Mackfaktorns Thairesa 2018

Personligen är man ju ingen klädsnobb långt därifrån fick igår kväll t.o.m beröm på stam puben för att jag hade nya shorts och skjorta har väl börjat bli less å se mig med mina gamla rena men dock urtvättade kläder:laugh: men skulle aldrig gå å göra bank eller myndighetsärenden i ett singha eller chang linne varken i Sverige eller Thailand möjligen då i ett Heineken om jag ägt ett sånt ;):laugh:

Igår på banken då så hade jag shorts + ostruken skjorta hade nästan inga pengar med oss kunde bara sätta in 3800 bht hade inte ens med nått svenskt bankkort var ju mest där för å kolla in om det skulle gå å öppna så var inte riktigt förberedd på bemötandet å att det skulle gå så lätt, vi hade ju också redan pratat med en byaman som skulle komma han ringde dessutom igår eftermiddag å sa att han hade tid men då var det ju redan klart:) känslan min är iaf att vi hade en jäkla tur å träffa på rätt person som både kunde å tordes ta ett självständigt beslut skälet ?

Så här såg vi ut iaf när alla papper var påskrivna å vi gått ut från rummet fått kortet aktiverat å blivit fotade igen
6ed13d4cc41316ada5560d4a6c78c914.jpg

Personligen är man ju ingen klädsnobb långt därifrån fick igår kväll t.o.m beröm på stam puben för att jag hade nya shorts och skjorta har väl börjat bli less å se mig med mina gamla rena men dock urtvättade kläder:laugh: men skulle aldrig gå å göra bank eller myndighetsärenden i ett singha eller chang linne varken i Sverige eller Thailand möjligen då i ett Heineken om jag ägt ett sånt ;):laugh:

Igår på banken då så hade jag shorts + ostruken skjorta hade nästan inga pengar med oss kunde bara sätta in 3800 bht hade inte ens med nått svenskt bankkort var ju mest där för å kolla in om det skulle gå å öppna så var inte riktigt förberedd på bemötandet å att det skulle gå så lätt, vi hade ju också redan pratat med en byaman som skulle komma han ringde dessutom igår eftermiddag å sa att han hade tid men då var det ju redan klart:) känslan min är iaf att vi hade en jäkla tur å träffa på rätt person som både kunde å tordes ta ett självständigt beslut skälet ?
Som du skriver det verkar vara viktigt att träffa på rätt person och hamna på rätt bankkontontor.
Jag gick nog i t-shirt och shorts när jag öppnade mitt första konto på kasikornbank och hade nog precis dom 500 baht man var tvungen att sätta på kontot men inga problem.
Har haft med 4 olika banker att göra här nere.
Konto på kasikorn och bangkokbank.
Billån i mitt namn då bilen står på mig i Tisco bank.
Och nu diskuterar vi med SCB för huslån och dom har jag inte träffat än utan bara skickat mail med lite löneuppgifter etc. och fick svar i förrgår att jag kunde få låna 50-53% skulle bara komplettera med några kopior på pass, frugans husbok etc. och såg papprena ok ut inga problem.
Fast får se när vi träffas, jag funderar på skjorta och slips i detta fallet faktiskt ;)

Så som du skriver beror nog på vilken persson och också vilket bankontor.
Själv har jag haft tur med den biten fast jag har ju fått lite hjälp med av faranger som just rekomenderat dessa bankkontor till mig.

Senast redigerad av en moderator:
Det där med att döma hunden efter håren (eller personen efter kläderna) börjar försvinna mer och mer i Sverige men lever kvar i Thailand. Jag hade heller inga problem på Kasikorn, shorts och ren skjorta.

Bilförsäljare i Sverige har nog gått på charmkurs eller också har dom lärt sig den hårda vägen. För ca 25 år sedan hade jag bestämt mig för att köpa en ny Volvo och stegade glad i hågen in på dåvarande Verdexa, dvs nuvarande Bilia i Lund. Gick runt och synade bilen jag hade tänkt köpa kontant iklädd flanellskjorta och jeans, vilket jag var fullt medveten om. Efter en stund kom en äldre säljare fram och sa med ett nedlåtande tonfall: "Fin bil va". Du kan titta själv så kommer jag sen. Men inte f*n kom han tillbaka.

Följaktligen blev det ingen affär där, jag körde till Landskrona istället och fick ett helt annat bemötande och dessutom ett bra mellanpris. Så där blev det affär.

Nuförtiden är det ett helt annat tonfall, alla är väldigt trevliga oavsett hur man är klädd. Även på Bilia där jag har leasat vår nuvarande Renault. Och vi är mycket nöjda!

Den bistra verkligheten är väl sån i Thailand att en arbetare är billigare att ersätta än att köpa in en säkerhetslina i Thailand.

Jo visst försvinner dress code mer och mer. Nuförtiden försöker folk på IT klä upp sig när de möter affärssidan så det blir pinsamt. Mycket mer strikt utomlands!

U Thailand öppnade jag konto i piké och shorts, tror det numera handlar om hur man uttrycker sig och beter sig.

Ligger mellan 3-4 miljoner bht å då är dom i praktiken tomtlösa grannhuset begär dom 5,5 för å ej färdigt vårat gick på 2,8 när vi byggde 2011 är väl framförallt tomtpriserna som skenat
b6f5ac4461ed54142b1ae246c5fe78b3.jpg
84aea70cdd7074f66fea680394ccd9d8.jpg
Inte billigare där uppe än Pattaya då.
Ja priserna sticker iväg beroende på tomtstorlek, nästan så huset ingår i markköpet ;)

Inte billigare där uppe än Pattaya då.
Ja priserna sticker iväg beroende på tomtstorlek, nästan så huset ingår i markköpet ;)

Är fasen inte så långt i från det grundpriset för vårat hus var när vi byggde 2,4 men hamna då på 2,8 eller var nog närmare 2,9 några få uppgraderingar men mest var tomten som påverkade, vi tog den största som gick få då för våran hustyp sen har vi ju fortsatt själv så har nog passerat 3,5 å lär hamna en bit över 4 innan vi är färdiga.

För 2 år sen var vi med bekanta till företaget å kolla då var grundpriset för våran modell uppe i nästan 4 å det mesta är nog just markpriset gissar att vårat skulle gå på runt 6 nu så en jäkla tur vi byggde när vi gjorde.

Det stora huset bredvid har ju betydligt mindre tomt än oss begär dom som sagt 5,5 för å lär kosta en hel del till för den som köper innan dom kan flytta in

Är fasen inte så långt i från det grundpriset för vårat hus var när vi byggde 2,4 men hamna då på 2,8 eller var nog närmare 2,9 några få uppgraderingar men mest var tomten som påverkade, vi tog den största som gick få då för våran hustyp sen har vi ju fortsatt själv så har nog passerat 3,5 å lär hamna en bit över 4 innan vi är färdiga.

För 2 år sen var vi med bekanta till företaget å kolla då var grundpriset för våran modell uppe i nästan 4 å det mesta är nog just markpriset gissar att vårat skulle gå på runt 6 nu så en jäkla tur vi byggde när vi gjorde.

Det stora huset bredvid har ju betydligt mindre tomt än oss begär dom som sagt 5,5 för å lär kosta en hel del till för den som köper innan dom kan flytta in
Är det de halvfärdiga vita som dom skall ha 5.5 miljoner för?
Isåfall är det ju dyrare än i Pattaya.
5.5 miljoner får du ju ett stort nytt hus i välskött village med gym och fin pool.
Låter väldigt dyrt, men kanske är sådana priser hyfsat centralt där uppe?
I villagen vi hyr gick ett hus nu för 4 miljoner och då hade dom privat pool på tomten utöver villagens pool har även gym ca. 150m2 boyta enplanshus.

Är det de halvfärdiga vita som dom skall ha 5.5 miljoner för?
Isåfall är det ju dyrare än i Pattaya.
5.5 miljoner får du ju ett stort nytt hus i välskött village med gym och fin pool.
Låter väldigt dyrt, men kanske är sådana priser hyfsat centralt där uppe?
I villagen vi hyr gick ett hus nu för 4 miljoner och då hade dom privat pool på tomten utöver villagens pool har även gym ca. 150m2 boyta enplanshus.

Det halvfärdiga vita utan tomt ligger på 3-4 det stora ’’färdiga’’ som dom vill ha 5,5 för ska man ha så här centralt numera så har priserna skenat iväg, låter billigare i pattaya då

Liknande trådar

A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
B
Svar
0
Visningar