"Alternativ" energi är billigare än Kol, Olja, kärnkraft... Hur tjäna/spara pengar..

Möjliget att seriekopplade solceller kan vara ett alternativ.
30m 4mm2 kabel blev bara 50kr dyrare än 2mm2 kabel.
Då kanske det blir extra kostnad för en regulator/controller för att hantera en högre spänning istället.
Någonstans ska man lagra elen eller ska man bara att utnyttja dagsljuset med direktel.

Ett 200Ahr batteri för solpaneler kostar 1500kr.

Därför blir det sällan en ekonomisk vinst med solel.

För mig är det viktigaste att klara de ofta förekommande elavbrotten.

Mycket nöjd med den jag använder.
Belysning, TV och ladda mobiler/datorer är mina behov vid strömavbrott.
Vi har en normal förbrukning på 5kW/dygn.
Inte mer än 9kr/dygn.

Vid strömavbrott är det sällan över 100W/timme uttag.

Normalt varar det sällan över 3 timmar.
En kanske dum fråga. Ifall det är strömavbrott och man kör routern (internet) på batteriet fungerar internet då?

Tack. Nu förstår jag. Detta fungerar ju naturligtvis ifall klimatet är någorlunda torrt men kanske tveksamt i fuktigt klimat. Du har inte mer experiment på gång?
Just det, när caliman kommer störtdyker fuktigheten vilket derinitivt inte är nyttigt för luftvägarna, Speciellt som luften är fylld av ett fint damm från Sahara.
Jag har alltid saker på gång,

Alltid kul med människor som experimenterar. Vilket arbete du lagt ner på filmen. Bra jobbat...
Tack vare energimätaren upptäckte jag ett problem. Solfångaren har två kretsar. I den krets där solpanelen ingår hade vätskan under 18 år blivit trögflytande. Nu har jag spolat rent kretsen och fyllt på med ny vätska. Det finns inga underhållsfria system.

Skulle säga att solpaneler är lika bortkastade pengar som överdriven isolering.
Den tiden på dygnet som man behöver mycket el här är solen inte framme, hur ska du lagra elen? Batterier och inverter så man får 230 till ac mm blir skitdyrt.
Varmvatten har man ju inget behov av heller så jag ser nada vits med solpaneler här.
En normal familj här på 2 pers som kör ac på kvällar å nätter förbrukar runt 1500 baht/mån på el, stor vits att investera i isolering och solanläggning.
Nope....
Har dragit samma slutsats.
Har inget emot solpaneler annat än att de är bara en dyr investering när man räknar på totalen.
Resonerar ungefär som du om behovet av el är störst på kvällar och nätter.
Samma gäller vind, det kommer att bli flopp. Se gärna exempel från Tyskland och Norge.
Sedan är inte ekonomi enda saliggörande, utan miljö, djurliv, återanvändning att material, byggkostnad, livslängd med mera ingår i paketet.
Ungefär samma gäller andra nya saker som elbilar, e cyklar, brädor och fan och hennes moster.
Är så gammaldags att åtminstone i mina inversteringar kräver jag en total analys inte bara en haijpad rus.
Nu skrev jag även mera än bara svar på din kommentar som jag tyckte var bra. :police:

Min bostadsrättsförening håller på att installera solceller och vi räknar med att det blir en bra affär. Den kommer att komplettera vår jordvärme, som ersatte fjärrvärmen för några år sedan. Lönsamheten i Sverige beror på hur mycket el man konsumerar själv. Att producera el för att trycka ut på nätet är ingen bra affär men bättre än ingenting. Genom egen el slipper man överföringskostnader, moms och energiskatt. Vi kommer att använda vår el till hissar, belysning, tvättstuga, komplement till jordvärmen etc. Återbetalningstiden blir 8 till 10 år enligt kalkylen. Vi räknar med bidrag på 20%.

Komplettera jordvarme med solceller, och inte har Ni funderat pa solflakt?
Avskrivning pa 8-10 ar? en gladjekalkyl, vill nog saga att det tar langre tid an sa, verkningsgraden pa solceller minskar over tid.
Solceller har en battre verkningsgrad i Sve an i Th.
Hur kommer Ni att lagra elen? eller kan man bara anvanda tvattmaskin och hissar nar solen skiner?
Har sett att Tesla saljer batterier pa cirka 500 Ah, till en kostnad pa ungefar 60.000:- svenska.

JanneMan61 sa:
En kanske dum fråga. Ifall det är strömavbrott och man kör routern (internet) på batteriet fungerar internet då?

Ja. Inga problem.
Kan ta upp till en minut att starta om routern till ny strömkälla om det jävlas...
Dessutom har leverantören av trådlös internet eller fiber egen backup vid strömavbrott.

Nu ar jag inte med...

Jag har fiber, och hur menar Du att internet-leverantoren har backup pa elen? far man in elen via fiber?

Jag gar den vagen att vid stromavbrott kopplar jag 12 volt-batteriet via invertern och far ut 230 V, annars kan man vanta med datorn tills elen kommer tillbaka...sen var det detta med olika sinuskurvor.

Avskrivning pa 8-10 ar? en gladjekalkyl, vill nog saga att det tar langre tid an sa, verkningsgraden pa solceller minskar over tid.
Hur kommer Ni att lagra elen? eller kan man bara anvanda tvattmaskin och hissar nar solen skiner?
Har sett att Tesla saljer batterier pa cirka 500 Ah, till en kostnad pa ungefar 60.000:- svenska.

Innan vi flyttade för gott bodde vi i en bostadsrätt i Sverige. Huset har ett stort platt tak som lätt kan fånga in solens strålar.
Hade vi inte flyttat skulle där säkert sitta ett solvärmesystem. Verkningsgraden för ett solvärmesystem är närmre 100% medan de system som producerar el bara är ca 20%. Ett solvärmesystem består i princip av solfångare, cirkulationspump, varmvattenberedare eller ackumulatortank och styrutrustning.
Tekniken är enkel med få rörliga delar och kräver ingen omfattande tillsyn eller skötsel. Den årliga driftskostnaden är i det närmaste försumbar, i storleksordningen 100 kronor per år för elenergi till cirkulationspumpen i en typisk småhusanläggning som kan ge från 1.500 till 8.000 kWh solvärme per år (beroende på storlek och typ av solfångare).
Solfångarna är tillverkade av material med hög beständighet (glas, aluminium, etc) och har lång livslängd. Det finns anläggningar som varit i drift sedan slutet av 1970-talet. Vårt solvärmesystem på Teneriffa har haft 1 rengöring av kalk i den inre kretsen och 1 urspolning av den yttre kretsen under 19 år. Ingen elektronik, en mekaniskt blandventil från Clas Ohlson ser till att vattnet inte blir för varmt. Vår panel kostade 13.000 kr inklusive installation.

Kalkylen bygger på att vi kan använda elen själva i stort sett. Vi kommer nog inte att lagra el nu möjligen i framtiden. Eftersom vi har varmvattentankar kan man ev se detta som en lagring av energi. Vi ansluter vår el till nätet. Vi använder i första hand egen el och i andra hand köpt el. Av säkerhetsskäl säger lagstiftningen att man under dessa omständigheter inte kan använda egen el vid elavbrott. Det medför för stora risker om man stänger av för arbeten och samtidigt skickar ut el på nätet. Vi kommer att ansluta anläggningens givare till en router så att vi kan avläsa i realtid hur mycket el vi får.
Vi får sälja el för max 15.000 utan att bli momsredovisningsskyldiga. Vi kommer inte att överskrida detta tak. Att sälja el är i sig ingen bra affär men man får några kronor i stället för att fimpa den.

Vinsten ligger i minskad överföring, moms, energiskatt och elkostnad. Elbolagen kan bli elaka i framtiden och öka fasta kostnader och minska rörliga. Då faller lönsamheten.

Solfläkt har vi inte funderat på.

Solfläkt eller luftsolfångare finns det många byggbeskrivningar på nätet, jag tycker Brunzells är bäst, ett förena nytta med nöje projekt:

Innan vi flyttade för gott bodde vi i en bostadsrätt i Sverige. Huset har ett stort platt tak som lätt kan fånga in solens strålar.
Hade vi inte flyttat skulle där säkert sitta ett solvärmesystem. Verkningsgraden för ett solvärmesystem är närmre 100% medan de system som producerar el bara är ca 20%. Ett solvärmesystem består i princip av solfångare, cirkulationspump, varmvattenberedare eller ackumulatortank och styrutrustning.
Tekniken är enkel med få rörliga delar och kräver ingen omfattande tillsyn eller skötsel. Den årliga driftskostnaden är i det närmaste försumbar, i storleksordningen 100 kronor per år för elenergi till cirkulationspumpen i en typisk småhusanläggning som kan ge från 1.500 till 8.000 kWh solvärme per år (beroende på storlek och typ av solfångare).
Solfångarna är tillverkade av material med hög beständighet (glas, aluminium, etc) och har lång livslängd. Det finns anläggningar som varit i drift sedan slutet av 1970-talet. Vårt solvärmesystem på Teneriffa har haft 1 rengöring av kalk i den inre kretsen och 1 urspolning av den yttre kretsen under 19 år. Ingen elektronik, en mekaniskt blandventil från Clas Ohlson ser till att vattnet inte blir för varmt. Vår panel kostade 13.000 kr inklusive installation.

Jag köpte för ett tag sedan 12st begagnade solfångare med pump och tillbehör för småpengar av en stolle som inte ville sätta upp dem igen efter en takomläggning så jag får väl se om de kommer till nytta hos oss, det bästa vore hybridsolpaneler men då är det helt andra pengar inblandade.

Hur var det med våran miljöpolitik?

D6305710-F070-454E-BDD8-91EC658FC4FE.png

2747B36A-FD12-415A-8D4A-4C68A9BE5901.png

Liknande trådar

Tillbaka
Topp