Hva land er best å bo i som expat .

Bilde av svensk kvinna bor i ensamhushal , Jeg tror att svenske kvinner er redd for å snakka til en mann , dei er sjenert .

bigOriginal.jpg

Det har blivit bättre sen nätet kom.
Nu kan dom snacka först via nätet och sen prata i telefon och om allt är ok så kan dom träffas på en dejt.
Det värsta med svenska kvinnor är att dom är kräsna.
Ser du inte ut som Richard Gere är du körd. Själva kan dom vara fula som stryk.

BTT

Det har blivit bättre sen nätet kom.
Nu kan dom snacka först via nätet och sen prata i telefon och om allt är ok så kan dom träffas på en dejt.
Det värsta med svenska kvinnor är att dom är kräsna.
Ser du inte ut som Richard Gere är du körd. Själva kan dom vara fula som stryk.

BTT

Jag tror det finns en överdriven skräck för svenska kvinnor på forum som detta. Jag träffar mina jämnåriga kvinnliga kusiner samt kompisars fruar/flickvänner 1-2 gånger om året och tycker inte de skiljer sig så mycket mot frugans väninnor. Frugan tycker faktiskt de flesta är bättre än sina egna kompisar.

Skulle det av någon anledning ta slut mellan mig och frugan de närmaste åren så skulle jag nog satsa på en svensk fru/flickvän. Dröjer det tills jag är 60+ känns det dock "enklare" med en thailändsk fru och det är väl mycket det som det handlar om. En thailändsk/filippinsk/vietnamesisk fru kan vilken asocial slöfock man som helst skaffa sig, en svensk fru måste man på något sätt förtjäna.

Jag tror det finns en överdriven skräck för svenska kvinnor på forum som detta. Jag träffar mina jämnåriga kvinnliga kusiner samt kompisars fruar/flickvänner 1-2 gånger om året och tycker inte de skiljer sig så mycket mot frugans väninnor. Frugan tycker faktiskt de flesta är bättre än sina egna kompisar.

Skulle det av någon anledning ta slut mellan mig och frugan de närmaste åren så skulle jag nog satsa på en svensk fru/flickvän. Dröjer det tills jag är 60+ känns det dock "enklare" med en thailändsk fru och det är väl mycket det som det handlar om. En thailändsk/filippinsk/vietnamesisk fru kan vilken asocial slöfock man som helst skaffa sig, en svensk fru måste man på något sätt förtjäna.

Man måste förtjäna dom flesta kvinnor jorden runt.

Inte ens en bartjej i Pattaya står väl ut med en slöfock till man. Då kommer det ju inte in några pengar.

BTT

Inte ens en bartjej i Pattaya står väl ut med en slöfock till man. Då kommer det ju inte in några pengar.

BTT
Se på @SatanG han går bara hemma och glider medans hans thailändska fru drar in degen, betalar räkningarna och sköter ekonomin.
Så finns allt undantag, kanske krävs mer av en man i sådana fall...

Jag är inte riktigt med på vad du tvivlar på, att Thailand funkar bra för oss eller att vi skulle ha det bättre i Sverige?
Vad jag ser i min omgivning av västerländska familjer så är det norm att föräldrarna vill stanna här men oftast vill kidsen till hemlandet.
Det beror på, tror jag, att kidsen åker till väst på semester och då ofta under den bästa tiden. Släktingar/vänner har ofta tagit ledigt och det blir helt enkelt en semester som är svårt att upprätthålla om man flyttar dit på heltid. Vädermässigt så är svensk sommar kanon.

För oss är det som sagt många fördelar här, t.ex. upplevd trygghet, bättre ekonomi, mer fritid både för en själv och som man kan roa ungarna på. Det känns enklare här och mycket mer att välja på.

Naturligtvis vill släktingar att vi flyttar till Sverige men samtidigt finns det ingen släkting som tror att vi skulle få ett bättre liv i Sverige.
Men det är hyffsat troligt att vi framöver kommer ha Sverige som bas men det kommer antagligen dröja 5-6 år.

/ SatanG
Inte på det som du skriver utan att Thailand är ett bra land för barnfamiljer med svensk kultur. Som skrev jag har ingen erfarenhet själv och citerade från en kollega som hade upplevt livet med barn i Thailand.
Givetvis har alla länder fördelar och nackdelar men man ska bo där som man trivs.

Det er mange svenske fruer i dag som har store problemer med ekonomien , Slik var det for en 10- 15 år siden også . Mange av dei svenske fruerna var hjemme med barna dei förste 10 -15 årene , för dei begynte i arbeid og fikk pensjonspoeng . Flere jeg prata med hadde bare kr 8000.- + bostadsbidrag til å leve for , Jeg traff mange i danseparkane i Sverige , Danse-parken i Tidaholm er ein av dei störste i vest-sverige med over 800 betalende , og en ca 70 % var damer som kom , Her fikk jeg mange tilbud av damerna , Det var en lang benk langs fönstere på dansegulvet ca 20 meter , her satt det mange damer som ikke dansa så mye ,Mennene her kalte den REA benken . Det var ikke en kveld uten att jeg fikk mange tilbud fra damerna med telefon nr , og komme å besöke dei .

P1160769.JPG

Jag har hört många liknande stories. En gammal bekant flyttade exempelvis hem med sin Singaporeanska fru och trots att hon har universitetsexamen från ett amerikanskt toppunivesitet fick hon inget ”riktigt” jobb på tre år i Sverige utan bara gigjobb som översättning och privatundervisning i kinesiska. De gav upp och flyttade till Kanada.

Inom IT och nischade teknikföretag kan man få jobb utan att prata svenska men annars är det oerhört svårt att få ett jobb som motsvarar ens utbildning och att lära sig tillräckligt bra svenska tar sin tid. Numera kan ju allt fler jobb göras remote och det kan nog vara lösningen för många.

Ja samma här, har blivit varnade just för detta från annat håll och det kommer inte bli någon flytt till Sverige för oss innan den biten funkar.
Skulle vara intressant att höra mer om remotejobb och hur utvecklingen går i Sverige vad det gäller svenska/engelska som arbetsspråk.
När frugan sa upp sig blev hon erbjuden remotejobb att leda DHLs shared service över apac-länderna men det nobbade hon.

Hon är nu på ett annat tyskt logistikföretag, som även har kontor i Sverige, och just möjligheterna till interntransfer kom upp på intervjuerna och var fullt möjligt men man ska ju inte lita på något som inte är underskrivet.
Ska försöka kolla mer på detta framöver samt arbetsspråk i Sverige, även viktigt vilka positioner/löner som kan vara intressant.

/ SatanG

Inte på det som du skriver utan att Thailand är ett bra land för barnfamiljer med svensk kultur. Som skrev jag har ingen erfarenhet själv och citerade från en kollega som hade upplevt livet med barn i Thailand.
Givetvis har alla länder fördelar och nackdelar men man ska bo där som man trivs.

Jag har svenska vänner med "svenska" barn (6-10 år), de är visserligen födda här men ser ut som Emil i Lönneberga :)
Problemet för dom, som jag ser det, är att de pratar flytande svenska men i stort sett ingen Thai. Man brukar ju identifiera sig med landet man är född och växer upp i men det kan ju bli svårt, de har inga planer på att flytta till Sverige heller. Alla behöver nog rötter.

/ SatanG

Se på @SatanG han går bara hemma och glider medans hans thailändska fru drar in degen, betalar räkningarna och sköter ekonomin.
Så finns allt undantag, kanske krävs mer av en man i sådana fall...

Någon av oss behöver vara hemma med kidsen.
Hon är 12 år yngre än mig och mer karriärinriktad, jag ville inte vara borta stora delar av tiden så för oss var det inget svårt val.
Bättre för bägge, även ekonomiskt, så hon är nöjd över upplägget och vill inte att jag ska ge mig ut igen.

/ SatanG

Senast ändrad:
Någon av oss behöver vara hemma med kidsen.
Hon är 12 år yngre än mig och mer karriärinriktad, jag ville inte vara borta stora delar av tiden så för oss var det inget svårt val.
Bättre för bägge, även ekonomiskt, så hon är nöjd över upplägget och vill inte att jag ska ge mig ut igen.

/ SatanG
Äh du glider väl bara, kidsen tar ju nannyn och svärmor hand om ;)
Lite avundsjuk är man, en sugar mommy hade vart drömmen ;)

Äh du glider väl bara, kidsen tar ju nannyn och svärmor hand om ;)
Lite avundsjuk är man, en sugar mommy hade vart drömmen ;)

Ja jag har det nog rätt bra, det har nog du med :)

Min "arbetsdag" börjar 14:00 då jag åker o plockar upp kidsen. Sen åka fika/käka glass/spela fotboll/bada i poolen fram till runt 18:00.
Innan dess kollar/läser jag en del ekonomi och vad som händer på börserna, hänger med någon polare, tränar etc.
Maiden tvättar/städar, svärmor lagar maten.

/ SatanG

Vad det gäller att bo i framtiden så, om man får drömma lite, skulle jag vilja titta mer på t.ex. Montreaux/Genevesjön.
Inte på heltid men periodvis bland sjöarna i området samt norditalien.
Ultimata, för mig, sydeuropa i April/Maj och sen följa vädret norrut till svensk sommar och söderöver igen i början på Sep och tillbaka till Thailand i Nov. Det mesta går att lösa om man vill, vilket ändras med tiden och hur man står sig fysiskt/ekonomiskt när man blir äldre naturligtvis.

/ SatanG

Ja jag har det nog rätt bra, det har nog du med :)

Min "arbetsdag" börjar 14:00 då jag åker o plockar upp kidsen. Sen åka fika/käka glass/spela fotboll/bada i poolen fram till runt 18:00.
Innan dess kollar/läser jag en del ekonomi och vad som händer på börserna, hänger med någon polare, tränar etc.
Maiden tvättar/städar, svärmor lagar maten.

/ SatanG
Lyxliv?

Nä det kan jag inte säga.
Inga ekonomiska bekymmer men vi kollar extrapriser som de flesta normala människor.
Inte heller har vi kidsen i de dyraste skolorna utan i normal bi-lingual skola och kör Honda och Mazda.
Men värderar man tid, som jag gör, så är det riktigt bra.

/ SatanG
Låter ju bra. :)

Det er mange svenske fruer i dag som har store problemer med ekonomien , Slik var det for en 10- 15 år siden også . Mange av dei svenske fruerna var hjemme med barna dei förste 10 -15 årene , för dei begynte i arbeid og fikk pensjonspoeng . Flere jeg prata med hadde bare kr 8000.- + bostadsbidrag til å leve for , Jeg traff mange i danseparkane i Sverige , Danse-parken i Tidaholm er ein av dei störste i vest-sverige med over 800 betalende , og en ca 70 % var damer som kom , Her fikk jeg mange tilbud av damerna , Det var en lang benk langs fönstere på dansegulvet ca 20 meter , her satt det mange damer som ikke dansa så mye ,Mennene her kalte den REA benken . Det var ikke en kveld uten att jeg fikk mange tilbud fra damerna med telefon nr , og komme å besöke dei .

P1160769.JPG
Dom får väl göra som din fru gjorde när ni bodde i Tidaholm. Du körde ut henne i skogen för att plocka blåbär. :thumbsdown:

BTT

Är man pensionär så kommer ju pengarna in oavsett om man är en slöfock. Jag tror att många dåligt utbildade i Sydostasien fortfarande tror att alla vitingar är rika, och det är vi ju jämfört med dem.

För de tjejerna finns inga skyddsnät och har de taskig utbildning och barn från tidigare så krävs det inte mycket social kompetens från en västerländsk snubbe för att få dem på kroken; om det sedan håller är en annan sak, där krävs nog lite insats.

Att som västerlänning lyckas starta ett förhållande med en medelklasstjej i Asien har nog blivit klart svårare det senaste decenniet. De har bättre koll på omvärlden och inkomstskillnaden är liten och i vissa fall negativ för oss. Hela den här ”take care” grejen som många är ute efter kan man nog också glömma och det är egentligen bara utseendet som skiljer från motsvarande svensk tjej.

Liknande trådar

R
Svar
0
Visningar
699
Raderad medlem 8711
R
R
  • Låst
Svar
1