Historier från det dagliga livet i Isaan

 
Jo det är ju skitbra , dvs då har man ju missat nåt om man måste stänga av maskinen vid rödljuset ...
Jag menar inte att misskreditera , men då är det ju defakto en miss i tänket , den är helt enkelt inte tänkt för detta varma klimat , i annat en bra maskin det vet ju både du och jag Långeman . Hade jag en Dragstar så skulle jag montera en fläkt framför motorn , helt enkelt köpa en modern fläkt till tillex från en annan japsmaskin denna lägger man bara över en tempgivare fäst på lämpligt ställe (på maskinens gods ) Även Harley har ju nu för tiden vattenkylda maskiner . Det finns fler anledningar , med en luftkyld maskin så måste de mekaniska toleranserna på grund av de stora tempskillnaderna i maskinen vara så stora att man inte får den tysta fina gången som man kan få med vattenkylda maskiner . . Ta tillex Honda Phantom , de klarar ju oftast inte värmen här , massor med maskiner som rasar pga av överhettning ...
Skulle inte vilja käöra här uppe i Isaan nu med en luftkyld maskin , tempen ligger på över 40 grader , undrar hur det funkar , ser tilloch med att Forzans tempmätare står högre än normalt ..
 
Senast redigerad av en moderator:
En bekant har en skitsnygg 1100 dragstar uppe i Khonkaen , han har en hel del snygga cyclar i sin butik däruppe. Skulle kunna tänka mig en dylik , men då plockar jag på oljekylare samt en fläkt som styrs via en givare .. han vill ha 220,000 thbt för denna ,det är prisvärt då den är i mint -condition .tar nog en sväng dit i morgon , tar en bild så får ni se den .. Sista dagen sen här uppe i värmehelv , inte en gång till jag sätter mig här i tristessens håla :(
 
Å andra sidan så kan jag se vissa fördelar med luftkylda maskiner , ingen termostat , ingen kylare som läcker , ingen vattenpump som måste bytas mmm Så inte bara nackdelar , skall nog kika på denna Dragstar 1100 , lite mod så skulle den bli skitfin för den pengen .. Långeman har ju kört massor av mil på sin , bekymmersfria mil vad jag vet ........
 
Det verkar inte vara något för dig vad det verkar, finns många ställen att besöka med exempelvis motorcykeln
Jo ,nästa säsong blir det en sväng ner till underbara Phuket , ni vet där det är lika billigt som i Pattis samt aldrig är varmt eller regnar , Paradiset på Jorden :thumbsup:, måste ju bara dit en gång till då jag inte såg alla dessa fördelar de två gånger jag varit där tidigare ;)
 
Verkar genialt med oljekylare. :) Finns det bra färdiga kit till vettigt pris, eller blir det till att uppfinna själv?
 
Verkar genialt med oljekylare. :) Finns det bra färdiga kit till vettigt pris, eller blir det till att uppfinna själv?

Det finns färdiga kit, men dom är inga externa kylare, men Thai kallar det för kylare.Ser det mer som en hållare med 2 slangar, som gör det snabbare och enklare att byta filter.Skulle kalla det för filterdosa. Man måste annars ta bort ett grenrör för att komma åt alla skruvar till filterkåpan.

Detta med värmen klarar den bra, så länge den rullar.Har åkt Phom Phen - Siam Rip - Chonbori på en dag, som startade med ett vägbygge, där det var mer lervälling än väg, hela hojen var full av detta gula smet, inkl motor upp till tanken utan att den gick varm. ( det är 86 mil den sträckan)
 
Läste på ett mc-forum att man kan se till att ha syntetisk olja och ställa upp till en fetare bränsleblandning om man har problem med överhettning .

Sedan kan jag tänka mig att det blir viktigare att ha olja av hög kvalitet för en luftkyld mc.
 
Det finns färdiga kit, men dom är inga externa kylare, men Thai kallar det för kylare.Ser det mer som en hållare med 2 slangar, som gör det snabbare och enklare att byta filter.Skulle kalla det för filterdosa. Man måste annars ta bort ett grenrör för att komma åt alla skruvar till filterkåpan.

Detta med värmen klarar den bra, så länge den rullar.Har åkt Phom Phen - Siam Rip - Chonbori på en dag, som startade med ett vägbygge, där det var mer lervälling än väg, hela hojen var full av detta gula smet, inkl motor upp till tanken utan att den gick varm. ( det är 86 mil den sträckan)

Håller med dig om att det inte känns rätt att kalla det för kylare.

Hade tänkt mig någon form av radiator med kylfläkt + eventuellt en oljepump om man inte kan använda en befintlig pump.
 
Läste på ett mc-forum att man kan se till att ha syntetisk olja och ställa upp till en fetare bränsleblandning om man har problem med överhettning .

Sedan kan jag tänka mig att det blir viktigare att ha olja av hög kvalitet för en luftkyld mc.
Detta med oljor av olika kvalitetet är en delikat fråga, jag är ju mek. från begynnelsen ,har läst en hel del om detta när jag läste till flygmek samt fordonsmek, Att använda en helsyntet till en "skramlig " luftkyld skulle jag nog aldrig göra , Däremot delsyntet av lite högre viskositet . Ställa upp nålen på förgasaren reslulterar bara i att den kommer att skjuta vid avdrag , dvs oförbränd bensin ................ På lågvarviga cyclar gillar jag en enkelgradig olja av hög kvalitet , gärna en rak 50 olja , Körde en rak 60 olja i min VTX och djäklar vad tyst den gick , en del cyclar kan eventuellt ha problem med smörjningen av vipporna om man använder för tjock olja . Sen kan man ju fundera över vilken olja som ger bäst skydd mot slitage av tillex vevstakslager , det har onekligen de finare syntetoljorna , men de blir ju så förbaskat tunna vid hög värme . På en Dragstar skulle jag välja en 20-50 olja ,gärna delsyntet om jag fann en .. På min Forza kör jag med Motul 15-40 , svindyr olja men en av de bästa i värden påstås det , Den motorn varvar 6000 rpm vid 105 km vilket är min cruisingfart. Gumman och jag har kört 200 km (två personer ) på denna samt att jag körde 2800 svenska km nyligen ,detta trots mina 99 kilo och 300 cc .Inga som helst problem med omkörningar .. Man kan nog inte dra alla cyklar över en kam , Men generellt håller jag med Långeman om att en 400 är i minsta laget , över 5-600 cc skulle jag vilja säga . Har ju kört en större mängd cyklar genom livet av olika storlekar . Jag ger mig inte på att säga bestämt vad som funkar för två eller ej.. Men min 800 cc intruder skulle funka grymt bra för mig på långkörning , Dock lite av en bushoj nu anser jag ...
 
Var uppe och kikade på den 1100 dragstar som han har i khonkaen , 280,000 skulle han ha , alldeles åt helv för mycket för en 2005 Dragstar , Förstår att den har stått där tre år , vilket han förnekade då jag påpekade att kanske det var fel pris ,,,För de slantarna får jag engtymt fin Shadow 1100
 
Kan väl säga att det var varmt på denna sista långturen för säsongen . 42 grader visade tempen i Khonkaen , hade jag inte haft facemask så hade jag bränt mig , samt blivit regält skitig av truckarna ..

IMG_20160417_101818.jpg
 
Så där ser ju alla Thaisen ut på stan i värmen , dessutom så har jag Kronans träningsjacka på mig med Svea Livgardes emblem, det måste ju vara godkänt över hela värden.
 
Verkar genialt med oljekylare. :) Finns det bra färdiga kit till vettigt pris, eller blir det till att uppfinna själv?
Finns färdiga kit till Dragstar (se bild det sitter innanför en kåpa dvs det är inte ett normalt skruvfilter som tillex Honda har , till Honda finns det en adapter som skruvad därv filtret skall sitta , ut från detta går du två slangar till ett filter som kan monteras i fronten eller bara på sidan i luftströmmen .. Men på Hondan behövs ju inte detta ....Vet inte hur detta skall funka på Dragstaren , men det anges att denna adapter skall fungera

Oilcooler Dragstar.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Du kan vara inne på rätt spår. Det ser ut som att bilden kommer härifrån:
http://dragstar.forumotion.com/t47-...r-oct-mbc-fuel-regulator-at-wholesale-pricing
och är inlagd under rubriken "Oil Cooler on Jazz".
Nä det har även jag konstaterat , katay som min bekant heter i Khonkaen anser som jag att det inte finns att tillgå till Dragstar då filtret inte är ett konventionellt filter , Nu fann jag denna bild på sökningen Oilcooler Yamaha Dragstar , men internet är inte tt lita på , jag får inte ihop detta med Dragstaren .
 
 

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
813
Kun Song
K
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp