Här håller jag med Berra. Man kan uppleva ett lugn och även ett välbehag i kyrkan men, i mitt fall, beror inte detta på någon kristen upplevelse. Tro det eller ej men jag kan besöka kyrkor även när det inte är fråga om begravning eller annat som försiggår i kyrkan. Det är skönt att knata in, sitta ner en stund för att vila benen eller själen.
Helt rätt att kyrkan kan fylla en viktig funktion för folk som har hamnat en livskris, eller snarare kyrkans personal har här en uppgift som dom ofta med bravur genomför. Detta har dock inte med religion att göra utan är grundat på ren medmänsklighet.
Jag har full respekt för religiösa människor vare sig de är kristna, muslimer, buddister eller vad det än är. Jag delar bara inte tron på att det finns en gud. Jag delar däremot vissa uttryck som kan återfinnas i olika religioner, framför allt att du ska behandla anda som du själv vill bli behandlad. Tyvärr så har inte alla kristna följt detta budord genom åren utan har sett sig själva som förmer med rätt att våldföra sig på andra folk både fysiskt och idémässigt i ett hegemonisträvande.