Ser positivt ut för bönderna.

Inte illa, då finns det inte något att klaga på. Böndernas inkomster steg med 9% på en tolvmånadersperiod.

Vad är förklaringen till detta????

Hej

Om inkomsterna på ex.vis gummi har gått ned ifrån 120 baht per kg till 20 baht per kg och sen ökat med 9% den senaste tiden, gör det bonden nöjd tror du?

Mvh isan lover

Hej

Om inkomsterna på ex.vis gummi har gått ned ifrån 120 baht per kg till 20 baht per kg och sen ökat med 9% den senaste tiden, gör det bonden nöjd tror du?

Mvh isan lover

Sluta gnäll.
Oljepriset har sjunkit även det men gått upp en del.
En massa jävla arbetslösa människor har det blivit.

Vad fan ska norska staten göra åt det?
Köpa upp oljan till 3-4ggr marknadspriset och sitta och bunkra skiten?
Nä, det funkar liksom inte.
Å andra sidan så kan man lagra oljan längre än ris.

Är det inte bättre att låta bönderna bara ge f*n i allt och bara pytsa ut en massa stålar?

du är tragiskt jobbig och din frälsningsresa slår totalt bakut och får motsatt verkan.

Hej

Mvh isan lover
Om gummipriset sjunkit kraftigt men ändå blir bonden 9% rikare på ett år så är han ändå missnöjd eller?

Långt ifrån alla har byggt upp sitt liv på enbart gummi. Är det alldeles åt h*e så får man gräva diken för att överleva.....

Nog tycker Ubon att det är bra att alla får komma fram med sitt tyckande, tänkande, uppfattning, åsikt, fundering, hur skulle det se ut om alla tyckte likadant...

Självklart får man tycka, tänka och ha vilken åsikt man vill.
Men när det börjar bli någon form av mantra, tråd ut och tråd in och man enbart skyller problemen på alla som inte heter Shinawatra och anser att Thaksin minsan hade gjort vatten till vin och fixat en Pågen limpa som hade räckt till hela nationen för en oöverskådlig framtid, så börjar det bli jävligt tradigt.

En jävla propagandaminister som falererar totalt i sitt predikande, agerandes som någon nyfrälst alkoholist.

Jag blir rätt utsagt jävligt trött. Speciellt med tanke på att den mannen bör ha en massa annat att skriva om.

Nu tror jag bestämt att Du har fel, jag har uppfattningen att det var en annan kille, och inte Isan lover som gjorde vatten till vin, och bjöd på ett brödparty, just nu kommer jag inte på namnet på killen som höll i partyt, jag kommer nog på namnet så småningom. Finns det ingenting som IL har skrivit som Du tycker är ok?

Nu tror jag bestämt att Du har fel, jag har uppfattningen att det var en annan kille, och inte Isan lover som gjorde vatten till vin, och bjöd på ett brödparty, just nu kommer jag inte på namnet på killen som höll i partyt, jag kommer nog på namnet så småningom. Finns det ingenting som IL har skrivit som Du tycker är ok?

Jodå, han har skrivit en del bra grejer. Problemet är det att sådana saker drunknar i hans mantra.

Gubben som höll i det partyt var nog säkert Thaksin -frälsaren.

Verkar ha slutits något handelsavtal med Kina med, är kanske som JAS avtalet fast tåg mot ris och gummi istället för kyckling ;)

According to Mr Adul, department officials are scheduled to speak with Chinese counterparts to follow up on China's plan to buy an additional 1 million tonnes of rice this year as part of an investment package that includes the initial high-speed rail project and sales of 2 million tonnes of rice and 200,000 tonnes of rubber agreed earlier.

As of Aug 1, 2018, Thailand had exported 6.4 million tonnes, down 0.2% year-on-year, with an export values of US$3.26 billion, up 17.9%.

Bright prospects for rice exports

Gräva diken? gummipriser? det var väl i första hand priset på ris detta handlade om?

Hej

Enligt artikeln är det en speciell sorts ris av hög kvalitet ”Hom Mali” som har gått upp prismässigt, vad jag vet går denna rissort inte att odla överallt, i Isaan tror jag ex.vis inte att den odlas i någon större omfattning alls.
Så jag undrar hur många av landets risodlare det är som får 15 000 = 18 000 baht per ton för sitt ris?

Mvh isan lover

Verkar ha slutits något handelsavtal med Kina med, är kanske som JAS avtalet fast tåg mot ris och gummi istället för kyckling ;)

According to Mr Adul, department officials are scheduled to speak with Chinese counterparts to follow up on China's plan to buy an additional 1 million tonnes of rice this year as part of an investment package that includes the initial high-speed rail project and sales of 2 million tonnes of rice and 200,000 tonnes of rubber agreed earlier.

As of Aug 1, 2018, Thailand had exported 6.4 million tonnes, down 0.2% year-on-year, with an export values of US$3.26 billion, up 17.9%.

Bright prospects for rice exports

Var det inte Kina för några år sedan som erbjöd sig att bygga en järnväg? som Thailand skulle betala på lån, var det inte så att Kina ville ha inskrivet i avtalet, att om Thailand inte kunde betala, så skulle Kina ha rätt att få betalt av Thailand i form av landområden? nu tycks Thailand gå i samma fälla?

Var det inte Kina för några år sedan som erbjöd sig att bygga en järnväg? som Thailand skulle betala på lån, var det inte så att Kina ville ha inskrivet i avtalet, att om Thailand inte kunde betala, så skulle Kina ha rätt att få betalt av Thailand i form av landområden? nu tycks Thailand gå i samma fälla?

Det har tidigare skrivits om dessa prisökningar på ris, men detta gäller endast en specifik sort, ett fåtal ton,där priset skuttade i i höjden, kanske detta blir +9 %,men slår man ut dessa fåtal ton, på resten av alla tusentals ton ris som odlas, så inte blir det inte 9% +, kanske någon 100dels %, jag skrev tidigare, glädjesiffror, klart att myndigheterna vill visa upp en positiv bild.

Det har tidigare skrivits om dessa prisökningar på ris, men detta gäller endast en specifik sort, ett fåtal ton,där priset skuttade i i höjden, kanske detta blir +9 %,men slår man ut dessa fåtal ton, på resten av alla tusentals ton ris som odlas, så inte blir det inte 9% +, kanske någon 100dels %, jag skrev tidigare, glädjesiffror, klart att myndigheterna vill visa upp en positiv bild.
Stod inte ris 9% i den artikeln det stod farms och inkluderade alla inte bara risbönder.

Med all respekt Pan Pan, då menar Du att alla grödor stigit med 9 %? i pris, tycker nog lite synd om Thailand som kommer att se en inflation av större mått... fast Du skrev tidigare att det gällde en sorts ris.

Med all respekt Pan Pan, då menar Du att alla grödor stigit med 9 %? i pris, tycker nog lite synd om Thailand som kommer att se en inflation av större mått...:) fast Du skrev tidigare att det gällde en sorts ris.
Det står det inte, kan du inte läsa artikeln istället för att pladdra på?
Det står att farmers income have increased by 9%.
Det står inte risfarmare.

Jag ger dig rätt, och Ubon slutar att "pladdra" i denna tråd...fast Du skrev något helt annat.

Liknande trådar

A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ

Tillbaka
Topp