Religon och medlemskap i Svenska kyrkan

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"mackes " sa:
Eftersom de gör ett fantastiskt bra jobb med själavården så tycker jag det ja.

Och jag är också för åsiktsfrihet där var och en får tro vad som passar honom, ingen tvingar dig att gå i kyrkan eller lyssna på religionen. De flesta präster är faktiskt väldigt lyhörda och försöker inte pracka på dig sin tro utan hjälper dig som medmänniska!

Va mest ironi i det jag skrev

när ja ville ha själa vård så blev det på TQ ;)
 
För 300000 i kyrkoskatt får man många kompisar i pattaya, har jag hört ;) ;) ;)
Där kan man prata om enskild själavård !!!!

INTE vänskapssjälavård
 
"magnusjansson " sa:
För 300000 i kyrkoskatt får man många kompisar i pattaya, har jag hört ;) ;) ;)
Där kan man prata om enskild själavård !!!!

INTE vänskapssjälavård

Jo, men det där är ju förbjudet i Sverige, då kanske man får själavård i finkan. :'( :police:
 
va fan

liknade jag barflickorna i pattaya med sveriges präster??

nu får jag ge mig,,,,,
 
"magnusjansson " sa:
För 300000 i kyrkoskatt får man många kompisar i pattaya, har jag hört ;) ;) ;)
Där kan man prata om enskild själavård !!!!

INTE vänskapssjälavård

Beror väl på hur många man e ;)
 
KYRKLIG SJÄLAVÅRD.


Betänk alla Jäwla missionärer som farit jorden runt för att pracka på människor den religion som kanske orsakat mest lidande av alla religioner som hittills funnits. Islam inkluderat, historiskt sett.
Makthavare har i alla tiden använt religionen som förevändning att starta krig när det egentligen har handlat om ekonomisk makt. Detta har den sattans förbennade kyrkan ställt upp på och har t.o.m.välsignat de krigare som sänts ut att mörda, plundra och våldta. Vem fan sörjde för dess offers själavård efter dessa angrepp? Kyrkan? Nej i helvitte heller. Den har fortsatt genom århundraden och långt in i vår tid med att själv våldföra sig på småpojkar samtidigt som dom har predikat guds ord. Ett sånt jäwla dravlande ställer jag inte upp på. Gör ni?
Vid sidan av detta så tycker jag synd om den kyrkans människor som ärligt och uppriktigt värnar om livet och som gör allt de kan för att vara behjälpliga. Tyvärr ofta med att avkräva något innan hjälpen ges.
 
"Sir One " sa:
KYRKLIG SJÄLAVÅRD.


Betänk alla Jäwla missionärer som farit jorden runt för att pracka på människor den religion som kanske orsakat mest lidande av alla religioner som hittills funnits. Islam inkluderat, historiskt sett.
Makthavare har i alla tiden använt religionen som förevändning att starta krig när det egentligen har handlat om ekonomisk makt. Detta har den sattans förbennade kyrkan ställt upp på och har t.o.m.välsignat de krigare som sänts ut att mörda, plundra och våldta. Vem fan sörjde för dess offers själavård efter dessa angrepp? Kyrkan? Nej i helvitte heller. Den har fortsatt genom århundraden och långt in i vår tid med att själv våldföra sig på småpojkar samtidigt som dom har predikat guds ord. Ett sånt jäwla dravlande ställer jag inte upp på. Gör ni?
Vid sidan av detta så tycker jag synd om den kyrkans människor som ärligt och uppriktigt värnar om livet och som gör allt de kan för att vara behjälpliga. Tyvärr ofta med att avkräva något innan hjälpen ges.

Då kan du väl fixa ett nytt jobb till dom innan du lägger ner kyrkan...
 
"Berralund " sa:
Vad gäller kyrkan är väl inget rätt eller fel egentligen. Var och en är ju i sin fulla rätt att bestämma om man vill vara med eller inte, jag respekterar alla åsikter i denna sak.

Själv är jag medlem i kyrkan och kommer så att förbli som det ser ut nu. Det kan komma en dag när man behöver den hjälpen och det förr än man anar. Min syster var på Khao Lak när tsunamin kom, hon och familjen hade änglavakt och överlevde.

Efter hemkomsten hade dom det väldigt jobbigt pga alla traumatiska upplevelser och i det fallet var kyrkan ett ovärderligt stöd enligt henne. Dom som ville blev omhändertagna redan på Kastrup och sen gick hon på åtskilliga stödmöten och uppföljningar.

Vår lille son kommer också att bli döpt, det är frugan och jag överens om. Sen är det upp till honom när han blir äldre att själv ta ställning och gå ur om han vill göra så. Idag har man en valfrihet så därför är detta vårt beslut.

Bra inlägg Berralund. Håller med dig till fullo. Karma kommer!

Jag har inga tankar på att inte vara med i det svenskaste vi har. Jag älskar kyrkorum och tror på en Gud. Våra barn är döpta i kyrka och de har självklart sin fria rätt att gå ur kyrkan när de är 18, men jag tycker att jag gett dem en bra start!

Jag respekterar ni som inte håller med!
 
"magnusjansson " sa:
Ja om man tycker att ca 300000 är inget att ha . Utan vill betala det i kyrkskatt . Så är väl det ok. Sedan att kyrkan tar hand om sjuka vill jag tro på , men det är nog inte sant.
Vad fick du 300 000 kronor från, är det en genomsnittlig skatt man betalar per liv? Om jag räknar rätt så här på kvällskvisten så bör man tjäna ca 50 000 i månaden i 60 år för att få 300 000 i skattelättnader ... oavsett är det ett ansenligt belopp man betalar och jag betalar det gärna!
 
"Janne " sa:
Bra inlägg Berralund. Håller med dig till fullo. Karma kommer!

Jag har inga tankar på att inte vara med i det svenskaste vi har. Jag älskar kyrkorum och tror på en Gud. Våra barn är döpta i kyrka och de har självklart sin fria rätt att gå ur kyrkan när de är 18, men jag tycker att jag gett dem en bra start!

Jag respekterar ni som inte håller med!
Du TROR men du vet inte. Tro vad du vill men vad hjälper tron? jag skulle gärna tro att jag kunde bli trettio år yngre men detta lär inte ske, lika lite som det du tror ska hända. Jag skulle gärna tro på ett evigt liv men det har aldrig skett och kommer aldrig att ske. Tro på en gud.. hmm
Nej, jag söker inte förnedra dem som har en tro men det liknar en del tv program där man säger sig leda osaliga andar till andra sidan. Rena rama medeltiden. Tyvärr, ni vilseledda. En gudstro är inget annat än att försöka greppa det vi inte kan förstå. Så har det varit bland alla folk som har haft någon form av gud, stenar, träd, fiskar eller odefinierbara tankemonster som den företeelse som en del kallar gud.
Är det egentligen inte samma gud man tillber? En som kan förklara livets under, för ett sådant är livet oavsett man är troende eller ateist, som jag.
 
"Sir One " sa:
Du TROR men du vet inte. Tro vad du vill men vad hjälper tron? jag skulle gärna tro att jag kunde bli trettio år yngre men detta lär inte ske, lika lite som det du tror ska hända. Jag skulle gärna tro på ett evigt liv men det har aldrig skett och kommer aldrig att ske. Tro på en gud.. hmm
Nej, jag söker inte förnedra dem som har en tro men det liknar en del tv program där man säger sig leda osaliga andar till andra sidan. Rena rama medeltiden. Tyvärr, ni vilseledda. En gudstro är inget annat än att försöka greppa det vi inte kan förstå. Så har det varit bland alla folk som har haft någon form av gud, stenar, träd, fiskar eller odefinierbara tankemonster som den företeelse som en del kallar gud.
Är det egentligen inte samma gud man tillber? En som kan förklara livets under, för ett sådant är livet oavsett man är troende eller ateist, som jag.
Jag tror också jag kommer flytta till Thailand senare i livet men jag vet inte ... svårare än så är det ju inte!
 
"Janne " sa:
Jag tror också jag kommer flytta till Thailand senare i livet men jag vet inte ... svårare än så är det ju inte!

Det där är exakt huvudet på spiken, Janne. Sir One skriver "men du vet inte". Ett i sanning mycket märkligt uttalande för det är ju omöjligt för någon att veta, eller hur? Kyrkan har en viktig funktion att fylla och man behöver inte tro på en specifik gud för att finna trygghet och lugn i kyrkan i svåra situationer.

Jag vill inte påstå att jag är särskilt religiös, men tillräckligt för att inte lämna kyrkan. Jag hyser t ex största respekt för Buddhismen och vad den står för och hindrar inte på något sätt min fru och barnen att utöva sin tro. Tvärtom!
 
Exakt håller med dig om Buddismen även om jag tycker vissa saker är lite märkliga, men har svårt att uttala mig då jag inte känner till den religionen så väl.

Angående Buddism så tror jag, som med andra religioner att man utövar den lite olika i olika delar av världen och i Thailand, därför blir det svårt att förstå allt.

Jag hade en natt i Pakistan för många år sedan en lång diskussion med en djup religiös muslim om skillnad mellan Islam och Kristendom. Inte för att jag lärde mig allt men jag kan förstå varför muslimer reagerar som dem gör efter det. Jag tycker religion är spännande.

Samtidigt har jag full förståelse för de som anser att politiker eller ledare utnyttjar religion och att det är något man använder sig av för att styra folk, där håller jag med till 100%.

En tro behöver inte vara komplicerad och när man gå till ytterligheterna bland fanatikerna så blir det ju löjligt.

Verkar som kyrkan var intressantare att diskutera än dagens fråga som ju tråden handlar om ;)
 
Det mesta är väl sagt här men ämnet är intressant så jag startar en ny tråd.
Kan någon moderator flytta över diskussionen härifrån.
 
En debatt har påbörjats under dagens fråga om medlemskap i Svenska kyrkan, för och emot. Är du medlem och varför det? Har bett moderatörerna att flytta över diskussionen hit.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
916
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp