Thailendarne har pengar

Alle skoler er gratis i Thailand for barn fra 3 år til 15 år

P1160652.webp

Vad bra att vi äntligen blir upplysta om att alla skolor är gratis.
Finns det någonstans Atom, SatanG, Krister och PanPan kan hämta tillbaka pengarna dom har betalt in?

Beror väldigt många mc olyckor pga att thailändare är extremt otåliga, kan inte vänta 5 sekunder innan det 'är fritt fram på 'huvudleden'? Jag tror att det är så. Vad tror ni?

Jag är ganska övertygad om att thai mer eller mindre saknar alla former av riskbedömningsförmåga och riskminimeringsbeteende
Allt handlar om dom själva och hur dom själva ska komma fram först. Dom räknar kallt med att "alla andra" anpassar sitt beteende efter dig.

Vi har liksom motsatta tänket och inser att riskerna minimeras om vi först och främst tänker på alla andra och ständigt är beredda att anpassa oss till andras beteende vad det vara månde.

Ja det stämmer säkert men personligen känns det som medelklassen har fortsatt öka fram till Covid för många, för en del utbildade verkar det ökat än snabbare sedan Covid kom. Inget jag har fakta på utan bara som jag upplever det.

Jag tror du har förklarat lönenivåerna på undre/mellan/övre medelklassen tidigare men det skulle vara intressant att höra de igen, sannolikt inte bara för mig.

/ SatanG

Många har helt klart fått det bättre de senaste 5-10 åren men det är nog främst de som redan tillhörde medelklassen, tror inte att medelklassen växt i antal särskilt mycket.

Det var säkert 4-5 år sedan jag gjorde den uppskattningen och den var enbart baserad på min egna uppskattning. Jag anser att man idag, som en familj med två barn i Bangkok, bör ha en total inkomst på minst 500,000 Baht/år, och/eller en nettoförmögenhet på minst 5 miljoner Baht, för att klassas som undre medelklass. Jag tycker att man bör ha en total inkomst på minst 1,500,000 Baht/år, och/eller en nettoförmögenhet på minst 15 miljoner Baht, för att klassas som medelklass och en total inkomst på minst 5,000,000 Baht/år, och/eller en nettoförmögenhet på minst 50 miljoner Baht, för att klassas som övre medelklass.

Jag tror många thailändare ogillar att det är så stora skillnader, men det framförallt arbetarklassen och undre medelklassen i Bangkok och dess omnejd hänger upp sig på är att det blivit så svårt att avancera. Har inte dina föräldrar råd med en vettig skola så kommer du inte in på något "riktigt" universitet och gör du inte det kommer du aldrig bli promotad och du kommer bli nekad när du vill ha ett banklån för ditt lilla företag. Så många dörrar är stängda redan när du föds och när du i nedre tonåren förstår det så är det svårt att hålla uppe ambitionen.

Varför blir det inte fett med 60.000 baht i månaden med barn om man bor i Bangkok?

Kan du utveckla det?

Alla väljer inte dom dyraste skolorna eller äter på dom dyraste restaurangerna eller bor i lägenheter för 30.000 baht i månaden.

BTT

Nej, man behöver inte välja dyra skolor, äta på dyra restauranger eller bo i dyra lägenheter. En dyr skola kostar 1 miljon om året och en dyr lägenhet ett par hundratusen i månaden, så det är nog inget som en familj som tjänar 60,000 i månaden ens funderar över. En snabb som visa på varför det inte blir fett om man bor i Bangkok med två barn och tjänar 60,000 i månaden:

Skatt: 5,000 (tror skatten ligger mellan 5 och 10% när man tjänar 30,000.
Lägenhet: 10,000 (det är absolut ingen lyx och inte i centrala Bangkok).
El etc: 5,000 (då har jag räknat med vatten, internet, telefon etc)
Skola: 10,000 (baserat på 60,000 per år och barn och det är nog en ganska billig skola).
Mat: 18,000 (baserat på 150 Baht per person och dag och det får man nog räkna med numera i Bkk).
Bil: 8,000 (baserat på en riktigt billig bil avskriven över 8 år samt lite bensin).

Nu är vi redan uppe i 56,000 per månad och då finns inga kläder, restaurangbesök, elprylar, försäkringar, oförutsedda utgifter etc med. Som sagt, de överlever, men det är inte fett.

Just det. För en gång skull har du rätt.

Ett par med barn klarar sig utmärkt på 60.000 baht i månaden i Bangkok.

Såvida man inte är en bortskämd farang.

BTT

Man kan givetvis ha olika åsikter och visst är det sant att man kan ha sina barn på gratis skola och leva på 60,000 Baht i Bangkok. Att tro att det bara är bortskämda Faranger som tycker att det låter lite i underkant är dock inte sant. Jag har inga siffror, men skulle tro att över 50% av ungarna i Bangkok går på privata skolor och räknar man bland infödda Bangkokbor så är nog den siffran 75%.

För varje extra procent som väljer privata skolor så blir de statliga minst 1% sämre och när nästan bara inflyttad underklass har sina barn i de statliga skolorna så finns det inte längre några incitament för de styrande att bry sig om skolan. Alla Bangkokbor vet om detta och precis som storstadsbor över hela Asien så är de beredda att satsa allt de har på sina barns utbildning; 30% av nettoinkomsten är inte ovanligt oavsett om det är Bangkok, Jakarta eller Shanghai.

Många har helt klart fått det bättre de senaste 5-10 åren men det är nog främst de som redan tillhörde medelklassen, tror inte att medelklassen växt i antal särskilt mycket.

Det var säkert 4-5 år sedan jag gjorde den uppskattningen och den var enbart baserad på min egna uppskattning. Jag anser att man idag, som en familj med två barn i Bangkok, bör ha en total inkomst på minst 500,000 Baht/år, och/eller en nettoförmögenhet på minst 5 miljoner Baht, för att klassas som undre medelklass. Jag tycker att man bör ha en total inkomst på minst 1,500,000 Baht/år, och/eller en nettoförmögenhet på minst 15 miljoner Baht, för att klassas som medelklass och en total inkomst på minst 5,000,000 Baht/år, och/eller en nettoförmögenhet på minst 50 miljoner Baht, för att klassas som övre medelklass.

Jag tror många thailändare ogillar att det är så stora skillnader, men det framförallt arbetarklassen och undre medelklassen i Bangkok och dess omnejd hänger upp sig på är att det blivit så svårt att avancera. Har inte dina föräldrar råd med en vettig skola så kommer du inte in på något "riktigt" universitet och gör du inte det kommer du aldrig bli promotad och du kommer bli nekad när du vill ha ett banklån för ditt lilla företag. Så många dörrar är stängda redan när du föds och när du i nedre tonåren förstår det så är det svårt att hålla uppe ambitionen.

Jag håller med om undre medelklass men på de andra skulle jag gissa på lägre inkomstnivå för att kvala in.
Privata förmögenheter har jag ingen känning på öht.

Med pistolen mot huvet hade jag svarat inkomst på 100k/mån hade kvalat in en familj som medelklass och kanske det dubbla för övre medelklass. Kul att läsa din uppfattning, har för mig jag tyckte den lät hög när jag läste den första gången (även nu) men vanligtvis brukar du ha på fötterna i dina åsikter så sannolikt ligger jag efter i siffrorna.

/ SatanG

Jag håller med om undre medelklass men på de andra skulle jag gissa på lägre inkomstnivå för att kvala in.
Privata förmögenheter har jag ingen känning på öht.

Med pistolen mot huvet hade jag svarat inkomst på 100k/mån hade kvalat in en familj som medelklass och kanske det dubbla för övre medelklass. Kul att läsa din uppfattning, har för mig jag tyckte den lät hög när jag läste den första gången (även nu) men vanligtvis brukar du ha på fötterna i dina åsikter så sannolikt ligger jag efter i siffrorna.

/ SatanG
100k/månad blir 1.2 miljoner per år så ingen större skillnad mot mina 1.5 miljoner per år och din uppskattning är nog lika riktig som min.

200k/månad för övre medelklass håller jag dock inte med om. Pyramiden är rätt spetsig och skillnaden mellan medelklass och övre medelklass är rätt stor, även om det finns ett gränsland. I min definition så lever man som medelklass ett bekvämt liv men man har inte råd med de bästa skolorna eller allt för mycket resande. Som övre medelklass är skolavgifter och resor ingen issue men donationer på ett par miljoner dollar för att sonen ska komma in på Harvard skiljer dem från överklassen :)

Nej, man behöver inte välja dyra skolor, äta på dyra restauranger eller bo i dyra lägenheter. En dyr skola kostar 1 miljon om året och en dyr lägenhet ett par hundratusen i månaden, så det är nog inget som en familj som tjänar 60,000 i månaden ens funderar över. En snabb som visa på varför det inte blir fett om man bor i Bangkok med två barn och tjänar 60,000 i månaden:

Skola: 10,000 (baserat på 60,000 per år och barn och det är nog en ganska billig skola).
Mat: 18,000 (baserat på 150 Baht per person och dag och det får man nog räkna med numera i Bkk).
Bil: 8,000 (baserat på en riktigt billig bil avskriven över 8 år samt lite bensin).

Nu är vi redan uppe i 56,000 per månad och då finns inga kläder, restaurangbesök, elprylar, försäkringar, oförutsedda utgifter etc med. Som sagt, de överlever, men det är inte fett.

Du har säkert rätt men den typen av thailändska människor är inget jag har någon erfarenhet av.

Jag har ju som du säkert vet levt mitt liv i Thailand bland dom fattigaste, läs bartjejer, och egentligen inte haft så mycket att göra med varken medelklassen eller överklassen.

Den enda överklasstjej jag träffat var Tik som var gift med sonen till ägaren av krokodilfarmen i Pattaya och hon var en schysst tjej som till och med betalade vår fika på Big C en gång.
Tyvärr blev det inget för maken satte stopp för vårt vidare umgänge.

BTT

Jag är ganska övertygad om att thai mer eller mindre saknar alla former av riskbedömningsförmåga och riskminimeringsbeteende
Allt handlar om dom själva och hur dom själva ska komma fram först. Dom räknar kallt med att "alla andra" anpassar sitt beteende efter dig.

Vi har liksom motsatta tänket och inser att riskerna minimeras om vi först och främst tänker på alla andra och ständigt är beredda att anpassa oss till andras beteende vad det vara månde.
Du har naturligtvis helt rätt.

Ja räknar man lite på det så ser man vad det kostar. Räcker att lägga på avgifterna på tollway så är de 60k borta.

Skatten visserligen noll upp till 150k/år och 5% mellan 150k-300k. Så den kan man nolla med lön upp till ca 30k/mån mha allmänna avdraget på 60k för en själv och 30k/barn. Går även dra av för föräldrar, tror det är detsamma som för kidsen, dvs 30k/år.

Finns som du skriver en hel del fler kostnader som definitivt gör det svårt att leva på 60k, utan kids hade man kanske varit i närheten av att klara det. Där går det mycket mer än man vill tro, sedan är det nog många som måste ge lite pengar till föräldrar samt hjälpa till med sjukhusräkningar åt släktingar.

Ansökte nyss om sjukförsäkring för mig och ungarna, tycker jag tog en hyffsad, men inget märkvärdigt, den ligger på 106k/år och innefattar inte OPD som hade trimmat upp priset onödigt mycket.

Nu har vi inga lån, lever ett bra/bekvämt svenssonliv som gissningsvis drar runt på 100-120k/mån. Då har jag inte räknat med längre resor eller större inköp.

/ SatanG

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar