Rätt och fel Gifta sig i Thailand

Satt på Akvavit en gång och åt lunch med fru och barn.
Jämter satt några Svenskar dom gick genom hela schemat.
Först avhandlades att xxxxx hade flyttat till Isaan och hur blåst han kommer bli och han är snart tillbaks.
Sen handlade det om hur blåsta och knäppa Thai är.
Sen var det trafiken och allt var bättre förr.

Sämsta lunchen ever hamna på ett bord jämter ett sånt gäng, tror inte dom hade en positiv grej att säga.

Varför gick du ditt överhuvudtaget. Har bara sett det stället att döma av klientelet och lokalen inget man sätter foten på. Däremot tycker jag ett Stenbord kan vara intressant rek alla att besöka för att få en uppfattning hur jag kommer bli bemött bland de lokala. Det jag tycker är lite konstigt är att du verkar inte få bättre kontakt genom dina barn och skolan. Jag hade trott att det var ett av de bättre platserna för att knyta kvalitet kontakter.

Ja har ju haft tur de förstår ja i dag, min frus gamla skolkompisar är vårat umgänge. Många av dom har de mycket bra, många pratar engelska. Har varit på många fester med dom, mycket trevliga. Aldrig hört ett ont ord om farlanger, dom säger att många verkar inte intriserade att umgås med thai, att dom ofta håller sej för sej själva. Vilket ja tror är lite sant

Visst är det mannens marknad i Thailand, önskar ibland att fler skulle förstå detta. Men det innebär ju inte att man inte kan både ge och ta från båda kulturerna. Kan ju göra lite show och sedan går det mesta tillbaka ändå, lönar sig sannolikt på sikt.

/ SatanG
Typ så kan man göra men det finns gott om gubbar som varit här hur mycket som helst men ändå inte fattat nåt.

Varför gick du ditt överhuvudtaget. Har bara sett det stället att döma av klientelet och lokalen inget man sätter foten på. Däremot tycker jag ett Stenbord kan vara intressant rek alla att besöka för att få en uppfattning hur jag kommer bli bemött bland de lokala. Det jag tycker är lite konstigt är att du verkar inte få bättre kontakt genom dina barn och skolan. Jag hade trott att det var ett av de bättre platserna för att knyta kvalitet kontakter.
Nu var det många år sen jag var på Akvavit, säkert 5 år sen sist men då var det en fin restaurang med helt ok mat och en del Svenskt på menyn, vilket va anledningen till att man gick dit ibland då.
Det är gamla historier jag berättar.
Men kanske blitt sämre? Då var det ok iallafall, fast jag minns att farsan och hans kärring klagade på maten för runt 3 år sen, så kanske?

Sen jag har inget intresse längre att knyta nya kontakter här nere.
Pratar med en Tysk på skolan ibland när ungarna spelar fotboll, dom flesta västerländska pappor jag ser på skolan är 20-30 år äldre än mig.
Sen är väl 90% av föräldrarna man ser på skolan Kineser, Koreaner och Thai.
Trivs bra som jag har det, fast vissa tjötrövar kan inte förstå och tycker man måste vara konstig om man inte vill sitta med en kopp kaffe och skvallra hela dagarna.
Blir bara så uttråkad, får mig att tänka på när man satt hemma hos mormor och morfar som barn och tvungen att hövligt lyssna på dom när allt man ville göra va gå ut och leka ;)

Nu var det många år sen jag var på Akvavit, säkert 5 år sen sist men då var det en fin restaurang med helt ok mat och en del Svenskt på menyn, vilket va anledningen till att man gick dit ibland då.
Det är gamla historier jag berättar.
Men kanske blitt sämre? Då var det ok iallafall, fast jag minns att farsan och hans kärring klagade på maten för runt 3 år sen, så kanske?
Tror sist jag var på Akvavit var med en fd forumsmedlem, Janne och hans familj.

Sen jag har inget intresse längre att knyta nya kontakter här nere.
Pratar med en Tysk på skolan ibland när ungarna spelar fotboll, dom flesta västerländska pappor jag ser på skolan är 20-30 år äldre än mig.
Sen är väl 90% av föräldrarna man ser på skolan Kineser, Koreaner och Thai.
Trivs bra som jag har det, fast vissa tjötrövar kan inte förstå och tycker man måste vara konstig om man inte vill sitta med en kopp kaffe och skvallra hela dagarna.
Blir bara så uttråkad, får mig att tänka på när man satt hemma hos mormor och morfar som barn och tvungen att hövligt lyssna på dom när allt man ville göra va gå ut och leka ;)

Ja förstår vad du menar men du verkar ganska tjötig. Men håller med dig Pattaya är skit dåligt. Mycket bättre i Chiang Mai som exmpel trevligare mera genuint i alla bemärkelser.

Jag roade mig helt kort åt att googla.
De flesta berättelser om traditionen verkar ligga närmare det jag säger än det du säger.
Dock att det finns variationer.
Etiskt och enligt traditionen är det försvarbart med sinsod vid första vigseln. Det representerar en form av ersättning för uppväxten att de tog hand om henne fram till vuxen.
Men att begära det fler gånger, för mig känns det etiskt fel för då sätter du helt plötsligt en prislapp på en kvinna. Du köper henne. Den delen har jag svårt svälja.
Har hon gift sig och sinsod är lagd, har föräldrarna redan fått ersättning.
All vidare sinsod ser jag som ren kommers med kvinnor och det är svårförenligt med min syn etik.
Alla får göra sin egen bedömning med vad de ser som normalt och passande.

Hej

Själv tror jag inte att man kan googla sig fram till vad bybor tycker om Sinsod, inte heller hur vanligt det är med Sinsod, det är ett så etablerat och traditionellt på landsbygden i stora delar av Thailand att det ses ungefär som att solen går upp på morgonen och ned på kvällen igen. Att försöka bilda sig en uppfattning om Sinsod på vad andra falanger skriver på internet är nog dömt att misslyckas.

Mvh isan lover

l industribältet, Prachin Buri. Nordöst om Bangkok nära gränsen till Kambodja.

Hej

Då är det ju fullt möjligt att dom hanterar detta annorlunda där, då förutsätter jag att dom har Khmer tradition och inte Lao traditioner som i dom mer norra delarna av Isaan, treadition och kultur skiljer ju sig ganska mycket åt mellan dom olika folkslagen och regionerna i Thailand.

Mvh isan lover

Först avhandlades att xxxxx hade flyttat till Isaan och hur blåst han kommer bli och han är snart tillbaks.

Sämsta lunchen ever hamna på ett bord jämter ett sånt gäng, tror inte dom hade en positiv grej att säga.
Bittra gamlingar finns överallt men dom trycker vi till direkt eller ignorerar tills dom går beroende på promilleläget runt bordet.
Hua Hin är fullt av dom men dom brukar inte
Hej

Själv tror jag inte att man kan googla sig fram till vad bybor tycker om Sinsod, inte heller hur vanligt det är med Sinsod, det är ett så etablerat och traditionellt på landsbygden i stora delar av Thailand att det ses ungefär som att solen går upp på morgonen och ned på kvällen igen. Att försöka bilda sig en uppfattning om Sinsod på vad andra falanger skriver på internet är nog dömt att misslyckas.

Mvh isan lover
Är väl bara falanger som inget vet som bryr sig om vad bybor tycker?
Bättre att byborna lär sig vad falangen tycker.

Ja förstår vad du menar men du verkar ganska tjötig. Men håller med dig Pattaya är skit dåligt. Mycket bättre i Chiang Mai som exmpel trevligare mera genuint i alla bemärkelser.
Har vart påväg till Chiang Mai några gånger sista året men inte blitt av.
Tänkt hälsa på en Svensk kvinnlig bekant som bor där uppe.
Men jag har vart i Chiang Mai några gånger och skulle inte vilja bo där, jag trivs här nere, jag vill inte ha nåt genuint, jag tycker Pattaya med omnejd är helt perfekt stad att bosätta sig i.
För mig så är min bästa tid i livet som det vart, just nu, jag har hittat rätt.
Jag vill inte åka nånstans hemifrån och absolut inte flytta någonstans, får hemlängtan efter ett dygn om vi åker på en tripp.

Kanske jag till och med gifter mig med ceremoni i Pattaya, frugan ville det sa hon när vi var på bröloppet i Malaysia.
Fast hon ville väl mer ha strandbrölopp och fina foton att lägga upp på fb, inte traditionellt Isaan ;)

Låter som det var från en historiebok 100 år sedan möjligtvis. Tvivlar på att särskilt många som gifter sig idag skulle vara oskulder. Vore ju dessutom taskigt om alla som har flyttat hemifrån för att jobba om sinsod aldrig skulle kunna vara aktuellt i deras fall, och det är ju en betydande del skulle jag tro.
Fullt normalt med sinsod även vid andra och i svärmors fall tredje gången, aldrig någon farang inblandad.
I det här området kan man inte se det för fyrkantigt, det varierar från en by till nästa, har sett fler exempel på detta på nära håll.
Lite tråkigt när det begärs stora summor av fattiga par som ska behållas av brudens föräldrar. Det händer ju att det slår slint och paret rymmer istället.

Att det används för att skinna faranger, gissningsvis kommer en stor andel av dessa från "underhållningsbranshen" stämmer ibland. Har hört outbildade barprinsessor vars enda färdighet är att sära på benen som anser sig vara värda mycket stora summor, var ju inte riktigt så det var tänkt med traditionerna. Handlar ju till stor del om vad kvinnan kan "bring to the table" s.a.s.
Men det är ju även mycket "show business" i det hela, lånade pengar, pengar/guld/gåvor som lämnas tillbaka efteråt. En av frugans vän/kollega slutade med att familjerna blev osams. Brudparet skulle behålla villan men pengar/ädelstenar skulle lämnas tillbaka vilket inte gjordes av brudens föräldrar. Handlade om många miljoner så det hettade visst till lite :)
Många faranger verkar ju, felaktigt, tro att det bara är faranger som betalar sinsod. Min erfarenhet är att många faranger är misstänksamma/snåla, litar man inte tillräcckligt på sin blivande hälft ska man nog tänka ett varv till.

/ SatanG

Hej

Ett klockrent inlägg i ämnet, är själv förvånad över att inte alla verkar känna till hur väl etablerad och levande denna tradition är, att det skulle vara något som används för att lura av falanger pengar är ju befängt när Thailändarna själva betalar lika mycket eller mer.

Mvh isan lover

Dom där stenborden är som värsta syjuntan eller kafferep, värre skvallerhörnor får man leta efter.
Största samtalsämnena är skvaller om andra, prata om andra vad dom gjort, gör, deras förhållande, pengar etc. skrönor som florerar i Thailand och hur värdelösa Thai är.
Växer svamp ur öronen bara jag tänker på det, räcker att närvarat par gånger för att tappa lusten att ens gå nära gammla stofiler här nere.

Hej

Själv skulle jag inte sätta mig vid det s.k stenbordet ens om jag fick 5-6 siffriga belopp i timman, det räcker att man ofrivilligt springer på någon sån där inskränkt, okunnig och inte sällan lite rasistisk person på en bar eller Big C ibland.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Fast, nu sade jag aldrig att jag googlat fram vad bybor tycker. Så du drog den lite väl snett.
Jag har googlat på förklaring av seder och bruk, hur de hänger ihop och vad de kommer av.
Som också framgått och vad jag också sade är att det sedan varierar, vilket är normalt.
Se även seder o bruk i Sverige, de varierar från det man kan se källan är.
Till det tillkommer många personer tyckande om olika yttringar.
Grunden i sinsod är att den inte betalas för andra gifte eller om det finns andra barn i bilden.
Det förhindrar inte att det inom byar, eller till och med mellan familjer yttrar sig olika.
Klart är dock att den rike farangen har ändrat riktningen på kulturen till att ha mer betydelsen att man alltid betalar för sin kvinna.
Det är en tråkig riktning då den placerar kvinnan under männen och gör henne till en handelsvara. Att kvinnorna själva drar i detta o h i praktiken "lurar" pengar av sin man, gör inte läget annorlunda.
Personligen smakar det illa. Det är helt upp till varje person själv att ha sitt tyckande i frågan.

Sinsod är mellan Thai och Thai.

Jag har varit här tillräckligt länge för att inse att det är otroligt mycket svårare för en Thaitjej att hitta en Bra falang än tvärtom och dom tjejer som vill ha en falang vill absolut inte ha en Thai man.

Vill dom gifta sig med en falang får dom väl ta till sig hans traditioner.

Bra falang skrev jag, inte en försupen pankis..

Hej

En bra falang skulle naturligtvis respektera både sin fru, hennes familj och släkt genom att följa deras tradition vid ett giftermål i Thailand, lika självklart förväntar denne sig nog att frun följer svenska traditioner vid ett bröllop Sverige, tycker det här är självklart.

Mvh isan lover

Hej

Kommer själv ihåg vad dom självutnämnda s.k experterna sa när jag 1986 lämnade ”tryggheten” på turistorten och gav mig ut på egen hand i Issan, på den tiden fanns det nästan inga utlänningar på landsbygden alls, många av dessa stenbordsexperter var helt övertygade om att jag skulle dödas och försvinna, enligt dom var Thailändare opålitliga, oärliga, farliga och dumma i huvudet.

Men så var det naturligtvis inte alls, dom jag mötte var tvärtom nyfikna, trevliga, generösa och ärliga, jag trivdes redan ifrån början bättre i deras sällskap än med stenbordsexperterna, på den vägen är det.

Mvh isan lover

Bittra gamlingar finns överallt men dom trycker vi till direkt eller ignorerar tills dom går beroende på promilleläget runt bordet.
Hua Hin är fullt av dom men dom brukar inte

Är väl bara falanger som inget vet som bryr sig om vad bybor tycker?
Bättre att byborna lär sig vad falangen tycker.

Hej

Att bry sig om vad folk tycker är väl en förutsättning för att bli integrerad och accepterad i ett nytt land, med folk menar jag då lokalbefolkningen och inte utlänningarna.

Mvh isan lover

Hej

En bra falang skulle naturligtvis respektera både sin fru, hennes familj och släkt genom att följa deras tradition vid ett giftermål i Thailand, lika självklart förväntar denne sig nog att frun följer svenska traditioner vid ett bröllop Sverige, tycker det här är självklart.

Mvh isan lover
Ja och så hamnar man nånstans mellan hunden å grisarna på hierarkin.

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K