Spara först köp sedan

Så länge man amorterar bra och har kontroll på sin ekonomi så ser jag inga större problem med att göra så.
Jag ser dock Nmax tanke bakom ”ett lån åt gången”. Folk har lite för lätt att låna pengar till ”vardagskonsumtion” typ dator, tv, cykel, gräsklippare och andra småsaker som man faktiskt borde kunna köpa med den inkomsten man har.
Samtidigt så amorterar folk oerhört lite och helst inte alls.

Hej

Koll på ekonomin är oerhört viktigt, det ger trygghet, möjligheter, lugn och ro.

Både frugan och jag sparar och vi gör i princip alla inköp kontant, även bilköp och tillbyggen o.s.v, den som lånar är ju inte fri heter det ju och det stämmer nog.

Men ett lån till boende eller en investering med bra avkastning är ju helt ok.

Mvh isan lover

Ja, det är ju en risk med allt. Det är även farligt att leva då man faktiskt kan dö.
Nu har jag en del kapital till förfogande och har lån på ca 1,5års nettoinkomst. Så med lite vilja så skulle jag kanske kunna bli skuldfri på 2år...nja, säg 2,5år för att inte dra ner på standarden så mycket.

Jag vill ha ett litet ”rörelsekapital” och tar hellre ett banklån än att jag tömmer mitt ”rörelsekapital” och köper t.ex en bil.

Nu överväger jag allt några gånger innan jag beslutar mig för att låna, casha, investera eller låta bli att konsumera.
För det mesta blir det att betala cash, då jag sällan gör några större inköp.
Ja, jag är så dum vad gäller pengar, jag köper bara på cash.

Jag kör på för fullt med kreditkort och använder det så ofta som möjligt.
Får en massa poäng på eurobonus kontot som jag lan flyga upp när jag känner för det.
Kostar ingenting, förutom årsavgiften

Ja... det gäller ju att maximera bonus/poäng... AMEX Eurobonus, Finnair Mastercard, Handelsbanken Platinum, ICA-Kort, Preemkort, OK-Q8... listan kan göras lång... lika bra att anmäla intresse till Lyxfällan direkt... ;)

Håller säkert med dig men hajar inte riktigt vad du menar.
Menar du aldrig mer än ett lån, utveckla gärna?
Kan isf vara lite knivigt för oss som fortfarande har en skvätt studielån, med tanke på räntan så skyndar jag inte att betala det.

/ SatanG
Det jag menar med en kredit i taget är köp av prylar, resor mm på avbetalning, bostadslån och studieskulder undantaget.

Ja... det gäller ju att maximera bonus/poäng... AMEX Eurobonus, Finnair Mastercard, Handelsbanken Platinum, ICA-Kort, Preemkort, OK-Q8... listan kan göras lång... lika bra att anmäla intresse till Lyxfällan direkt... ;)

Amex EB och Coop är ett vinnande recept.
Poängen på Coop kan växlas till EB poäng!
Har redan fått mig en ToR inrikes på att köpa wienerbröd på Coop

Amex EB och Coop är ett vinnande recept.
Poängen på Coop kan växlas till EB poäng!
Har redan fått mig en ToR inrikes på att köpa wienerbröd på Coop

Jo. Men växlingen mellan Coop och EB är ofördelaktigt. Bättre handla upp pengarna på Coop.

Har flera vänner som stirrar sig blinda på EB poäng utan att fundera på vad avkastningen faktiskt blir. Sett till värdet av en EB poäng så är växling Coop-EB en katastrofaffär.

Du tänkte att man alltså först ska betala bort huset innan man drar på sig några andra skulder?
Ja, det hade ju varit trevligt.
Ärligt talat så hade jag aldrig orkat göra på det sättet, även om jag kunnat.

Jag hade även pengar till senaste bilen, men valde att ta ett lån och investera pengarna istället. Mycket mer förmånligt rent ekonomiskt sett.
Nu amorterar jag rätt friskt på mina lån. Runt 16.000kr per månad skulle jag tro, plus några spontana extraamorteringar.
Ska dock renovera köket, så behöver en del cash dit.
Den grejen att låna billigt och låta cashen jobba istället köper jag fullt ut.
Skulle göra likadant om jag kunde låna i Thailand.
Mit råd riktar sig till dem som inte har cash men som gärna drar på sig kredit efter kredit.
Levde själv efter den devisen i unga dar när vi köpte möbler, tv mm på sk räntefri avbet.
En i taget.
Nu är jag inte kreditvärdig längre så bara cash som gäller :D

Jo. Men växlingen mellan Coop och EB är ofördelaktigt. Bättre handla upp pengarna på Coop.

Har flera vänner som stirrar sig blinda på EB poäng utan att fundera på vad avkastningen faktiskt blir. Sett till värdet av en EB poäng så är växling Coop-EB en katastrofaffär.

Jo, men skulle kunna tänka mig en växling om jag saknade några tusen poäng på EB.
Jag fördubblar ju egentligen poängen genom 2-4-1, men skulle inte växla in poängen om jag inte är i behov.

Den grejen att låna billigt och låta cashen jobba istället köper jag fullt ut.
Skulle göra likadant om jag kunde låna i Thailand.
Mit råd riktar sig till dem som inte har cash men som gärna drar på sig kredit efter kredit.
Levde själv efter den devisen i unga dar när vi köpte möbler, tv mm på sk räntefri avbet.
En i taget.
Nu är jag inte kreditvärdig längre så bara cash som gäller :D

Jag har haft turen att aldrig vara kreditvärdig i Sverige. Jag fick fan inte ens ett telefon abb. tidigare, då jag inte hade inkomst i Sverige.

Ja, jag är så dum vad gäller pengar, jag köper bara på cash.
Har du Thailändskt kreditkort får du ju massa rabatt här nere.

Och du betalar ju bara med det tar ingen kredit så du åker på avgifter.

Barnvagnen The1card 30% rabatt plus betalning med Kasikorn kreditkort 11% extra rabatt.

Joe Labero show på Tiffanys 30% rabatt om man betala med kasikorn kreditkort.

Köpcentrumet hållplatsen efter Nana i Bangkok hänger en stor tavla med olika rabatter i butikerna om man betalar med kreditkortet, 10-20% beroende på bank.

Central festival 11% i butikerna från våningslpan 1 och upp närmast sai 2 om man betalar med Kasikorn kreditkort, andra banker har annan rea.

Powerbuy brukar ha erbjudanden om man betalar med kreditkort.

Och man tar ju ingen kredit, betalar ju bara med kortet, mitt kreditkort (som farang iallafall) så sitter den summan jag får handla för på kortet, så är ju inget riktigt kreditkort men får alla rabatter som kreditkortsköp ger.

Är väl för bankerna försöker promota och få folk att börja använda kreditkort så just nu kan man få stora rabatter.

Du kan plussa samman The1card rabatten och kreditkortsrabatten i dom butiker som har båda.

Tänker detta är lite en åldersfråga, för mig i alla fall.
När jag fortfarande jobbade fast på sista fem åren, köpte jag min bil kontant även när jag blev erbjuden tjänstebil. Kollade förstås att jag gick i plus på slutet. Hämtade bilen förstås från Tyskland och det ledde till att min chef körde med en Volvo V5 och jag med en MB E 220CDI
Sedan när jag flyttade till Thailand har inte köpt något på krita.
Tänker såhär att har man inte lyckats att skrapa ihop tillräckligt när man blir pensionär då är det för sent.
Så har du inte pengar du suktar efter köp inte om du inte har Cash.
Säger detta förstås för mig själv.
Hade jag haft en annan uppfostran så hade jag dragit på och lämnat ett skuldberg efter mig sådär om femtio år.:xmas_smiley:

Senast ändrad:
Vi har en halv årslön i lån, handlar aldrig på kredit men betalat med kreditkortet där det funnits rabatter att få.
Jag har 22 år till pension så skall hinna lösa det tills dess.
Inga mer planer på lån, jag har det jag behöver nu.

Lånet är väl en miljöskada efter man läst alla varningar på forum när det gäller husköp och ägande.
Så istället för juicefruit avtal eller köpa genom företag har frugan fått låna 50% i sitt namn att betala med och jag betala 50% kontant.
Vill hon kasta ut mig får hon betala själv.

Vi har en halv årslön i lån, handlar aldrig på kredit men betalat med kreditkortet där det funnits rabatter att få.
Jag har 22 år till pension så skall hinna lösa det tills dess.
Inga mer planer på lån, jag har det jag behöver nu.

Lånet är väl en miljöskada efter man läst alla varningar på forum när det gäller husköp och ägande.
Så istället för juicefruit avtal eller köpa genom företag har frugan fått låna 50% i sitt namn att betala med och jag betala 50% kontant.
Vill hon kasta ut mig får hon betala själv.

Du är så ung så det gäller ett nytt reglemente. Tycker att man måste våga ta lån till saker som hus t e x. Nu har du varit väldigt präktig dör du har många tjänstår kvar. Kanske kan du kaste in handduken tidigare och ägna dig för fiske eller vad du nu gillar att göra när du bestämmer själv.
Kan säga att min dotter är lite som du. Hon har haft tur och kan i stort sett göra vad som helst. Fastighetsaffärer i Sverige har varit nyckeln och farsan har inte varit helt obetydelselös figur i detta. Tycker det är kul när unga människor lyckas och sköter sig.
Bli inte för präktig bara Jonas, unna dig lite för eget konto.
Sedan om risken du har tagit ok hon har äss du svarte Petter men är hon klok så blir det bra för dig. Skulle hon utnyttja detta är det ändå du som går ut med bättre odds.

22 år kvar. Ska du verkligen jobba så länge. Du skapar ju din egen pension, tror du att du lyckas inte innan 65 år.
Vet inte jag för vet ju inte vad man behöver i pension.
Vet inte ens om jag vill gå i pension, kanske blir en surgubbe ;)
Jag räknar på 65, universitetskostnader kommer väl dom sista åren.
Fast förhoppningsvis har man blivit kapten och dubblat sin lön långt innan dess ;)
Kan lika gärna bli arbetslös med så vågar inte sia om det utan har 65 som mål också tar vi det som det kommer.
Sen skapar jag inte bara min pension rederiet pensionsparar ju åt mig med tror den gick att plocka ut tidigast vid 55.

Vet inte jag för vet ju inte vad man behöver i pension.
Vet inte ens om jag vill gå i pension, kanske blir en surgubbe ;)
Jag räknar på 65, universitetskostnader kommer väl dom sista åren.
Fast förhoppningsvis har man blivit kapten och dubblat sin lön långt innan dess ;)
Kan lika gärna bli arbetslös med så vågar inte sia om det utan har 65 som mål också tar vi det som det kommer.
Sen skapar jag inte bara min pension rederiet pensionsparar ju åt mig med tror den gick att plocka ut tidigast vid 55.
100.000tb per månad är väldigt bra pension nu.
Men om 20år tror jag att Thailand blir nu inte så billigt land så det är svort att säga hur mycket kanske det dubbla?

100.000tb per månad är väldigt bra pension nu.
Men om 20år tror jag att Thailand blir nu inte så billigt land så det är svort att säga hur mycket kanske det dubbla?

Tror det är väldigt individuellt vad man behöver. Spontant känner jag att om man har bostaden betald så behövs inga större pengar för att leva ett bra liv om man har lite sunda vanor och en bra partner.

Håller med om att det är försent att skaffa kosing när man är pensionär, börja lägga undan relativt tidigt samt lägga sig på en bra nivå. Ibland får jag känslan av att många av oss fjättrar oss själva med prylar som vi egentligen inte behöver. Visst skulle det vara najs med en Porsche och en Chalet i Schweiz men det viktigaste i långa loppet är hur man trivs med sig själv och sin partner. Funkar det där så löser sig allt :)

/ SatanG

Tror det är väldigt individuellt vad man behöver. Spontant känner jag att om man har bostaden betald så behövs inga större pengar för att leva ett bra liv om man har lite sunda vanor och en bra partner.

Håller med om att det är försent att skaffa kosing när man är pensionär, börja lägga undan relativt tidigt samt lägga sig på en bra nivå. Ibland får jag känslan av att många av oss fjättrar oss själva med prylar som vi egentligen inte behöver. Visst skulle det vara najs med en Porsche och en Chalet i Schweiz men det viktigaste i långa loppet är hur man trivs med sig själv och sin partner. Funkar det där så löser sig allt :)

/ SatanG
Vad är större pengar? Jag tror inte att jag skulle klara mig kanske på ca 30.000tb i månaden jag är alldeles för bortskämt. Och jag har inga skulder.

/ SatanG
Hundra tusen om Rio år är kanske 50 papp men ändå bra peng. Ingen oro.
Nu har jag tänkt leva femtio år till och finns det MP kvar i regeringen så får vi glömma pensionen. Kanske dags med Botcoin. :cool:

Liknande trådar

G
Svar
6
Visningar
2 K
marias
M
A
Svar
0
Visningar