Leva på sin pension i framtiden

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Sanningen är att det finns för många av dessa i Riksdagen

Idiot.jpg
Skrämmande att så otroligt få i riksdagen har en utbildning, tro fn att det går illa när dom inte vet hur man ska göra.

45000 THB/månad motsvarar väl ungefär min kommande folkpension före skatt. Som tur är, så finns det några sådana där avtalspensioner som kommer till, men så där särskilt mycket mer än omkring 50 000 THB/månad efter skatt blir det nog inte. :mad:

Tänk, när man var ung och ATP-systemet lovade guld och gröna ängar - då var pensionärstillvaron något att se fram emot. Trots all denna ekonomiska tillväxt så blir vi tydligen inte rikare. Undrar vart pengarna tar vägen?

Falsk matematik
ATP försvann nog när du just börjat jobba och att drömma om den ger bara besvikelse.
Blir pensionen inte hög nog är det bara detta som skett:
Du har jobbat för lite, du har haft för låga inkomster samt det är inte staten som delar ut pension utan det är din livsinkomst
Enkel matematik

Sanningen är att det finns för många av dessa i Riksdagen

Idiot.jpg

Hej

Det kan väl finnas något som är mellan av/på, svart/vitt.
Jag räknar inte med att du ska förstå.

Skatt är inte lösning på problem.
Då problemen inte löses så tar man mer skatt och problemen är fortfarande inte borta.

Hej

Om det inte är skatter som ska bekosta välfärden och bevara det som vi en gång kallade folkhemmet så undrar jag vad din lösning på finansieringen är?

Mvh isan lover

ATP försvann nog när du just börjat jobba och att drömma om den ger bara besvikelse.
Blir pensionen inte hög nog är det bara detta som skett:
Du har jobbat för lite, du har haft för låga inkomster samt det är inte staten som delar ut pension utan det är din livsinkomst
Enkel matematik

Hej

Håller inte med alls, du kan mycket väl ha jobbat mycket mer och haft betydligt högre inkomster än en som omfattades av ATP systemet och ändå få mindre i pension efter pensionsreformen.

Det är politiska beslut som ligger bakom sänkningen av pensionerna och inte alls hur mycket folk jobbar eller tjänar.

Hörde på nyheterna att det var demonstrationer ifrån fattigpensionärer i Stockholm igår, själv är jag inte alls förvånad.

Mvh isan lover

Hej

Håller inte med alls, du kan mycket väl ha jobbat mycket mer och haft betydligt högre inkomster än en som omfattades av ATP systemet och ändå få mindre i pension efter pensionsreformen.

Det är politiska beslut som ligger bakom sänkningen av pensionerna och inte alls hur mycket folk jobbar eller tjänar.

Hörde på nyheterna att det var demonstrationer ifrån fattigpensionärer i Stockholm igår, själv är jag inte alls förvånad.

Mvh isan lover
Du verkar ha svårt med att det är din egen inkomst som helt styr din egen pension, det har ju funnits i över 20år och någon gång måste väl poletten trilla hela vägen ner.
Inga pensioner har sänkts, 16% till Allmänpension, 2,5% till PPM och tjänstepensioner med 4,5% är vanligast sen 90 talet.

Livsinkomsten avgör helt.
Vad är en fattigpensionär? Specificera med ett belopp.
Kanske du vill att pensionssystemet ska tas bort helt och ersättas med en medborgarlön på 20.000kr/m som är snittet idag för intjänande pensioner?

Du verkar ha svårt med att det är din egen inkomst som helt styr din egen pension, det har ju funnits i över 20år och någon gång måste väl poletten trilla hela vägen ner.
Inga pensioner har sänkts, 16% till Allmänpension, 2,5% till PPM och tjänstepensioner med 4,5% är vanligast sen 90 talet.

Kanske du vill att pensionssystemet ska tas bort helt och ersättas med en medborgarlön på 20.000kr/m som är snittet idag för intjänande pensioner?

Ja lobba för en medborgarlön, det skulle sitta mumsfilibabba :)
Fattigpensionär ligger på ca 12k/mån., 14% av sveriges pensionärer tillhör denna grupp.
En vanlig pension i Sverige brukar beräknas bli ca 50%-60% av slutlönen om man jobbat duktigt genom livet.
Annars blir det garantipension, bostadsbidrag etc som står utanför det som betalas in till pensionssystemet. Detta kommer öka lavinartat under kommande 4 decennium åtminstone.

Själv har jag mitt egna pensionssystem, går inte att lägga såna viktiga saker på riksdagspajasar, det skulle vara som att lägga sin ekonomi i händerna på en spelmissbrukare. Är 50 år gammal och redo att starta pancholivet när som helst :)

/ SatanG

Senast ändrad:

Den Svenska välfärden fungerar inte längre så ja pensionssystemet borde tas bort och skatten sänkas så att dom som jobbar kan spara ihop sin pension själva.

Ja lobba för en medborgarlön, det skulle sitta mumsfilibabba :)
Fattigpensionär ligger på ca 12k/mån., 14% av sveriges pensionärer tillhör denna grupp.
En vanlig pension i Sverige brukar beräknas bli ca 50%-60% av slutlönen om man jobbat duktigt genom livet.
Annars blir det garantipension, bostadsbidrag etc som står utanför det som betalas in till pensionssystemet.

Själv har jag mitt egna pensionssystem, går inte att lägga såna viktiga saker på riksdagspajasar, det skulle vara som att lägga sin ekonomi i händerna på en spelmissbrukare.

/ SatanG
Lita på en pajas som helt saknar utbildning för det arbete hen ska utföra är ju inte lite iq fiskmås.

Som svar på rubriken, nej jag tänker mig inte att leva på min pension i framtiden.

Dom har nog inga barn.
Min frus dotter samt hennes man har ett barn , bor visserligen i ett ruckel , men lever på 6 tusen thbt mån , Har en bil dessutom som de betalar av på månadsvis , får fn inte ihop detta , men så är det . och några slantar från mig eller min fru får de inte. inte alls svälfödda på något sätt

Hej

Hej

Om det inte är skatter som ska bekosta välfärden och bevara det som vi en gång kallade folkhemmet så undrar jag vad din lösning på finansieringen är?

Mvh isan lover

Jodå, skatter ska bekosta välfärden.

Jag tror att du är så pass förståndig så att även du förstår att man inte löser problemen med att öka skatter och sedan elda upp dessa pengar.

Som vanligt blir du imbecillt religiös när du pratar politik, så du lär aldrig förstå något utanför din inbillade bubbla.

Naturligtvis är det så. MEN systemet kanske är ekonomiskt hållbart för staten men det är inte hållbart för pensionären. Många som arbetar idag har så låg lön att pensionen inte räcker till i slutändan när är dags för pension. Det är stora yrkesgrupper, absolut nödvändiga för att vårt samhälle skall fungera som har så låg lön. Lönerna måste helt enkelt höjas för dessa grupper. Det räcker inte med att sänka skatten för att få en pension du kan leva på. Sverige har råd med detta. Det handlar helt och hållet om fördelningspolitik. De rika i Sverige har blivit väldigt mycket rikare de senaste decennierna då inkomst av kapital spelar så stor roll. Varför inför man en amnesti för skatteflyktingar kan man undra...

Naturligtvis är det så. MEN systemet kanske är ekonomiskt hållbart för staten men det är inte hållbart för pensionären. Många som arbetar idag har så låg lön att pensionen inte räcker till i slutändan när är dags för pension. Det är stora yrkesgrupper, absolut nödvändiga för att vårt samhälle skall fungera som har så låg lön. Lönerna måste helt enkelt höjas för dessa grupper. Det räcker inte med att sänka skatten för att få en pension du kan leva på. Sverige har råd med detta. Det handlar helt och hållet om fördelningspolitik. De rika i Sverige har blivit väldigt mycket rikare de senaste decennierna då inkomst av kapital spelar så stor roll. Varför inför man en amnesti för skatteflyktingar kan man undra...
Tycker löner verkar utvecklats bra de sista åren.
Inte många yrkesgrupper som har under 22.000 per månad idag för en heltid.
Med låg inflation och billiga lån har det ju inte blivit svårare att leva.

Som svar på rubriken, nej jag tänker mig inte att leva på min pension i framtiden.

Dom har nog inga barn.
Tror inte heller dom räknar in bilförsäkringar, husunderhållskostnader, bensin, inköpen av bilar och hus.
Är väl bara budgeten efter allt är betalt kan jag tro.
Denna månaden går 37.000 baht till hus och bil för mig, 3000 i el, vatten och internet, 15.000 baht till sonens Phuket resa, 150.000 baht i sparande och sen 100.000 baht till övriga utgifter och nöjen (kanske vi med åker till Phuket).
Måste köra till Laos och fixa visum med, nya däck till bilen behöver jag också, sen kanske nåt till huset, blöjor, välling etc etc allt det går på övriga utgifter kontot, så blir snabbt utgifter.
Vi har samma utgifter som en vanlig Svensk barnfamilj.

Vad menar du med skatteflyktingar?

Vad menar du med skatteflyktingar?
Kanske fel uttryck. Ekonomiska brottslingar som för ut kapital ur Sverige och fortfarande bor kvar i landet menar jag.

Efter Panama – allt fler anmäler utländska tillgångar - Dagens Arena

Citat "
Svenskar som har tillgångar utomlands ska deklarera och skatta för dessa i Sverige. Men varje år försvinner ungefär tio procent, cirka 133 miljarder kronor, av de potentiella skatteinkomsterna.

2010 införde Skatteverket därför en slags amnesti för de svenskar som har odeklarerade förmögenheter utomlands. Detta innebär att man kan kontakta Skatteverket och begära en så kallad självrättelse för de tillgångar man struntat i att deklarera, för upp till sex år bakåt i tiden. Vid en självrättelse tar Skatteverket ut den 30-procentiga skatt som skulle ha betalats på avkastningen på de undangömda pengarna, men det skattebrott som personen hittills gjort sig skyldig till upphör.

Sedan reglen infördes har Skatteverket fått in cirka 11 000 självrättelser. Och under den senaste veckan har man märkt av en markant ökning." Slut citat.

Tycker löner verkar utvecklats bra de sista åren.
Inte många yrkesgrupper som har under 22.000 per månad idag för en heltid.
Med låg inflation och billiga lån har det ju inte blivit svårare att leva.
22.000 kr per månad är en låg lön enligt mig. Ta bort 30% för kommunalskatt och betala en hyra på 8000 kr och hur mycket har du kvar då = 7400 kr = 246 kr om dagen. Då är inga andra utgifter förutom skatt och hyra medräknade......

22.000 kr per månad är en låg lön enligt mig. Ta bort 30% för kommunalskatt och betala en hyra på 8000 kr och hur mycket har du kvar då = 7400 kr = 246 kr om dagen. Då är inga andra utgifter förutom skatt och hyra medräknade......

Släng till ett busskort i Göteborg så åker ytterligare runt 1600:- i månaden för att du ska kunna ta dig till jobbet... Fackavgift+A-kassa är väl 450-750 i månaden beroende på fack tror jag... Nu börjar det bli dåligt med utrymme för enklare saker som att ha en fungerande telefon, läkarbesök eller varma kläder på vintern. Mat är väl Ica Basic sortimentet och mindre portioner samt inte slösa så mycket på kryddor och annat onödigt...

Sen ska du helst spara någon/några tusenlappar till pension också för en dräglig pension.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar