Spara först köp sedan

Bara bensin kostade mig 7000 baht sista månaden.
Sjukvårdsförsäkringen kostar 3000 i månaden för mig.
1200 det fasta fibernätet.
El 2500.
Vatten 300.
Blir det 1000 baht över till mat, kläder, blöjor, skola, nöje, hus, bil etc.
Så nej inte för mig.
Men har man allt betalt inga barn och inget intresse till några direkt utsvävningar så går det ju att leva på.
Nu pratar du om boendet idag på nya stället antar jag , kör du upp 7000 thbt /månad en normal månad ?,, inte jag i alla fall , el ligger med AC samt allt på runt 1000 thbt /månad i Isaan, Och nej vi har allt betalt , inga andra kostnader än internet ,el mat samt bensin + ev sjukförsäkring , men den verkar ju inte komma till skott , och då menar jag den som diskuterats på detta forum , Angående bensin så kostar ju inte ens en resa till Pattis från oss mer än 2000thbt med bilen ., Men du kör ju grabben till skolan antar jag , men7000 thbt är MYCKET

Intressant det du säger , jag påstår att man kan gott leva på 15000 thbt/månad inkluderar då mat och bensin för vardagen , tillkommer gör gas samt el åsikter om det ??

Hej

Det fungerar absolut så länge alla är friska och man har det mesta man behöver, har man ett boende, odlar lite själv, har lite ankor, höns och några grisar, låga omkostnader så räcker det gott, har man äldre släktingar och egna barn att ta hand om o.s.v blir det naturligtvis lite dyrare.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Nu pratar du om boendet idag på nya stället antar jag , kör du upp 7000 thbt /månad en normal månad ?,, inte jag i alla fall , el ligger med AC samt allt på runt 1000 thbt /månad i Isaan, Och nej vi har allt betalt , inga andra kostnader än internet ,el mat samt bensin + ev sjukförsäkring , men den verkar ju inte komma till skott , och då menar jag den som diskuterats på detta forum , Angående bensin så kostar ju inte ens en resa till Pattis från oss mer än 2000thbt med bilen ., Men du kör ju grabben till skolan antar jag , men7000 thbt är MYCKET
I like driving around in my car, tillbringar nog par timmar om dagen i bilen ;)
Nya boendet blir ju billigare än det förra, nya A/C mer energi snåla, mindre hus, lägre månadskostnad än hyra.
Men vet inte vad elen kommer hamna på, får elmätare den 29:de.
Bara välling är väl 2000-3000 baht i månaden och blöjor 2000-3000 baht.
Kan ju mata han med ris och använda tvättbara trasor som blöja så visst kan jag komma ner i 15.000 baht om vi flyttar in hos svärföräldrarna i byn, sätter barnen på byskola och äter det som finns runt oss men tror jag skippar det.

Nu har juntan med klockmannen i spetsen slagit till mot lånehajar och återtagit massor av landdokument som tagits i pant.
140 dokument värda 120 miljoner thb återlämnades till 135 nöjda medborgare.

PR-kupp eller ärligt av juntan?

Problemen verkar vara störst i Udon Thani och Khon Kaen.

Land title deeds returned from loan sharks - Pattaya Mail
Spelar det någon roll egentligen , Jag menar att har de sysslat med olaglig låneverksamhet med ockerräntor och kanske även utnyttjat som det heter människors ekonomiska trångmål så lär det vara ok som jag ser det

Spelar det någon roll egentligen , Jag menar att har de sysslat med olaglig låneverksamhet med ockerräntor och kanske även utnyttjat som det heter människors ekonomiska trångmål så lär det vara ok som jag ser det
Det är väldigt bra att ta tag i detta och bara hoppas dom får mer framgång för det är en väldigt rutten bransch med många utlänningar också inblandade..

Skall det väl inte vara några problem med era löner, både du och din fru är ju högavlönade väl, är väl en piss i havet för er ;) .

Ibland är inte pengar det viktigaste och enda som räknas, för mig vore det ett personligt nederlag att bli gammal, ha massvis med pengar på banken men aldrig haft tid med barnen. Då har man ju gravt missuppfattat de rätta värderingarna i livet och vi har bara ett försök. Övertid och sån skit försökte jag ta hand om innan jag skaffade familj, idag försöker jag göra tvärtom och jobba mindre.
Som sagt, vi tror förutsättningarna för kidsen ökar med våran närvaro och inte bara med det dyraste emblemet på skoluniformen men naturligtvis finns det många åsikter om vad som är rätt. Kan vi göra det utan ekonomisk press och ett gapflabb då och då så tror vi att det kommer lösa sig.

/ SatanG

Vi har en halv årslön i lån, handlar aldrig på kredit men betalat med kreditkortet där det funnits rabatter att få.
Jag har 22 år till pension så skall hinna lösa det tills dess.
Inga mer planer på lån, jag har det jag behöver nu.

Lånet är väl en miljöskada efter man läst alla varningar på forum när det gäller husköp och ägande.
Så istället för juicefruit avtal eller köpa genom företag har frugan fått låna 50% i sitt namn att betala med och jag betala 50% kontant.
Vill hon kasta ut mig får hon betala själv.
Hon väntar med att kasta ut dig tills du betalat lånet

Nä du tillhör nog dom som sitter tryggt i båten.

Ibland är inte pengar det viktigaste och enda som räknas, för mig vore det ett personligt nederlag att bli gammal, ha massvis med pengar på banken men aldrig haft tid med barnen. Då har man ju gravt missuppfattat de rätta värderingarna i livet och vi har bara ett försök. Övertid och sån skit försökte jag ta hand om innan jag skaffade familj, idag försöker jag göra tvärtom och jobba mindre.
Som sagt, vi tror förutsättningarna för kidsen ökar med våran närvaro och inte bara med det dyraste emblemet på skoluniformen men naturligtvis finns det många åsikter om vad som är rätt. Kan vi göra det utan ekonomisk press och ett gapflabb då och då så tror vi att det kommer lösa sig.

/ SatanG
Ja umgås med barnern gör vi, så känner ingen ågren över att jag jobbar som jag gör för dom 6 månader jag är hemma umgås jag fulltid med familjen vi gör allt ihop och frugan är ju hemmafru ;)

Vad gäller skolan så tror jag den ger lite mer än ett skolemblem.
Alla elever som gick ut gymnasiet i år kom in på sitt första val av universitet runt i världen.
Elevernas IB score ligger högre än genomsnittet i världen.
Den eleven med högst IB score var 2 poäng från full pott och kunde välja mellan topp universiteten i världen som Harvard, Princeton allt vad dom nu heter.
Vi är väldigt nöjda med skolan, och en skola barnen trivs i med bra pedagogiska lärare som lär ut på ett bra sätt tror jag är viktigt.
Trivs inte barnen i skolan så blir betygen därefter.
Stora skillnaden jag ser mellan ens egen skolgång är hur glada alla eleverna verkar, min egna minnesbild är att man traskade iväg tidigt på morgonen i kylan med en Salomon ryggsäck över axeln till en grå betongklump som kallades skola.

Blir lite avundsjuk på sonen när jag kör han till skolan varje dag, jag skulle vilja få bli barn igen och gått om skolan här, jag gillar att köra han till skolan och bara få tillbringa några minuter där.
Sonen har frågat mig varför skolan måste vara stängd på helger, varför kan man inte ha skola varje dag, det är ett bra betyg till skola.
Han har gått på Thaiskola innan, en bra sådan i Pattaya och en mindre bra i byn men han vill under inga omständigheter gå på Thaiskola igen.

Jobbar man och inte betalar skatt anser jag att man skall kunna lägga 30% av lönen på skola och pension utan ekonomisk press annars har man valt fel och borde stannat kvar i skattesystemet.
Jag lägger 15% av lönen på skola, sparar 40% av lönen och använder 45% av lönen utan att känna ekonomisk press och känner heller inte att jag spenderar lite tid med barnen för jag tror jag spenderar mer än genomsnittet.

Finns ju dom som lever över sina tillgångar men normalt skaffar man väl sig vanor och utgifter utefter sin ekonomi, vanligt här tycks vara runt 100k baht för "svensson" leverne sen har vi Phonta på 15k och Magunnar på nåt helt annat, jag skulle nog också kunna överleva på 15k om boendet e betalt men inget jag vill prova. Livskvalitet måste få kosta lite.

Varför ska det alltid vara en sport att leva så billigt som möjligt?
Vi är ju snålare än både tyskarna och finnarna.

Hej

Ute på landet går det nästan inte att göra slut på mer pengar än 300-500 baht per dag, allt är så billigt och man kan ju inte äta och dricka hur mycket som helst.

Så för mig är inte målet att leva så billigt som möjligt utan mer så trevligt och bra som möjligt, det tycker jag att man klarar bra med dessa pengar.

Ska man spendera mer så blir det till att handla kläder, skor eller verktyg o.s.v, men det har man ju oftast reda tillräckligt av, sen kan man ju lägga lite pengar på barnen i skolan, köpa glass till alla där, spendera lite vid nyår, barnens dag och skolmästerskapen o.s.v.

Men vill man spendera pengar är nog inte en liten by på landet den rätta platsen, nästan allt är ju väldigt billigt eller helt gratis.

Mvh isan lover

Finns ju dom som lever över sina tillgångar men normalt skaffar man väl sig vanor och utgifter utefter sin ekonomi, vanligt här tycks vara runt 100k baht för "svensson" leverne sen har vi Phonta på 15k och Magunnar på nåt helt annat, jag skulle nog också kunna överleva på 15k om boendet e betalt men inget jag vill prova. Livskvalitet måste få kosta lite.

Hej

Livskvalitet går inte att mäta i pengar tycker jag, är fullständigt övertygad om att det är andra saker än pengar som ger livskvalitet, tänker då på saker som hälsan, livsglädjen, familjen, släkten, vännerna och miljön man vistas i, att folk gillar och uppskattar en för den man är och inte för plånboken, att man är integrerad och accepterad i byn, att man har sunda vanor, äter och sover bra o.s.v.

Pengar är väl mer ett nödvändigt ont än avgörande för livskvaliteten, själv har jag genom mitt gamla jobb inom flyget träffat miljardärer som inte alls har varit speciellt lyckliga trots att dom har bott i slott och herrgårdar, haft egna privatplan och många lyxbilar.

Mvh isan lover

Ja umgås med barnern gör vi, så känner ingen ågren över att jag jobbar som jag gör för dom 6 månader jag är hemma umgås jag fulltid med familjen vi gör allt ihop och frugan är ju hemmafru ;)

Vad gäller skolan så tror jag den ger lite mer än ett skolemblem.
Alla elever som gick ut gymnasiet i år kom in på sitt första val av universitet runt i världen.
Elevernas IB score ligger högre än genomsnittet i världen.
Den eleven med högst IB score var 2 poäng från full pott och kunde välja mellan topp universiteten i världen som Harvard, Princeton allt vad dom nu heter.
Vi är väldigt nöjda med skolan, och en skola barnen trivs i med bra pedagogiska lärare som lär ut på ett bra sätt tror jag är viktigt.
Trivs inte barnen i skolan så blir betygen därefter.
Stora skillnaden jag ser mellan ens egen skolgång är hur glada alla eleverna verkar, min egna minnesbild är att man traskade iväg tidigt på morgonen i kylan med en Salomon ryggsäck över axeln till en grå betongklump som kallades skola.

Blir lite avundsjuk på sonen när jag kör han till skolan varje dag, jag skulle vilja få bli barn igen och gått om skolan här, jag gillar att köra han till skolan och bara få tillbringa några minuter där.
Sonen har frågat mig varför skolan måste vara stängd på helger, varför kan man inte ha skola varje dag, det är ett bra betyg till skola.
Han har gått på Thaiskola innan, en bra sådan i Pattaya och en mindre bra i byn men han vill under inga omständigheter gå på Thaiskola igen.

Jobbar man och inte betalar skatt anser jag att man skall kunna lägga 30% av lönen på skola och pension utan ekonomisk press annars har man valt fel och borde stannat kvar i skattesystemet.
Jag lägger 15% av lönen på skola, sparar 40% av lönen och använder 45% av lönen utan att känna ekonomisk press och känner heller inte att jag spenderar lite tid med barnen för jag tror jag spenderar mer än genomsnittet.

Först av allt, det är kul att din grabb numera trivs i skolan, bra jobbat där.

Ja det finns som sagt olika åsikter för de flesta, lite knepig inställning att "man skall" kunna göra si eller så. I vårt fall med frugan arbetandes i Thailand och jag till sjöss för ett danskt rederi, på vilket sätt skulle det hjälpa oss om jag skattade till Sverige?
Du länkar ju själv till en bi-lingual skola, personligen tror jag den privatskolan grabben går i är bättre än så. Det är ingen thailändsk byskola utan thailands första bi-lingual skola samt den största privatägda skolan med kedjor över hela Thailand.
Sarasas stays top of the class thanks to its visionary owner - The Nation
Hasta långsamt, äldsta grabben har inte ens fyllt sju än och det viktigaste för oss är att han och lillebror har kul så länge det går, sedan tar vi det som det kommer.
Jag tycker även det är bra att du sparar, oroa dig inte för oss, det gör vi med. Kör du din budget så kör vi utan ;)

/ SatanG

Först av allt, det är kul att din grabb numera trivs i skolan, bra jobbat där.

Ja det finns som sagt olika åsikter för de flesta, lite knepig inställning att "man skall" kunna göra si eller så. I vårt fall med frugan arbetandes i Thailand och jag till sjöss för ett danskt rederi, på vilket sätt skulle det hjälpa oss om jag skattade till Sverige?
Du länkar ju själv till en bi-lingual skola, personligen tror jag den privatskolan grabben går i är bättre än så. Det är ingen thailändsk byskola utan thailands första bi-lingual skola samt den största privatägda skolan med kedjor över hela Thailand.
Sarasas stays top of the class thanks to its visionary owner - The Nation
Hasta långsamt, äldsta grabben har inte ens fyllt sju än och det viktigaste för oss är att han och lillebror har kul så länge det går, sedan tar vi det som det kommer.
Jag tycker även det är bra att du sparar, oroa dig inte för oss, det gör vi med. Kör du din budget så kör vi utan ;)

/ SatanG
Nu förvrider du lite jag skrev att om du skattade i Sverige i tidigare inlägg så kan det inte kännas kul att behöva betala en gång till för skola här nere, man betalar ju redan för detta i Sverige då.
Jag hade inte tyckt det om jag skattade i Sverige.
Nu gör ju inte du det så det gäller ju inte dig.

Jag bara anser att jobbade man skattefritt så kan man räkna bort 30% av lönen som skulle gått till tex. pension och skola om man jobbat och bott i Sverige och lägga den på det.
Om pengar inte är en så viktig sak borde inte det vara något problem.
Det är ju iofs om man har samma nettolön som en Svensk har i bruttolön, har man istället nettolön skattefritt som en Svensk nettolön så har man ju sämre betalt än en Svensk i Sverige då man förlorar alla förmåner.

Har heller inte gett någon pekpinne om budget, den tror jag du sköter utmärkt.

Har inte sagt att vi gör rätt och skrev tidigare att yngste skall gå på Thaiskola tills han blir 9 år minst och börjar mellanstadiet och hade vi bott i Bangkok hade det antagligen blivit billingual school som jag länkade till.
Vi har ju inte samma utbud och möjligheter som er.

Sen hemmafru delen var bara en pik för du skriver så ofta om hur rätt det är med karriärskvinna och att vi andra är rädda för dom.
Du kan inte förstå hur man kan leva ihop med som du skriver lite inlindat korkade fruntimmer i beroendeställning, du vill ha någon på en lite mer intellektuell nivå och våra fruar möter inte dom kraven ;)
Detta är ju återkommande i inlägg från dig, och det är ju våra hemmafruar du menar då och oss som valt detta. ;)

Liknande trådar

G
Svar
6
Visningar
2 K
marias
M
A
Svar
0
Visningar