Handla med kort

S

sammy

Gäst
Är det nån som vet om det kostar nåt i avgifter att handla med kort i Thailand?

Du får en något sämre kurs men i övrigt är det inga avgifter för dig. Handlaren får dock betala runt 3% vilket gör att många mindre inte tar kort eller lägger den avgiften på dig. Dock inte stora köpcentra, de har redan räknat in det i priset.

Du får en något sämre kurs men i övrigt är det inga avgifter för dig. Handlaren får dock betala runt 3% vilket gör att många mindre inte tar kort eller lägger den avgiften på dig. Dock inte stora köpcentra, de har redan räknat in det i priset.
Hur menar du med sämre kurs?

Visa gör ett påslag på kursen med 1,5% plus din bank på 0,5-1%, samma som automatuttag.
När du gör banköverföring är det bara bankpåslaget.
På banköverföringar är det ju en avgift och en lite sämre växlingskurs också. Olika på olika banker.

När man betalar med kort brukar väl inte banken ta någon extra avgift, har aldrig hänt mig! bara om man tar ut kontanter.

Visst kan man hitta billigare sätt men då sitter man med kontanter och en risk att kursen sjunker. Den risken slipper du ju om du betalar med kort, då växlas det ju direkt vid köptillfället.

På banköverföringar är det ju en avgift och en lite sämre växlingskurs också. Olika på olika banker.

När man betalar med kort brukar väl inte banken ta någon extra avgift, har aldrig hänt mig! bara om man tar ut kontanter.

Visst kan man hitta billigare sätt men då sitter man med kontanter och en risk att kursen sjunker. Den risken slipper du ju om du betalar med kort, då växlas det ju direkt vid köptillfället.

Swedbank tar samma påslag för kortköp, kortuttag och överföring, 0,5%. ingen annan avgift för kortköp, ev. kanske banken får del av Visa's 3% från handlaren.

Kursfluktuationer kan ju gå åt båda håll, du kan ju tjäna på att sitta på cash också.

Senast redigerad av en moderator:
Lutar ändå åt att Cash is King. Risken finns ju att du blir av med cash men å andra sidan kan du ju bli av med kortet också. Nästa resa blir det bara cash för mig (fina nya ovikta 500-hundringar i massor :-) eller tusingar som man bara kan beställa dock) - och så back-up med kort. När jag skulle växla till mig 15000 svenska på Arlanda sa apparaten ifrån. Fick bara ut 7000. Tydligen en limit på 7000 i veckan. Var surt. Men det berodde på att om man skulle bli av med kortet så skulle ingen kunna hinna tömma kontot innan man hunnit spärra.

Lutar ändå åt att Cash is King. Risken finns ju att du blir av med cash men å andra sidan kan du ju bli av med kortet också. Nästa resa blir det bara cash för mig (fina nya ovikta 500-hundringar i massor :) eller tusingar som man bara kan beställa dock) - och så back-up med kort. När jag skulle växla till mig 15000 svenska på Arlanda sa apparaten ifrån. Fick bara ut 7000. Tydligen en limit på 7000 i veckan. Var surt. Men det berodde på att om man skulle bli av med kortet så skulle ingen kunna hinna tömma kontot innan man hunnit spärra.

Om du gör ett bankomatuttag när du kommer till Bangkok kan du se hur mycket skillnaden är mot växling, bara för att veta hur mycket du betalar för den.

Swedbank tar samma påslag för kortköp, kortuttag och överföring, 0,5%. ingen annan avgift för kortköp, ev. kanske banken får del av Visa's 3% från handlaren.

Kursfluktuationer kan ju gå åt båda håll, du kan ju tjäna på att sitta på cash också.

Tar Swedbank 0,5% på kortköp, bara utomlands eller även inom Sverige? Är det inbakat i kursen de anger eller extra avgift?

Liknande trådar

T
Svar
88
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
4
Visningar