Medicinska problem för oss män / gubbar

Du har ingenting att lära mig, hur de ångkoker ris har jag sett i cirka 30 år och de använder inget socker men det är mycket kolhydrater i riset.
Att han har sett en sockerberoende kärring göra i hålan Tidaholm är representativt för hela Thailand i hans inskränkta värld. Jeg har sett frugan koka khaoniao hundratals gånger, hon tillsätter aldrig något socker. Otroligt!

Her ser dere næriksrik kost som du må spise for ett langt liv i Thailand , Kor mye av dette fins i Svensk husmanskost . Dere svensker spiser mye Charkmat og lite gronsaker . Rett meg om jeg har feil .

medium_i_Stock_1455160776_8aa5772423.jpg
Vilka Thaiare äter lax om jag får fråga, och Hur och vad vi svenskar äter vet du inte ett dritt av. lägg ner dina fabler om oss Svenskar. Om du bara inte gillar Svenskar , så varför skriva här på ett svenskt Thaiforum, ??

Hej

Man sköljer riset och blötlägger det dagen innan och kokar riset i en korg nästa dag och det helt utan några som helst tillsatser.

Mvh isan lover
Det er forskjellige måter dei koker Kleberisen ,Konjao i Laos og de av Thailand som grenser til Laos ,dei blotlegger den ikke i kaldt vann , dei har kokande varmt vann over risen , for ångkoking . Det er ein ris rett som kommer frå Bangsaen , som er ein slags efterrett , desert der dei har kleberis med masse sukker i . Den heter på Thai " Kao Lam ". har dere smakt den .

Mucka gräl?

Han skriver om matlagning, kostvanor och olika tillsatser och kosttillskott.

Klibbris särkilt Mango Sticky rice är sött, för sött för mig.
Nja, han är väldigt glad i att påpeka allt som han tycker att vi svenskar gör fel. Och jag förstår inte riktigt vad man vinner med det på ett svenskt forum. Då får man tåla mothugg.

Och jag håller absolut med @Fiskarn , jag har haft mycket trevligt i Norge och har jobbat med åtskilliga norrmän. Helt ok och det var riktigt fint att köra på norska kusten trots riktigt skitväder tidvis.

Det er forskjellige måter dei koker Kleberisen ,Konjao i Laos og de av Thailand som grenser til Laos ,dei blotlegger den ikke i kaldt vann , dei har kokande varmt vann over risen , for ångkoking . Det er ein ris rett som kommer frå Bangsaen , som er ein slags efterrett , desert der dei har kleberis med masse sukker i . Den heter på Thai " Kao Lam ". har dere smakt den .
Hej

Har aldrig sett någon skölja sitt ris i varmt vatten, det brukar vara kallt vatten och man sköljer riset noga och byter ibland vatten några gånger, jag kokar själv klibbris mer eller mindre varje morgon i byn eftersom det är jag som är uppe först och tänder dagens första brasa i uteköket.

Vi bor ju bara 30 minuters resa från Mekongfloden och Laos så hur dom lagar sitt ris där vet jag precis, enda anledningen till att använda varmt vatten istället för blötläggning över natten är väl om man har glömt blötlägga i tid och vill snabba på processen.

Att efterätter med ris är söta och säkert inte så nyttiga stämmer säkert, men så är det ju med dom flesta sötsaker och efterrätter i alla länder.

Kao Lam är gott och det gör vi själva på farmen, man har klibbris som har sötats med socker eller sockerrörsaft, ibland blandar man även i mungbönor eller banan, den smeten fyller man sen i bamburör som är ca 30 cm långa som sen grillas, sen öppnar man bambun och äter innehållet, det är riktigt gott och jag missar sällan ett tillfälle att äta detta.

Men tyvärr är det inte lika vanligt med Kao Lam numera som det var förr, jag gillar dom gamla metoderna att framställa och tillaga saker på, men som sagt så blir det ibland på farmen eller på någon fest av något slag i byn, även någon gammal tant kan sälja Kao Lam på en lokal marknad.

Mvh isan lover

Att han har sett en sockerberoende kärring göra i hålan Tidaholm är representativt för hela Thailand i hans inskränkta värld. Jeg har sett frugan koka khaoniao hundratals gånger, hon tillsätter aldrig något socker. Otroligt!
Du kaller kleberisen Khaoniao , dei frå Isaan som jeg kjenner kaller den Konjao . For khao er vanlig ris , og konjao er kleberis , har jeg lært i Thaiand . No kom kjerringen inn doren med ei veninna frå Isaan , og jeg spor dei navnet på kleberisen som du kaller den for Khaonino , det er ikke Thai eller Isaan språk , det heiter Konjao på Thai og Isaan . Så dere har mye lære av baggerne .

Senast ändrad:
Nja, han är väldigt glad i att påpeka allt som han tycker att vi svenskar gör fel. Och jag förstår inte riktigt vad man vinner med det på ett svenskt forum. Då får man tåla mothugg.

Och jag håller absolut med @Fiskarn , jag har haft mycket trevligt i Norge och har jobbat med åtskilliga norrmän. Helt ok och det var riktigt fint att köra på norska kusten trots riktigt skitväder tidvis.
Att påpeka vad vi svenskar i allmänhet "gör fel" kan väl knappast vara att mucka gräl?

Känns mer som att dra en omvänd norge historia; vet du varför norrmän har ett sandpapper med sig i öknen? De tror det är en karta.

Att påpeka vad vi svenskar i allmänhet "gör fel" kan väl knappast vara att mucka gräl?

Känns mer som att dra en omvänd norge historia; vet du varför norrmän har ett sandpapper med sig i öknen? De tror det är en karta.
Får uppfattningen att hen inte har har varit en längre tid på forumet. om du hade det och följt den Norsk så skulle du nog ha en annan uppfattning.

Det står ett ektepar i 2 and Road og selger street food frokost fra kl 5.00 på morgonen Dei selger kleberis og steikt grisekjott , Og jeg horer når en Thai bestiller , så kaller dei frokosten , Konjao-Mo , og der har en Thai 2 måltid for 30 Baht

P1080413.jpg

P1080411.jpg

P1080414.jpg

Du kaller kleberisen Khaoniao , dei frå Isaan som jeg kjenner kaller den Konjao . For khao er vanlig ris , og konjao er kleberis , har jeg lært i Thaiand . No kom kjerringen inn doren med ei veninna frå Isaan , og jeg spor dei navnet på kleberisen som du kaller den for Khaonino , det er ikke Thai eller Isaan språk , det heiter Konjao på Thai og Isaan . Så dere har mye lære av baggerne .
Jag har lärt mig av min fru och hon säger det som jag skriver. Senast för en stund sedan när hon bad Lilleman gå och hämta från 20 kilossäcken. Hon är från Isaan och jag litar helt på henne.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar