När åker ni till Thailand nästa gång

Bra det blir vårt förstaval nästa år till Sverige om det fungerar.

Än så länge funkar det

IMG_2930.webp

IMG_2931.webp

Med Thai så går det fint att checka in hela vägen från Umeå. Det funkar åtminstone från BKK till UME.
Jag själv flyger med SAS till BKK i december. Hem var det däremot lite tråkigare med övernattning på ARN, så det ordnade jag med Singapore airlines. Det blev mycket smidigare.
Hem undviker man övernattningar, speciellt när frugan är med och har väskorna fulla med färskvaror.

Nu är TDAC fixat för oss. Sparade PDF-filen. Hur ligger det till, skall QR-koden skannas vid immigration, eller är det bara pass som skannas, och koden är redan kopplad till ditt pass?
När jag åkte i maj var det bara passet.
Uppgifterna finns redan i systemet hos IM.

Ingen frågade om att visa QR koden.
Möjligt vid incheckningen flygbolaget frågar om det.

Nu är TDAC fixat för oss. Sparade PDF-filen. Hur ligger det till, skall QR-koden skannas vid immigration, eller är det bara pass som skannas, och koden är redan kopplad till ditt pass?
Jag visade bara upp pappret i passkontrollen men går säkert bra med en digital kopia. Glömde faktiskt titta vad passkontrollanten gjorde med pappret, om hon skannade eller annat. Gick väldigt smidigt i alla fall och skönt att slippa den gamla pappersvarianten.

Jag visade bara upp pappret i passkontrollen men går säkert bra med en digital kopia. Glömde faktiskt titta vad passkontrollanten gjorde med pappret, om hon skannade eller annat. Gick väldigt smidigt i alla fall och skönt att slippa den gamla pappersvarianten.
Så det finns fortfarande tjänstemän som kollar pass? Det var ju tal om att immigrationen skulle bli mycket smidigare med detta nya system. När jag senast i april lämnade Thailand visade jag bara passet åt en maskin.

Just det, personen framför mig och grabben i kön hade inte fyllt i TDAC så han fick backa ur kön och blev förvisad till en station där man kan fylla i.

Blir att boka separata biljetter med Thai.

Exempel en enkel 31 maj

Bangkok till Umeå 11.560kr
Bangkok till Arn 4.848kr.

Ett dyr sista sträcka med 6712kr.

Screenshot_20250805_065449_Thai Airways.webp
Screenshot_20250805_065322_Thai Airways.webp

Så det finns fortfarande tjänstemän som kollar pass? Det var ju tal om att immigrationen skulle bli mycket smidigare med detta nya system. När jag senast i april lämnade Thailand visade jag bara passet åt en maskin.
Att inte visa passet fysiskt hos en tjänsteman vid inresa lär dröja.

Jag upplevde att det gick snabbare med nya digitala Arrival Card online att passera genom passkontrollen.

Vid utresan är det enkelt, både fingeravtryck och ditt ansikte är registrerade tillsammans med passet.

Just det, personen framför mig och grabben i kön hade inte fyllt i TDAC så han fick backa ur kön och blev förvisad till en station där man kan fylla i.
Det är ju helt klart att sker i så fall. Men enligt Kurant skannas bara pass.. Detta var min ursprungliga fråga, att behövs en QR-kod nödvändigtvis tillhandahas, eller vet dom, eller en maskin om ifall du har gjort det vid skanning av pass.. Och nu tyder det på att det bara skannas pass.

Det är ju helt klart att sker i så fall. Men enligt Kurant hade det samma skett utan att visa upp nåt papper eller QR-kod. Detta var min ursprungliga fråga, att behövs en QR-kod nödvändigtvis tillhandahas, eller vet dom, eller en maskin om ifall du har gjort det. Och nu tyder det på att det bara skannas pass.
Har du inte gjort registreringen skickar dom dig tillbaka från passkontrollen och du får göra den och hamna sist i kön.

Någon utskrift på papper behövs inte.
Man har en i telefonen i sin email om någon vill se den

Screenshot_20250805_071441_Drive.webp

Jag är lite både och. När jag reser och ändå måste visa upp ett pass så kan boarding kort samt andra dokument lika gärna vara i pappersformat.
Jo det är ju sant, men har man papper finns det en risk att dom blir förstörda, rivs eller dylikt. Dessutom har jag åtminstone inte haft några boardings i det formatet på länge. Endast i telefon.

Jag är lite både och. När jag reser och ändå måste visa upp ett pass så kan boarding kort samt andra dokument lika gärna vara i pappersformat.
Jag är lite hängslen och livrem här oxå. Brukar skriva ut bokningar etc. Nu är det några år sen, men förr kunde de bli griniga på hotell om man inte hade "vouchern" utskriven. Flyg däremot funkar ju bara pass klockrent, brukar dock ha kopior på det med... :afro:

Nu funkar ju det mesta digitalt, men det sitter i ryggmärgen.

Boarding kort får man nästan alltid utskrivna på papper även om man checkar in i en kiosk vid internationella flyg.
Men att lämna över utskrivna bokningar på papper är onödigt, det är bara passet dom behöver.
Jag är lite hängslen och livrem här oxå. Brukar skriva ut bokningar etc. Nu är det några år sen, men förr kunde de bli griniga på hotell om man inte hade "vouchern" utskriven. Flyg däremot funkar ju bara pass klockrent, brukar dock ha kopior på det med... :afro:

Nu funkar ju det mesta digitalt, men det sitter i ryggmärgen.
Faktiskt skiljer det mellan olika länder och flygplatser, så att ha en utskrift av bokningar är inte fel.
På många flygplatser måste man visa biljetten för att få komma in till incheckningsområdet.
Då är det enklare med ett papper än telefonen om man har bagage att dra på.

Jo det är ju sant, men har man papper finns det en risk att dom blir förstörda, rivs eller dylikt. Dessutom har jag åtminstone inte haft några boardings i det formatet på länge. Endast i telefon.
När vi checkade in på Arlanda frågade tjejen om vi ville ha boarding kort utskrivna. Nä svarade jag, vi har i mobilen varpå hon sade att batteriet kan ta slut så jag skriver ut :)
Så denna gången hade vi allt digitalt plus papper men använde bara papper.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
amydekthai
A
A
Svar
28
Visningar