Thailendarne har pengar

När man kommer till Bang Saen och upptäcker att en läsk kostar 5 baht mer än i Pattaya

FB_IMG_1690616427643.webp

Är man för snål kan man råka ut för ohyra, vägglös etc plus en massa olljud.

Jag bodde på ett ställe för 300 baht en gång med delad toalett bland annat några hundra meter från Khao San Road och sov inte en blund på natten.

Kunde lika gärna satt mig på en nattbuss någonstans.

BTT
Du verkar bo lite dyrt tycker jag Brodern.

Så sent som va 2003 fanns det flera ställen på Soi Buakhao för 180 baht. Fläkt TV och eget badrum. Osäker på varmt vatten men har för mig det.

Bodde själ där nyårsnatten när det var fullt på andra ställen.

Detta var innan Buakhao i Pattaya blev trendigt och gentifieringen drog in.

Det var inte dåligt.
Jag får 950kr

IMG_9067.png

Fast nu ser jag att jag blir välgödd när jag är 70 år

IMG_9068.png
950 kronor i månaden är nog ungefär 900 kronor mer än vad jag ligger på just nu. Ett halvt års FN-tjänst (osäker på om det ens är pensionsgrundande) samt ett år i Sverige med trainee-lön. Jag har jobbat för ett svenskt företag i alla år men inte skattat i Sverige så det är väl rätt. Att min svenska dotter inte kan få CSN-bidrag tycker jag känns tveksamt men inget jag kommer lägga mig i en Pudas-låda för.

Jag har aldrig räknat med en krona från Sverige så har lagt undan baserat på det. Känner dock till flera expats i Bangkok, inte bara svenskar, som alltid räknat med att deras ungar med EU-pass ska kunna plugga gratis på universitet och få studiebidrag, men nu överraskas av att allt fler EU-länder kräver att familjen ska ha varit skriven inom EU i 5 år för gratis utbildning och bidrag.

950 kronor i månaden är nog ungefär 900 kronor mer än vad jag ligger på just nu. Ett halvt års FN-tjänst (osäker på om det ens är pensionsgrundande) samt ett år i Sverige med trainee-lön. Jag har jobbat för ett svenskt företag i alla år men inte skattat i Sverige så det är väl rätt. Att min svenska dotter inte kan få CSN-bidrag tycker jag känns tveksamt men inget jag kommer lägga mig i en Pudas-låda för.

Jag har aldrig räknat med en krona från Sverige så har lagt undan baserat på det. Känner dock till flera expats i Bangkok, inte bara svenskar, som alltid räknat med att deras ungar med EU-pass ska kunna plugga gratis på universitet och få studiebidrag, men nu överraskas av att allt fler EU-länder kräver att familjen ska ha varit skriven inom EU i 5 år för gratis utbildning och bidrag.

Har du tur så kanske även du får 950kr. Jag får nog inte ihop ett helt år med jobb i Sverige, men senast det begav sig så blev det två månader i 2015 och 2 månader i 2016.
Gjorde även några veckor 2005.
Å andra sidan så hade jag ganska ok lön de 4 månader jag jobbade i 2015-2016, så jag leder kanske våran interna pensionsliga.

Du verkar bo lite dyrt tycker jag Brodern.

Så sent som va 2003 fanns det flera ställen på Soi Buakhao för 180 baht. Fläkt TV och eget badrum. Osäker på varmt vatten men har för mig det.

Bodde själ där nyårsnatten när det var fullt på andra ställen.

Detta var innan Buakhao i Pattaya blev trendigt och gentifieringen drog in.

Jag har bott månadsvis i Pattaya på soi 7 för 1500 baht med air-con och tv och eget badrum.

Dåvarande tjejen fixade det till oss. Låg ca 3 meter in på sjuan från Second på vänster sida. Inget skyltat så utan tjejen hade man inte upptäckt det.

50 baht dygnet och där bodde enbart thaiare bland annat många bartjejer.

BTT

Ha ha , sitter ni och drömmer Er tillbaka till medeltidens Pattaya 2003 det är ju 20 år sedan, vakna och köp en flygbiljett för att uppdatera era uråldriga kunskaper om Thailand och även om Thailändare som under 20 år har ändrat sig enormt mycket

Ha ha , sitter ni och drömmer Er tillbaka till medeltidens Pattaya 2003 det är ju 20 år sedan, vakna och köp en flygbiljett för att uppdatera era uråldriga kunskaper om Thailand och även om Thailändare som under 20 år har ändrat sig enormt mycket
Det var just gentrifieringen vi diskuterade, 180 bahts rum har ersatts av Prime Burger.

Hej

2003 medeltiden ?

Närär du född egentligen, ska man prata om Thailand och Pattaya förr så är det väl minst 60-80 tal som gäller.

Mvh isan lover

Hej

2003 medeltiden ?

Närär du född egentligen, ska man prata om Thailand och Pattaya förr så är det väl minst 60-80 tal som gäller.

Mvh isan lover
60 talet då var nog inte många i Pattaya.

Pattaya började leva upp under vietnam kriget och då främst med US GI Joes.

Några på forumet var nog där tidigt 70 tal dock.

Tyvärr inte jag....

old-pattaya-picture.webp

60 talet då var nog inte många i Pattaya.

Pattaya började leva upp under vietnam kriget och då främst med US GI Joes.

Några på forumet var nog där tidigt 70 tal dock.

Tyvärr inte jag....

old-pattaya-picture.jpg
Varför var allt i Pattis bättre förr, var det för att spriten var billigare och brudarna snyggare?

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K