Gifte sig 2016 men får inte leva ihop i Sverige.

Inga större ändringar har skett kring det (senaste 15-17 åren iaf), det är vädligt tydligt vad som gäller; För dig som är anhörig till någon som ansöker om uppehållstillstånd för att bo tillsammans med dig i Sverige - Migrationsverket
Här var det en del gummiregler som ger handläggaren ett tolkningsutrymme. T. ex. möjlighet att återförenas i ett annat land. Det är tydligen upp till handläggaren på mig. att bedöma. alltså ingen självklarhet för flyktingar att ta hit familjen utan att uppfylla försörjningskravet.
Göran borde uppfylla kraven på inkomst och bostad med råge.
Tydligen var hans största problem att han i början var dåligt påläst och därefter stött sig med ett antal handläggare.
Med påläst menar jag hennes historik och familjesituation. Vi har i andra trådar diskuterat hur svårt vissa har att ta till sig information som ger anledning till att ändra uppfattning. Det gäller att hitta en infallsvinkel som gör att handläggarna kan ändra sig utan att tappa ansiktet. här är de tydligen likadana som det sägs om aseater. ( det är en på många ställen omtalad fördom om Aseater.)

Hej

För att få leva tillsammans i Sverige behöver dom inte ens vara gifta, det ska räcka med en seriös och varaktig relation, denna relation ska man kunna styrka med bekräftelse ifrån båda parter, den kan styrkas med bilder, kontakter, besök o.s.v, att just kunna visa bilder på ett bröllop borde väga ganska tungt, tycker att det är oerhört tråkigt och ett misslyckande varje gång en Svensk medborgare hamnar i en sån här situation.

Mvh isan lover

Absolut är det så.
Frågan om dom var gifta på pappret kom eftersom inte det stod i tidningen, utan bara hänvisade till en ceremoni.
Skulle man då kommit med informationen att man är gift (utan att man är juridiskt gift) så hade det nog skapat problem.
Man behöver alltså inte vara gift och är man inte det så ska man inte skriva att man är det.
Det var min första tanke.
Att Migrationsverket tar hänsyn till skenäktenskap , då äktenskap inte har någon inverkan egentligen.

Nåja, man måste nog gräva upp dessa riesenschnauzers och jag undrar om inte det är damen ifråga som har dessa byrackor på sin bakgård eller om det enbart är språket som gör att det skiter sig?

Absolut är det så.
Frågan om dom var gifta på pappret kom eftersom inte det stod i tidningen, utan bara hänvisade till en ceremoni.
Skulle man då kommit med informationen att man är gift (utan att man är juridiskt gift) så hade det nog skapat problem.
Man behöver alltså inte vara gift och är man inte det så ska man inte skriva att man är det.
Att Migrationsverket tar hänsyn till skenäktenskap , då äktenskap inte har någon inverkan egentligen.

Nåja, man måste nog gräva upp dessa riesenschnauzers och jag undrar om inte det är damen ifråga som har dessa byrackor på sin bakgård eller om det enbart är språket som gör att det skiter sig?

Edit: Fan så stökigt inlägget blev. För tjocka fingrar, editering och telefon är ingen bra kombination.

Oavsett, hoppas det inte var för luddigt. Ser ut som att en del text hoppade runt och några ord och stycken försvann

Absolut är det så.

Undra om det inte är en kombination. Med språkproblem följer att Göran kanske inte är tillräckligt insatt i hennes bakgrund. Felaktigt ifyllda blanketter är något som skapar irritation. Blir det problem här så skulle jag inte bli förvånad om handläggaren blir mera kritisk. Sedan om damen tidigare varit i Schengenland så kommer frågan om vad som hände då. Vad sa hon på frågestunden. Här har det en viss betydelse hur hon uttryckte sig. en del handläggare på ambassaden kan ställa frågor som är väldigt nedvärderande. Kommer ihåg ett samtal med en affärsman i Bangkok som hävdade att han aldrig känt sig så förnedrad som när han sökte visum till Sverige för affärsbesök. Så här kan nog hon blivit provocerad att säga något olämpligt. Undrar vad mera som kan ha hänt?

Själv börjar jag se en bild av, vad saker kan bero på....fråga inte, jag har avslutat min del i tråden, även fast jag tycker tråden var intressant, med sin juridik, men sen blev det som det blev.

Undra om det inte är en kombination. Med språkproblem följer att Göran kanske inte är tillräckligt insatt i hennes bakgrund. Felaktigt ifyllda blanketter är något som skapar irritation. Blir det problem här så skulle jag inte bli förvånad om handläggaren blir mera kritisk. Sedan om damen tidigare varit i Schengenland så kommer frågan om vad som hände då. Vad sa hon på frågestunden. Här har det en viss betydelse hur hon uttryckte sig. en del handläggare på ambassaden kan ställa frågor som är väldigt nedvärderande. Kommer ihåg ett samtal med en affärsman i Bangkok som hävdade att han aldrig känt sig så förnedrad som när han sökte visum till Sverige för affärsbesök. Så här kan nog hon blivit provocerad att säga något olämpligt. Undrar vad mera som kan ha hänt?

Det kan mycket väl vara en kombination. Allt för många ”kombinationer” gör ju att ansökan ser bedrövlig ut.
Att Migrationsverket är långsamma som fan är en sak, men avslag....kan man verkligen få det utan grund?
Riesenschnauzern skulle jag försöka hitta om jag var den drabbade herren.
Vad säger den kvinnliga delen i fallet? Döljer hon något?
Jag ser inga större fel förutom att korvmannen inte pluggat på ”oväsentligheter”

Hoppas att @PeterSfa som känner Göran kan berätta hur detta utvecklar sig framöver, eller att G berättar här själv. Vi kan ju älta detta till dödagar, men det rätta svaret kommer inte.
Göran har varit rätt upptagen så jag har inte hunnit prata med honom. Jag vet heller inte om han hunnit skapa konto här, eller ens om han har tid över.
Han har mycket att göra på Melkers hela tiden då han har hand om produktionen. Han startar morgnarna med att prata med Putama, därefter till jobbet.
Han har också just nu många telefonsamtal från många som läst artiklarna i media, stöttar och beklagar.
Händer något och han själv inte skapat konto här och berättar, så meddelar jag utvecklingen.
Han säger dock att han inte är beredd att ge upp, ett liv med sin hustru är för mycket värt säger han. Han säger också att om han vetat i förväg vilket krångel detta skulle visa sig bli, hade han iaf fört denna kamp.
Det jag förmedlat om tid före Göran är baserat på mina gissningar då jag har svårt se vad som annars kan jävlas för dem. Men som jag sagt, mina försök luska genom andra bekanta har inte gett någonting att ta på.

Edit:
Utöver, helt orelaterat till den här situationen är hans produkter i princip det jag saknar mest från Sverige. I min smak är de av lite extra kvalitet. Men då har jag rätt många år bakom mig i Falun så jag kanske är präglad. Speciellt hans Hästkorv. Gustafskorv och Hamburgerköttet från Gustafs Chark går bra, men Görans har det lilla extra.
Melkers, Norrmalms och Sörensens Fågelchark är hans varumärken på hyllorna.

Senast ändrad:
Hoppas att @PeterSfa som känner Göran kan berätta hur detta utvecklar sig framöver, eller att G berättar här själv. Vi kan ju älta detta till dödagar, men det rätta svaret kommer inte.

Till dödagar, så är det, och att tråden tuggas sönder när ett antal skribenter, ställer samma fråga, gång på gång, då blir det tröttsamt, är Herr G. lagligt gift?, är äktenskapet registrerat?, dels så finns svaret, i texten, dessutom så är det den smalaste sak att gå vidare och och få detta verifierat, så varför tjata sönder tråden? JA, Herr G. är registrerad som gift...

Till dödagar, så är det, och att tråden tuggas sönder när ett antal skribenter, ställer samma fråga, gång på gång, då blir det tröttsamt, är Herr G. lagligt gift?, är äktenskapet registrerat?, dels så finns svaret, i texten, dessutom så är det den smalaste sak att gå vidare och och få detta verifierat, så varför tjata sönder tråden? JA, Herr G. är registrerad som gift...
Och..... som de flesta vet så behövs inget äktenskap för att få UT, tror jag skrev det för 2 dagar sen. Nu gör jag som du,,,, loggar ut från denna tråden tills något nytt framkommit. :D ;)

Jimmie Åkesson (SD) kräver totalstopp för anhöriginvandring.
(Klippt ur något av de senaste uttalandena)
(Tur att min fru redan är här)

Nu är det inte den anhöriginvandringen det gäller.
Vrida det till nåt det inte är.
Anhöriginvandring det gäller är att en man tar sig från tex Afganistan söker asyl och sen tar hela släkten till Sverige.
Jo jag förstår vad det gäller, men spåna om nån svensk gifter sej i Thailand på thaivis och vill flytta till Sverige då är det väl anhöriginvandring? Vad är det annars?

Sättet som hon håller handen om hans hals är lite konstigt. Hon nuddar inte hans hals vilket signalerar ett visst avståndstagande.

Ja så blev det, Melkers la in om konkurs i förra veckan. Nu går ännu ett traditionellt och historiskt företag i backen, C19..? Kanske bra tid nu...

Hej

Ibland undrar man hur Svenska myndigheter resonerar, det här verkar ju inte klokt.

Göran och Puttama gifte sig 2016 – får inte bo ihop i Sverige
Publicerad 14 jul 2020 kl 16.55

640@60.jpg

Göran och Puttama Olsson vill bo tillsammans i Falun. Men hon vägras uppehållstillstånd.Foto: PRIVAT

De har varit gifta i fyra år, men hans fru får inte komma till Sverige.
Enligt Migrationsverket är det ett skenäktenskap – så nu tänker Göran Olsson från Falun utvandra till sin hustru Puttama i Thailand.
Konsekvensen kan bli att hans klassiska korvfabrik, Sveriges äldsta falukorvstillverkare, tvingas slå igen.

Mvh isan lover
Vi behöver fan riktig korv här i Thailand.

Liknande trådar

J
Svar
0
Visningar
734
Johann Bergstrand
J
G
Svar
19
Visningar