Gott Nytt År/สวัสดีปีใหม่/Sawadee Pee Mai

Hej

Det måste vara något nytt, på 80-talet firade man songkran med otroliga vattenkrig på exakt samma datum som övruga landet, var själv med och åkte runt på ett lastbilsflak med flera vattenfyllda tunnor och dansande och sjungande Thailändare, vi kastade vatten mot alla vi mötte och ibland mötte vi en annan lastbil med festande och då blev det ett ordentligt vattenkrig. Inte en poliser som dirigerade trafiken skonades, vi åkte till en vattenreservoar utanför staden och fyllde på våra tunnor, en riktigt rolig songkran för en 25-åring.

Mvh isan lover

Samma här, väntar på det muslimska nyåret. :)

Hej

I Bangkok använde polisen vattenkanoner mot dom som bröt mot förbudet mot vattenkrig under songkran, snacka om vattenkrig.

Mvh isan lover
Det har du nog förstått fel. Om det användes vattenkanoner så deltog bara polisen i Songkran firandet och vattenkriget.

Tårgas och gummikulor då hade det varit en annan sak.

Det har du nog förstått fel. Om det användes vattenkanoner så deltog bara polisen i Songkran firandet och vattenkriget.

Tårgas och gummikulor då hade det varit en annan sak.
Hej

Ja vattenkanoner är väl det maffigaste man kan ha i ett vattenkrig under songkran, håller med skribenten om att det är lite ironiskt att polisen tar till vattenkanoner för att stoppa ett vattenkrig, det blev väl inte direkt torrare efter deras insats.

Mvh isan lover

Hej

Ja vattenkanoner är väl det maffigaste man kan ha i ett vattenkrig under songkran, håller med skribenten om att det är lite ironiskt att polisen tar till vattenkanoner för att stoppa ett vattenkrig, det blev väl inte direkt torrare efter deras insats.

Mvh isan lover
De kanske tränar inför kommande protester mot regeringen? :)
Jag har väl skrivit i nästan 10 inlägg nu att lite firande innan med men den 19 April är huvuddatum.
Är väl förfan bara att googla annars songkhran datum i Pattaya.
Du kommer få upp 13-19 April och den stora partydagen är 19 April i stan.
Varför?

De kanske tränar inför kommande protester mot regeringen? :)

Varför?
Som jag förstått det pga att så mycket personal åker hem till byarna 13-15 April så man har valt att senareläggare det tills dom kommer tillbaks men om det är den igentliga anledningen vet jag inte.
Pratar man med någon Thai här i Pattaya så är det ju oftast att dom är från Isaan.

Som jag förstått det pga att så mycket personal åker hem till byarna 13-15 April så man har valt att senareläggare det tills dom kommer tillbaks men om det är den igentliga anledningen vet jag inte.
Pratar man med någon Thai här i Pattaya så är det ju oftast att dom är från Isaan.
Jo. men man kan väl inte flytta nyårsfiradetsnet bara för att det skulle passa ledingens plånböcker.

Antar stt de tar cash money...

Jo. men man kan väl inte flytta nyårsfiradetsnet bara för att det skulle passa ledingens plånböcker.

Är ju för turismen, nationella helgdagarna 13-15 är ju samma här men det stora firandet är den 19 April i Pattaya, dock blir det ju inget av vattenkastandet i år den 19 enligt mediaartiklar jag länkade tidigare i tråden.

Hej

Googlade på detta eftersom jag aldrig hade hört talas om det tidigare, det man firar i Pattaya den 19 april är tydligen något som heter Wan Lai Festival, den här festivalen är något som Stadshuset i Chonburi en gång tog beslut om att införa. Wan Lai Festival hålls mellan den 16-20 april.

I Bang Saen håller man Wan Lai Festivalen den 17 april och då bygger man bl.a sandskulpturer på stranden, i Pattaya firar man Festivalen den 19 april och har då bl.a vattenkrig, Stadshuset startade upp den här Festivalen av kommersiella skäl, man ville helt enkelt få folk att stanna längre på dessa turistorter genom att förlänga firandet med en Festival som tog vid där det officiella firandet av Songkran tog slut.

Mvh isan lover

Jo. men man kan väl inte flytta nyårsfiradetsnet bara för att det skulle passa ledingens plånböcker

Hur fungerar det? Vem är det som får betala "cash money" till "ledningens plånböcker" för att wan lai festivalen har införts?

Kommer ledningen och åker förbi mig på stranden och tvingar mig att betala kontant för att det är wan lai den 19de?

Eller hur fungerar det, det är ju cash som gäller säger du, mankan väl inte göra en överföring från Bangkok bank med QR kod?

Chaiyaphum 2015..

FB_IMG_1650091071896.jpg
FB_IMG_1650091043444.jpg
FB_IMG_1650091012043.jpg
FB_IMG_1650091057337.jpg
FB_IMG_1650091102763.jpg
FB_IMG_1650091108832.jpg
FB_IMG_1650091080905.jpg
FB_IMG_1650091065058.jpg
FB_IMG_1650091018951.jpg
FB_IMG_1650091002169.jpg

Liknande trådar