"Alternativ" energi är billigare än Kol, Olja, kärnkraft... Hur tjäna/spara pengar..

Jag går egentligen i precis samma tankar som du. Solceller men inte leverera ut på nätet. Då slipper jag mycket byråkrati. Vill helst slippa dyra investeringar i batterier med mera. Jag tycker det verkar vettigare att driva det som går att driva med solceller och sedan manuellt eller enkel automatik slå över på nätet ifall det blir mulet/mörkt. Är vi inte hemma får kyl/frys gå på nätet..
Jag har glasat in ett stycke på takterassen där det kan bli blåsigt. På dess tak finns plats för en eller två solpaneler. Tanken är att panelerna laddar ett mindre batteri och att strömmen via en omvandlare leds ner till vår kyl/frys. Om det finns energi i batteriet aktiveras ett 230 Volt-relä vid sidan av vår kyl/frys. Faller reläer får vår kyl/frys energi från nätet. Det är säkert nödvändiga att lägga in en tidsfördröjning så att reläer inte klapprar. Skall jag köpa nya komponenter tar det tid att få pengarna tillbaka.

Det du slipper i värme får du tillbaka i luftfuktighet :) Men jag håller med. Det är skönt att komma till havet där det fläktar lite..
Är inte så hög luftfuktighet här som många tror, betydligt värre i ex Bkk.
Bara vid regn som det går över typ 65% runt 60% ska det vara annars blir det för torrt. Folk tror inte på det men faktum är att HH har Thailands stabilaste och skönaste väder. Tänker på det varje gång vi åker nånstans att det blir varmare å fuktigare. Märkligt men så är det. Fråga Kungen varför han bor just i HH...

Mycket av vad som skrivits, fungerar alldeles utmärk i teorin, problemet är att detta ska även fungera i praktiken, det är här problemet kommer att uppstå, teorin fungerar inte i praktiken...

Kurant skriver om en inverter/konverter/omformare, vad han inte tagit med i beräkningen är att invertern drar i sig själv, 10-15%, och inte heller tagit med att detta är glädjesiffror, dessa siffror är vad invertern peakar och toppar på...inte vad den ger kontunerligt, inte ska jag ta bort eran glädje att prova er fram, på samma sätt som Ubon gjort....

Mycket av vad som skrivits, fungerar alldeles utmärk i teorin, problemet är att detta ska även fungera i praktiken, det är här problemet kommer att uppstå, teorin fungerar inte i praktiken...

Kurant skriver om en inverter/konverter/omformare, vad han inte tagit med i beräkningen är att invertern drar i sig själv, 10-15%, och inte heller tagit med att detta är glädjesiffror, dessa siffror är vad invertern peakar och toppar på...inte vad den ger kontunerligt, inte ska jag ta bort eran glädje att prova er fram, på samma sätt som Ubon gjort....
Det har jag tagit med i beräkningen, därför är min 200W panel alldeles lämplig som backup för belysning och tv.
Glödlampor drar bara mellan 7-11W.
Mitt stora batteri är överkurs för sin uppgift.
Samma med regulator och inverter.

Kan man inte räkna själv finns det kompletta anläggningar att köpa.

Men nu har solceller blivit så pass prisvärt så man kan lägga på en marginal. Vilka problem upplevde du när du provade?

Men nu har solceller blivit så pass prisvärt så man kan lägga på en marginal. Vilka problem upplevde du när du provade?
Stämmer, inte så stor skillnad i pris att gå upp i kapacitet.
Tror det skiljde bara 100kr för att fördubbla effekten på den inverter jag köpte.
Lite lurigare här då det är 60hz som standard.
Därför går det inte bara att ta med prylar från Sverige utan vidare.

Jag såg nyss en 325W solpanel på Lazada för 4999 bath. Med en kurs på 3,1Baht för 1sek fick jag det till att 1W kostade ca 5 kronor. 5000 kr för 1000w är i mitt tycke inte så farligt...

Såna grejer är dyrt som attan här och inte värt pengarna, bättre att se till att bo där inte grannarna har tuppar mm.
Där jag bor nu är det nära till tåget som går förbi några ggr på natten men inga tuppar och inga hundar och ingen övrig trafik som hörs. Tåget hörs men är förbi på 5 sek.
Om grannen har tupp så kan du köpa hur bra fönster som helst, hjälper inte ett skit på morgonen när han sätter igång och hjälper inte mot skällande hundar heller.

Sådana är dyra som attan även i Sverige.
Tror ärligt talat att man skulle tjäna på att isolera för att få det komfortablare. Kostar dock mer
Skulle säga att solpaneler är lika bortkastade pengar som överdriven isolering.
Den tiden på dygnet som man behöver mycket el här är solen inte framme, hur ska du lagra elen? Batterier och inverter så man får 230 till ac mm blir skitdyrt.
Varmvatten har man ju inget behov av heller så jag ser nada vits med solpaneler här.
En normal familj här på 2 pers som kör ac på kvällar å nätter förbrukar runt 1500 baht/mån på el, stor vits att investera i isolering och solanläggning.
Nope....

Överdriven isolering är onödigt överallt. Lagom isolering är bättre. Vet flera som kör AC 2t i sovrummet innan läggdags och sedan slår dom av den när dom lägger sig. Men då är sovrummet isolerat och dörren relativt tät.

Med solpaneler kan man köra AC hela dagen om man önskar. Om man inte önskar, så är det bortkastat.

Det är inte några våldsamma pengar att spara, men det blir bekvämare och trevligare.

Vem bosätter sig där det är så varmt?
När det är som varmast här blir det 35-36gr, då åker vi ner till stranden å sätter oss under ett träd å tjötar, där fläktar det gott.
Man sitter väl inte inne på dagarna.
Gör om gör rätt :reta:

Själv gillar jag att sitta inne, både i Thailand och Sverige. Trevligare att gå ut om kvällarna.

Jag håller på att utveckla en strömsnål AC. Det första drog 40 Watt
Nu har jag bytt vattenpumpen och satt in två fläktar, 1 Watt + 3 Watt = 4 Watt
Mitt problem har varit att sedan slutet av september 2018 har det inte varit
någon värmevåg att utföra mätningar. Jag har inte kunnat mäta temperaturfall och ökning av luftfuktighet.
Värmeböljorna som brukar komma från Sahara har istället begett sig ända till Sverige.
Här har det på grund av molningheten blivit kallare.

Jag håller på att utveckla en strömsnål AC. Det första drog 40 Watt
Nu har jag bytt vattenpumpen och satt in två fläktar, 1 Watt + 3 Watt = 4 Watt
Mitt problem har varit att sedan slutet av september 2018 har det inte varit
någon värmevåg att utföra mätningar. Jag har inte kunnat mäta temperaturfall och ökning av luftfuktighet.
Värmeböljorna som brukar komma från Sahara har istället begett sig ända till Sverige.
Här har det på grund av molningheten blivit kallare.
Alltid kul att experimentera. Jag fattade nog inte riktigt filmen. Menar du att vattendropparna i slutet av filmen kom från luften? Förklara gärna..

En bra regulator är viktigare än panelerna.
Den ska göra många jobb.
Ladda med rätt spänning, leverera bra ström ut.
Förhindra överladdning och torra batterier.
Även timerfunktion med automatisk av och på.

Min var dyrare än de flesta på Lazada.

40A för 360W paneler är lagom.
Vill man upp i 1kW så är det bättre att köra 24V och 60A.
Tänk på kabelarea vid låga spänningar och hög effekt..

Så här ser en vanlig anläggning ut.

Solpaneler, regulator, batteri, inverter.
Vissa förbrukare kan man köra utan inverter typ belysning.

20190920_162056-1315x813.jpg

Alltid kul att experimentera. Jag fattade nog inte riktigt filmen. Menar du att vattendropparna i slutet av filmen kom från luften? Förklara gärna..
Pumpen tar vatten ur en behållare och pumpar upp det så att det via små hål i ett rör fördelas jämnt över mattan av tallbarr.
Vill man ha snabb kyla kan man lägga isbitar i behållaren. Iden fick jag från ett gammalt sjukhus i Australien som hade fuktade dukar i källarefönstren. Vinden drog igenom dukarna och kylde luften i våningen ovanför.

Tänker man sig större anläggningar så är det bara att köpa på sig flera batterier och seriekopplade dessa.

Nu finns det batterier som är anpassade för solceller.
Vanliga startbatterier går, men har fel lite egenskaper.
Leverera max på kort tid istället för låg kontinuerlig effektuttag.

Ett lämpligt schema är detta.

Det kostar mycket att gå upp i effekt.

20190920_162944-1408x767.jpg

Pumpen tar vatten ur en behållare och pumpar upp det så att det via små hål i ett rör fördelas jämnt över mattan av tallbarr.
Vill man ha snabb kyla kan man lägga isbitar i behållaren. Iden fick jag från ett gammalt sjukhus i Australien som hade fuktade dukar i källarefönstren. Vinden drog igenom dukarna och kylde luften i våningen ovanför.
Tack. Nu förstår jag. Detta fungerar ju naturligtvis ifall klimatet är någorlunda torrt men kanske tveksamt i fuktigt klimat. Du har inte mer experiment på gång?

Iden fick jag från ett gammalt sjukhus i Australien som hade fuktade dukar i källarefönstren. Vinden drog igenom dukarna och kylde luften i våningen ovanför.

Och är det då någon som inte tror att skogar, våtmarker och jordens förmåga att innehålla fukt antagligen betyder mer för temperaturregleringen än spårämnen av CO2 i atmosfären? :xmas_smiley:

Tänker man sig större anläggningar så är det bara att köpa på sig flera batterier och seriekopplade dessa.

Nu finns det batterier som är anpassade för solceller.
Vanliga startbatterier går, men har fel lite egenskaper.
Leverera max på kort tid istället för låg kontinuerlig effektuttag.

Ett lämpligt schema är detta.

Det kostar mycket att gå upp i effekt.

20190920_162944-1408x767.jpg
Intressant. Det är synd att batterierna är så förhållandevis dyra. Något att tänka på är kopplingen av solpanelerna så man kommer upp något i spänning och kan ha klenare kablage. Där kan man eventuellt spara pengar

Intressant. Det är synd att batterierna är så förhållandevis dyra. Något att tänka på är kopplingen av solpanelerna så man kommer upp något i spänning och kan ha klenare kablage. Där kan man eventuellt spara pengar
Möjliget att seriekopplade solceller kan vara ett alternativ.
30m 4mm2 kabel blev bara 50kr dyrare än 2mm2 kabel.
Då kanske det blir extra kostnad för en regulator/controller för att hantera en högre spänning istället.
Någonstans ska man lagra elen eller ska man bara att utnyttja dagsljuset med direktel.

Ett 200Ahr batteri för solpaneler kostar 1500kr.

Därför blir det sällan en ekonomisk vinst med solel.

För mig är det viktigaste att klara de ofta förekommande elavbrotten.

Mycket nöjd med den jag använder.
Belysning, TV och ladda mobiler/datorer är mina behov vid strömavbrott.
Vi har en normal förbrukning på 5kW/dygn.
Inte mer än 9kr/dygn.

Vid strömavbrott är det sällan över 100W/timme uttag.

Normalt varar det sällan över 3 timmar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp