Leva på sin pension i framtiden

Så du anser att en svensk kapten i ett svenskt företag inte kan ha en lön som motsvarar en 2:e styrman i ett Bahamasflaggat rederi?
Rent larv från din sida.
Kaptenerna i SCA har varje båt som ett eget företag med egen budget, löner, inköp mm, befriade från lots och det har många andra ett rederikontor som sköter åt sig.

Om du skippat oljehamnen och kört truck eller kran i Skandiahamnen hade du fått dina 50k också med helgersättning.
Du skriver som om det vore en vanlig lön för sjökaptener.
Dom finns som tjänar +80k men då är dom oftast på utlandsflaggat.
Många är anställda via SMBF och kommer då in i den Svenska statistiken, tex alla Svenskar här och höjer snittlönen.

Genomsnittlig lön*
* Lön kan variera kraftigt beroende på efterfrågan, utbildning, erfarenhet etc. Löneuppgift kommer från olika källor, bl a SCB.
54 000kr.

Sjökapten » Yrken » Framtid.se

Så du anser att en svensk kapten i ett svenskt företag inte kan ha en lön som motsvarar en 2:e styrman i ett Bahamasflaggat rederi?
Rent larv från din sida.
Kaptenerna i SCA har varje båt som ett eget företag med egen budget, löner, inköp mm, befriade från lots och det har många andra ett rederikontor som sköter åt sig.

Om du skippat oljehamnen och kört truck eller kran i Skandiahamnen hade du fått dina 50k också med helgersättning.

Det du berättar här som får upp lönen är sannolikt lotsdispensen. Skepparna på ett fåtal maerskbåtar, som går i Irländska sjön, Bro Deliverer/Designer/Developer/Distributor betalas 4k danska kronor för varje hamnanlöp utöver lönen om de har erlagt lotsprovet där och fått dispens. De brukar inte vilja flytta på sig och gör nog en extra månadslön för varje månad ombord.
Detta är knappast det normala för svenska skeppare även om de flesta skepparna på just D-båtarna jag nämnde är svenskar.

/ SatanG

Det är inte alls ovanligt med dessa höga sammanlagda månsdsinkomster som man kan tro.
Är man jurist, läkare, mäklare, chef eller VD som exempel så är det lönen för en person som regel.
Högutbildade brukar dessutom ofta bli ett par så en översköterska och en ekonom på ett mellanstort företag har 100.000 i månaden tillsammans.
50-70k är rätt vanligt i lön även på landbacken.

2018 låg medellönen för en sjuksköterska på 33 589 kr i kommunen jag arbetar och den lönenivån är tämligen mitt i vid en jämnförelse av mer än 10 kommuner. Detta är i södra Sverige. Efter 3 på universitet och med ett livsviktigt arbete där det ofta verkligen handlar om liv eller död så hamnar man alltså på denna lönenivå.. Översköterska finns det inget som heter i Sverige mig veterligen. Det är ett Finländskt begrepp. Medellönen för en jurist i kommunen ligger på 44 200 år 2018... Naturligtvis finns det personer inom dessa yrken som tjänar mer och det är kanske dem man hör talas om.. Nu är detta offentlig sektor..

Du skriver som om det vore en vanlig lön för sjökaptener.
Dom finns som tjänar +80k men då är dom oftast på utlandsflaggat.
Många är anställda via SMBF och kommer då in i den Svenska statistiken, tex alla Svenskar här och höjer snittlönen.

Genomsnittlig lön*
* Lön kan variera kraftigt beroende på efterfrågan, utbildning, erfarenhet etc. Löneuppgift kommer från olika källor, bl a SCB.
54 000kr.

Sjökapten » Yrken » Framtid.se
Det du berättar här som får upp lönen är sannolikt lotsdispensen. Skepparna på ett fåtal maerskbåtar, som går i Irländska sjön, Bro Deliverer/Designer/Developer/+ en till betalas 4k danska kronor för varje hamnanlöp om de har erlagt lotsprovet där och fått dispens. De brukar inte vilja flytta på sig och gör nog en extra månadslön för varje månad ombord.
Detta är knappast det normala för svenska skeppare även om de flesta skepparna på just D-båtarna jag nämnde är svenskar.

/ SatanG
Hade jag skrivit att det var en normallön?
Nej, jag skrev tydligt att det gällde för SCA och deras tre båtar. Dom har ytterligare förmåner att få avtalspension vid 60år med 80% lön fram till 65år.
Man kan få bra löner även i Sverige.
Kan väl säga att jag aldrig sett att någon slutat där sen jag började 1973 utan man jobbar där tills man går i pension.

Har jag ens nämt deras inkomst, han som kör taxi eller bogserbåt som extraknäck?
Skrev att dom hade ett bra avtal, jobba en vecka, ledig två, inte något om lön alls.

Du läste nog inte så noga. ;)

Jaså, nu vill du krypa undan. Nyss hade kapten 80+ å i samma stycke kom dessa bekanta som hade så bra avtal.

Menar du att de inte hade så bra.
Hade de kanske till och med de nivåer som PanPan beskriver... men även då ger det inget tilö pensionen med extrajobb. Max pensionsgrundande inkomst för 2019 är 40.250kr/månad. Inkomster däröver göder bara kollektivet och gynnar de med längre inkomster och således lägre pensioner.

För någon som säger sig jobbat med hamnarbetare, flygpersonal och kan allt om löner, inkomster och tillägg så har du väldigt dålig koll.

Det du berättar här som får upp lönen är sannolikt lotsdispensen. Skepparna på ett fåtal maerskbåtar, som går i Irländska sjön, Bro Deliverer/Designer/Developer/Distributor betalas 4k danska kronor för varje hamnanlöp utöver lönen om de har erlagt lotsprovet där och fått dispens. De brukar inte vilja flytta på sig och gör nog en extra månadslön för varje månad ombord.

/ SatanG
Jag tänker inte tala om vad jag har i lön men visst blir det extra med lotsdispens, dock inte riktigt lika mycket här som i Maersk. Så mycket kan jag dock säga att jag är relativt nöjd med min lön här i ett danskflaggat fartyg.

2018 låg medellönen för en sjuksköterska på 33 589 kr i kommunen jag arbetar och den lönenivån är tämligen mitt i vid en jämnförelse av mer än 10 kommuner. Detta är i södra Sverige. Efter 3 på universitet och med ett livsviktigt arbete där det ofta verkligen handlar om liv eller död så hamnar man alltså på denna lönenivå.. Översköterska finns det inget som heter i Sverige mig veterligen. Det är ett Finländskt begrepp. Medellönen för en jurist i kommunen ligger på 44 200 år 2018... Naturligtvis finns det personer inom dessa yrken som tjänar mer och det är kanske dem man hör talas om.. Nu är detta offentlig sektor..
Det är nog den uppfattningen jag också har om en sjuksköterska, har man dessutom en tjänst vid ett sjukhus med oregelbunda arbetstider klättrar lönen kraftigt. Sjuvård är ju inte bara 7-16.
Ö-vik erbjuder ju barnmorskor 95.000kr/m för att jobba under semestern. Stor efterfrågan är lönsamt och verkar inte strida heller mot gällande löneavtal.
Jurister, ekonomer mfl. har som regel 20% högre lön i privat sektor men ofta inte lika bra övriga villkor som stat/kommun erbjuder.

Jaså, nu vill du krypa undan. Nyss hade kapten 80+ å i samma stycke kom dessa bekanta som hade så bra avtal.

Menar du att de inte hade så bra.
Hade de kanske till och med de nivåer som PanPan beskriver... men även då ger det inget tilö pensionen med extrajobb. Max pensionsgrundande inkomst för 2019 är 40.250kr/månad. Inkomster däröver göder bara kollektivet och gynnar de med längre inkomster och således lägre pensioner.

För någon som säger sig jobbat med hamnarbetare, flygpersonal och kan allt om löner, inkomster och tillägg så har du väldigt dålig koll.
Din bristande läsförmåga råder jag inte över, så en gång till så du inte blandar ihop dessa: Kaptenerna inom SCA har +80k och några som kör färjor har bra avtal med jobba en vecka och ledig två med full lön.(okänd lön)

För löner över brytpunkten utgår +30% extra tjänstepension enligt de flesta avtal. Vissa har ännu mer via personliga avtal.

Oavsett höga inkomster i ett helt arbetsliv går det inte att få högre Allmänpension än ungefär 21.500kr vid 65år.
Det är ju inget nytt, men det är inga problem att få höga pensioner för de med hög lön trots denna spärr.

46år i hamnen blev min karriär. Stuvare, kranförare, truckförare, arbetsledare, mellanchef för containerverksamheten.
Hur länge har du jobbat i hamnverksamhet?

Din bristande läsförmåga råder jag inte över, så en gång till så du inte blandar ihop dessa: Kaptenerna inom SCA har +80k och några som kör färjor har bra avtal med jobba en vecka och ledig två med full lön.(okänd lön)

För löner över brytpunkten utgår +30% extra tjänstepension enligt de flesta avtal. Vissa har ännu mer via personliga avtal.

Oavsett höga inkomster i ett helt arbetsliv går det inte att få högre Allmänpension än ungefär 21.500kr vid 65år.
Det är ju inget nytt, men det är inga problem att få höga pensioner för de med hög lön trots denna spärr.

46år i hamnen blev min karriär. Stuvare, kranförare, truckförare, arbetsledare, mellanchef för containerverksamheten.
Hur länge har du jobbat i hamnverksamhet?

Så jag hade rätt. Dina så kallade bekanta fick inte spänn extra i pension när de körde taxi, som du sade.

Jobbat i hamnen? Jag? Nej, jag syselsätter mig inte med låglöneyrken.

Inga av kaptenslönerna det skrivits om med lotstillägg är ju på Svenskflaggat.
Maersk är Danskt och Berralund har Dansk flagg med.

Läser om SAS och den kommande strejken och oenigheter över lönerna.

SAS påstår att snittlönerna är 93k för deras piloter (utbetalda löner) och facket använder 34k i pilotlön och att vissa piloter tjänar 97k är helt ointressant enligt facket.
13% löneökning är kraven.

Känns väl som debatterna i denna tråd om löner,

+50k per månad är inget märkvärdigt i dag, det har nästan alla i hamnarna idag med LO avtal.
Självklart är det med rörliga lönedelar som övertid, jourtillägg och skiftgång liknande.
Finns nog få mellanchefer inom de flesta industrier som hamnar under den nivån.
Personer med högskoleutbildning/universitet ligger också där.

Skulle tro att samtliga som jobbar i gruvor, inom flyget, sjöfart, många i anläggningsbranchen och många inom byggnad, vvs och el ligger på 50k.
Är man kompetent och vill jobba får man utan tvekan en bra lön idag, vill man inte jobba kan man bli vaktmästare åt ett kommunalt bostadsbolag och byta glödlampor för en lägre lön.

Är man inte nöjd med sin lön så kan man byta arbetsgivare, det brukar löna sig om man är efterfrågad.
Som IL skriver , undrar i vilken värld du lever , förmodligen i fablernas värld 55:)

Läser om SAS och den kommande strejken och oenigheter över lönerna.

SAS påstår att snittlönerna är 93k för deras piloter (utbetalda löner) och facket använder 34k i pilotlön och att vissa piloter tjänar 97k är helt ointressant enligt facket.
13% löneökning är kraven.

Känns väl som debatterna i denna tråd om löner,

Finns inga likheter. Hade du brytt dig om SAS så hade du läst ordentligt. Snittlönen är 93k enligt arbetsgivaren, något lägre enligt facket. Ingångslönen för en styrman är ca35k det är man också överens om och att maxlön för en kapten enligt nuvarande avtal är ca97k. Alla dessa siffror är man nästan helt överens om.

Det som skiljer är hur man presenterat dem.

Till skillnad från dina fantasier och avundsjuka på sjöbefäl så är både SAS och facken gansla öppna och ärliga med pilotlönerna.

Saxat från ett meddelande från en pilot:
Så hur ser det ut för en ny SAS pilot lönemässigt enligt det avtal som nu är uppsagt?
Styrman går in på 33K upp till 68K ( över 20 år!!!)
Kapten går in på 60K upp till 86K ( över 15år, då det i snitt tar 8 år innan du blir uppgraderad)

Att medellönen är så hög beror på att det finns gamla piloter som varit anställda väldigt länge och då enligt de gamla avtalen fått fantasilöner, de drar upp snittet.

Den svenska välfärden fungerar nog för bra med fallskärm åt alla via generösa bidrag.
Bort med bidragen så folk tvingas jobba för sin överlevnad.
Typ så vore kanon men lite hårt för dem som de fakto är sjuka. Bidrag måste nog finnas men inte så som det är utformat idag.
Det ska vara tufft och hungrigt att inte vilja jobba.

Tror inte heller dom räknar in bilförsäkringar, husunderhållskostnader, bensin, inköpen av bilar och hus.
Är väl bara budgeten efter allt är betalt kan jag tro.
Denna månaden går 37.000 baht till hus och bil för mig, 3000 i el, vatten och internet, 15.000 baht till sonens Phuket resa, 150.000 baht i sparande och sen 100.000 baht till övriga utgifter och nöjen (kanske vi med åker till Phuket).
Måste köra till Laos och fixa visum med, nya däck till bilen behöver jag också, sen kanske nåt till huset, blöjor, välling etc etc allt det går på övriga utgifter kontot, så blir snabbt utgifter.
Vi har samma utgifter som en vanlig Svensk barnfamilj.
Familjeliv med ungar kostar på, dock så slipper du väl att köpa hockeyutrustning till grabben ;)

Bidrag räcker ingenstans med tonåringar hemma (vi har 2 stycken) om man inte håller dom kort med begränsade medel. Man behöver inte köpa svindyra märkeskläder och ha senaste mobilen / plattan. Livet fungerar precis lika bra ändå trots ev pikar från bortskämda klasskompisar.
Finns en anl till att jag tokvägrar börja om racet med ungar, har gått igenom allt du nu upplever och en sån resa räcker gott.

Det är nog den uppfattningen jag också har om en sjuksköterska, har man dessutom en tjänst vid ett sjukhus med oregelbunda arbetstider klättrar lönen kraftigt. Sjuvård är ju inte bara 7-16.
Ö-vik erbjuder ju barnmorskor 95.000kr/m för att jobba under semestern. Stor efterfrågan är lönsamt och verkar inte strida heller mot gällande löneavtal.
Jurister, ekonomer mfl. har som regel 20% högre lön i privat sektor men ofta inte lika bra övriga villkor som stat/kommun erbjuder.

Nu har jag de exakta siffrorna här men i allmänhet tjänar landstingsanställda (sjukhusen) lika eller någon mindre är i kommunen. Exemplet med barnmorskorna är korrekt men är snarare ett uttryck på vilken brist på personal det är över sommarperioden. Men lönerna stiger inte speciellt i offentlig sektor utan ligger kvar och stampar i bakvattnet.

Pratar vi Sveriges största yrkesgrupp som är undersköterska ligger snittlönen på 25 764 kr på särskilt boende och 25 502 inom hemvården i min kommun 2018 års löneläge. Detta efter 3 års gymnasieutbildning. Den lönenivån är naturligtvis skrattretande jämfört med byggnadsarbetare, elektriker, rörmokare med mera med motsvarande utbildning....

Vi har ju ett fint modernt "Svenskt" kök inne i huset men i stort sett all mat lagas i detta utrymme. Här kan man hålla nere budgeten om så behövs men ändå bli serverad fantastiskt god mat och framförallt slippa äta krabba.
Dagens lunch baserad på Fläskfilé.

IMG_20190426_144715.jpg

IMG_20190426_144807.jpg

IMG_20190426_145617.jpg

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten