Internet i Thailand

 

mackes

Forumveteran
Jag har roat mig att testa lite nytt Internet här i byn för jag har slutgiltigt tröttnat på 3BB som uppenbarligen överbokar alla förbindelser något hutlöst, speciellt ut från landet men även på lokal nivå där det nästan är okörbart på lördag och söndag kvällar.

I brist på tjänster med fiber till huset föll valet på trådlöst och AIS 4G, lätt 100 Mbit med rätt tjänst och de har ett bra utbud med massor av prisvärda paket. Jag väljer unlimited, d v s ingen volymgräns där man kan få 4 Mbit för 450 baht per månad, och då får man verkligen 4 Mbit hela tiden och bra fart mot Sverige, inga problem med SVT. 1 Mbit för 300 baht / månad funkar också suveränt med svensk TV.

Wifi Router med SIM kort får man köpa till.
 
Jag har roat mig att testa lite nytt Internet här i byn för jag har slutgiltigt tröttnat på 3BB som uppenbarligen överbokar alla förbindelser något hutlöst, speciellt ut från landet men även på lokal nivå där det nästan är okörbart på lördag och söndag kvällar.

I brist på tjänster med fiber till huset föll valet på trådlöst och AIS 4G, lätt 100 Mbit med rätt tjänst och de har ett bra utbud med massor av prisvärda paket. Jag väljer unlimited, d v s ingen volymgräns där man kan få 4 Mbit för 450 baht per månad, och då får man verkligen 4 Mbit hela tiden och bra fart mot Sverige, inga problem med SVT. 1 Mbit för 300 baht / månad funkar också suveränt med svensk TV.

Wifi Router med SIM kort får man köpa till.
Ja AIS 4G paket har jag rekommenderat länge här på forumet, är väl par år sen jag skapade tråd om det, jag har det på telefonen.
Mao Mao paket men inte unlimited då, utan jag har 2gb max speed.

Men jag kör med 3bb också hemma och det funkar kanon.

Kan det inte vara så att 3bb är det som använts mest där du bor och har flest uppkopplade till samma huvudstation (kan man kalla det de?)
Eller kanske Sub station som dom kopplar upp alla husen till som skickar vidare till huvudstationen och i den sub stationen krockar man om många hus har samma bolag?

Alla bolagen gör ju likadant, tex en village så har dom olika bolagen varsin huvudstation, det bolag man har kopplas man upp mot och är det då många i samma område som använder samma bolag då får man knö sig fram i kablarna.

Så kolla upp om det finns fler bolag med fiber tex draget nära där man bor och använda den med minst användare.

Jag har 200/100 Mbit på mitt 3bb, och kopplar jag kabel till datorn så får jag det, nu har jag en kass router som jag inte orkat byta som inte klarar det så genom den hamnar jag på 50/50 ungefär.

Nu är det ju din gebit och detta du har jobbat inom så är inga påståenden jag kommer med utan mer en fråga om det kan förhålla sig så?
 
Ja AIS 4G paket har jag rekommenderat länge här på forumet, är väl par år sen jag skapade tråd om det, jag har det på telefonen.
Mao Mao paket men inte unlimited då, utan jag har 2gb max speed.

Men jag kör med 3bb också hemma och det funkar kanon.

Kan det inte vara så att 3bb är det som använts mest där du bor och har flest uppkopplade till samma huvudstation (kan man kalla det de?)
Eller kanske Sub station som dom kopplar upp alla husen till som skickar vidare till huvudstationen och i den sub stationen krockar man om många hus har samma bolag?

Alla bolagen gör ju likadant, tex en village så har dom olika bolagen varsin huvudstation, det bolag man har kopplas man upp mot och är det då många i samma område som använder samma bolag då får man knö sig fram i kablarna.

Så kolla upp om det finns fler bolag med fiber tex draget nära där man bor och använda den med minst användare.

Jag har 200/100 Mbit på mitt 3bb, och kopplar jag kabel till datorn så får jag det, nu har jag en kass router som jag inte orkat byta som inte klarar det så genom den hamnar jag på 50/50 ungefär.

Nu är det ju din gebit och detta du har jobbat inom så är inga påståenden jag kommer med utan mer en fråga om det kan förhålla sig så?

Du har helt rätt. Nu är det bara 3bb som levererar i byn då de levererar med koppar sista biten. För långa avstånd för fiber hela vägen till alla hus och för lite underlag.

Det var bra i början men har blivit sämre med tiden. Säkert så att fler anslutit sig. Jag har försökt tala om för dem att jag säger upp om det inte blir bättre men bara temporära förbättringar.

Vi får se hur länge AIS funkar.
 
Har ju 3BB å har märkt att ofta när jag ska titta på just V75 på lördagkväll så börjar det hacka aldrig problem annars, vad jag vet så finns det inga andra svenskar i området men är väl då alla thai ska ut å surfa kanske :(
 
Har ju 3BB å har märkt att ofta när jag ska titta på just V75 på lördagkväll så börjar det hacka aldrig problem annars, vad jag vet så finns det inga andra svenskar i området men är väl då alla thai ska ut å surfa kanske :(
Å du tror inte att problemet ligger i Sverige?
Så lustigt detta att folk alltid tar för givet att det är deras internet leverantör som är kass när det går segt, problemet kan ju vara en massa olika saker förutom det.
 
Å du tror inte att problemet ligger i Sverige?
Så lustigt detta att folk alltid tar för givet att det är deras internet leverantör som är kass när det går segt, problemet kan ju vara en massa olika saker förutom det.
Med tanke på den utbildning anställda i Thailand får så ja, det är mycket troligt att problemet ligger i Thailand. I Sverige har man för vana att öppna ett ärende och inte stänga det förrän det är åtgärdat istället för att låtsas som att allt är bra så att ingen skall tappa ansiktet. Därmed får man bara tillfälliga fel i Sverige men enorma långbänkar i Thailand som påverkar trafiken i månader innan det blir ohållbart.
 
Ibland när vissa svenska sidor går segt så har jag testat att surfa på amerikanska, inhemska Thai mm och visst fn ligger problemet ofta i Sverige.
 
Ibland när vissa svenska sidor går segt så har jag testat att surfa på amerikanska, inhemska Thai mm och visst fn ligger problemet ofta i Sverige.
Surfar du från Thailand mot Sverige så går datatrafiken via Stilla Havet, Amerika och Atlanten så det är nog naturligt med tanke på den längre sträckan och trafikmängden. Sen har ett par kablar varit trasiga också på havsbotten utanför Hong Kong som slöat ner trafiken.
 
Surfar du från Thailand mot Sverige så går datatrafiken via Stilla Havet, Amerika och Atlanten så det är nog naturligt med tanke på den längre sträckan och trafikmängden. Sen har ett par kablar varit trasiga också på havsbotten utanför Hong Kong som slöat ner trafiken.
Exakt min poäng, inte så självklart att det är internetleverantörens fel som många tror.
 
Nu när jag var nere i Bangkok, ville inte min jobbdator använda hotellets WiFi, den gjorde något test (en Cisco produkt) och såg att säkerheten var för dålig, inte heller gillade den Dtac 4G, så jag fick koppla in mitt privata VPN så det såg ut som datorn hängde på mitt nätverk hemma då gick det koppla upp, så dubbla krypteringar, men gick ganska bra ändå!

Annars var nätet snabbt och inga problem att streama utländsk TV.
 
Exakt min poäng, inte så självklart att det är internetleverantörens fel som många tror.

Nu har jag testat samtliga operatörer här i byn, tyvärr rök även AIS när det blev Lördag kväll. TOT går bort sedan gammalt då de inte lyckades fixa ett moderfel jag hade ett år. 3BB var bra i början men numera hopplösa på helger,
AIS gav bara 0,5 mbit (lokalt till Bangkok) av köpta och utlovade 4 Mbit på Lördag kväll. True Move verkar hålla sina utlovade 4 Mbit och det går också bättre mot Sverige även i helgens högtrafik.

Slutsats: True Move är de enda här som satsar på jämn kvalitet och det är inte problem i Sverige!

Lite info: Eftersom trafiken går via USA så är fördröjningen (avståndet) dubbelt så lång till Sverige. Långa fördröjningar är väldigt dåligt för hastigheten eftersom man då inte kan utnyttja hela bandbredden, och förvärras om man lägger till lite extra i lokala köer. Man får alltså halva bandbredden till Sverige mot USA och den kan lätt halveras en gång till med lokala fördröjningar. Svenska nyhetssidor brukar annars vara väldigt snabba.
 
Kan man fixa Internet till flickvännens familj från sverige eller bör man vara på plats
 
Kan man fixa Internet till flickvännens familj från sverige eller bör man vara på plats

En hel del pappersarbete för fast förbindelse, lite mindre för SIM-kort och router. Du kan inte teckna abonnemang hemifrån, abonnenten måste skriva på.

Enklast är nog att hon själv går in till operatören.
 
Nu är äntligen fiber på G hemma. Blir 150/50 för min del.

20180308_182753.jpg
 
Har nu haft ToT fiber 150/50 (800THB/mån) i ett par veckor. Stabilt och bra förutom att IPTV streaming inte funkar bra alls.
Har 65-70 Mb ner/50 Mb upp mot Holland men laggar mest hela tiden. Kör Kodi 17.6 med tweakad buffer hantering, men hjälper inte.
 
Har nu haft ToT fiber 150/50 (800THB/mån) i ett par veckor. Stabilt och bra förutom att IPTV streaming inte funkar bra alls.
Har 65-70 Mb ner/50 Mb upp mot Holland men laggar mest hela tiden. Kör Kodi 17.6 med tweakad buffer hantering, men hjälper inte.
Nu kör jag iofs mest netflix men inte tillstymmelse till lagg, inte ens när fibern bara gav 30/3 inom Thailand laggade det.
Inte så att det är många andra på ditt wifi?
 
Nu kör jag iofs mest netflix men inte tillstymmelse till lagg, inte ens när fibern bara gav 30/3 inom Thailand laggade det.
Inte så att det är många andra på ditt wifi?

Netflix, TV4 play, SVT play, D-play och Popcorn går alldeles utmärkt. Men IPTV Kings streaming service funkar kasst. Flera andra på området har samma problem med andra IPTV leverantörer. Tror problemet ligger utanför LOS samt att dom förstnämda apparna har andra tekniska lösningar på lagg. Ska testa hemma i Swe nu när jag kommer hem i maj.
 
Har nu haft ToT fiber 150/50 (800THB/mån) i ett par veckor. Stabilt och bra förutom att IPTV streaming inte funkar bra alls.
Har 65-70 Mb ner/50 Mb upp mot Holland men laggar mest hela tiden. Kör Kodi 17.6 med tweakad buffer hantering, men hjälper inte.
Har aldrig hört något bra om TOT
 
 

Liknande trådar

A
Svar
6
Visningar
2 K
Mille1000
M
A
Svar
29
Visningar
5 K
Sir One
S
W
Svar
32
Visningar
4 K
R
S
Svar
13
Visningar
4 K
Anonym
A
S
Svar
9
Visningar
3 K
kenth.pennemo
K
S
Svar
0
Visningar
1 K
svarre
S
 
Tillbaka
Topp