gifta sig med en falang får dom väl ta till sig hans traditioner.

Bra falang skrev jag, inte en försupen pankis..

Noi och jag gifte oss i höstas.
Alla papper om hus och land var redan skrivna i mitt namn (obs 30 års arrende) bör göras före giftermålet.
Själva akten skedde på Government kontoret I Nan där en vän skötte det hela.
Vi hoppade över själva festen för även hon tyckte att det tar för mycket focus från verkligheten. Det är för ungdomar :D
Annars tycker jag att man skall ägna lite mera tid för att gå igenon alla lagar samt annat inklusive document än till själva bröllopet.
Dokumantationen är enorm om man vill att allt gäller även I eventuell osämja, vilket naturligtvis är långt borta när man är kär som en klockarekatt.
Lycka till.

Hej

Mvh isan lover

Håller med dig fullständigt här, möjligen lite höga belopp särskilt på daglönarna.

/ SatanG

Låter som det var från en historiebok 100 år sedan möjligtvis. Tvivlar på att särskilt många som gifter sig idag skulle vara oskulder. Vore ju dessutom taskigt om alla som har flyttat hemifrån för att jobba om sinsod aldrig skulle kunna vara aktuellt i deras fall, och det är ju en betydande del skulle jag tro.
Fullt normalt med sinsod även vid andra och i svärmors fall tredje gången, aldrig någon farang inblandad.
I det här området kan man inte se det för fyrkantigt, det varierar från en by till nästa, har sett fler exempel på detta på nära håll.
Lite tråkigt när det begärs stora summor av fattiga par som ska behållas av brudens föräldrar. Det händer ju att det slår slint och paret rymmer istället.

Att det används för att skinna faranger, gissningsvis kommer en stor andel av dessa från "underhållningsbranshen" stämmer ibland. Har hört outbildade barprinsessor vars enda färdighet är att sära på benen som anser sig vara värda mycket stora summor, var ju inte riktigt så det var tänkt med traditionerna. Handlar ju till stor del om vad kvinnan kan "bring to the table" s.a.s.
Men det är ju även mycket "show business" i det hela, lånade pengar, pengar/guld/gåvor som lämnas tillbaka efteråt. En av frugans vän/kollega slutade med att familjerna blev osams. Brudparet skulle behålla villan men pengar/ädelstenar skulle lämnas tillbaka vilket inte gjordes av brudens föräldrar. Handlade om många miljoner så det hettade visst till lite :)
Många faranger verkar ju, felaktigt, tro att det bara är faranger som betalar sinsod. Min erfarenhet är att många faranger är misstänksamma/snåla, litar man inte tillräcckligt på sin blivande hälft ska man nog tänka ett varv till.

/ SatanG

Hahahaha, sitter ni och snackar om såna som stackars mig runt stenbordet?

/ SatanG
Dom där stenborden är som värsta syjuntan eller kafferep, värre skvallerhörnor får man leta efter.
Största samtalsämnena är skvaller om andra, prata om andra vad dom gjort, gör, deras förhållande, pengar etc. skrönor som florerar i Thailand och hur värdelösa Thai är.
Växer svamp ur öronen bara jag tänker på det, räcker att närvarat par gånger för att tappa lusten att ens gå nära gammla stofiler här nere.

Hej

Mvh isan lover
Ja jag tillhör väl dom som är negativ till att betala sinsod, har betalt 0 baht men är ju iofs bara gifta på amphoe.
Känns som många i frugans by lever mer ett samboliv, under alla år känner jag bara till ett enda bröllopp med ceremoni och sinsod det var systerdottern men många nya par.
Har aldrig kommit på tal om sinsod hemma.

Sinsod är mellan Thai och Thai.

Jag har varit här tillräckligt länge för att inse att det är otroligt mycket svårare för en Thaitjej att hitta en Bra falang än tvärtom och dom tjejer som vill ha en falang vill absolut inte ha en Thai man.

Vill dom gifta sig med en falang får dom väl ta till sig hans traditioner.

Bra falang skrev jag, inte en försupen pankis..

Visst är det mannens marknad i Thailand, önskar ibland att fler skulle förstå detta. Men det innebär ju inte att man inte kan både ge och ta från båda kulturerna. Kan ju göra lite show och sedan går det mesta tillbaka ändå, lönar sig sannolikt på sikt.

/ SatanG

Dom där stenborden är som värsta syjuntan eller kafferep, värre skvallerhörnor får man leta efter.
Största samtalsämnena är skvaller om andra, prata om andra vad dom gjort, gör, deras förhållande, pengar etc. skrönor som florerar i Thailand och hur värdelösa Thai är.
Växer svamp ur öronen bara jag tänker på det, räcker att närvarat par gånger för att tappa lusten att ens gå nära gammla stofiler här nere.
Faktiskt inte så mycket sånt här, dyker iofs upp en å annan skvallerkärring ibland men dom blir inte långvariga.

Satt på Akvavit en gång och åt lunch med fru och barn.
Jämter satt några Svenskar dom gick genom hela schemat.
Först avhandlades att xxxxx hade flyttat till Isaan och hur blåst han kommer bli och han är snart tillbaks.
Sen handlade det om hur blåsta och knäppa Thai är.
Sen var det trafiken och allt var bättre förr.

Sämsta lunchen ever hamna på ett bord jämter ett sånt gäng, tror inte dom hade en positiv grej att säga.

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K