Tips och checklista inför resan

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Tips inför resan

man bör vaccinera sig inför resan.

ett exempel är twinrix som skyddar mot både hepatit a och hepatit b (blodsmitta)

hawrix som skyddar mot hepatit a. Hepatit a,b och c kan orsaka inflammation i levern som kan leda till gulsot.
mot hepatit c finns inget vaccin.

hepatit a virus kan finnas i förorenat vatten och otillräckligt tillagad mat, till exempel skaldjur, råa eller lättkokta. Den som drabbas kan sedan lätt föra smittan vidare genom dålig handhygien eller vid toalettbesök

man kan också ta drickvaccin mot turist diarre ducoral (själv har jag aldrig gjort det o aldrig blivit dålig) men det är en del som gör det)

Vad behöver jag ta med….

2 par byten av kläder allt annat finns att köpa där och billigt också

glöm alla planer, svensk struktur och ordning och reda, ta semestern och dagen som den kommer! Carpe Diem!

Här är en lista för Er som känner att ni vill ha koll……….

digitalkamera
laddningsbara batteri
laddare
grenkontakt
usb-minne
öronpluggar
mp3-spelare
ficklampa
adapter (inget måste)
Xylocain, bedövningssalva
Dosa till internetbanken
Ica betalkort eller annat kontokort
Kopior på pass, biljetter, försäkringspapper (se olika förslag längre ner)
Stödstrumpor speciellt för den med högt blodtryck
Receptbelagda mediciner
compeed (skavsårsplåster)
snorkel (finns oftast att låna på utflykter)¨
solfaktor
solskärm eller liknande som skydd mot den starka solen.


Öronpluggar kan vara till stor hjälp för den som har det jobbigt vid start och landning.Kan även användas om man befinner sig på ställen med störande ljud ex. en morgonpigg tupp.
En mp3 spelare att lyssna på musik, radio eller kanske språkkurs.
En extra grenkontakt kan vara av stort värde eftersom det är vanligt att det bara finns
en kontakt på hotellet, bungalowen.
En liten fick-lampa kan vara bra att ha ibland t ex om man vill gå till restauranger på kvällen som ligger utefter beachen eller om man bor utefter någon väg som inte är upplyst hela vägen..
För er som använder linser kan det vara smart att ha med sig något extra par utifall olyckan skulle vara framme. Det är mycket billigt att beställa linser där borta men man kanske behöver dem direkt.
Thailändska mygg biter hårt! Den receptfria salvan är lokalbedövande och gör att man inte behöver klia sönder myggbett som lätt kan bli infekterade sår annars.
Det kan vara bra att ha med sig dosan till Internet banken om man skulle få räkningar som måste betalas snabbt. Ett alternativ är att skaffa autogiro till de viktigaste räkningarna.
Med Ica betalkort kan man hämta ut pengar i automat utan att behöva betala någon avgift. Detta kan annars variera i kostnad beroende på vilket kort man använder sig av.
Köp gärna ett simkort i Thailand och fyll på det så ringer du mycket billigare än om du använder Svenskt telefonkort.
Ett usb-minne med en förkonfigurerad IP-telefon om man vill ringa är ett tips för den mer ”tekniske”.

När man reser med barn
Kan man ha nytta av en vattenkokare för att lättare kunna göra välling en liten ståltermos att ha med sig på ex. beachen till vällingen.
Smågodis är alltid uppskattat och framför allt saltlakrits som faktiskt är bra att äta i värmen eftersom salt binder vätska i kroppen och då blir man inte lika lätt uttorkad som är lätt hänt med barn som inte dricker tillräckligt i värmen. Man tror att man har koll på allt men det är nog lättare att ha koll på hur mycket de minsta fått i sig än på de halvstora och större barnen. Det är inte bara på beachen det är varmt. Tänk bara på marknaderna vad det ”står stilla” mellan stånden.
Hög solfaktor att smörja in barnen med. Något att ha på huvudet som skydd mot den starka solen. Täckande kläder så gott det går.
Typiska Bangkok tips
Ta inte en taxi i Bangkok som inte godkänner taxameter. Det kan bli ”dyrt” inte i svenska pengar men det finns ingen anledning att ge överpriser.
Tar du en tuktuk i Bangkok så får du räkna med att han tar med dig till än den ena än den andra affären ex. guldsmedsaffär, sidenaffär, som han har avtal med och får bensinkuponger av. Det kan bli kämpigt och segdraget. Han gör allt för att övertala dig att gå in, vilket du har lust till eller ej. Det tar bara en massa onödig tid som du kan göra mycket trevligare med.
Lyssna inte om någon säger till dig att ex. MBK (varuhus) eller någon annan sevärdhet inte är öppen, då de vill köra dig dit där de har provision. Hör hellre efter på hotellet om tider.
Köp heller inget som sägs vara äkta vara som du inte har riktiga belägg för att det stämmer.

Här kommer olika sätt att bevara sina handlingar så att de ej kan försvinna på ett eller annat sätt
-Jag brukar kopiera pass, biljetter och försäkringspapper och förvara dem på olika platser under resan.
-Jag brukar fotografera mina biljetter, pass och Visa kort och spara det digitalt på min Yahoo. Blir man av med det så förenklar som sagt en kopia av originalet det hela.
-Svar:Dock skulle jag rekommendera dig det starkaste att om du lägger dina identitetshandlingar + kontokort på en publikserver som Yahoo ändå är att kryptera dessa.

Kommer en obehörig över dessa handlingar så är du ju ordentligt rökt.

Mitt råd är alltså at kryptera filerna. http://www.pgpi.org/
/b
instruktioner hur använda pgp kryptering. http://www.hackinthebox.org/modules.php ... =0&thold=0

Jag kan tillägga att för att kryptera sina egna filer så använder man sin egen publika nyckel.

Den privata nyckeln som du genererar sparar du kopia på ett flyttbart medium, typ en usb-disk föär den behöver du ta med dig när du ska låsa upp filerna. Lägg även programmet där så att du kan installera det på internetcaféet eller var du nu är för att läsa dina krypterade filer.
Glöm inte att ha ett långt lösenord till din privata nyckel då det är viktigt för skulle någon komma över dina nyckel så ligger hela skyddet i lösenordsfrasen.

Med lösenordsfras menar jag en hel mening som lösenord.

Länken jag postade innan funkar men du får klicka dig fram hit: http://www.pgp.com/downloads/desktoptrial2.php

//Edit// Här är en annan variant fast den bygger på öppen källkod http://www.gpg4win.org/download.html

//Edit igen// Använd den sista. Mindre och enklare och inga konstiga avtal....


Mitt råd är alltså at kryptera filerna. http://www.pgpi.org/

instruktioner hur använda pgp kryptering. http://www.hackinthebox.org/modules.php ... =0&thold=0

HA EN BRA RESA OCH STANNA INTE PÅ ETT STÄLLE OM NI INTE ÄR NÖJDA ÄVEN OM NI BETALT NÅGON NATT I FÖRVÄG UTAN KÖR HÅRT
NI KOMMER INTE ATT ÅNGRA ER......................
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp