Rätt och fel Gifta sig i Thailand

Ja och så hamnar man nånstans mellan hunden å grisarna på hierarkin.

Hej

Själv skulle jag nog säga att man som falang hamnar där man förtjänar, struntar man i landets traditioner, struntar i att lära sig språket, inte lär sig äta maten, ser ned på Thailändarna och tycker att man själv kommer ifrån en överlägsen kultur o.s.v så hamnar man nog garanterat på nivå mellan hundar och grisar, men då är det självförvållat och inget man kan beskylla Thailändarna för.

Så frågar du mig kan man själv i högsta grad påverka var någonstans man hamnar i hierarkin och den placering man får uppfattar jag som både rättvis och naturlig beroende på hur man själv väljer att agera och integrera sig.

Mvh isan lover

Hej

Själv skulle jag nog säga att man som falang hamnar där man förtjänar, struntar man i landets traditioner, struntar i att lära sig språket, inte lär sig äta maten, ser ned på Thailändarna och tycker att man själv kommer ifrån en överlägsen kultur o.s.v så hamnar man nog garanterat på nivå mellan hundar och grisar, men då är det självförvållat och inget man kan beskylla Thailändarna för.

Så frågar du mig kan man själv i högsta grad påverka var någonstans man hamnar i hierarkin och den placering man får uppfattar jag som både rättvis och naturlig beroende på hur man själv väljer att agera och integrera sig.

Mvh isan lover
Delar dina erfarenheter! Förhoppningsvis är vi med positiva sådana i majoritet men tyvärr finns tydligen en och annan som inte är lika lyckligt lottade.

Tack för alla svar.
För oss kommer sinsoden till största delen vara symbolisk och det mesta därifrån kommer betala bröllopskostnaderna och festen som vi har diskuterat det. Guldet kommer behållas av oss som jag förstått det. Ev. ska jag ge pappan lite av sinsod men kommer också bjuda honom på resa till Sverige vid senare tillfälle. Resten av närmsta familjen till flickvännen bor redan i Sverige.

Delar dina erfarenheter! Förhoppningsvis är vi med positiva sådana i majoritet men tyvärr finns tydligen en och annan som inte är lika lyckligt lottade.

Hej

Tyvärr är det ofta dysterkvistarna och dom med dåliga erfarenheter som syns och hörs mest, det ger ett väldigt subjektivt lite felaktigt intryck av Thailand och Thailändarna, därför är det viktigt att dom som även har positiva erfarenheter av landet och befolkningen gör sina röster hörda också, jag tror precis som du att dessa utgör en klar majoritet.

Mvh isan lover

Dom där stenborden är som värsta syjuntan eller kafferep, värre skvallerhörnor får man leta efter.
Största samtalsämnena är skvaller om andra, prata om andra vad dom gjort, gör, deras förhållande, pengar etc. skrönor som florerar i Thailand och hur värdelösa Thai är.
Växer svamp ur öronen bara jag tänker på det, räcker att närvarat par gånger för att tappa lusten att ens gå nära gammla stofiler här nere.
Exakt så känner jag också, efter denna säsong är jag ännu mer anti mot gamla ölgubbar, maken till gnäll måste vara svårt att hitta! Särskilt dom från UK, trots att dom har både engelskan och vänstertrafiken gratis!

Hej

Själv tror jag inte att man kan googla sig fram till vad bybor tycker om Sinsod, inte heller hur vanligt det är med Sinsod, det är ett så etablerat och traditionellt på landsbygden i stora delar av Thailand att det ses ungefär som att solen går upp på morgonen och ned på kvällen igen. Att försöka bilda sig en uppfattning om Sinsod på vad andra falanger skriver på internet är nog dömt att misslyckas.

Mvh isan lover
Skalman googla på thailändska seder ska man nog använda thailändska. Då jag inte har en större kunskap i språket överlåter jag det till de som kan thai flytande att svara.

Skalman googla på thailändska seder ska man nog använda thailändska. Då jag inte har en större kunskap i språket överlåter jag det till de som kan thai flytande att svara.
Exakt, och att försöka använda translate duger inte, blir alldeles för många missförstånd och tvärtom-översättningar.
Lite av en ny värld har öppnat sig nu när jag börjar få grepp om skriftspråket. Googla går bra, samt få grepp om vad svaren handlar om ungefär. Men att traggla sig igenom är fortfarande för jobbigt och svårt, så måste visa för en bra översättare istället:cool:
Brukar prova translate och sen visa resultatet, men alltför ofta är översättningen bitvis uppåt väggarna med motsatta meningar..

Exakt, och att försöka använda translate duger inte, blir alldeles för många missförstånd och tvärtom-översättningar.
Lite av en ny värld har öppnat sig nu när jag börjar få grepp om skriftspråket. Googla går bra, samt få grepp om vad svaren handlar om ungefär. Men att traggla sig igenom är fortfarande för jobbigt och svårt, så måste visa för en bra översättare istället:cool:
Brukar prova translate och sen visa resultatet, men alltför ofta är översättningen bitvis uppåt väggarna med motsatta meningar..
Google translate med Bing etc, kan helt enkelt inte översätta.
Bättre använda andra som t.ex. denna där du själv får värdera vad betydelsen är beroende på uppbyggnad.
Thai to English dictionary, translation and transliteration
Eller bäst att lära sig. men räkna med att det precis som i svenskan tar oerhört många år lära sig tyda syftningar mm korrekt.

Google translate med Bing etc, kan helt enkelt inte översätta.
Bättre använda andra som t.ex. denna där du själv får värdera vad betydelsen är beroende på uppbyggnad.
Thai to English dictionary, translation and transliteration
Eller bäst att lära sig. men räkna med att det precis som i svenskan tar oerhört många år lära sig tyda syftningar mm korrekt.
Exakt, glöm google translate etc om du inte vill ha hög sannolikhet för rena felaktigheter. Men på korta enkla rättframma meningar funkar det. Ibland även på mer avancerat snack. Men då måste det vara belästa thai´s som skriver och stavar korrekt thai, inget isaan eller khmerspråk invävt.

Senast ändrad:
Och för att anknyta till trådens ämne. I Udon träffade jag en tysk snubbe, som efter ett halvårs bekantskap via en dejtingsajt nu ska gifta sig. Daglig chatt förstås, och två besök i Udon om en månad vardera. Och nu redan är det giftemål på gång... Och hon ska flytta till tyskland, håller på att lära sig tyska. Hon kan förvånansvärt mycket redan. Han är ingen gammal ölgubbe, utan en smärt 50-åring med hus och trädgård i DE, hon är 32 inga barn. Dialyssköterska på privatsjukhus, så hon har inga statliga låneskulder i bagaget. Inget speciellt utseende och bara 160 lång. 300k baht i sin sod.
Hennes familj verkar iaf inte vara utfattig, men inte rika heller.
Jag ångrar verkligen att jag inte kunde dröja mig kvar och komma på bröllopet.

Senast ändrad:
Och för att anknyta till trådens ämne. I Udon träffade jag en tysk snubbe, som efter ett halvårs bekantskap via en dejtingsajt nu ska gifta sig. Daglig chatt förstås, och två besök i Udon om en månad vardera. Och nu redan är det giftemål på gång... Och hon ska flytta till tyskland, håller på att lära sig tyska. Hon kan förvånansvärt mycket redan. Han är ingen gammal ölgubbe, utan en smärt 50-åring, hon är 32 inga barn. Dialyssköterska på privatsjukhus, så hon har inga statliga låneskulder i bagaget. Inget speciellt utseende och bara 160 lång. 300k baht i sin sod.
Jag ångrar verkligen att jag inte kunde dröja mig kvar och komma på bröllopet.
Hela 1,875 THB för varje cm:eek::eek:

Vi kan ju skoja om det, men utseende/längd etc nämns i samband med sin sod, dom är medvetna om att en fotomodell till dotter kanske ordnar en högre summa. Om dom alls tänker på det sättet då förstås

Jag gifter mig borgligt med min dam nu i Juli,, vigseln kommer att registreras i Thailand när hon kommer hem men vi ska att ha en fest med familjen i December för att fira tillsammans. Jag frågade om Sinsod men hon bara skrattade och sa att vi betalar för festen men det är allt, 3 dagars fest max 15000 Baht beroende på mat och musik som vi väljer. Jag frågade hennes syster om sinsod och hon sa att jag kunde ge sinsod om jag ville men att allt skulle gå tillbaka till oss utan avdrag innan första kvällen var över. Nu är ju Thailand stort och kulturella skillnaderna är stora mellan syd och nord. Jag kommer att lägga Sinsod på plattan för hennes mamma skull och skiter om jag får något tillbaka ;) Vet inte hur det är uppe i norr men nere i syd mot Malaysia så bryr sig föräldrarna sig väldigt mycket om hur hur man är mot sin fru och familj och det mer än pengar då familjen är allt här nere.

Jag gifter mig borgligt med min dam nu i Juli,, vigseln kommer att registreras i Thailand när hon kommer hem men vi ska att ha en fest med familjen i December för att fira tillsammans. Jag frågade om Sinsod men hon bara skrattade och sa att vi betalar för festen men det är allt, 3 dagars fest max 15000 Baht beroende på mat och musik som vi väljer. Jag frågade hennes syster om sinsod och hon sa att jag kunde ge sinsod om jag ville men att allt skulle gå tillbaka till oss utan avdrag innan första kvällen var över. Nu är ju Thailand stort och kulturella skillnaderna är stora mellan syd och nord. Jag kommer att lägga Sinsod på plattan för hennes mamma skull och skiter om jag får något tillbaka ;) Vet inte hur det är uppe i norr men nere i syd mot Malaysia så bryr sig föräldrarna sig väldigt mycket om hur hur man är mot sin fru och familj och det mer än pengar då familjen är allt här nere.
15k baht? Då kom du billigt undan, vi hade 150 gäster och ca 1000 baht/gäst, inget märkvärdigt men förbaskat trevligt.

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K