"Alternativ" energi är billigare än Kol, Olja, kärnkraft... Hur tjäna/spara pengar..

Ny färg som får värmen att gå genom atmosfären?
Tänker du att värmestrålningen ändras genom att färgen typ absorberar UV, IR och annan strålning?
Det skulle vara intressant med en länk (och då menar jag inte något sarkastiskt)

Du tar upp sydligare breddgrader och här har vi haft en rätt lång diskussion angående hur man bygger hus i Thailand.
Som bekant så krävs det mycket mer energi att kyla ner ett hus än att värma upp ett hus.
Även om det är mindre energikrävande att värma upp ett hus, så har vi förstånd att försöka bevara värmen.
Dock verkar många svenskar helt tappa konceptet när dom sätter ner sin fot i Thailand och tycker att det med att öppna ett fönster är guds gåva till mänskligheten.
Om någonstans, så är det fanimej i Thailand man bör isolera något så jävulskt.

I övrigt så är min mening följande.
Försöker man verkligen göra något åt miljö/klimatproblemen så bör man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte räkna en missad möjlighet till skatteintäkt som förlust.
Varför skall man isolera som satan i Thailand? Det räcker att ha stora takutsprång och isolering under takmaterialet.
Jag har bott så nu snaet två år och kaaan garantera, det behövs inget mera.

Min bostadsrättsförening håller på att installera solceller och vi räknar med att det blir en bra affär. Den kommer att komplettera vår jordvärme, som ersatte fjärrvärmen för några år sedan. Lönsamheten i Sverige beror på hur mycket el man konsumerar själv. Att producera el för att trycka ut på nätet är ingen bra affär men bättre än ingenting. Genom egen el slipper man överföringskostnader, moms och energiskatt. Vi kommer att använda vår el till hissar, belysning, tvättstuga, komplement till jordvärmen etc. Återbetalningstiden blir 8 till 10 år enligt kalkylen. Vi räknar med bidrag på 20%.
Låt mig gissa att den investeringen blir ingen hitt.

Vad ligger bakom din uppfattning? Tror du t ex att vi kommer tillbaka till ett läge med billig kärnkraft?
Det första tanken jag får är att det är i Sverige.
Jag har räknat flera gånger med försäljare av denna typ av energi i Sverige och varje gång hamnar jag på minus när försäljaren har plus.
Jag kanske är ingen Einstein i matte men plus och minus samt procent kan jag.

Det första tanken jag får är att det är i Sverige.
Jag har räknat flera gånger med försäljare av denna typ av energi i Sverige och varje gång hamnar jag på minus när försäljaren har plus.
Jag kanske är ingen Einstein i matte men plus och minus samt procent kan jag.
Jag tror att hemligheten ligger i hur mycket man kan förbruka själv. Kan man inte förbruka mycket är det enligt mina beräkningar en dålig affär. Den el man köper - om man inte kan ersätta - den är dyr räknat på överföring, energiskatt och moms. Försäljarna räknar högt. I våra anbud räknade de på 80 och 100%. Jag räknar på 90% över ett helt år. Vi får ett överskott sommarveckor men underskott resten.

Min bostadsrättsförening håller på att installera solceller och vi räknar med att det blir en bra affär. Den kommer att komplettera vår jordvärme, som ersatte fjärrvärmen för några år sedan. Lönsamheten i Sverige beror på hur mycket el man konsumerar själv. Att producera el för att trycka ut på nätet är ingen bra affär men bättre än ingenting. Genom egen el slipper man överföringskostnader, moms och energiskatt. Vi kommer att använda vår el till hissar, belysning, tvättstuga, komplement till jordvärmen etc. Återbetalningstiden blir 8 till 10 år enligt kalkylen. Vi räknar med bidrag på 20%.

Nätavgiften är ju den största delen av elpriset.
Själv ligger jag på typ 350kr/månad. Svårt att räkna hem någonting här.

Håller inte med riktigt, ok om man har för avsikt att kyla ner huset dagtid så kan det vara lönt att isolera utav helvete men det vanliga är ju att man vill kyla på kvällarna och natten när det inte är någon solpåstrålning, då handlar det om att kyla kanske 4-5 gr mot utetemp.
Jag har märkt stor skillnad på husen som haft isolerade tak och dem utan men där hade jag nog nöjt mig, viktigare då med fett takutsprång som skuggar fönster.

Eller fönster som isolerar...och inte bara för energins skull utan för de akustiska egenskaperna.

Varför skall man isolera som satan i Thailand? Det räcker att ha stora takutsprång och isolering under takmaterialet.
Jag har bott så nu snaet två år och kaaan garantera, det behövs inget mera.

Det beror på vilket inomhusklimat man vill ha.
Vettig isolering så kan man hålla ett svalare inomhusklimat utan att en AC pumpar på hela tiden.
Inga problem i Sverige heller med dålig isolering. Bara skruva upp värmen.

Håller inte med riktigt, ok om man har för avsikt att kyla ner huset dagtid så kan det vara lönt att isolera utav helvete men det vanliga är ju att man vill kyla på kvällarna och natten när det inte är någon solpåstrålning, då handlar det om att kyla kanske 4-5 gr mot utetemp.
Jag har märkt stor skillnad på husen som haft isolerade tak och dem utan men där hade jag nog nöjt mig, viktigare då med fett takutsprång som skuggar fönster.
Alla de åtgärder du skriver är naturligtvis bland de viktigaste. Takets färg är tydligen viktigt också. Men jag räknar nog även att lägga på isolering ovan innertaket. En liten kostnad som även påverkar ljud.

Jag tror det var på det här forumet som någon skrev att han byggt flera hus i Thailand och att han inte tyckte det var värt med Q-con/superblock dubbelvägg utan använde vanliga cementblock dubbelvägg. Är det någon som kommer ihåg vem det var som skrev detta. Har sökt på forumet men ej hittat..

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av solceller i Thailand?

Jag har en 200W solcell, men bara som backup till de strömavbrott som vi ofta drabbas av.
Laddar ett 240Ah batteri med det och har en inverter på 1500W.
Är nöjd då man har belysning, TV mm vid avbrotten.
Den ska även klara kyl och frys om det behövs.

Jag har en 200W solcell, men bara som backup till de strömavbrott som vi ofta drabbas av.
Laddar ett 240Ah batteri med det och har en inverter på 1500W.
Är nöjd då man har belysning, TV mm vid avbrotten.
Den ska även klara kyl och frys om det behövs.
Du har aldrig funderat på att låta solcellen driva till exempel takfläktarna eller motsvarande när batteriet är fullt.

Du har aldrig funderat på att låta solcellen driva till exempel takfläktarna eller motsvarande när batteriet är fullt.
Det finns inga takfläktar, men huset är inte färdigt än i alla detaljer.
Inte omöjligt att jag bygger ut anläggningen med fler paneler och driver viss el för att få billigare elräkning.
Vi får se framöver.
Det beror lite på investeringens kostnad och hur enkelt det är att koppla in solelen i befintligt elnät i huset så man bara växlar mellan det fasta nätet och det egna.
Våra paneler ska inte leverera el ut.

Eller fönster som isolerar...och inte bara för energins skull utan för de akustiska egenskaperna.
Såna grejer är dyrt som attan här och inte värt pengarna, bättre att se till att bo där inte grannarna har tuppar mm.
Där jag bor nu är det nära till tåget som går förbi några ggr på natten men inga tuppar och inga hundar och ingen övrig trafik som hörs. Tåget hörs men är förbi på 5 sek.
Om grannen har tupp så kan du köpa hur bra fönster som helst, hjälper inte ett skit på morgonen när han sätter igång och hjälper inte mot skällande hundar heller.

Det finns inga takfläktar, men huset är inte färdigt än i alla detaljer.
Inte omöjligt att jag bygger ut anläggningen med fler paneler och driver viss el för att få billigare elräkning.
Vi får se framöver.
Det beror lite på investeringens kostnad och hur enkelt det är att koppla in solelen i befintligt elnät i huset så man bara växlar mellan det fasta nätet och det egna.
Skulle säga att solpaneler är lika bortkastade pengar som överdriven isolering.
Den tiden på dygnet som man behöver mycket el här är solen inte framme, hur ska du lagra elen? Batterier och inverter så man får 230 till ac mm blir skitdyrt.
Varmvatten har man ju inget behov av heller så jag ser nada vits med solpaneler här.
En normal familj här på 2 pers som kör ac på kvällar å nätter förbrukar runt 1500 baht/mån på el, stor vits att investera i isolering och solanläggning.
Nope....

Jag går egentligen i precis samma tankar som du. Solceller men inte leverera ut på nätet. Då slipper jag mycket byråkrati. Vill helst slippa dyra investeringar i batterier med mera. Jag tycker det verkar vettigare att driva det som går att driva med solceller och sedan manuellt eller enkel automatik slå över på nätet ifall det blir mulet/mörkt. Är vi inte hemma får kyl/frys gå på nätet..

kulle säga att solpaneler är lika bortkastade pengar som överdriven isolering.
Den tiden på dygnet som man behöver mycket el här är solen inte framme, hur ska du lagra elen? Batterier och inverter så man får 230 till ac mm blir skitdyrt.
Varmvatten har man ju inget behov av heller så jag ser nada vits med solpaneler här.
En normal familj här på 2 pers som kör ac på kvällar å nätter förbrukar runt 1500 baht/mån på el, stor vits att investera i isolering och solanläggning.
Nope....
Kanske du har rätt strikt ekonomiskt. Jag vet inte.

Men för en nuförtiden relativt modest kostnad kan du få 3kw solpaneler som inte har några som helst problem att driva en eller flera inverter AC ifall du slår över till "solcellsdrift" när rummen redan är nedkylda till önskad temperatur... Så kul är det inte när det är + 40 grader några veckor i sträck...

Kanske du har rätt strikt ekonomiskt. Jag vet inte.

Men för en nuförtiden relativt modest kostnad kan du få 3kw solpaneler som inte har några som helst problem att driva en eller flera inverter AC ifall du slår över till "solcellsdrift" när rummen redan är nedkylda till önskad temperatur... Så kul är det inte när det är + 40 grader några veckor i sträck...
Vem bosätter sig där det är så varmt?
När det är som varmast här blir det 35-36gr, då åker vi ner till stranden å sätter oss under ett träd å tjötar, där fläktar det gott.
Man sitter väl inte inne på dagarna.
Gör om gör rätt :reta:

Vem bosätter sig där det är så varmt?
När det är som varmast här blir det 35-36gr, då åker vi ner till stranden å sätter oss under ett träd å tjötar, där fläktar det gott.
Man sitter väl inte inne på dagarna.
Gör om gör rätt :reta:
Det du slipper i värme får du tillbaka i luftfuktighet :) Men jag håller med. Det är skönt att komma till havet där det fläktar lite..

Så dyrt är det inte för att ha ström via solpaneler.
Min anläggning för att klara elavbrott kostar drygt 3000kr.
Ungefär vad vår TV kostade.
Ska testa att köra AC med den.
Varje extra panel på 200W kostar 1500kr.

Mycket praktiskt, det negativa är att en massa grannar kommer på besök för att se på TV.
Då kokar man kaffe med på gasolköket och bjuder på en kopp.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp