Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

"Mats 49 " sa:
Har ringt till NID via skype och pratat lite snabbt nyss,
det regna lätt som det gjort ofta sista tiden.
Och jag dricker kaffe just nu i Husvagnen.

Mats49
Inte för att jag har med det att göra men vad gör du vid Dundret?
Förutom att dricka pilsner ;)

Jag har alltid beundrat folk som klarar av att bo i husvagn långt hemifrån och sen jobba som sjutton.
Fodras en stor portion av självdisciplin.
Det är ju en av nackdelarna när man är inne och läser trådar, att man inte ser vad som sker i pratbubblan

Det är fullkomligt lysande, står under tak på altanen och målar fönster och dörrar samtidigt som regnet står som spön i backen :D Nu är det fika paus

"Rolf " sa:
Det är fullkomligt lysande, står under tak på altanen och målar fönster och dörrar samtidigt som regnet står som spön i backen :D Nu är det fika paus

Roffe

Enl. en målare som jag känner, så har han sagt att måla fönster och andra trädetaljer inte är bra, när det är"högluftfuktighet"ute(regnar), även som du säger står under skydd.
Som han förklarade för mig, var att, när du lägger på färgen på ytan så känns det torrt men inte är det, just p.g.a. den höga luftfuktigheten, när färgen kommer på så kapslar den in den lilla fukt som finns på trät och det gör i sin tur att färgen får en längre torktid och sämre fästningsförmåga, enl. honom så har du även förkortat livslängden och hållbarhets tiden på färgen.
Sedan talade han om att det finns optimala dagar och tider för att måla, dessa är soliga dagar och en temperatur över 23grd, tidsmässigt sa han att inte börja före 09.30 på morgonen(morronfukt i luften) och avsluta jobbet före 16.00 på eftermiddagen för då återkommer kvällsfukten tillbaka i luften och jobbar man nära sjöar så har man automatiskt en högre fuktighet i luften än normalt...

Jo-Be

Lite tråkig byggkunskap ;) ;D ;)

"Jo-Be " sa:
Roffe

Enl. en målare som jag känner, så har han sagt att måla fönster och andra trädetaljer inte är bra, när det är"högluftfuktighet"ute(regnar), även som du säger står under skydd.
Som han förklarade för mig, var att, när du lägger på färgen på ytan så känns det torrt men inte är det, just p.g.a. den höga luftfuktigheten, när färgen kommer på så kapslar den in den lilla fukt som finns på trät och det gör i sin tur att färgen får en längre torktid och sämre fästningsförmåga, enl. honom så har du även förkortat livslängden och hållbarhets tiden på färgen.
Sedan talade han om att det finns optimala dagar och tider för att måla, dessa är soliga dagar och en temperatur över 23grd, tidsmässigt sa han att inte börja före 09.30 på morgonen(morronfukt i luften) och avsluta jobbet före 16.00 på eftermiddagen för då återkommer kvällsfukten tillbaka i luften och jobbar man nära sjöar så har man automatiskt en högre fuktighet i luften än normalt...

Jo-Be

Lite tråkig byggkunskap ;) ;D ;)
Det var en jädra kille att engagera sej det tackar man för. :nod:
Dom ytorna som jag har strukit nu har tidigare varit både grundade och färdigstrykning på så det är inget naket trä som kan suga in fukt det enda jag gjort är att slipat av för bättre vidhäftning.
Men visst har han rätt måla i regn är inte bra. Men vi hoppas att det håller i 1-2år. :D

"Rolf " sa:
Det var en jädra kille att engagera sej det tackar man för. :nod:
Dom ytorna som jag har strukit nu har tidigare varit både grundade och färdigstrykning på så det är inget naket trä som kan suga in fukt det enda jag gjort är att slipat av för bättre vidhäftning.
Men visst har han rätt måla i regn är inte bra. Men vi hoppas att det håller i 1-2år. :D

Roffe
Delar gärna med mig av mina byggkunskaper som finns i mitt huvud, kan inte allt! Men 20 år i byggbranchen så är man ju inte helt korkad, sen att det har kommit nya byggbestämmelser de senaste 13 åren, det får någon annan lämna kunskap om... ;D :D ;D

Jo-Be

Bra att veta. Tur att det inte var 20 år som målare då hade jag ställt mej tveksam om det där med korkad. :D :D

Sitter och samlar mig inför dagens vedermödor genom att kolla på detta eminenta forum. Det är kontorsjobb som gäller idag. :)

Usch och slit!!

Har avslutat dag 2, som takläggare, känner mig hyffsat sliten, med att riva takpannor, strö och bärläkt, sopa av taket, pappa om och börja spika fast ny ströläkt.
Enda glädjen är att det inbringar slantar i kassanlådan så jag får det närmare till LOS...

Jo-Be

"Jo-Be " sa:
Usch och slit!!

Har avslutat dag 2, som takläggare, känner mig hyffsat sliten, med att riva takpannor, strö och bärläkt, sopa av taket, pappa om och börja spika fast ny ströläkt.
Enda glädjen är att det inbringar slantar i kassanlådan så jag får det närmare till LOS...

Jo-Be
Ett riktigt skit jobb och så får man ont i vaderna, allafall jag. Här hemma går målningen som en dans.
Har roat mej med att slipa ner hela ytterdörren.
Hon som byggde kåken hade nån slags hund som hade gjort klösmärken på hela insidan av dörren. Vi skulle ha fixat det i 11 år men nu är det gjort.
Som jag sagt tidigare så ska man inte jäkta fram sådana arbeten, det fodras planering ;D ;D

Funderar på hur många gånger jag varit i Thailand..........Fan 44 år gammal och alzheimers light redan.. 8)

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K