Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Morrn alla!
Ett nytt år har börjat och just nu mår jag riktigt dåligt, inte kul att starta in året så. Men det finns ingen mer än mej själv att skylla på, lite mer vila så mår jag säkert bättre.

En God fortsättning till er alla från mej. :D

God morgon Kycklingen!

Här mår man bättre pga ett helt vitt nyårsfirande. Vi har det lugnt och stilla här till ankars utanför Thames. Jag sitter och jobbar med en månadsredovisning, det är ett av de tråkigare jobben man måste göra. Inga besked om när vi får komma in till kaj ännu, men det blir tidigast på måndag.

Ha ett riktigt Gott Nytt År själv!

/Berralund

Ja det lät inte som någon skoj nyår kyckling >:(

Själv firade jag nyår hos lillasyrra och hennes familj. Storasyrran kom dit med.. :)

Julmust blev det starkaste jag drack.. Spelade wii bordtennis, och åt gott, ingen dator eller Tv på. Riktigt mysigt :D

Det låter nästan lika städat som ett nyårsfirande ombord, Gazton. Fasen vad skönt det är att inte "vakna upp med en mun som känns som att en hel flock fåglar har begagnat den som avträde". Det sista var ett citat från Hasse & Tages Lindeman. ;)

"Gazton " sa:
Ska även spela in reprisen av "Thailandsturister i trubbel" på tv 02.35..sjukt dumma britter med i varje avsnitt ;D

Gazton...
När har en Britt varit smart på en utlandsresa?
Har en kompis(Exet äldsta son)farsa, som har sitt leverne både på stranden och i stan, nere på Korfu, Grekland.
Resturangen har uteservering of curse, där har de ett bord endast Britter sitter vid, detta bord har ingen chans i helvete att bli städat, av torkat eller rensopat runt, pga britter som skitar ner hela tiden.
Naturligtvis har de flera andra rena bord att sitta vid, men Britterna använder endast detta skitiga bord att äta, dricka och för ett jävla liv vid...
Som sagt hur gick det ordspråket: som man bäddar, får man ligga...

"Berralund " sa:
Vi har det lugnt och stilla här till ankars utanför Thames. Inga besked om när vi får komma in till kaj ännu, men det blir tidigast på måndag.

/Berralund

Berralund!

Får man ställa en nyfiken fråga?
Vem du seglar för...

Berra

Nja, jag kan säga så mycket att det är ett i grunden svenskt rederi, numera baserat i Danmark. Som du kanske vet är klimatet för shipping i Sverige minst sagt uselt, så år 2009 var man tvungna att flagga ut till grannlandet i väster.

Har du seglat själv om jag får var nyfiken tillbaks?

//Berralund

"Berralund " sa:
Nja, jag kan säga så mycket att det är ett i grunden svenskt rederi, numera baserat i Danmark. Som du kanske vet är klimatet för shipping i Sverige minst sagt uselt, så år 2009 var man tvungna att flagga ut till grannlandet i väster.

Har du seglat själv om jag får var nyfiken tillbaks?

//Berralund

Jodå! Seglar gör jag, som Mtm/Rep.mask. och ibland Rep.inred., senaste tiden har varit på färjor(hoppat in när någon är sjuk el.dyl.), med tanke på hur arb.sittuationen ser ut för sjömän.
Blev färdig med utbildningen 2008 som Mtm, då utlovades en strålande framtid som sjöman, men som de flesta vet så rasade marknaden i botten.
Så nu får man ta småsmulorna som ramlar från bordet, och göra sitt bästa för att överleva:).
Jag gillar att jobba i maskin(att meka med bilen é inte min grej)att se en stor B&W, Sulzer el. Wärtsilä maskin jobba, då blir man tårögd, hehe!
Det där att det är svettigt å varmt i maskin, får mig bara att tänka på Thailand, sen att bli skitig under naglarna, det hör till. annars kan man inte vara nere i maskin...

Berra

Visst är det så. Jag har varit i detta rederiet i 18 år nu så jag hoppas att kunna stanna kvar till pensionen. Men i denna branschen vet man aldrig, man skall aldrig ta någonting för givet. Hur som helst, det blir naturligtvis karma till en seglande kompis, vi är ett utdöende släkte. I varje fall i Sverige.

//Berralund

"Berralund " sa:
Visst är det så. Jag har varit i detta rederiet i 18 år nu så jag hoppas att kunna stanna kvar till pensionen. Men i denna branschen vet man aldrig, man skall aldrig ta någonting för givet. Hur som helst, det blir naturligtvis karma till en seglande kompis, vi är ett utdöende släkte. I varje fall i Sverige.

//Berralund

Infaller till föregående talare...

Hade jag kunnat backa mitt liv tillbaka, så skulle jag tagit chansen att kliva ombord, har alltid haft en viss kärlek för sjön och den kultur sjömän har.
Men hur som helst önskade morsan att man skaffade sig en yrkesutbildning på land, naturligvis blev det så.
Nu en 20år senare, så har en uppfyllt sin barndomdröm om att bli sjöman, och vad händer... Inte ett fast jobb i sikte så länge solen skickar sina värmestrålar.
Men jag har ingen bitterhet till det som har hänt oss sjömän, bara en längtan att det ska vända och att vi får tillbaka jobben...

Tack för det, legolas. Det hoppas jag också, men nog ser det mörkt ut med en riksdag där de flesta knappt kan stava till ordet sjöfart. De fartyg, inkl mitt, som har flaggats ut hittills lär aldrig komma tillbaka under den svenska fanan. Det kostar alldeles för mycket. >:(

Jag hoppas som sagt kunna hålla på tills jag kan sitta där på min veranda och lukta på mina Changflaskor.... ;)

:wai:

Tack för det, legolas...
Men jag måste hålla med Berralund, dessa 3 senaste mandat perioderna har det varit alldeles för lite prat.
Rond 1 lovade de röda skattesänkningar till sjöfartens vidare levande(förlorade valet), sen blev det tyst...
Rond 2 de blå tog över, slog sig för bröstet och sa vi har en stark sjöfart och tradition(då kom kollapsen i världen), sen blev det tyst...
Rond 3 har nyss börjat, men att ställa sig i sjömännens synvinkel är inte de blåtts grej, och det är fortfarande tyst...

Tyvärr har facket(SEKO för oss sjömän)(Befälen har eget fack)), lyckats med konststycket att sätta sig redarns hand, och göra som de säger, här är det också tyst...
:'(

"muktwee " sa:

Tack för det, legolas...
Men jag måste hålla med Berralund, dessa 3 senaste mandat perioderna har det varit alldeles för lite prat.
Rond 1 lovade de röda skattesänkningar till sjöfartens vidare levande(förlorade valet), sen blev det tyst...
Rond 2 de blå tog över, slog sig för bröstet och sa vi har en stark sjöfart och tradition(då kom kollapsen i världen), sen blev det tyst...
Rond 3 har nyss börjat, men att ställa sig i sjömännens synvinkel är inte de blåtts grej, och det är fortfarande tyst...

:'(

Så är det, skit samma vilken regering vi har. Jag har jobbat till sjöss sedan 1975, och det har varit så här hela tiden (mer eller mindre). Men nu tycker jag att det är värre än någonsin, redereierna är tvungna att flagga ut pga att vi inte kan konkurrera på lika villkor med övriga EU-länder. Och en gång i tiden trodde man att EU-medlemskapet skulle lösa sådana problem - men icke! >:(

Jag ser tyvärr ingen ljusning i tunnelmörkret heller!! >:(

Nej, nu blev det för mycket politik och det är det tråkigaste som finns! :(

//Berralund

Hmmm!... Dip-lo-maa
Döpt efter Doppa-LO-hund, klar som korvspad!!
jag som trodde en var en El stupido, i see the light :kewl_transparent:

Berra

Jaha! då har den här dan startat, men alla trädgårds göra, klippa gräset, vattna blommorna, tvätta bilen, spola uppfarten med högtrycket och sopa utanför för att inte få in mer skit än vanligt(skitigt utanför, resulterar i skitigt innan för och huset).

Så vad har ni CM:are gjort för att starta upp denna dag, både i thailand och sverige...

M.v.h. Berra

Man gör det gamla vanliga. Duscha, kolla mailen, dricka thé och snacka lite med styrman. Sen blir det frukost om en timme.

Jag har nyss vaknat och sitter med en mugg kaffe, jag ska snart iväg till tandläkaren för den årliga kontrollen. :D

Legolas:
Jag förstår vad precis vad du menar med ditt inlägg, så jag hoppas att du inte missuppfattar mej nu.
Jag kan bara svara för mej själv, Eftersom jag bor här i Sverige och bara har tillfälle att åka till Thailand 1-2 gånger om året så är det i mitt fall svårt att komma på "ämnen" som handlar om Thailand hela tiden, jag försöker, men ibland så tar ideerna helt slut, det är väl för att jag har ett jobb en vardag här som tar tid.
När väl min biljett är bokad för sommarresan så kommer jag säkert ha mer att bidra med än vad jag har nu.

Sen kan jag ju tycka att hellre några inlägg som inte handlar om Thailand än inga inlägg alls, då har ju folk en chans att "lära" känna varandra och förhoppningsvis på det sättet våga och vill ställa frågor eller ge tips till övriga medlemmar.

Ta mitt inlägg som det är Legolas, det är bara mina tankar som dök upp nu en tidig morgon.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K