Resa till Vietnam (Behöver tips för spara tid o pengar)

 

jp

Forumräv
Jag skall åka till Vietnam 1 januari. Behöver tips för spara tid o pengar. Säkert många som funderar på att åka dit någon vecka. Så jag tror att det kan vara fler som kan dra nytta om lite praktiska saker att tänka på om vårt grannland, Vietnam.

Vi börjar med med två konkreta frågor. Var växlar man bäst till den vietnamesiska valutan "Dong"? Om man skall ta en taxi från, SGN (Saigon), flygplatsen - hur agerar man bäst?
 
Med risk för att ja minns fel.

Pengar tog jag ut i ATM vill jag minnas, växlade lite innan i Loas där vi åkte från.

På flygplatsen i Saigon vill jag minnas att det var en ordnad kö med taxibilar, men detta var ju åtta år sedan.

Jo i Saigon är det inte kallt.
 
  • Like
Reactions: jp
Saigon är lika varmt som Thailand men jag var i Hanoi på vintern och där var det under 20 grader mitt på dagen. Så skall ni dit så glöm inte lite varmare kläder.
 
qkv-zknuitJTvJTU3eUOHOs4aYIAojBAiPxsZtqy9DFsE-cK7lTUl4Iwnb3YdVxOTlK2o0EUmi6-Lk2n2sUHcKKbTVZ42Zn2mjXt2ik9oa_TuBbcDLkvHY3a97dajrOaD3aooPW_


Här delar jag med mig av en lathund. Jämförelse, valutorna Dong och SKR.
Man blir miljonär i Vietnam. Direkt man växlat. Det är väl på flygplatsen det måste ske. Som jag förstår det så köps/säljs ej valutan utanför landet. Några säger att ATM är dyrare på flygplatsen. Men man har, som jag förstår, inget val? Nån som vet?

På hotellet gav de information, att de kunde hämta oss för 200 000 VIND. Så nu skall jag försöka boka "hämttaxi". Vi skall på upptäcktsfärd hela dagarna, så jag bokade ett billigt hotell. Dock med större (40 kvm-svit) yta då vi är 4 st personer. 1065 kr för tre nätter. Ava Saigon hotell ligger i distrikt 1. Vilket innebär inne i den centrala citykärnan. Men, då jag aldrig varit i HCMC så kan jag bara hoppas på det bästa. Efterlyser mer bra tips.
 
Jag var där -92, så mina tips är nog totalt värdelösa idag.
Då hade vi dollar med oss i små valörer, när vi handlade fick vi tillbaks i dong.
Då var man tvungen att anmäla sig inom 24 Tim till någon att man var där och vart man bodde.
Ni kommer att få en fin vecka där med mycket sevärdigheter.
 
  • Like
Reactions: jp
Åter från Vietnam. Positiv upplevelse. Började med att ta ut 3000 kr i Dong. Lathunden stämde då jag fick ut nästan 8 miljoner VND. OBS: Undvik växlingskontoren på flygplatsen (tips från en tysk backpacker) utan använd ATM maskinerna.

1.jpg
 
Fick tipset att förboka taxin (70 000 VND). Borde jag inte ha gjort då alla verkar köra efter taxameter. Å andra sidan är det endast 25 kr. Taxin kostade totalt 80 kr till hotellet från flygplatsen. Hotell Ava Saigon låg mitt i centrum. Kostade 1050 kr för tre nätter (40 kvm). Vi var helnöjda efter priset och utfall. Service och läge. En god kopp kaffe och två ägg på två franska bröd.

2.jpg


3.jpg


4.jpg
 
Ölen kostade 11000 VND vilket är ca 4.50 kr. Efter ett par stycken var man lagomt välmående.
 
Maten i Vietnam gillade jag, mycket nudelsoppor och vårrullar vill jag minnas!
 
I Saigon supergott. Men lite sämre i 20 mil norr Phan Thiep....Mui Ne...allt 50 % ned.....p g a... så restaurangerna stängda.....fattig ryssarna har ej kunnat åka dit på två år sa de.....skall återkomma med bilder.
 
Första kvällen åt vi nära marknaden Ben Than (tyvärr var de ganska jobbiga där som sålde). Pho soppan (inte lika god som Tom Jam men ....beroende på smak) som innehåller kött kostade 30 000 VND ca 12 kr. Sedan köpte vi en god dubbel ostburgare för 150 000 VND. Dyrt jo egentligen men god. Och stor. Mat för alla smaker skulle jag vilja säga. För att vara en stor stad så tyckte jag det var hyfsade priser. Provade ett vin för 80 000 VDN ( ca 30 kr). 37 cl - men det smakade inte så gott.......

19.jpg


20.5.jpg


20.jpg


21.5.jpg


21.jpg


22.jpg
 
För ni som funderar på att åka till Vietnam. lite mer tips.
Vi tog tåget till Phan Thiep från Saigon. Småkul. Ca 20 mil och 4 timmar.. Det kostade 180 000 VND (ca 75 kr). Taxi från tågstationen till det lilla underbara hotellet som låg i badorteen o stranden Mue Ne (se bild på hotellet nedan)Hotellet kostade 350 kr/natt. 10 m från stranden med en liten fin pool. Taxin kostade 200 000 (75 kr).

23.jpg


24.jpg


25.jpg


26.5.jpg


26.jpg


27.jpg


28.jpg


29.jpg


30.jpg


31.jpg
 
Tackar för en fin start på rapporten, ser fram emot fortsättningen :wai:

"Första kvällen åt vi nära marknaden Ben Than (tyvärr var de ganska jobbiga där som sålde)."

Jag har hört så mycket negativt om hur de flesta Vietnameser är mot oss, farang/barang, vad heter vi i Vietnam? Dom har ju rätt goda skäl att inte gilla fransmän och jänkare, nu har det varit en massa ryska turister där som inte brukar göra sig så populära i turistorter. Lätt att generalisera men...

Hur upplevde ni att ni blev behandlade?
 
Det ser ut som att Vietnam har utvecklats enormt som turistland sen jag var där i mitten av 90-talet. Mycket mer bilar nu. Blir det inte trångt på gatorna med alla dessa, förr fanns det mest moppar och motorcyklar som höll ett förfärligt liv med alla tutor och signalhorn.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp