Har ni som bor i Thailand sjukförsäkring?

Är ni som bor i Thailand har ni sjukförsäkring?

• Ja, full försäkring

Röster: 9 32.1%
  • Ja täcker viss del

Röster: 2 7.1%
  • Nej

Röster: 15 53.6%
  • Va varför då?

Röster: 2 7.1%

• Totala väljare
    28

Phonta, försökte inte att rikta mig emot dig faktiskt. Ber om ursäkt om jag fick till en dålig skrift....
Men är det inte lite så, lite till mans om vi skall vara ärliga.... "andras misslyckande är ett misslyckande, medans egna misslyckande är erfarenheter"..

och detta gäller inte bara dig, utan mig, och alla andra också.

lev väl, och igen, menade inte att sabla ner på dig..

Jo, du har helt rätt , men jag ser inte min flytt som ett misslyckande , detta pga av att jag inte satsat mina besperingar på detta som många kallar misslyckande , att flytta var inga större kostnader , en flygresa det var allt ...har haft en lärorik tid här , inser att folk här nera är en salig blandning av riktigt trevliga människor samt riktiga svin , av både inhemsk och utländsk härkomst ... Jag kommer förmodligen pga att jag är gift med kritsana att komma ner då och då under vintrarna , mina svärföräldrar har jag inga problem med , inte heller idag med hennes övriga familj , barnen har insett sitt enorma misstag de gjorde i Sverige , det kan aldrig glömmas , men jag kan välja att svälja och inte visa min ovilja mot dem ..Isaan är ok under kortare tider , kommer förmodligen inte att dra till pattis , i så fall tillsammans med min fru ........ vet nu även vilka byar jag skall undvika uppe i Isaan, det är jag glad över , slipper stifta den bekantskapen .. :)

Ganska lustigt egentligen Phonta det du skriver. Du som är en av de absolut mest orutinerade Isaankillarna överhuvudtaget, breder ut dig välderliga. Jag tror inte du vet ett dyft faktiskt, eller åtminstone extremt LITE.

Har själv bott här nu i 9 år, och de som flyttat härifrån bland de som jag känner, är i stort sett NOLL och ingen alls... Många lever sina liv precis så som dom vill och valt att leva. En del lever 6 månader här, och 6 månader i Sverige. En del drullar ner på 1-2 månader på semester varje år, och många bor här fulltid.

Skrönor finns det alltid, och har alltid funnits, men oftast berättas dessa skrönor av amatörer som egentligen inte har mycket kläm alls. För det finns ju dom som kom ner till Isaan, lipade ihjäl sig över sin stygga släkt, flyttade och drog iväg med sin fru ner till turistorten, och levde där med några små utflykter tillbaka til byn i Isaan. Dessa gubbar är nu experterna.......

Nä lyss inte på fallna stjärnor, lyss istället på de stjärnor som fortfarande lyser på himlavalvet...
Många bra tankar, är absolut säkert att om man flyttar på grund att man har problem så i de flesta fall följer problemen med en.
Flytt är aldrig lösning till några problem.
Att man kan drabbas av hemlängtan är en sak men ofta förvandlas det till " lappsjuka" istället om man flyttar tillbaka hem.
Däremot om man har ryckts från sina rötter är det inte svårt att trivas vart man än flyttar bara man tänker nyktert förstås.
Har man bott femtio år på ett ställe, hemma, så är det nog ingen bra ide att flytta utomlands efter en ny kärlek antar jag.

Kan man däremot integrera sig i den nya miljön så trivs man säkert lika bra som andra människor omkring sig.

Sa till sambon att det är konstigt att det inte finns en enda farang i samhället där vi bygger. Hon svarade att det finns fem stycken men dem sitter bara hemma, det är bara du som flänger runt i byn.
Kan inte säga att dessa falanger inte trivs, vet inte men tvivlar något.
Varför flytta till Thailand om man inte gillar sällskap då är det bättre att stanna i Sverige men mycket färre människor och därmed större chans att få vara i fred.

Många bra tankar, är absolut säkert att om man flyttar på grund att man har problem så i de flesta fall följer problemen med en.
Att man kan drabbas av hemlängtan är en sak men ofta förvandlas det till " lappsjuka" istället om man flyttar tillbaka hem.
Däremot om man har ryckts från sina rötter är det inte svårt att trivas vart man än flyttar bara man tänker nyktert förstås.
Har man bott femtio år på ett ställe, hemma, så är det nog ingen bra ide att flytta utomlands efter en ny kärlek antar jag.

Kan man däremot integrera sig i den nya miljön så trivs man säkert lika bra som andra människor omkring sig.

Sa till sambon att det är konstigt att det inte finns en enda farang i samhället där vi bygger. Hon svarade att det finns fem stycken men dem sitter bara hemma, det är bara du som flänger runt i byn.
Varför flytta till Thailand om man inte gillar sällskap då är det bättre att stanna i Sverige men mycket färre människor och därmed större chans att få vara i fred.

Märkligt att du tycker så , jag har minst erfarehet av Isaan av de som skriver här ....55555 jag har ju för fn bott i den minsta djäkla lilla skitbyn i nästan ett år , fanns ingen farang på flera mils avstånd ,flänger runt gör även jag var jag än bor ... har inget ,med att man inte trivs eller inte att göra ..
Men sitter man i huset hela livet så tvivlar jag liksom du på att man trivs , men nog fn vet jag lika mycket om Isaan som många av de som byggt och bott där ett år eller två samt de som har hus men inte ännu bor där ,, tillåter mig att småle , har träffat åtskilliga olyckliga alkoholiserade Faranger däruppe , ytterligare en anledning till att jag inte trivs där , skitsvårt för att inte säga snart omöjligt att finna en vettig Farang som inte är slav under alkoholen ..
Vill man se alkoholens inverkan på folk ,då skall man uppsöka faranger på Thailands landsbygd . precis som i Pattaya så kretsar det mesta om att få den drinken eller stora kalla Changen , Facebook är ett bra bevis på detta , går knappt att finna en västerlänning utan alkohol i handen , En stor anledning till att jag är less på Thailand , i Sverige har jag normalt omgänge utan alkoholproblem ,

Phonta är du igång igen med alkoholfrågan?.... Jag tycker det känns som om du inte har speciellt mycket kläm, trots allt på saker och ting. OK en sak skall jag ge dig. I den byn där du bodde, där har jag aldrig varit, så kan inte motsäga dig där. Men för övrigt runt om i Isaan där jag har varit, så stämmer inte alls den bilden du målar upp. Jag finner att den bilden måste du ha fått till livs, inne på en bar i Pattaya under rusets inverkan, inte ditt rus, utan han som gav dig dessa idee´r...

Nä du, de allra flesta vågar jag säga uppe i Isaan har inte alkohol-problem, men vissa har det... men majoriteten vågar jag lova lever sina familjeliv, och om dom är lyckliga eller olyckliga, hur fan skal vi veta det egentligen Phonta??

Märkligt att du tycker så , jag har minst erfarehet av Isaan av de som skriver här ....55555 jag har ju för fn bott i den minsta djäkla lilla skitbyn i nästan ett år , fanns ingen farang på flera mils avstånd ,flänger runt gör även jag var jag än bor ... har inget ,med att man inte trivs eller inte att göra ..
Men sitter man i huset hela livet så tvivlar jag liksom du på att man trivs , men nog fn vet jag lika mycket om Isaan som många av de som byggt och bott där ett år eller två samt de som har hus men inte ännu bor där ,, tillåter mig att småle , har träffat åtskilliga olyckliga alkoholiserade Faranger däruppe , ytterligare en anledning till att jag inte trivs där , skitsvårt för att inte säga snart omöjligt att finna en vettig Farang som inte är slav under alkoholen ..
Vill man se alkoholens inverkan på folk ,då skall man uppsöka faranger på Thailands landsbygd . precis som i Pattaya så kretsar det mesta om att få den drinken eller stora kalla Changen , Facebook är ett bra bevis på detta , går knappt att finna en västerlänning utan alkohol i handen , En stor anledning till att jag är less på Thailand , i Sverige har jag normalt omgänge utan alkoholproblem ,
Mitt inlägg var inte riktat på någon specifik person, bara rent allmänn resonemang vad jag har upplevt från min horisont.
Brukar adrig rikta kritik på någon det får vara åsikter som strider. Har lärt mig att jag kan aldrig leva någon annans liv.
Däremot vet att det är lättare för mig att anpassa mig för nya miljöer än många andra som har bott länge eller hela sitt liv på en plats. Skaffat vänner och kanske har nära släkt omkring sig.
Jag har flackat runt, ofta långt bort och många år. Numera har jag tröttnat att flytta runt.
Det som passar en passar inte andra det kan jag förstå.
Önskar dig verkligen lycka till dig Phonta i Sverige och förstår ditt resonemang om Isaan.
Jag valde livet här uppe för trivs bättre här men inser att alla trivs inte här heller.
;) :wai: :)

Phonta är du igång igen med alkoholfrågan?.... Jag tycker det känns som om du inte har speciellt mycket kläm, trots allt på saker och ting. OK en sak skall jag ge dig. I den byn där du bodde, där har jag aldrig varit, så kan inte motsäga dig där. Men för övrigt runt om i Isaan där jag har varit, så stämmer inte alls den bilden du målar upp. Jag finner att den bilden måste du ha fått till livs, inne på en bar i Pattaya under rusets inverkan, inte ditt rus, utan han som gav dig dessa idee´r...

Nä du, de allra flesta vågar jag säga uppe i Isaan har inte alkohol-problem, men vissa har det... men majoriteten vågar jag lova lever sina familjeliv, och om dom är lyckliga eller olyckliga, hur fan skal vi veta det egentligen Phonta??
Vi ser väl olika sanningar bara helt enkelt :)

Jag hade inga problem , problemet var i så fall tristess , mit liv är ganska sorglöst egentligen , jag har ju inga lsater och inga pengaproblem , bara att i isaan så finns inte det jag gillar , såå djäkla enkelt är det bara .. Bodde inte du längre upp ,trodde du höll till i uppåt nordligaste delen , det är väl inte att jämföra med Isaan ,talar inte en samma språk där vad jag vet ;)

Jag skulle aldrig kunna bo i en by igen men jag skulle kunna bo i en stad som Khon Kaen, den verkar ha precis allt jag är ute efter.
Frugans provinshuvudstad Maha Sarakham är för liten, påminner mer om i storlek Lomsak.
Kanske om 10 år att man slutar i typ ett hus i Khon Kaen har condon i Pattaya, vem vet, får man mer ut av sina besök i Pattaya och kanske längtar efter en tur till havet igen, ner och äta en oxfile på News etc ;) 5555
Men men vem vet, bylivet dock det faller bort för mig men städerna där uppe som Khon Kaen och Udon Thani verkar ha det man är ute efter, fast skulle jag bosätta mig där får det ju bli inne i stan ;)

Senast redigerad av en moderator:
Mitt inlägg var inte riktat på någon specifik person, bara rent allmänn resonemang vad jag har upplevt från min horisont.
Brukar adrig rikta kritik på någon det får vara åsikter som strider. Har lärt mig att jag kan aldrig leva någon annans liv.
Däremot vet att det är lättare för mig att anpassa mig för nya miljöer än många andra som har bott länge eller hela sitt liv på en plats. Skaffat vänner och kanske har nära släkt omkring sig.
Jag har flackat runt, ofta långt bort och många år. Numera har jag tröttnat att flytta runt.
Önskar dig verkligen lycka till dig Phonta i Sverige och förstår ditt resonemang om Isaan.
Jag valde livet här uppe för trivs bättre här men inser att alla trivs inte här heller.
;) :wai:
Jag hade inga problem , problemet var i så fall tristess , mit liv är ganska sorglöst egentligen , jag har ju inga lsater och inga pengaproblem , bara att i isaan så finns inte det jag gillar , såå djäkla enkelt är det bara .. Bodde inte du längre upp ,trodde du höll till i uppåt nordligaste delen , det är väl inte att jämföra med Isaan ,talar inte en samma språk där vad jag vet ;)
Jag lämnade Isaan för några år sedan fast kan inte säga att jag inte trivdes men säger att trivs bättre i Norra Thailand. Bor i Nan för tillfället.
Isaan vad det Udon Thani fast trivs inte så bra på storstan, hellre en mindre men inte heller långt ute på Landet. Phrae och Nan är perfekt för mig. Flyg till BKK en timme om mn skulle få behov att känna av högre puls. Fast hellre upplever jag pulsen på cykelsadeln.

'
Ganska lustigt att du skriver som du gör , glöm inte att du vid ett flertal tillfällen öppnade ditt hjärta för mig , vi yalade mycket i telefon under en tid ,, Att jag skulle vara den som vet minst tycker jag är ett misstag att påstå, harvarit där knappt två månader varje år under 7 år dvs samt levt där konstant 8 måm , mao att efter två års tivaro i en liten skiten Thaiby (inre som du bor i stan ) inse att detta passar inte mig är inte alls konstigt ,, och som jag skrev ,jag vet att även du har sett massor med faranghus i Isaan under dina cykelturer som står där, antingen tomma eller med en Thaifamilj ,men någon farang ser man inte till ,,, om han inte sitter i en stol med en chang i handen kl 8 på morgonen ....
Så sluta ljug för dig själv Mr Newdawn, jag vet att det finns många däruppe som vantrivs så till den milda grad , men kommer fn inte därifrån , för de har inget att fly till , och gumman har foll koll på pensionen , en Norbagge jag känner får 100 thbt om dagen av sin fru att gå och köpa Chang för , hans fru har förbrukat hans slantar , köpt en nudelrestaurang till familjen , Erik sitter där och humlar på ett annat ställe , ensam varje dag ,, fy fn ,stackars sate ...
Finns mycket av det däruppe , och även här nere i Turistorterna ,, men jag är lycklig att jag hade en utväg ,, och skiter i att somliga kallar det misslyckande ...

Inget misslyckande alls , en erfarenhet rikare skulle jag vilja säga

Newdawn tycks glömma allt han själv skivit, kommer väl med åldern kanske.

Iaf så att som du inse misstaget och göra nåt åt det är inget misslyckande, det är ju bara ett hack i kurvan som ger ökad visdom.
Men som en del gör att inse misstaget men stoppa huvet i sanden och låtsas som allt är bra för att hålla skenet uppe och inget göra är väl höjden av misslyckande, looser är ett annat ord.

Begriper inte dessa gubbar som i vuxen ålder målar in sig i ett hörn och satsar allt på ett kort, har dom inte lärt sig nånting under ett helt liv eller är Thaidamerna så skickliga att dom lyckas trolla bort all sans å balans hos gubbarna? Verkar så.

;) :wai:

Jag lämnade Isaan för några år sedan fast kan inte säga att jag inte trivdes men säger att trivs bättre i Norra Thailand. Bor i Nan för tillfället.
Isaan vad det Udon Thani fast trivs inte så bra på storstan, hellre en mindre men inte heller långt ute på Landet. Phrae och Nan är perfekt för mig. Flyg till BKK en timme om mn skulle få behov att känna av högre puls. Fast hellre upplever jag pulsen på cykelsadeln.
Udon är ju en stor stad men ingen storstad, mer som en stor liten stad.
Skulle kunna bo där nån mån i mellanåt men aldrig på heltid, hettan där uppe sommartid är rent vedervärdig, samma i Khon Kaen. Sommartid är det jäkligt skönt att åka ner till stranden och sätta sig i skuggan å njuta av havets fläkt.

Udon är ju en stor stad men ingen storstad, mer som en stor liten stad.
Skulle kunna bo där nån mån i mellanåt men aldrig på heltid, hettan där uppe sommartid är rent vedervärdig, samma i Khon Kaen. Sommartid är det jäkligt skönt att åka ner till stranden och sätta sig i skuggan å njuta av havets fläkt.
Har du varit dær sommartid så du vet eller??
Khon Kaen ligger i höjd med Lomsak och tycker inte hettan var värre där än här nere sommartid, annan luftfuktighet bara men jag har ju inget direkt problem med värmen så kan bero på det, svettas ju knappt här nere ens.
Men kanske den är hetare i Isaan än Lomsak? Jag har bara varit i Isaan i April och det var inga problem men kan inte uttala mig om Isaan för dom andra sommarmånaderna har inte varit där uppe då utan jag jämför med Lomsak men det ligger ju granne med Isaan ;).

Newdawn tycks glömma allt han själv skivit, kommer väl med åldern kanske.

Iaf så att som du inse misstaget och göra nåt åt det är inget misslyckande, det är ju bara ett hack i kurvan som ger ökad visdom.
Men som en del gör att inse misstaget men stoppa huvet i sanden och låtsas som allt är bra för att hålla skenet uppe och inget göra är väl höjden av misslyckande, looser är ett annat ord.

Begriper inte dessa gubbar som i vuxen ålder målar in sig i ett hörn och satsar allt på ett kort, har dom inte lärt sig nånting under ett helt liv eller är Thaidamerna så skickliga att dom lyckas trolla bort all sans å balans hos gubbarna? Verkar så.
Nu är du på gränsen till angrepp. Man kan väl få en annan syn på livet efter några år, inte konstigt alls. Att du har lyckats bibehålla din syn på livet och står fast vid dina principer är bara att gratulera. Själv har jag ändrat mig ett flertal gånger och skäms inte ett dugg för det.

Nu är du på gränsen till angrepp. Man kan väl få en annan syn på livet efter några år, inte konstigt alls. Att du har lyckats bibehålla din syn på livet och står fast vid dina principer är bara att gratulera. Själv har jag ändrat mig ett flertal gånger och skäms inte ett dugg för det.
Angrepp på vem?
Jag skriver inte om någon speciell person, finns många där ute som platsar.

Ang syn på livet missuppfattar du det också. Min poäng är ju att man bör lära sig under livets gång och då ändrar man ju sig givetvis. Att erkänna misstag och ändra sig är en styrka.

Iofs men sen byter jag rad. Kanske inte helt tydligt. Till newdawn menade jag att han anklagar Phonta för saker som han själv suttit å skrivit, ex om fyllon i Isaan.
Uppenbarligen så blev det ju så att flera läste inlägget som adresserat..??

Men inget att hänga upp sig på.. :):)

Har du varit dær sommartid så du vet eller??
Khon Kaen ligger i höjd med Lomsak och tycker inte hettan var värre där än här nere sommartid, annan luftfuktighet bara men jag har ju inget direkt problem med värmen så kan bero på det, svettas ju knappt här nere ens.
Men kanske den är hetare i Isaan än Lomsak? Jag har bara varit i Isaan i April och det var inga problem men kan inte uttala mig om Isaan för dom andra sommarmånaderna har inte varit där uppe då utan jag jämför med Lomsak men det ligger ju granne med Isaan ;).

Njaaa, nog fn är det varmare under april/ juni i Isaan än i pattis samt Hua Hin ,, min erfarenhet är att det kan vara in i helv, hett däruppe,Å andra sidan just nu svalare och ett underbart klimat i januari och februari . Khon kaen är väl mer kul än en risby , men inte mycket mer ,, Pattis är skönt med havet samt den svala brisen från detsamma

Det där var väl inget personangrepp Berra , om så är så har jag nog utsatts för betydligt mer under bara denna diskussion utan att du reagerat , lite skit får man nog ta om man sticker ut hakan som vi alla gör ibland , "Svinhugg går igen " heter det visst:)

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp