När åker ni till Thailand nästa gång

Sista förberedelserna gjorda inför resan till Bangkok på onsdag.
Hämtat ut mediciner för 10 månader, registrat TDAC online, handlat knäckebröd, kaviar, lösvikts godis, senap och grillkrydda.
Väskan är packad men bara 13kg blir incheckat.

Nu är det bara SJ och tågresan till Arlanda i morgon och en natt på Arlanda Radisson Blue Sky City innan planet lättar till Wien.

Sista förberedelserna gjorda inför resan till Bangkok på onsdag.
Hämtat ut mediciner för 10 månader, registrat TDAC online, handlat knäckebröd, kaviar, lösvikts godis, senap och grillkrydda.
Väskan är packad men bara 13kg blir incheckat.

Nu är det bara SJ och tågresan till Arlanda i morgon och en natt på Arlanda Radisson Blue Sky City innan planet lättar till Wien.

Är det inte effektivare att ta flyget?
Iofs så kanske du har gott om tid

Är det inte effektivare att ta flyget?
Iofs så kanske du har gott om tid
Faktiskt är det svårt att sy ihop en resa från Holmön till Arlanda samma dag.
Färjan, bussar sätter krokben så man måste åka dagen innan hur som helst eller ta en förbokad dyr taxi
Trevligt att åka snabbtåget och kliva av på Arlanda, jag fick en billig biljett när jag bokade i slutet av mars.
547kr i första klass och en natt på Radisson Blue för 819kr.

Dessutom gott om tid.

Faktiskt är det svårt att sy ihop en resa från Holmön till Arlanda samma dag.
Färjan, bussar sätter krokben så man måste åka dagen innan hur som helst eller ta en förbokad dyr taxi
Trevligt att åka snabbtåget och kliva av på Arlanda, jag fick en billig biljett när jag bokade i slutet av mars.
547kr i första klass och en natt på Radisson Blue för 819kr.

Dessutom gott om tid.

Just fan. Du ska från ön in till land. Då blir det antingen en hotellnatt i Umeå eller Arlanda.
Då är tåg och Arlanda ett bättre alternativ.

Tåget från Umeå 14.25 och framme 20.19 passar utmärkt när man har ett flyg 14.50.
Sova och checka ut 12 istället för att stressa.
Det är bara en trappa ner och en kort promenad till incheckning och bagage drop.

Jodå, har tagit mig några nätter på Radisson. Har dessutom tagit ”dagrum” om jag har flugit thai och det har varit lång transfer på vägen hem.

Tåget från Umeå 14.25 och framme 20.19 passar utmärkt när man har ett flyg 14.50.
Sova och checka ut 12 istället för att stressa.
Det är bara en trappa ner och en kort promenad till incheckning och bagage drop.
Fast kan du ta tåget 14.25 så borde du kunna flyga till Arlanda samma dag och sen vidare till Thailand samma kväll.

Sen är det inte fel med en natt på Arlanda heller iof, härlig atmosfär, man känner att man är på väg. Mot Thailand!

Fast kan du ta tåget 14.25 så borde du kunna flyga till Arlanda samma dag och sen vidare till Thailand samma kväll.

Sen är det inte fel med en natt på Arlanda heller iof, härlig atmosfär, man känner att man är på väg. Mot Thailand!
Har du någon rutt som går sent på kvällen från Arlanda till Thailand?
Landar ett plan från Umeå 14.45 och en 18.05.
Det är de enda som jag kan flyga med samma dag.

Många bolag stänger incheckning 1-2 timmar före avgång.

Nä de flyger efter lunch.

Men flyger man vidare till Wien på kvällen flyger man nog inte Thai.
Dom stora på Bangkok utöver Thai Airways är Lufthansa Group med flera avgångar från Tyskland, Schweiz och Österrike samt Finnair från Sverige.

Nackdelen med Thai Airways är att landa 05 på morgonen om man reser vidare till nästa destination sent på kvällen.

Från Thailand är Thai Airways perfekt.
Landa på morgonen på Arlanda och åka vidare innan lunch.

Har du någon rutt som går sent på kvällen från Arlanda till Thailand?
Landar ett plan från Umeå 14.45 och en 18.05.
Det är de enda som jag kan flyga med samma dag.

Många bolag stänger incheckning 1-2 timmar före avgång.
Javisst, Lufthansa SAS eller Eva Air är några exempel.

Då kan du checka in hela vägen från Umeå om du tar 15.30 flyget eller 17.00/17:45.

Åker du på separata biljetter så öppnar sig Emirates Qatar och även andra bolag men med kortare byten vilket kanske inte är önskvärt

Då kan du checka in hela vägen från Umeå om du tar 15.30 flyget eller 17.00/17:45.

Åker du på separata biljetter så öppnar sig Emirates Qatar och även andra bolag men med kortare byten vilket kanske inte är önskvärt
Har Lufthansa och SAS något slags samarbete?

Möjligheten att checka in hela vägen med SAS är numera begränsade sedan dom lämnade Star Alliance och Air France är huvudägare.

Det fungerar bättre med Qatar och Emirates med SAS men mycket dyrare biljetter än separata.

Dom stora på Bangkok utöver Thai Airways är Lufthansa Group med flera avgångar från Tyskland, Schweiz och Österrike samt Finnair från Sverige.

Nackdelen med Thai Airways är att landa 05 på morgonen om man reser vidare till nästa destination sent på kvällen.

Från Thailand är Thai Airways perfekt.
Landa på morgonen på Arlanda och åka vidare innan lunch.
Trevlig resa!
De senaste åren har vi åkt dagen innan och bott en natt på Arlanda. Skönt att sova ut och ta det lugnt på morgonen istället för att vara orolig att tåget ska komma sent. Nu börjar nerräkningen snart. Nästan två månader kvar.

Trevlig resa!
De senaste åren har vi åkt dagen innan och bott en natt på Arlanda. Skönt att sova ut och ta det lugnt på morgonen istället för att vara orolig att tåget ska komma sent. Nu börjar nerräkningen snart. Nästan två månader kvar.
Ja tåg och inrikesflyg kan vara både inställda och rejält försenade.

Men det blir en del trixande mellan pris, flygtider mm innan man har bokat rätt resa.
En tisdag kan vara mycket billigare än en måndag

Med Thai så går det fint att checka in hela vägen från Umeå. Det funkar åtminstone från BKK till UME.
Jag själv flyger med SAS till BKK i december. Hem var det däremot lite tråkigare med övernattning på ARN, så det ordnade jag med Singapore airlines. Det blev mycket smidigare.

Med Thai så går det fint att checka in hela vägen från Umeå. Det funkar åtminstone från BKK till UME.
Jag själv flyger med SAS till BKK i december. Hem var det däremot lite tråkigare med övernattning på ARN, så det ordnade jag med Singapore airlines. Det blev mycket smidigare.
Senast jag kollade på Thai hemsida för över ett år sedan och i appen finns inte Umeå kvar och därmed inte möjligt att boka.
Kanske det går via någon resebyrå, fysisk eller online.

Nu är möjligheten att använda mina poäng med SAS mycket sämre än förr då man kunde boka Thai eller uppgradera med SAS poäng.

Senast jag kollade på Thai hemsida för över ett år sedan och i appen finns inte Umeå kvar och därmed inte möjligt att boka.
Kanske det går via någon resebyrå, fysisk eller online.

Nu är möjligheten att använda mina poäng med SAS mycket sämre än förr då man kunde boka Thai eller uppgradera med SAS poäng.

Frun tog en fyradagars tur till Thailand för från 27/7-31/7. Jag bokade biljetten torsdagen innan. Vi hade ärende i Stockholm så jag bokade ARN-BKK och BKK-ARN-UME via Thai’s hemsida. Funkade då åtminstone.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
amydekthai
A
A
Svar
28
Visningar