Tattoo Thai, Tolkningar och vad betyder det?

Pepsi

Forumveteran
Tänkte starta en ny liten tråd här...
Eftersom väldigt många faranger skaffar sig Thai-tattoo så ställer jag mig frågan...
Vet folk vad deras tattoo betyder?
Se nedanstående tattoo... Hur många är det som kan läsa och förstå innebörden av denna?

Inte jag!! Men fått förklarat för mig av Thai vänner att den har 5 strängar som innebär att, typ: Ta hand om familjen, Älska din kära, Var inte otrogen... eller liknande mm.

När jag läser texten verkar det inte vara lätt Thai precis...

Någon som är väldigt bra på tolkningen ?
Finns flera Buddha tatto som nästan alla Thai killar har. Men vad betyder de??

Någon som är insatt i ämnet?

Jag har själv en del Thai tatto som hedrar min blivande fru.. Gjorda i Thailand.
Av slaget : Jag älskar dig och bara dig... Phom rak khun, Khun diao...

Pepsi

Tatto Thai.jpg

Nä, inte lätt att läsa den

Jag har en thaibudda och en text på thai på ryggen, som det står Siam muang yim - leendenas land

Den första är skriven på Khmer, i vart fall Khmer-tecken, inte Thai.
Khmer ses ofta som ett språk med massa magi, såväl svart som vit magi.
Det finns flera olika meningar. Typ bli rik, få långt liv etc etc etc. Same same.

Nummer 2 samma sak, Khmer tecken och Pali blandat i typisk Theravada-stil.

Tack! Hoppas tråden går vidare och mer tolkningar av just denna tatto.. Eftersom vad jag sett har massor av folk just denna taato. Och jag tror 99,9 % inte vet ett dugg vad de gaddat in på kroppen...
Jag har hittat en tolkning innan på nätet men kommer inte i håg var...
Pepsi

Tack! Hoppas tråden går vidare och mer tolkningar av just denna tatto.. Eftersom vad jag sett har massor av folk just denna taato. Och jag tror 99,9 % inte vet ett dugg vad de gaddat in på kroppen...
Jag har hittat en tolkning innan på nätet men kommer inte i håg var...
Pepsi
Min fru kunde inte läsa ut det, men sa är det tatuerat in så måste man följa det, blir mer krav!

Hittade en tolkning på nätet.. angående Thai tatto de 5 linjernas tatto..

Som Banglassi sade förrut är det en massa magi i denna tatto...
Inget man går och gaddar sig när man är packad på soi precis... :eek:

Sak Yant Magical Thai Tattoo The five row yantra Hah Taew, represents 5 yant’s or magical spells.

Yants are accompanied with chants, or Khatas and the sounds are pronounced
over and over to invoke a state of the mind where the mind can create magical spells.

They are chanted 108 times before entering the high level of meditation.
Each one will be done individually and the following magical spells.

THE HA TAEW 5 ROW YANT
1. The first row prevents unjust punishment and leans in your favour when the area is grey, cleans out unwanted spirits and protects the place you live in.

2. The second row reverses and protects against bad horoscope constellations and bad fortune.

3. The third row protects you from the use of black magic and anyone who tries to put a curse on you.

4. The fourth row energizes your good luck, success and fortune in your future ambitions and life style.

5. The fifth row is to gain charisma and attraction to the opposite sex. It is also is a boost to the fourth row.

A Sak Yant tattoo is never a "picture" you choose randomly but is meant to be perfectly tailored to your needs and life. Once the tattoo is placed it is part of your daily life, identity - and spiritual experience. The mythical message in your Yant is private and for Thai Tattoo this will stay that way. The translation of symbolic texts of your tattoo to Khom and Sanskrit script as well as placing any desired symbols are no problem at all and without extra costs.

Kanske någon har mer info eller något bra om just detta..? :nod:

Sawadi krap makelimak mak !! :wai:

Pepsi

Kan tillägga att Khom-skript är en form av gammal Khmer. Vilket är vad som är på bilderna.
Många "Khmer-Loeu" - likt min fru - refererar till sig själva som just "Khom" (ขอม)

Saxat från Wiki: "Khom is also used to refer to the Ancient Khmer lettering used in Thailand's Buddhist temples to inscribe sacred Buddhist mantras and prayers."

Då nästan alla Khmer-Loeu i Thailand uteslutande använder Thailändska alfabetet i förmån för modern Khmer text eller äldre Khom text så har de gamla skrifterna mer eller mindre dött ut, ungefär som Lanna-alfabetet i Norra Thailand, vilket fortfarande används vid ceremonier och vid tempel, men väldigt få "Kon Meuang/Lanna" kan läsa den gamla texten. påminner mer om Tai Yai än Thai.

Här är en översättning av den vanligaste formen av Khom som används i Thailand till t.ex. tatueringar.Om ni undrar varför det ser ut som att det är stora och små bokstäver över och under varandra är det för att Khmer har två sätt att skriva de flesta konsonanter beroende på vart de befinner sig. I Kambodja skrivs inte bara vokaler i kluster kring en konsonant, utan även andra konsonanter kan vara med i klustret för att bilda ett ord.

khomthai-con.png

Tack Banglassi ! :wai:
Och jag som tyckte vanlig Thai var jobbigt att lära sig..
Men måste säga att det är ett otroligt vackert språk !! :nod:

Det är kanske en del av språket som Glimten kunde förklara på sin språk tråd... 55555

Pepsi

Har grabbens namn på thai samt födelsedatum tatuerat samt en elefant med Surin under likaså. Men när jag ville tatuera en buddha tatuering svartnade tantens ögon, och hon sa " Why you are not buddhist ! " så det blev ingen buddha tatuering.

Kan bara informera dig matteinsurin lite angående tattoo i Thailand.
Jag föreslog tanten att jag ville ha den Thailändska nationalsymbolen tattoerad på mig.
Du har säkert sett den.. En stor örnliknde fågel i rött.. Hon fick helt spaderanfall!! :mad:
Man tattoerar varken nationalsymboler eller thailändska flaggan på sin kropp..

Det är en förolämpning ...

Pepsi

Sant. Också sant att det är lite respektlöst att tatuera en Buddha på benet etc.
Men när folk säger att det är fel att tatuera Buddha ö.h.t. blir jag irriterad. Buddhism är inte något som bara finns i Thailand. Man kan vara Buddhist och knappt hålla med Thailands form av Theravada alls.. Men ibland är det som att folk tror att Buddha = Thai-kultur. Fast det snarare är Thai-kultur som tagit till sig Buddhism..

matteinsurin..
Glömde svara på ditt inlägg angående Budda tattoo. Det är inga problem att få gjort en buddha tatto.
Men du bör inte ta en fjantig tatto med bilden av Buddha.. Du kan mycket väl ha Buddha relaterade tattos som texter mm. Många faranger gaddar in en fet buddha figur på kroppen och tror det är häftigt..
Det kan jag säga dig är en förolämpning mot Thailändare.. :thumbsdown:

Eftersom de flesta Thailändare på ena eller andra viset är djupt troende. Något som Svenskar inte förtår.
Så måste vi faranger repektera deras tro..

Pepsi

Tack Pepsi ! Men du känner inte min fru ! senast när jag nere så taturade jag
( # 27 )vilket är en hyllning till Ivan Turina. hursomhelst frågade jag gumman vad hon tyckte och fick till svar " I dont think anything " men då var det ändå dax att gå och sova eftersom klockan var 04.30. Ha det gott.

Samt nationalsymbolen är "olagligt" att tatuera in...

Min förre svärfar va ganska vild när han va ung. Han har massa besvärjelser intatuerade i form av djur. Bla. En gecko över halsen. Jag fick veta att det va för att han inte skulle dö när han blev beskuten eller i knivslagsmål.
familjen var involverad i vapenhandel under revolutionen i Laos. Bodde bara ett par mil från Vientiane fast på Thaisidan.

Ett tips! Gör inte som jag gjorde.. Ok I dag är det väll ok.. ;)
Jag och en Thailändsk vän satt och spelade något träspel på natten i byn på soi..
Efter måååånga singha.. kom den lokala tattoeraren in och snackade skit och tog en beer med oss.
Efter lite snack så började jag på min tattoering klockan 2 på natten..
Och var färdig 5 på morgonen... 3 timmars tattoo ... inte nykter.. Men mycket smärtstillande kräm fick jag.. 55555

Så kontentan.... Var nykter när du tattoerar dig.. !! :D

Har gjort fler tatto i Sverige sedan dess... Utan bedövning... 3 timmar.. Aaaaj som fa.....n..!
Och skall göra nya nästa vecka.. Men har kräm från Thailand nu... Då känns det inget..

Pepsi

En bekant har salong på Khaosarn road. Han beställde 50 tuber Helosankräm som jag tog med fr Svedala..

Helosan... Det är väl handkräm..? 5555 Inget vidare smärtstillande direkt...!! ;)

Det finns jättebra kräm som gör att det inte känns ett dugg...

Hittade en tolkning på nätet.. angående Thai tatto de 5 linjernas tatto..

Som Banglassi sade förrut är det en massa magi i denna tatto...
Inget man går och gaddar sig när man är packad på soi precis... :eek:

Sak Yant Magical Thai Tattoo The five row yantra Hah Taew, represents 5 yant’s or magical spells.

Yants are accompanied with chants, or Khatas and the sounds are pronounced
over and over to invoke a state of the mind where the mind can create magical spells.

They are chanted 108 times before entering the high level of meditation.
Each one will be done individually and the following magical spells.

THE HA TAEW 5 ROW YANT
1. The first row prevents unjust punishment and leans in your favour when the area is grey, cleans out unwanted spirits and protects the place you live in.

2. The second row reverses and protects against bad horoscope constellations and bad fortune.

3. The third row protects you from the use of black magic and anyone who tries to put a curse on you.

4. The fourth row energizes your good luck, success and fortune in your future ambitions and life style.

5. The fifth row is to gain charisma and attraction to the opposite sex. It is also is a boost to the fourth row.

A Sak Yant tattoo is never a "picture" you choose randomly but is meant to be perfectly tailored to your needs and life. Once the tattoo is placed it is part of your daily life, identity - and spiritual experience. The mythical message in your Yant is private and for Thai Tattoo this will stay that way. The translation of symbolic texts of your tattoo to Khom and Sanskrit script as well as placing any desired symbols are no problem at all and without extra costs.

Kanske någon har mer info eller något bra om just detta..? :nod:

Sawadi krap makelimak mak !! :wai:

Pepsi
För det första sådana tatueringar gör man inte i huvudtaget hos en tatuerare o unte med maskin
Görs dom hos en tatuetare så betyder dom nada
Bara munkar o andra heliga personer sim gör dessa samtidigt som dom mässar på pali trorjag det kallas

Då nu vet ni det

Liknande trådar

A
Svar
9
Visningar
3 K
A

Tillbaka
Topp