Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Idag passerade jag min förra fastighet. Köpte skolan av kommunen 1985 för 55.000k på anbudsgivning. Lånade hiskeliga 300.000k och helrenoverade den.

Skolsalen var i vänstra delen och lärarbostaden i högra delen. Gymnastiksalen, pannrum och förråd i en vinkelbyggnad bakom. 3000m3 tomt.

Häcken har inte jag planterat. Jag hade en vändplan bakom häcken. Inte heller trädet nära huset. Undviker plantera växter för nära hus.

Sålde den 2003. Sen blev det permanent utlandsjobb till 2019. Byggde nytt hus 2014-15 som dottern nu ockuperar.:) Jag vill spendera somrarna hemma, Sverige är bäst på sommaren. Har alltid avskytt vintern här.
2021.08.12.jpg

Idag passerade jag min förra fastighet. Köpte skolan av kommunen 1985 för 55.000k på anbudsgivning. Lånade hiskeliga 300.000k och helrenoverade den.

Skolsalen var i vänstra delen och lärarbostaden i högra delen. Gymnastiksalen, pannrum och förråd i en vinkelbyggnad bakom. 3000m3 tomt.

Häcken har inte jag planterat. Jag hade en vändplan bakom häcken. Inte heller trädet nära huset. Undviker plantera växter för nära hus.

Sålde den 2003. Sen blev det permanent utlandsjobb till 2019. Byggde nytt hus 2014-15 som dottern nu ockuperar.:) Jag vill spendera somrarna hemma, Sverige är bäst på sommaren. Har alltid avskytt vintern här.
2021.08.12.jpg
Börjar förstå vad du menar när du säger att du gillar stora hus :)
Hur stort var huset i Turkiet?

Varför köpte jag detta huset? När jag jobbade i Istanbuls första metroprojekt 1987-1990, kom Vd:n för det svenska företaget ofta på besök. Han träffade en turkiska och blev kär, skilde sig och gifte sig med henne och flyttade till Turkiet. Han började jobba för IKEA och senare för ABB. 2003 träffades vi igen i ett spårvägsprojekt i Eskisehir. Han jobbade då för ABB och jag för Turkiska Yapiray. Han hade året innan köpt hus i en husförening vid namn Altinköy som betyder guldbyn. Hursomhelst, han bjöd dit mig och jag besökte han därefter flera gånger under projektet. Ett mycket trevligt ställe. Han började tjata på mig att köpa hus där som jag gick med på eftersom det lovades jobb i flera andra metro och spårvägsprojekt. Ett år senare dog han i cancer och jag hade/har därefter fortsatt kontakt med änkan som skötte mitt hus ända tills det blev sålt. Och 2008 fick jag ett attraktivt erbjudande att jobba i Saudiarabien så det blev inte mer jobb i Turkiet och det blev också sällan jag besökte huset. 2017 var sista gången. Det var uthyrt varje sommar dom sista åren.

IMG_9321.JPG
IMG_9325.JPG
IMG_9331.JPG
IMG_9332.JPG
IMG_9333.JPG
IMG_9337.JPG

Restaurang nere vid stranden.
IMG_9345.JPG
IMG_9347.JPG
IMG_9350.JPG
IMG_99348.JPG

Vi hann med kultur/arkitektur, god mat av olika sorter men inte spa. Vi var på ett fint bad på ön mitt i Budapest. Barnen var där 5 timmar och orkade inte leka förrän efter en sen lunch dan därpå. Impad av alla parker och att det var så rent.
Bodde på detta hotellet på ön och kan rekommendera. Gick upp tidigt direkt till spa (lång gång från hotelldelen till spa en bit bort) och de olika varma poolerna för att sedan njuta av frukostbuffén.
IMG_20190501_112258.jpg

Varför köpte jag detta huset? När jag jobbade i Istanbuls första metroprojekt 1987-1990, kom Vd:n för det svenska företaget ofta på besök. Han träffade en turkiska och blev kär, skilde sig och gifte sig med henne och flyttade till Turkiet. Han började jobba för IKEA och senare för ABB. 2003 träffades vi igen i ett spårvägsprojekt i Eskisehir. Han jobbade då för ABB och jag för Turkiska Yapiray. Han hade året innan köpt hus i en husförening vid namn Altinköy som betyder guldbyn. Hursomhelst, han bjöd dit mig och jag besökte han därefter flera gånger under projektet. Ett mycket trevligt ställe. Han började tjata på mig att köpa hus där som jag gick med på eftersom det lovades jobb i flera andra metro och spårvägsprojekt. Ett år senare dog han i cancer och jag hade/har därefter fortsatt kontakt med änkan som skötte mitt hus ända tills det blev sålt. Och 2008 fick jag ett attraktivt erbjudande att jobba i Saudiarabien så det blev inte mer jobb i Turkiet och det blev också sällan jag besökte huset. 2017 var sista gången. Det var uthyrt varje sommar dom sista åren.

IMG_9321.JPG
IMG_9325.JPG
IMG_9331.JPG
IMG_9332.JPG
IMG_9333.JPG
IMG_9337.JPG

Restaurang nere vid stranden.
IMG_9345.JPG
IMG_9347.JPG
IMG_9350.JPG
IMG_99348.JPG
Lewi, mannen med alla husen men som ändå hyr i andra hand :laugh2:
Att du fortfarande inte har ett stort hus i Thailand är ju ett under men det kommer säkert :)

Känner en viss ångest över att semestern snart är slut för denna gången. Har varit en bra semester. Varvat med aktiviteter. Mycket grilla i gott sällskap, hojåkning med lite bankörning, fjällvandring som gav mersmak, målat och snickrat på huset. Hade gärna haft fyra veckor till :)

Har varit barnvakt två dagar åt yngste sonens femåring. I går åkte vi p-båt till Nacka Strand och åt mat o glass. I dag åkte vi båt till Tappström och hem med buss. Att ta hand om en frågvis femåring är inte helt enkelt. Han förväntar sig att farfar kan förklara varför solen är rund och gul och varför det finns vågor ibland.

Har hunnit med att prata med en kompis i vårdsvängen. De har problem med tuberkulos, som ökar. Man har därför tvingats minska på C 19. De tuberkulossjuka är rymningsbenägna eftersom de inte känner sig sjuka. En annan fråga är om gamla vaccinationer fortfarande är gångbara och i så fall hur länge. Vid sidan om tuberkulos finns det andra mindre vanliga sjukdomar, som nysvenskarna tar med sig och som gör att läkarna får nytta av sina gamla kunskaper.

De har fått en förvarning om ett inflöde från Afganistan.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K