Historier från det dagliga livet i Isaan

 
Jag såg en Thai lastbil i Bangsaen , som jag har sätt flera av i Isaan , är det någon som sätt en slik lastbil .

P1070234.JPG


P1070235.JPG
 
Inget konstigt med denna , det är oftast en Kubota motor i dessa dvs en icke registrerad så kallad Tuk Tuk Lastbil...
 
En sådan har jag kört :)
Jag har för mig att någon sa att dom heter lot thai, kan komma ihåg fel. Jag håller med @Phonta att 100 rökare för en HPD lastbil är lite väl mycket. Kubota är det dock inget fel på.
 
Kubotamotererna är ju nästan outslitliga , men sen sätter man denna i en skraltid lastbil ofta utan fungerande bromsar , livsfarligt vill jag påstå
 
Haha nu kommer jag ihåg. Första gången jag skulle bromsa hände ingenting. Jag fick stå på bromsen, alltså stå på riktigt och farten var Max 30 och utan last på flaket.
 
Dom flesta om inte tom alla är absolut där av fri vilja, viljan att hitta en falang som sätter guldkant på tillvaron och köper ett hus till henne. Bästa är att hitta en 5-6 olika sponsorer som skickar pengar regelbundet mot fri sex när dom kommer ner på sem.
Tyvärr sant som du skriver , många har tre fyra fem faranger som sponsrar , detta brukar uppdagas när någon av farangerna fattar misstanke och dyker upp oanmäld eller skickar nån kompis ;):nod: Då tappar de fejset ordentligt , men lär sig fn aldrig vad ärlighet är , som sagt , att hitta en Thaikvinna på en bar som du sen kan lita på fullt ut är inte lätt , du kan tvätta en Zebra 1000ggr ,men ränderna går aldrig bort...
 
Den här pick-up såg jag på parkeringen utanför hotellet i Saraburi idag.

20160418173517.JPG
:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Ska man åka på bilsemester, ska man låta "Thai" packa.. :D:D:D

Skämt å sido! Att framföra detta trafikbrott (i svenska ögon mätt) måste ju vara livsfarligt, just med tanke på en vindby eller annat vinddrag från trafiken runtom eller annat som kan distrahera föraren till olycka.. :cool::police::cool:
 
Senast ändrad:
Jag tycker ibland att folket i Isaan "tittar lite snett" på farang. Det är ännu mer distanserade än folket i övriga Thailand. Här är ett par exempel från Nong Kai.

När man spelar nationalsången kan inte kille framför mig låta bli att snegla på farang trots att kungen är "på TV".
https://www.dropbox.com/s/pabkiwa9jz97ee5/NongKai.mp4?dl=0

När jag skulle ta ut pengar på Bangkok Bank tramsade tjänstemannen oavbrutet. Han frågade om jag gillade de kvinnliga banktjänstemännen och annat ovidkommande. Till slut räknade han 500 Baht fel i utbetalningen. Alla såg ju vad som hände och jag fick alla pengarna till slut. Jag frågade i alla fall om att få träffa manager eftersom jag ville rapportera att en tjänsteman behövde träning i att räkna pengar.

Det tog ganska länge innan jag själv fick numret till manager och ringde honom. Under den tiden ringde bankkontoret tydligen polisen. Två bitar kom in och patrullerade runt mig och tog biler av mig. Men de kunde ju inte säga så mycket eftersom jag bara hade ringt på manager. Jag tog också bilder av dem.
https://www.dropbox.com/s/in7ul00pprc1cep/BKKBankNongKai.jpg?dl=0
Stämningen är lite tryckt.

Jag har bott 15 år i Asien, men bara rest runt i Thailand knappt två år. Jag är alltid synnerligen lugn och artig i dessa situationer. Jag lyssnar på det man säger till mig, men jag framhärdar i att jag vill ha en diskussion med manager.

Naturligtvis är det bäst att släppa sådana här incidenter. Men ibland tycker jag att man t.ex här kan fråga manager om inte den aktuella tjänstemannen borde ha extra träning, eftersom han inte kunde räkna pengar. Jag frågade också om ett drogtest inte var på plats eftersom han var så tramsig.

Manager kom och lyssnade förstås på det jag hade att framföra. Han frågade om jag ville ha en ursäkt. Men vi var överens om att tjänstemannen borde påminnas om att räkna ordentligt. Drogtest behövdes inte eftersom tjänstemannen hade en "glad personlighet" ansåg manager.

OK. Det är bara en liten incident som visar att det inte alltid är så lätt att anpassa sig till andra länder.

Jag gillar Thailand och funderar på att bosätta mig här. Men just i Isaan tycker jag man ibland särbehandlar farang negativt. Varje gång jag kommer till Isaan så tänker jag resa vidare in i landsdelen. Men oftast stannar det vid Nong Kai, Udon, Khon Kaen. Jag vet inte om Loei räknas till Isaan, men Loei är lite mer avslappat, kanske.

Jag tror jag får lite mothugg på detta inlägg. Så det skall bli intressant att höra vad ni som bott länge i Thailand och Isaan tycker.
 
Senast ändrad:
Jag tror säkert att du har rätt, det kan vara skoj att göra sig lustig på andras bekostnad särskilt om man inte tror att den drabbade fattar någonting. Men tjänstemannen bör förhoppningsvis ha lärt sig en läxa. Att sådant förekommer tror jag säkert men jag har bara uträttat bankärenden ihop med min fru och då händer inget liknande.

Men på det stora hela tycker jag att man blir korrekt behandlad även om det mycket väl säkert kan tisslas och tasslas bakom ryggen.
 
Kärringen min ser snett på mig, kines ättling som hon är i flera led
 
 

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
813
Kun Song
K
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp