Gifte sig 2016 men får inte leva ihop i Sverige.

Ja så blev det, Melkers la in om konkurs i förra veckan. Nu går ännu ett traditionellt och historiskt företag i backen, C19..? Kanske bra tid nu...
Ja, C19 gjorde att det tippade över på fel sida.
Man hade under en längre tid legat och balanserat i kampen med jättar som SCAN och de butiksegna märkena.
För tillfället fortsätter Göran jobba som konsult.

Vi behöver fan riktig korv här i Thailand.
Det tycker jag också, jag tipsade honom om att vi bland annat saknar hans goda hästkorv här nere. Men han tyckte det var för lite häst få tag i här.
Men efter allt som varit känner inte Göran någon speciell lust åka till Thailand. Jag sade honom dock att han alltid har en plats hos oss när han vill.
Nu är det att få flyt på hemmaplan som gäller för Göran.

Hoppas att @PeterSfa som känner Göran kan berätta hur detta utvecklar sig framöver, eller att G berättar här själv. Vi kan ju älta detta till dödagar, men det rätta svaret kommer inte.
Som tråden redan angett har Görans företag gått i KK. Man kämpade länge, men problemen med C19 blev droppen.
Det har inte gått komma vidare med migrationsverket, de har fortsatt säga nej. Den enda punkten de haft kvar som grund för nekande är att de anser paret inte hade ett gemensamt språk. Svagt argument i min åsikt, men det är som det är.
Som jag förstått Göran blir det ingen fortsättning för paret. Det har helt enkelt varit för mycket och senaste tidens samtal mellan paret har inte gett grund för fortsättning.

Nu är det inte den anhöriginvandringen det gäller.
Vrida det till nåt det inte är.
Anhöriginvandring det gäller är att en man tar sig från tex Afganistan söker asyl och sen tar hela släkten till Sverige.

Hur tror du att man juridiskt skall dra gräns mellan våra fruimporter och dina nämnda grupper?
Den gången är väl redan dragen. Eller sökte din thaifrumimport uppehållstillstånd med asylskäl som grund?

Hur tror du att man juridiskt skall dra gräns mellan våra fruimporter och dina nämnda grupper?
Det är skillnad på folk och folk. Jag hade gärna tagit in svågern o hans familj som anknytning. Då hade de kunnat sova hela dagarna och få betalt. Men i vårt (fruimport) fall är det vi som skall garantera försörjning och uppehälle. Ser du skillnaden nu

Ps. Frugan vill inte till Sverige hon tycker det e ett skitland fyllt av nysvenskar

I mångas ögon är det ingen skillnad.

Man ser ner på mammor som överger sina barn och flyttar till en betydligt äldre man i en annan del av världen och efter några år vill ha hit barnen till vår välfärd.

Anhöriga är tärande för skattebetalarna..

Hej

Bara delvis rätt skulle jag vilja påstå, det finns väl knappt några Thailändare i Sverige som är arbetslösa och även deras barn brukar ju klara sig bra här och jag känner personligen knappast någon som inte kan försörja sig själv.

Det verkar för övrigt gälla utvandrade Asiater rent allmänt i hela västvärlden, dom ligger nog väldigt sällan någon till last både i Europa, Kanada och USA.

Mvh isan lover

Hej

Här är ännu ett märkligt fall där Migrationsverket agerar helt idiotiskt, när man läser sånt här blir man förbannad.

Christalline tillsammans med maken Joel och barnen Astor och Elsa.

FOTO: PRIVAT

Christalline, 36, utvisas – trots fem års äktenskap och två små barn

Mvh isan lover

Hej

Bara delvis rätt skulle jag vilja påstå, det finns väl knappt några Thailändare i Sverige som är arbetslösa och även deras barn brukar ju klara sig bra här och jag känner personligen knappast någon som inte kan försörja sig själv.

Det verkar för övrigt gälla utvandrade Asiater rent allmänt i hela västvärlden, dom ligger nog väldigt sällan någon till last både i Europa, Kanada och USA.

Mvh isan lover
Jag känner till många som misslyckats i Sverige, det är svårt för barn att flytta till annat land och kultur som tonåring.
Många flyttar till en mamma som dom inte har haft kontakt med på lång tid.
Några i mitt län har hamnat snett och är kriminellt belastade.
Även många kvinnor har ingen drömtillvaro i sin relation.
Där har jag en granne som jobbar på socialen som källa.

Många är emot utlänningar även om dom är duktiga och sköter sig.

Skillnader inom landet tror jag.

Hej

Här är ännu ett märkligt fall där Migrationsverket agerar helt idiotiskt, när man läser sånt här blir man förbannad.

Mvh isan lover
Dom bryter mot barnkonventionen här.

Barn har rätt till båda sina föräldrar för att få sina behov av omvårdnad, trygghet och en god fostran tillgodosedda. ... Enligt barnkonventionens artikel 9 får ett barn inte skiljas från sina föräldrar och enligt artikel 10 ska ansökningar om familjeåterförening behandlas på ett positivt, humant och snabbt sätt.2 sep. 2551 BE

Hej

Mvh isan lover

Nu får du definiera vilka länder som hör till Asien......

Jag känner till många som misslyckats i Sverige, det är svårt för barn att flytta till annat land och kultur som tonåring.
Många flyttar till en mamma som dom inte har haft kontakt med på lång tid.
Några i mitt län har hamnat snett och är kriminellt belastade.
Även många kvinnor har ingen drömtillvaro i sin relation.
Där har jag en granne som jobbar på socialen som källa.

Många är emot utlänningar även om dom är duktiga och sköter sig.

Skillnader inom landet tror jag.

Hej

Visst kan det skilja regionalt, att äldre barn som kommer hit kan få det lite kämpigt håller jag med om, det är svårt att flytta som tonåring och starta om med nytt språk, kultur, skola och kompisar, men för yngre barn är det oftast ganska enkelt att ställa om.

Att det finns kvinnor som inte lever i en drömtillvaro är också sant men för dom allra flesta går det nog ändå bra,
med mannens kontaktnät i kombination med verklig vilja tjäna egna pengar så är asiater ju inte direkt kända för att vara kräsna, dom hoppar på det som erbjuds.

Mvh isan lover

Barn har rätt till båda sina föräldrar för att få sina behov av omvårdnad, trygghet och en god fostran tillgodosedda. ... Enligt barnkonventionens artikel 9 får ett barn inte skiljas från sina föräldrar och enligt artikel 10 ska ansökningar om familjeåterförening behandlas på ett positivt, humant och snabbt sätt.2 sep. 2551 BE

Konstigt, barnkonvention är dessutom numera lag i Sverige.
Men det är väl som vanligt att svenskar ska komma i sista hand, står dessutom i artikeln "– Om man jämför EU-rätten med nationell rätt så blir svenska medborgare i vissa avseenden missgynnade, säger han."

/ SatanG

Hej

Håller med helt, ett upprörande övergrepp ifrån migrationsverket i detta fall.

Mvh isan lover

Rent spontant känns det som att detta är helt fel från Migrationsverkets sida. I min värld är det fullständigt horribelt att skilja små barn från sin mamma på det sättet. Kanske en objektiv expert som @thaikonsult kan bringa klarhet i vad som gäller så slipper vi spekulera.

Lösningen är att kasta alla identitetsdokument. Då får man Covid vaccin på köpet.

Hej

Mvh isan lover

De må så vara att Migra är dumma, men även Joel (som läser svenska) är dum. Då det mer eller mindre är det första som står, att de skall söka från utlandet.

Sedan kunde de åkt på turist/besöksvisum som var tillåtet på den tiden.

Å när det var dags för beslut, tagit en semester i Europa.

Det må vara trist att det blir knas med detta. Men de har ju gjort fel. Å de är inte först med att ha dessa problem. En snabb googling hade gett dem så många svar på hur de "borde" gjort istället.

Så, visst, Migra är dumma, men det krävs två för att dansa.

De må så vara att Migra är dumma, men även Joel (som läser svenska) är dum. Då det mer eller mindre är det första som står, att de skall söka från utlandet.

Det må vara trist att det blir knas med detta. Men de har ju gjort fel. Å de är inte först med att ha dessa problem. En snabb googling hade gett dem så många svar på hur de "borde" gjort istället.

Hej

Läser man artikeln så framgår det ju att mannen hade kontakt med migrationsverket innan dom reste till Sverige och då fick svaret att dom kunde resa hem direkt tillsammans och söka i Sverige p.g.a barnen.

Just så känner jag flera familjer som har fått göra ifrån Thailand, just deras barn gör att dom kan slippa undan kravet att söka utomlands, så läser man artikeln har ju familjen bara gjort så som migrationsverket uppmanade dom att göra.

Visst kunde mannen ha gjort annorlunda men han frågade ju faktiskt migrationsverket om råd innan dom for, det här känns osmidigt hanterat av migrationsverket.

Mvh isan lover

Bedömningsfråga. Grunden är som du säger att man skall söka utanför Sverige och därmed har de gjort fel.
Men det finns utrymme att söka även inifrån Sverige om det finns skäl för det.
Ett skäl är t.ex. om man har barn som behöver sin förälder.
I det här fallet bedömde de att barnen inte var så unga att de behövde sin mamma, vilket känns knepigt då barn i den åldern behöver två personer ta hand om. I artikeln står det, Astor, 4, och Elsa, 2.
Jag vet hur komplicerat det är ta hand om barn ensam då jag ensam fostrade min son ända från BB.

Liknande trådar

J
Svar
0
Visningar
748
Johann Bergstrand
J
G
Svar
19
Visningar