Hur ser Thailändare på Faranger?

Hej

Jag tycker snarare att alla folk i helt skilda kulturer verkar tycka att alla andra som är annorlunda än dom själva är lite dummare, det verkar som om människan oftast utgår ifrån sig själv och sin kultur när man ser på andra.

Sen att man i Thailand tror på andar, spöken och ödet m.m och förlitar sig på amuletter, tatueringar och besvärjelser och ceremonier som utförs av munkar m.m är ju en del av deras tradition och kulturarv, jag ser väl på det här precis på samma sätt som att vi i västvärlden har kristna som tror på gud, himmel och helvete, det har väl påverkat oss, våra traditioner och kultur under årtusenden, människan har väl i alla kulturer haft ett behov av sånt här hokus pokus.

Mvh isan lover

Ja de är lättlurade, tro på gud, inte jag i alla fall.

Samma här jag tror inte på gud och jag är inte medlem i något samfund, men jag respekterar allas tro även om det handlar om en helig sten eller ett träd, kristus, buddha, muhammed, tor och oden eller någon av hinduismens 100-tals gudar.
Men är du villig att ändra din "livsstil" och rucka på dina demokratiska rättigheter för att någon skall praktisera sin tro på tomtar och troll? :unsure:

Hej

Samma här jag tror inte på gud och jag är inte medlem i något samfund, men jag respekterar allas tro även om det handlar om en helig sten eller ett träd, kristus, buddha, muhammed, tor och oden eller någon av hinduismens 100-tals gudar.

Mvh isan lover
Lättlurade människor respekterar jag men munkar har ingen respekt för, har sett dem med mobiler laptop glasögon pengar med mera och det ingår inte i vad de får äga.

Hej

Mvh isan lover
Jag gick ur svenska kyrkan för många år sedan och är ateist.
Och jag respekterar att andra är troende men jag har väldigt svårt för islam på grund av bland annat deras kvinnosyn och mycket annat.

Det som skrivs i denna artikeln är en annan orsak bland många andra.

Men är du villig att ändra din "livsstil" och rucka på dina demokratiska rättigheter för att någon skall praktisera sin tro på tomtar och troll? :unsure:
Hej

Jag ser det inte på det sättet, det är ju mer jag som söker upp dom än att dom försöker tvinga på mig något, sen är jag nyfiken och intresserad av det jag inte vet och känner till, genom att ta del av deras kunskap, tro och traditioner visar jag dom respekt och utvecklar mig själv, jag är både glad och stolt över att vara deras vänoch anpassar mig efter bästa förmåga. Det ger så oerhört mycket tillbaka, jag skulle göra precis likadant om jag hade hamnat hos ett naturfolk i Amazonas, Afrika, hos Eskimåer eller Aboriginer i Australien o.s.v.

Mvh isan lover

Lättlurade människor respekterar jag men munkar har ingen respekt för, har sett dem med mobiler laptop glasögon pengar med mera och det ingår inte i vad de får äga.
Hej

Som tur är finns det ju både bra och dåliga munkar, men jag håller med dig helt om dom munkar som inte själva följer buddhas regler, dom nonchalerar jag helt.

Mvh isan lover

Hej

Jag ser det inte på det sättet, det är ju mer jag som söker upp dom än att dom försöker tvinga på mig något, sen är jag nyfiken och intresserad av det jag inte vet och känner till, genom att ta del av deras kunskap, tro och traditioner visar jag dom respekt och utvecklar mig själv, jag är både glad och stolt över att vara deras vänoch anpassar mig efter bästa förmåga. Det ger så oerhört mycket tillbaka, jag skulle göra precis likadant om jag hade hamnat hos ett naturfolk i Amazonas, Afrika, hos Eskimåer eller Aboriginer i Australien o.s.v.

Mvh isan lover

Du tar del av deras kunskap, det är helt ok och det finns absolut saker att lära sig av dem.
Dock så verkar det inte fungera med utväxling av kunskap.

Du tar del av deras kunskap, det är helt ok och det finns absolut saker att lära sig av dem.
Dock så verkar det inte fungera med utväxling av kunskap.
Hej

Nja, ett och annat frö sår man nog och ibland händer det att något av det man har gjort eller sagt kopieras av någon granne eller släkting, så helt hopplösa är dom inte, mina ålryssjor jag har tagit med till byn blev ex.vis populära, men byborna använde dom även på land och fångade fåglar och ormar i dom. :)

Mvh isan lover

• Like
Reactions: Nox
Ett naturfolk som gnäller och gnolar om rutten ekonomi och att man inte har det lika bra ställt som de korkade människorna bortom bygränsen.
Du kanske skulle upplysa detta naturfolk om vem som är korkad.
Jag måste ställa en fråga: Hur kan du ha hunnit att lära dig detta under dina korta och sporadiska besök i landet? Jag misstänker att studera "naturmänniskor" inte tillhör huvudprioriteten tll dina besök. Internet?

Tycker att de thailändare och företag, som jag har haft att göra med, har behandlat mig mycket bra.

Myndigheter är i och för sig besvärliga, men det drabbar även thailändarna.

Om man som svensk tycker det är pest och pina i Thailand så kan man ju stanna hemma i Sverige.

Jag måste ställa en fråga: Hur kan du ha hunnit att lära dig detta under dina korta och sporadiska besök i landet? Jag misstänker att studera "naturmänniskor" inte tillhör huvudprioriteten tll dina besök. Internet?

Jag lär mig av IL och hans förmedlande att det gnälls angående dålig ekonomi och orättvisor.
Helt klart så ser man med avund på både farangernas pengar och de rika i Bangkok.

Är thailändare ärligare, eller möjligen mer öppenhjärtliga än oss Faranger?
Jag var ute på en trevlig dagstur med mina vänner Jum, och Nui och passade då på att fråga om dom kände till någon som var bra på att knacka, massera, eller bulta ryggen rätt.
Thailändare sägs ju vara bra på sådant där.
Nui som är bra på engelska förklarar min fråga för Jum som pekar på mig och verkar klargöra något för Nui!
Varpå Nui vänder sig till mig och översätter, "Jum thinks you have a bad back because you are fat!".

Jag blev full i skratt, och fick väl erkänna att jag var lite tjock, men inte speciellt mycket tjockare än andra i min ålder.
Sedan tittade jag på Jum och undrade om man verkligen ska peka på folk och säga att dom är tjocka?
"Aja, bad Jum!"
Nui såg roat på mig och och menade på att Jum bara ville hjälpa mig, och sa det för att hon brydde sig om mig.
Jo det förstod jag ju, men ändå… :laugh2:

Liknande trådar

A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ
A
Svar
0
Visningar