Ser positivt ut för bönderna.

Hej

Enligt artikeln är det en speciell sorts ris av hög kvalitet ”Hom Mali” som har gått upp prismässigt, vad jag vet går denna rissort inte att odla överallt, i Isaan tror jag ex.vis inte att den odlas i någon större omfattning alls.
Så jag undrar hur många av landets risodlare det är som får 15 000 = 18 000 baht per ton för sitt ris?

Mvh isan lover

Hom Mali Thai är Jasminris och vad jag vet uteslutande exporteras. Bästa kvalitén odlas i ett område som kallas ทุ่งกุลาร้องไห้ Thung Kula Ronghai och omfattas av Surin, Maha Sarakham, Buriram, Sisaket och Roi Et, odlas även i norra Thailand.

Hom Mali Thai är Jasminris och vad jag vet uteslutande exporteras. Bästa kvalitén odlas i ett område som kallas ทุ่งกุลาร้องไห้ Thung Kula Ronghai och omfattas av Surin, Maha Sarakham, Buriram, Sisaket och Roi Et, odlas även i norra Thailand.

Hej

Noterar att vare sig Nong Khai eller Udon Thani är med på din lista över platser där denna typ av ris odlas, men jag gissar att fler kommer att försöka om priset ligger på mellan 15 000 och 18 000 baht.

Mvh isan lover

Det finns ris som bara tar 3 månader att odla, vi har bl.a det riset. Vi har släkt som kan odla det riset året om

Enligt min flickvän så duger det ris som ger mer än en skörd per år enbart till djurfoder.

(Hon är i och för sig bara bonddotter och inte agronom, men hon har ätit mycket ris i sina dagar.)

Enligt min flickvän så duger det ris som ger mer än en skörd per år enbart till djurfoder.

(Hon är i och för sig bara bonddotter och inte agronom, men hon har ätit mycket ris i sina dagar.)

Hej

Så är det nog i delar av landet, uppe hos oss är det få som odlar två gånger, skördarna blir mindre, kvaliteten sämre och fåglar äter upp mycket av riset.

Men i ex.vis längs Chao Prayas och i dess stora delta går det säkert att få bra kvalitet på riset även vid flera skördar, men så ser det inte ut överallt.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: sss

Om det är nån som har koll på ris så är det våra bonn töser, en annan märker ingen skillnad men fn vilken näsa tjejen har för ris å ris.

Om det är nån som har koll på ris så är det våra bonn töser, en annan märker ingen skillnad men fn vilken näsa tjejen har för ris å ris.
Nä, jag känner ingen direkt skillnad på thai ris, vissa sorter säger frugan att det bara fungerar att göra kao pad på

Som sagt var riset odlas olika månader runt om i landet och flera ställen tar mer än 1 skörd per år.
Sen kan bönderna själva hålla på riset innan dom säljer.
Uppköparen ser självklart till sin fördel och bönderna får se till sin.
Det är väl en chansning som med bitcoin skall priset gå upp eller ner skall jag köpa, hålla eller sälja ;)
Kanske uppköparna köper dyrt nu håller på det också rasar det om 6 månader, då blir det förlust för han.
Vet inte om uppköparna vågar hålla så länge priserna sätts väl efter tillgången och utsikterna nu.
Svärfar sparar oftast till priset stiger , säljer aldrig direkt då priset oftast är dumpat , utan han väntar till uppköparna säljer då får han mest

Normalt så om bönderna i Isaan får det bättre så är det enligt IL alltid Thaksin som fixat något!

Hej

Alla är välkomna att hjälpa bönder men frågan är väl om först en nedgång prismässigt på många jordbruksprodukter på allt mellan 50-80% och sen en uppgång igen med 9% ska ses som en stor framgång?

Själv skulle jag nog mer se det som en högst måttlig återhämtning och inte en större framgång, dom allra flesta är ju bevisligen klart fattigare nu med denna uppgång än dom var innan det stora raset.

Mvh isan lover

Hej

Alla är välkomna att hjälpa bönder men frågan är väl om först en nedgång prismässigt på många jordbruksprodukter på allt mellan 50-80% och sen en uppgång igen med 9% ska ses som en stor framgång?

Själv skulle jag nog mer se det som en högst måttlig återhämtning och inte en större framgång, dom allra flesta är ju bevisligen klart fattigare nu med denna uppgång än dom var innan det stora raset.

Mvh isan lover

Menar du raset i pris som blev efter de rent ut sagt korkade spekulationerna i priset på ris?

Menar du raset i pris som blev efter de rent ut sagt korkade spekulationerna i priset på ris?

Hej

Det handlar inte bara om priset på ris som föll med över 50% efter det att stödet togs bort, priset på cassava har gått ifrån 3-4 baht per kg till någon baht, just nu är det väl ca 2 baht, gummipriset sjönk ifrån 120 baht per kg till 17 baht och betalas väl nu med dryga 20 baht, priset på sockerrör har rasat minst 50% o.s.v.

En viss återhämtning senaste året på ca 9% är väl bättre än fortsatta prisras men det räcker inte långt och förändrar i princip ingenting, alla bönder behöver ha upp priserna ändå mer för att få det att gå ihop och kunna försörja sina familjer.

Mvh isan lover

Hej

Det handlar inte bara om priset på ris som föll med över 50% efter det att stödet togs bort, priset på cassava har gått ifrån 3-4 baht per kg till någon baht, just nu är det väl ca 2 baht, gummipriset sjönk ifrån 120 baht per kg till 17 baht och betalas väl nu med dryga 20 baht, priset på sockerrör har rasat minst 50% o.s.v.

En viss återhämtning senaste året på ca 9% är väl bättre än fortsatta prisras men det räcker inte långt och förändrar i princip ingenting, alla bönder behöver ha upp priserna ändå mer för att få det att gå ihop och kunna försörja sina familjer.

Mvh isan lover

Priset följer efterfrågan om ingen manipulerar marknaden och de bönder som är intelligenta nog att odla flera grödor bör hålla ett vettigt snitt.
Sambons släktingar odlar mest gummi sedan är det mest husbehovs odling av annat, svärmor odlar en del som hon säljer också, vi fixade lite frön till Looka tock rock som hon odlar och säljer, det är inte så vanligt i det området.

Priset följer efterfrågan om ingen manipulerar marknaden och de bönder som är intelligenta nog att odla flera grödor bör hålla ett vettigt snitt.
Sambons släktingar odlar mest gummi sedan är det mest husbehovs odling av annat, svärmor odlar en del som hon säljer också, vi fixade lite frön till Looka tock rock som hon odlar och säljer, det är inte så vanligt i det området.

Hej

Många miljoner bönder i Thailand och deras familjer skulle nog bli glada om du kunde tala om vilken gröda dom ska odla för att kunna ”hålla ett vettigt snitt” själv känner jag inte till någon sådan?

Hela jordbrukssektorn har stora problem med lönsamhet och det pågår en utflyttning och mark läggs i träda, det är minst sagt kris i branschen, juntan löser detta genom att dela ut kort som dom kan handla basvaror billigare på, samt ger kontantstöd till fattiga o.s.v.

Mvh isan lover

Tillgång och efterfråga är problemet.
Nu är det obalans i systemet.

Mellanhänderna tjänar grova pengar, producenten/bonden får väldigt liten del av kakan.

Det är problemet med ett bidragsdropat system. Då blir det lätt obalans. Tyvärr blir det några svåra år när man återställer och börjar om. Men tids nog kommer det lösa sig.

Detta är inte på något sett unikt för Thailand. EU har precis samma problem. I Afrika ruttnar den billigt producerade majsen för ingen vill köpa. Majsen från EUs "interna" marknad blir billigare med bidragen, trots att den är dyrare att framställa. Protektionism kallas det... men det finna väl inte överhuvudtaget i Thailand... :eek:

Hur många minns inte alla fält i Sverige på 90-talet som sådes och bonden bara plöjde ner. Fina bidrag för att så men inget krav på skör och priset var så lågt så det vsr billigare att plöja ner än att skörda... o_Oo_Oo_O

Jag förstår att det är tufft för Isaans bönder. Men Thailand genomgår en industrialiseringen som nu går i en enormt takt. Svårt att då hinna med. Tror mam dessutom att det allt skall vara som det varit och så har vi alltid gjort... ja inte blir det lättare.

Intressant med så många efarna medlemmar att man så enkelt kan glömma historien och bara skricka -Hjälp vargen kommer... någon annan skall fixa åt mig...

Hej

Många miljoner bönder i Thailand och deras familjer skulle nog bli glada om du kunde tala om vilken gröda dom ska odla för att kunna ”hålla ett vettigt snitt” själv känner jag inte till någon sådan?

Hela jordbrukssektorn har stora problem med lönsamhet och det pågår en utflyttning och mark läggs i träda, det är minst sagt kris i branschen, juntan löser detta genom att dela ut kort som dom kan handla basvaror billigare på, samt ger kontantstöd till fattiga o.s.v.

Mvh isan lover

Bönder som har kunskap och erfarenhet behöver inga tips.
Tyvärr så kan man nog säga att det genomsnittliga thailändaren rent ut sagt är urbota dum!

Om någon öppnar en verksamhet eller odlar något som ger bra vinst så ska "alla" i närområdet göra det samma så tips från coachen att sitta lugnt i båten och fortsätta med annat är inget som någon skulle lyssna på.
OTOP är ett bra exempel på detta.

Liknande trådar

A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ

Tillbaka
Topp