Hva land er best å bo i som expat .

Min lärdom var att jag trivs bra i byn men att jag inte vill bo där 365 dagar om året. När dottern är utflugen och jag inte har något jobb blir det än mer uppenbart att 4-6 månader per år räcker gott. En dag blir man gammal och orkar inte resa längre men fram till dess behöver jag mer stimulans.

Förstår dig Atom och Covid var ju lite issolerande om man säger så . Jag lämnade Spanien, passerade Sverige, flyttade tillbaka till Thailand, satt i 16 dagars karrantän två gånger, min näsa som i normala fall är stor såg vid flertalet tillfälle ut som en översvullen balong med två gigantiska analhål nertill, fan i mig för alla PCR test som de tog halvvägs upp i hjärnan.
Och... Så småningom på immigration i all oändlighet kändes det som. Covid förlängning....ny Visa ansökan...ja allt var förvirrat ett tag....MEN...

Idag känner jag mig säker när jag svarar TS att Thailand är bästa landet för oss lite äldre expats. För mig som har bott i många länder är det just nu ingen tvekan, Thailand alla dagar i veckan. Och Atom, ses snart i Krungtep hoppas jag, då NB återvänder för ett tag...

Förstår dig Atom och Covid var ju lite issolerande om man säger så . Jag lämnade Spanien, passerade Sverige, flyttade tillbaka till Thailand, satt i 16 dagars karrantän två gånger, min näsa som i normala fall är stor såg vid flertalet tillfälle ut som en översvullen balong med två gigantiska analhål nertill, fan i mig för alla PCR test som de tog halvvägs upp i hjärnan.
Och... Så småningom på immigration i all oändlighet kändes det som. Covid förlängning....ny Visa ansökan...ja allt var förvirrat ett tag....MEN...

Idag känner jag mig säker när jag svarar TS att Thailand är bästa landet för oss lite äldre expats. För mig som har bott i många länder är det just nu ingen tvekan, Thailand alla dagar i veckan. Och Atom, ses snart i Krungtep hoppas jag, då NB återvänder för ett tag...

Vi tänker ju kasta tärningen och flytta till Sverige till sommaren men Thailand kommer förbli vår bas. Hör av dig när du är i Bangkok, sitter jag inte fast i Maoland så bangar jag inte för en träff.

Jag har, som sagt, alldeles för litet urval för att kunna säga vilket land som är bäst, men jag kan med säkerhet säga att det inte är Kina.

Jag trivdes suveränt de tre månader jag spenderade i Botswana när jag gjorde mitt exjobb 1996. Då var jag dock 24 och tvivlar på att jag skulle trivas lika bra nu.

Jag har, som sagt, alldeles för litet urval för att kunna säga vilket land som är bäst, men jag kan med säkerhet säga att det inte är Kina.

Jag trivdes suveränt de tre månader jag spenderade i Botswana när jag gjorde mitt exjobb 1996. Då var jag dock 24 och tvivlar på att jag skulle trivas lika bra nu.

Men för att återknyta till ämnet så anser jag att det bästa landet att bo i som expat är Thailand!

Men för att återknyta till ämnet så anser jag att det bästa landet att bo i som expat är Thailand!

Du, jag och många andra trivs i Thailand men det finns nog många andra länder jag kunde ha flyttat till när jag var 26 och idag hade trivts lika bra, eller bättre, i.

Efter att ha haft dottern på en internationell skola i 15 år så har jag stött på mängder av expats, framförallt den typen av expats som jobbar för stora multinationella företag eller organisationer och flyttar runt varannat eller vart tredje år. De flesta rankar Thailand som ett av de sämsta, i många fall det sämsta, landet de varit i.

De flesta av oss här har dock en partner i Thailand så vi ser givetvis Thailand på ett annat sätt. Tänker man på trafiken, den ibland överdrivna värmen samt mycket annat så känns det dock osannolikt att det inte finns något annat land i världen som rent objektivt skulle vara bättre.

Du, jag och många andra trivs i Thailand men det finns nog många andra länder jag kunde ha flyttat till när jag var 26 och idag hade trivts lika bra, eller bättre, i.

Efter att ha haft dottern på en internationell skola i 15 år så har jag stött på mängder av expats, framförallt den typen av expats som jobbar för stora multinationella företag eller organisationer och flyttar runt varannat eller vart tredje år. De flesta rankar Thailand som ett av de sämsta, i många fall det sämsta, landet de varit i.

De flesta av oss här har dock en partner i Thailand så vi ser givetvis Thailand på ett annat sätt. Tänker man på trafiken, den ibland överdrivna värmen samt mycket annat så känns det dock osannolikt att det inte finns något annat land i världen som rent objektivt skulle vara bättre.
Visst är det så.

Nån av de varmare delstaterna i USA exempelvis.

Her er vi i Kroatien ved staden Omis i mitten av november . Her var det flere Nordmenn og Svensker som Expat i 2005 , og her betalte dei hyra for en etta på ca 35 m2 Skr 500,- og en stor sterk Skr 10,-

Husbil Kroatien 657.jpg
Ja många har missat hur fint det är i dom forna öststaterna, man ser bara vissa bilder från tex Georgien hur fint det är där! Enda problemet är att dom inte kan så bra engelska, men du får mycket för din peng!

Håller med till 100 pocent. En klockren analys.

Innan jag hamnade bland barerna i Pattaya och mötte damer så hade jag två tidigare resor till Bangkok och efter ca 4 dagar där var jag totalt less så jag låg mest på hotelrummet eller vandrade planlöst runt i området kring Banglamphu.

Den enda anledningen till att gubbarna älskar eller flyttar till Thailand är givetvis på grund av att dom hittat sin eller sina kvinnor där.

Annars är Thailand i allmänhet inget behagligt land rent vädermässigt, Värmen, hettan och fukten tar på psyket. Ska du trivas i Bangkok ska du vara stark och frisk och ha ett jäkla tålamod.

Hade man kunnat hitta sin fru lika enkelt i ex Spanien eller Portugal hade det varit fan så mycket bättre.

BTT
Varför handler det alltid om att hitta en tjej Kan man inte bo själv i Thailand eller???

Finns naturligtvis inga perfekta länder men Thailand funkar bra för mig och familjen.
Ungarna vill hellre flytta till Sverige, de vet nog inte hur bra de har det, men det kanske vi gör i framtiden.

/ SatanG
Om man bortser från värmen då tvivlar jag på ditt svar. Själv har jag ingen erfarenhet från det men jag citerar från en holländsk kollega som har bott i Thailand, Vietnam och USA med familjen och nu bor de i Norrland.
"Mina barn har allt som ett barn måste ha , mat i skolan, sport, bra undervisning och familjen har mycket tid att vara tillsammans och leva livet i den vackra fridfulla Norrland med frisk luft och vatten mm..."
De åker inte ens till Holland för semester utan deras släktingar åker till Sverige och hälsar på.

Nej vi är ju alla olika men hittar du en tjej permanent så får du ju även hennes vänner och släkt på köpet.

Hur kul är det att i längden supa och pippa i Thailand ensam?

Eller vandra runt på soierna ensam eller äta sin middag ensam etc etc.

Jag menar är du ensam i Thailand är du ensammare än om du bor i Sverige.

Sen är man 55+ kan man ju köpa sig en condo i scandinavien village om man har råd så får man ju svenska vänner där.

BTT
Nu är du inne på det igen Finns det bara supa och pippa för dig då du var i thailand Jag håller till på phuket och även där finns det mycket annat att göra Har minst 20 svenskar som är där på vintern så nog fan finns det annat att göra

Nej vi är ju alla olika men hittar du en tjej permanent så får du ju även hennes vänner och släkt på köpet.

Hur kul är det att i längden supa och pippa i Thailand ensam?

Eller vandra runt på soierna ensam eller äta sin middag ensam etc etc.

Jag menar är du ensam i Thailand är du ensammare än om du bor i Sverige.

Sen är man 55+ kan man ju köpa sig en condo i scandinavien village om man har råd så får man ju svenska vänner där.

BTT
Finns hur mycket som helst att göra här förutom springa på barer, definitivt mer än i din håla i Sverige.
Har mer alternativa saker att göra här än i en stad som Göteborg tex.
Bar med brudar som slår sig ner oinbjudet har jag aldrig haft intresse av.
När jag gick ut lite mer här nere vilket är några år sen så sökte jag mer ställen med bra liveband och lite fart.

Nu är du inne på det igen Finns det bara supa och pippa för dig då du var i thailand Jag håller till på phuket och även där finns det mycket annat att göra Har minst 20 svenskar som är där på vintern så nog fan finns det annat att göra

Jag jobbade ju på olika skolor under en stor del av min tid i Thailand och då fick jag vänner genom skolorna.

Det är möjligt att du har skaffat svenska vänner på Phuket men jag umgicks inte med svenskar när jag bodde i Thailand. Enbart med tjejer från antingen skolorna eller barerna.

BTT

Finns hur mycket som helst att göra här förutom springa på barer, definitivt mer än i din håla i Sverige.
Har mer alternativa saker att göra här än i en stad som Göteborg tex.
Bar med brudar som slår sig ner oinbjudet har jag aldrig haft intresse av.
När jag gick ut lite mer här nere vilket är några år sen så sökte jag mer ställen med bra liveband och lite fart.
Det enda spännade för en singelman som jag kan komma på i Pattaya är just sprit och barer.

Nu är du ju familjefar och inte singel men innan du träffade frugan så söp väl även du i barområdena?

BTT

Det enda spännade för en singelman som jag kan komma på i Pattaya är just sprit och barer.

Nu är du ju familjefar och inte singel men innan du träffade frugan så söp väl även du i barområdena?

BTT
Beror ju på vad du har för intresse, vad du än gör i din håla så kan jag garantera att det finns här.
Ja jag skrev ju att gick ut men jag gick efter musiken och draget på nåt ställe och på Lördagar var det V75 som vi var några svenskar som spelade system ihop.
Har aldrig som du sprungit på barer för brudar och nuppa, soi 6 har jag hängt med ett par svenskar till en gång och det var 10 år sen.

Liknande trådar

R
Svar
0
Visningar
699
Raderad medlem 8711
R
R
  • Låst
Svar
1