Historier från det dagliga livet i Isaan

 
En Harley vet jag finns i Hua Hin , men vem fn vill ha en Harley , bara skräp .........................
Man kan ha dem som rundningsmärken med sina gamla sketna tekniska konstruktioner utan nån power alls . Ok en V rod då , de är rätt balla , men inte alls samma som de classiska Harleys.:)
 
En Harley vet jag finns i Hua Hin , men vem fn vill ha en Harley , bara skräp .........................
Man kan ha dem som rundningsmärken med sina gamla sketna tekniska konstruktioner utan nån power alls . Ok en V rod då , de är rätt balla , men inte alls samma som de classiska Harleys.:)

Jag är en av dem som gillar att vara rundningsmärke om jag rider på en Harley Davidson. Tyvärr är jag teknisk okunnig så att jag gillar HD. Dags att åka från Isan till Hua-Hin för att fynda
 
Jag är en av dem som är teknisk okunnig och gillar Harley Davidson som rundningsmärke. Dags att åka från Isan till Hua-Hin för att leta efter fynd
 
Man kan väl gilla Harley utan att för den delen vilja ha en , vad jag menar är att vill du ha en cycel att åka på daglig dags samt åka skönt och vibrationsfritt som möjligt , då väljer man ej en Harley, vill man ställa den på gatan för att titta på samt lyssna på ett skönt tomgångsljud , ja då väljer man en gammal Harley med förgasarmotor .............
 
Själv är jag nog inne på en sådan här igen i November,ångrar bittert att jag sålde denna 750 i mint condition.!800 var för stort inne i Pattis och 400 är för litet, 750 prfect enligt min åsikt ..

DSC05911.JPG
 
Ja min 1800 cc var helt enkelt för tung att köra i Stadstrafik med .
Gissar att jag bygger om den till belt i stället för kedja , kedja skall smörjas samlar vägdamm och skvätter olja mm.Iofs så går en kedja sällan av som en belt kan göra , säkrare på det sättet
 
Min Intruder likaså har drivaxel. Men Honda Shadow har kedja och skaffar jag en sådan igen så bygger jag om den till belt ...Däremot så har din Dragstar ingen vattenkylning ,och det är en miss på cyclar i denna värme ................
 
Nyare Honda Shadow har drivaxel. Kanske går att bygga om även till att ha drivaxel utan alltför mycket besvär?
 
Tror att de större 1100 har drivaxel , men inte mycket jobb att bygga om till belt , man tar helt enkelt och kapar bort kuggen från ett gammalt bak respektive framdrev , svetsar på istanser samt belthjulet så de linar mot varandra , jag vill dessutom ha färre kugg bak eller fler kugg fram , ev ett par färre bak samt en eller två fler fram , detta för att få ner RPM på Highway
 
Tror att de större 1100 har drivaxel , men inte mycket jobb att bygga om till belt , man tar helt enkelt och kapar bort kuggen från ett gammalt bak respektive framdrev , svetsar på istanser samt belthjulet så de linar mot varandra , jag vill dessutom ha färre kugg bak eller fler kugg fram , ev ett par färre bak samt en eller två fler fram , detta för att få ner RPM på Highway

:thumbsup: Verkar enkelt. :)

Här är en fin 750 med drivaxel. :)
https://www.kaidee.com/product-116601348
 
Den här har ju drivaxel;) Men den var fin som fn

Det som är jobbigt med drivaxel är att jag gillar låga varv vid landsvägskörning , drivaxel är djäkligt jobbigt att "dreva om " Om jag bygger om en kedjecykel så kommer jag att lägga rpm vid 100km på knappa 2000 rpm. En twin har vrid så det räcker , har inga behov av en gatracer , mjuka fina starter är bäst ..................
 
Du har rätt i att det blir väldigt besvärligt att ändra utväxlingen, men förhoppningsvis finns det iaf kugghjulssatser att köpa så att man slipper specialbeställa på mekanisk verkstad. :)

Jag vill också helst ha låga varv vid highway cruise, så utväxlingen är viktig att tänka på för mig också. :)

Helst vill jag ha en Shadow 600 eller 750 med drivaxel, men det känns som att det kanske blir en onödigt stor investering. Så det blir väl till slut antagligen en vanlig Shadow 600 eller 750 (som troligtvis ombyggs till remdrift), eller annars en dragstar 400 med drivaxel. :) Dragstar 400 verkar väldigt prisvärda, men jag tänker att den kanske blir lite för liten och svag i tillägg till de potentiella överhettningsproblemen som luftkylning innebär i Thailand.
 
Vet inte om Shadow finns som 600 , är inte det Steedmotorn , 400 kan nog vara ok så länge du åker ensam ,men plockar man på en liten Thai bakpå så märks detta klart med en 400cc. 750 är nog optimalt för mig , om jag inte nöjer mig med min Forza , vi få se i höst , en Cruiser kan inte ersättas med en Scooter .....Drevsatser är inga problem i pattis men lite svetsjobb får man räkna med då navet inte finns original med beltskiva .
 
Du har rätt i att det blir väldigt besvärligt att ändra utväxlingen, men förhoppningsvis finns det iaf kugghjulssatser att köpa så att man slipper specialbeställa på mekanisk verkstad. :)

Jag vill också helst ha låga varv vid highway cruise, så utväxlingen är viktig att tänka på för mig också. :)

Helst vill jag ha en Shadow 600 eller 750 med drivaxel, men det känns som att det kanske blir en onödigt stor investering. Så det blir väl till slut antagligen en vanlig Shadow 600 eller 750 (som troligtvis ombyggs till remdrift), eller annars en dragstar 400 med drivaxel. :) Dragstar 400 verkar väldigt prisvärda, men jag tänker att den kanske blir lite för liten och svag i tillägg till de potentiella överhettningsproblemen som luftkylning innebär i Thailand.

Inga problem med överhettning på Yamaha, bara man stänger av motorn vid rödljusen, då man står still upphör den naturliga fläkten.
Detta står angivet i deras handbok.
Numera så finns det värmecensorer, som stänger av motorn om den blir för varm.

400CC är i minsta laget att åka på även som ensam farang, den klarar en vikt på max 70 kg,sedan blir den väldigt seg, kanske inte så bra trafikmässigt vid ev. omkörningar.
Skall man åka 2 så bör man vara över 900cc.Bara ett utkast från mina tankar.
 
 

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
874
Kun Song
K
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp