Krister
Forumveteran
Vart på auktion där det är väl inget svårt att förstå Vächöttska. Allting är heligt han höll upp o sålde. Här är en helig vas och här är en helig lampa osv..Jag är född och uppvuxen i Tibro, ett par mil från Tidaholm. Det verkar dock inte vara samma Tidholm som du skriver om; ligger måhända ditt Tidaholm i Frankrike? Visst, äldre folk från Tidaholm, eller Labbås som vi kallar det, pratar erkänt bred västgötska men Falköping är minst lika illa. Jag har spelat fotboll och handboll under hela min uppväxt samt haft klasskamrater och flickvän från Tidaholm utan att reflektera över att deras dialekt skulle sticka ut, det kanske är jag som inte heller kan prata svenska.
Farsan är född 1946 och inte för att det var mycket till engelskaundervisning i skolan men mer än tyska för det har han aldrig lärt sig. Och garanterat mer än han hade fått i Norge på den tiden, Norge var ju ändå Västeuropas fattigaste land innan oljan hittades.
För övrigt håller jag med om att många thailändare är rika. Många till antalet, men en väldigt låg procent. 5% av 70 miljoner blir ändå 3.5 miljon människor och det är fler än antalet norrmän som bor inom 30 km radie från en vattenklosett.
Det är jättebra att du trivs i Bangsaen. Förstår dock inte ditt mindervärdeskomplex; Bangsaen är en enkel, billig kuststad, försök inte göra den till något annat. Grannar och släktingar i byn åker dit just för att det är billigt. En och annan medelklassunge från Bangkok åker säkert dit för en kväll men Bangsaen är, och har alltid varit, stället för arbetarklassen. Och det är givetvis inget fel i det.
Håller med Bangsaen är ett ställe om man vill äta och bo billigt. Troligtvis billigare än Pattaya och Hua Hin och Phuket. Men det är ju inget ställe man åker till heller för att uppleva bad och fina stränder. Tror dock det är bättre att bo där permanent än typ Korat eller Chaiyaphum.. eftersom det är närmare Bangkok och Pattaya.