Thailendarne har pengar

Finns ju ett antal medlemmar på forumet som envist hävdar att merparten av thailändare idag inte har har det så dåligt ställt.

Men det beror nog mest på att dom medlemmarna har ingen erfarenhet av att leva bland dom fattigaste.

Man behöver inte åka till Isan för att uppleva fattigthailand utan det räcker att besöka en av barsoierna i Pattaya.

BTT

Du inkluderar säkert mig i den där "envisa gruppen". Går du bakåt i denna tråden, eller i någon annan av Einars trådar där han skriver om hur mycket pengar thailändare spenderar i Bangsaen, så ser du att du, igen, har fel.

I alla typer av diskussioner så gäller det att kunna ha två tankar i skallen samtidigt, väldigt svårt för många. Thailand har en stor grupp arbetarklass (under 10,000 Baht/månad eller under 20,000 i Bangkok) och en alldeles för stor grupp underklass (människor helt utan en säker inkomst). Jag skulle tro att dessa två grupper är en bra bit över 50% av totala befolkningen och de lever verkligen dag för dag.

Samtidigt finns det en allt större medelklass och övre medelklassen har tveklöst en köpkraft som är väl så hög som Medelsvensson. Om vi antar att övre medelklassen och överklassen utgör 5% av Thailands befolkning så är det runt 3.5 miljoner människor, så tveklöst är många thailändare rika.

Du har erfarenhet av hur fattiga Thailändare har det? Vår närmsta granne är frugans kusin och de sover på madrasser på golvet och standardmåltiden är ris med fisksås. Har man dålig utbildning, saknar kontakter och inte är beredd att jobba hårt så ser livet ut så, och det oavsett var i Thailand man bor.

Va apknug i Thailand under corona ?
Javisst. fem månader varje vinter. Karantän från 15 till 1 natt.

Första året var det 15 dagar karantön. Dag 1-7 fick man inte lämna rummet. Det lämnades en bricka med mat utanför dörren 3 gånger om dagen. Dag 8-15 tilläts en timmes promenad på rastgården. (Det var runt hotell poolen). En väldigt intressant upplevelse.

De två sista gångerna var det bara 1 natt, tills provsvaren kommit.

Senast redigerad av en moderator:
Her er ei dame som sitter og tigger pengger i Bangkok , Kjerringen min sier att ho tjener bedre en mange som jobber 12 timer dag .

Tigger i Bangkok.jpg
Allt din kärring säger är inte sant. :cool:

Du inkluderar säkert mig i den där "envisa gruppen". Går du bakåt i denna tråden, eller i någon annan av Einars trådar där han skriver om hur mycket pengar thailändare spenderar i Bangsaen, så ser du att du, igen, har fel.

I alla typer av diskussioner så gäller det att kunna ha två tankar i skallen samtidigt, väldigt svårt för många. Thailand har en stor grupp arbetarklass (under 10,000 Baht/månad eller under 20,000 i Bangkok) och en alldeles för stor grupp underklass (människor helt utan en säker inkomst). Jag skulle tro att dessa två grupper är en bra bit över 50% av totala befolkningen och de lever verkligen dag för dag.

Samtidigt finns det en allt större medelklass och övre medelklassen har tveklöst en köpkraft som är väl så hög som Medelsvensson. Om vi antar att övre medelklassen och överklassen utgör 5% av Thailands befolkning så är det runt 3.5 miljoner människor, så tveklöst är många thailändare rika.

Du har erfarenhet av hur fattiga Thailändare har det? Vår närmsta granne är frugans kusin och de sover på madrasser på golvet och standardmåltiden är ris med fisksås. Har man dålig utbildning, saknar kontakter och inte är beredd att jobba hårt så ser livet ut så, och det oavsett var i Thailand man bor.

Jag har ju inte skrivit att majoriteten av thailändare lever under fattigdomsgränsen. Jag är väl medveten om att det finns en medelklass även i Thailand som har det ganska bra ställt och du har troligen rätt i att ca 50% består av folk med inkomst under 20.000 baht.
Jag inkluderar inte dig bland dom som inte levt bland eller haft kontakt med fattigt folk. Det har du säkert haft på ett eller annat sätt.
Om inte annat har du väl någon gång i livet besökt dom onämnbara platserna i landet.

BTT

Jag har ju inte skrivit att majoriteten av thailändare lever under fattigdomsgränsen. Jag är väl medveten om att det finns en medelklass även i Thailand som har det ganska bra ställt och du har troligen rätt i att ca 50% består av folk med inkomst under 20.000 baht.
Jag inkluderar inte dig bland dom som inte levt bland eller haft kontakt med fattigt folk. Det har du säkert haft på ett eller annat sätt.
Om inte annat har du väl någon gång i livet besökt dom onämnbara platserna i landet.

BTT
Pastor Fritz bor ju tom på den onåmnbara platsen.

Jag uppfattar den inte generellt som "fattig" men visst en och annan tiggare och hemlös finns ju.

Under pandemin var de centrala delarna av Pattaya riktigt tragiska dock. Massor av ställen hade bommat igen och var övergivna, det såg ut som en spökstad på sina ställen. Det har dock som tur är återhämtat sig.

Jag uppfattar den inte generellt som "fattig" men visst en och annan tiggare och hemlös finns ju.

Under pandemin var de centrala delarna av Pattaya riktigt tragiska dock. Massor av ställen hade bommat igen och var övergivna, det såg ut som en spökstad på sina ställen. Det har dock som tur är återhämtat sig.
Bor @Fritz i en bar?

Dom flesta onämnbara tjejerna har det inte fett direkt.

BTT

Jag har hört att maffian är inblandad och tar en stor del av tiggarnas inkomst.

Visst var det en hel del trafficking av tiggare från grannländerna, inte i närheten likadant idag. Jag såg dem främst runt 1995-2010, främst i kvarter där det rör sig mycket turister och det tack vare polisen som var de som höll i gång det. De främsta var kvinnor med småbarn samt några stycken män som saknade ena eller bägge benen och drog sig fram på trottoarerna. Mycket lukrativt och välorganiserat med bilar som tog dem mellan olika områden. "Vanliga" tiggare drog naturligtvis inte in samma summor men de mest "lyckade" drog, vad jag förstår, in 6-siffrigt i månaden varav de själva naturligtvis inte fick ta del av detta eller iaf mycket begränsad del av pengarna.

/ SatanG

BTT

Alla dina thailändska referenser är baserade på Pattaya med samtidigt finns det nog ingen stad eller by i hela Thailand som är mer avvikande från ett thailändskt genomsnitt än Pattaya.

Självklart finns det fattiga människor i Pattaya men de du kommit i kontakt med, relativt unga bartjejer, kan inte klassas som fattiga. De kommer givetvis oftast från relativt fattiga familjer men en ung thailändare behöver inte vara fattig. Det finns helt obegränsat med jobb i Eastern Economic Corridor om man är ung, även om man saknar utbildning. Saknar man utbildning är det dock oftast dead-end jobb och att spendera 6 dagar i veckan resten av sitt liv vid ett löpande band är givetvis ingen dröm och då kan Pattaya vara ett alternativ.

Riktigt fattiga människor är kvar i småstäderna och byarna; har man nått 40 och inte kommit någonstans är man rätt körd. Min uppskattning är att säkert en tredjedel av människorna i vår by lever på under 100 Baht om dagen och inte ens har ett sparkonto, och det är ändå bara en dryg timme från Bangkok. De är alla fattigare än de bartjejer du konstant pratar om.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K