Thailendarne har pengar

Det var en ekonom her på forumet som påsto att ,det er mye bedre å satse på fonder en gull . Men det er gammelt det att en Thai sparer pengene sine i gull i steden for bank . Så jeg vil si att en Thai er smartere en svensker , Rett meg om jeg har feil .
Ny dag och LP skivan har fastnat i samma spår. Som en minjärnväg på tivoli, det går bara runt runt :laugh2:

Det var en ekonom her på forumet som påsto att ,det er mye bedre å satse på fonder en gull . Men det er gammelt det att en Thai sparer pengene sine i gull i steden for bank . Så jeg vil si att en Thai er smartere en svensker , Rett meg om jeg har feil .
Hej

Visst har du rätt i att Thailändare i alla tider har sparat i guld, det har nog riktigt gamla anor, det är ju inte så längesedan det inte fanns några banker på landsbygden runtom i landet, folk hade inte heller bil, el, m.m, många hade inte heller någon bankbok i närmaste större stad, då var guld ett bra sätt att spara på, det var ju dessutom något av en statuspryl som man gärna skyltade med som smycken.

Men numera tror jag att många människor har bytt till bankkonto och har sina tillgångar där, det är lätt och bekvämt nu när set finns ATM och banker över hela landet, men guld har ju fortfarande en dragningskraft och bärs gärna runt halsen trots riskerna att rånas.

Sen spekulerar och sparar väl dom rika i guld och kanske speciellt i dåliga tider när börsen går ned och guldpriset upp, men så är det väl lite överallt i världen.

Mvh isan lover

Hej

Visst har du rätt i att Thailändare i alla tider har sparat i guld, det har nog riktigt gamla anor, det är ju inte så längesedan det inte fanns några banker på landsbygden runtom i landet, folk hade inte heller bil, el, m.m, många hade inte heller någon bankbok i närmaste större stad, då var guld ett bra sätt att spara på, det var ju dessutom något av en statuspryl som man gärna skyltade med som smycken.

Men numera tror jag att många människor har bytt till bankkonto och har sina tillgångar där, det är lätt och bekvämt nu när set finns ATM och banker över hela landet, men guld har ju fortfarande en dragningskraft och bärs gärna runt halsen trots riskerna att rånas.

Sen spekulerar och sparar väl dom rika i guld och kanske speciellt i dåliga tider när börsen går ned och guldpriset upp, men så är det väl lite överallt i världen.

Mvh isan lover

Fonder kan visa en avkastning for lengre tidsperiode exempel 5 eller 10 år og avkastningen kan ha vert gjenomsnitlig pr år 2 % Så har du pengene i fonder i 5 år , Men har du 10,000 og kjoper fonder , så sprer du dine inkjop med kr 1000 i hver fond , til 10 fonder , som er store skilnad til tap . Det er ikke alle fonder som du får vinst på -

Mesteparten av svenske pensjonister går til spillebutikken og invistera i alderdommen , det er ikke mange som går i pluss over 10 år vist dei reknar etter utgifter og intekt av spillepengane , Kan hende det er like gale i Norge ,
I Thailand spiller dei også pengespill , Men hvem er verst , farang eller Thai

Fonder kan visa en avkastning for lengre tidsperiode exempel 5 eller 10 år og avkastningen kan ha vert gjenomsnitlig pr år 2 % Så har du pengene i fonder i 5 år , Men har du 10,000 og kjoper fonder , så sprer du dine inkjop med kr 1000 i hver fond , til 10 fonder , som er store skilnad til tap . Det er ikke alle fonder som du får vinst på -
Bara oekonomiska okunniga Norrmänn sparar 1000 i 10 fonder med genomsnittlig avkastning på 2 %.
Smarta Svenskar sparar 2000 i 5 fonder med genomsnittlig avkastning på 4 %.

Inflasjonen i Sverige er dobbel så håg ca 8 % , så her taper du på og og ha pengene i fonder .
Norsk krona har tappat 7% mot svensk krona på 3 månader

Screenshot_20231205_081909_Xe.webp

Inflasjonen i Sverige er dobbel så håg ca 8 % , så her taper du på og og ha pengene i fonder .
Inflationen i Norge stiger igen.

The annual inflation rate in Norway increased to 4.0% in October 2023 from a 20-month low of 3.3% in the previous month and coming above market expectations of 3.6%. It was the first rise in consumer inflation after easing for four consecutive periods, as prices grew faster for food & non-alcoholic beverages (8.5% vs 7.4% in September), furnishing, household equipment & maintenance (8.2% vs 6.4%), restaurants & hotels (6.2% vs 5.6%),​

Kanske det men läser man lite mellan raderna så upptäcker man ju att det troligen är någon eller några utomstående i hans närhet som påverkar honom att hela tiden vara fixerad vid pengar och guld och fina bilar och rika bangkokbor etc etc....

Är man 70+ och har en bra norsk pension och en miljon på banken kanske man inte behöver babbla om pengar hela tiden.

BTT

Finns säkert många 80-åringar som sitter och grubblar över pengar, eller snarare bristen på dem, men som du skriver; den gode norrbaggen har ju många gånger påpekat att han har det väldigt gott ställt så varför han behöver grubbla och leta efter billiga kopior på marknaden har jag svårt att förstå.

Jag, och flera andra på forumet, lämnade Sverige och trygghetssystemen i ung ålder så vi har tvingats ha lite koll på vår ekonomi. Sitter jag och grubblar och letar kopior när jag är 80, då har jag verkligen misslyckats i mitt planerande.

Syftet med att ha pengar är att inte behöva oroa sig; om man oroar sig just för att man har pengar då har man nog fått koncepten om bakfoten.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K